המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.3.2011
11/3/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.3.2011

 

בתקציר: מועצת שת"פ במפרץ: סיוע של  20 מיליארד דולר לבחריין ועומאן * פורום של האופוזיציה הסעודית בלונדון קורא למפגינים להתחמש * כיהאן: בקרוב - עולם ללא ארה"ב וישראל * מצרים: הנאשמים ברצח סאדאת ישוחררו מהכלא * פסק הלכה בירדן:  אין להפגין כל עוד מתקיים דיאלוג * עוד רצים לנשיאות מצרים

 

מצרים: הנאשמים ברצח סאדאת ישוחררו מהכלא

המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים החליטה לחון את עבוד אל-זמר, ובן דודו טארק אל-זמר, ממנהיגי ארגון "הג'יהאד" שהיו בין הנאשמים המרכזיים במעורבות ברצח נשיא מצרים לשעבר, אנור סאדאת. חנינה זו נתאפשרה מתוקף תיקון לחוק העונשין, שכלל גם החמרת הענישה על מעשי בריונות והפחדת הציבור; כוחות המשטרה התפרסו מחדש ברחובות מצרים, לראשונה מאז ה-28.1.11, כדי למנוע הפרות סדר. במקביל, נעשים ניסיונות לשקם את האמון בין הציבור לכוחות המשטרה, כאשר שר הפנים הודיע כי המשטרה תתנצל בפני העם על טעויותיה מתקופת הנשיא הקודם.

אל-אהראם; אל-מצריון (מצרים), 11.3.11

 

מועצת שת"פ במפרץ תקצה לבחריין ועומאן סיוע של  20 מיליארד דולר

בפגישה (10.3.11) בריאד החליטה מועצת השת"פ של מדינות המפרץ להקצות 20 מיליארד דולר לבחריין ועומאן במסגרת תוכנית לפיתוח המפרץ. המועצה הכריזה כי המשטר הלובי איננו לגיטימי וקראה לנהל מגעים עם המועצה הלאומית הזמנית בלוב. כן דחתה המועצה כל ניסיון להתערבות זרה במדינות המפרץ.  

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.3.11

 

פורום של האופוזיציה הסעודית בלונדון קורא למפגינים להתחמש

הודעה בפורום אל-תג'דיד, השייך לאופוזיציונר הסעודי היושב בלונדון מוחמד אל-מסערי, קראה למפגינים בסעודיה לשאת בנשק למקרה שכוחות הביטחון יפעילו יד קשה  נגדם. בהודעה אחרת הוצג סרטון הדרכה להכנת בקבוק תבערה.

 www.tajdeed.org.uk/ 11.3.11

 

מצרים: הפתנה [מלחמת אחים] מנסה לחבל במהפכת ה-25.1

אל-ערב אל-יום (ירדן), 11.3.11

 

כיהאן: בקרוב - עולם ללא ארה"ב וישראל

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג, עלי ח'אמנאי, טען כי מחאת עמי המזה"ת, שנאתם הגוברת לארה"ב ולישראל, והדיווחים על מהומות אפשריות ב-40 מדינות בארה"ב, מקרבים את היום שבו יהיה העולם ללא ארה"ב וישראל.

כיהאן (איראן), 9.3.11

 

מועמדים נוספים לנשיאות מצרים: אימן נור ומועמד הצעירים

ראש מפלגת אל-ר'ד, ד"ר אימן נור, הודיע כי ירוץ לנשיאות במצרים; גם וסאם עבד אל-גואד – מורה לגיאוגרפיה בן 44 ומייסד מפלגת "אל-נהאר" שבה כמה אלפי חברים – הודיע כי ירוץ לנשיאות בשם צעירי המהפכה. לדבריו, הוא מגייס את תומכיו בבתי קפה, בשל העדר מימון לתעמולה.

אל-מצרי אל-יום, אל-יום אל-סאבע (מצרים), 11.3.11

 

אל-מצריון: משלחת מהחמאס תדון במצרים בפיוס הפנים פלסטיני

באיגרת ששיגר ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, לראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים, מושיר טנטאוי, הוא ביקש ממנו להיפגש עם משלחת של התנועה כדי להתעדכן בנעשה בזירה הפלסטינית וכדי לבנות קשרים חזקים בין הצדדים. הניה הבטיח כי ממשלו ישמור על ביטחונה וריבונותה של מצרים ועל הגבול עימה והביע הערכה לתפקידה המרכזי של מצרים ושל כוחותיה החמושים. היומון אל-מצריון מסר כי משלחת של חמאס, בראשות מחמוד אל-זהאר וח'ליל אל-חיה, הגיעה לקהיר בתום השתתפותה בוועידה של מוסד אל-קדס בסודאן, כדי לדון עם חברי המועצה העליונה של הכוחות החמושים בפיוס הפנים-פלסטיני.

אל-מצריון (מצרים), 11.3.11; www.palestine-info.info, 10.3.11

 

 

פסק הלכה בירדן: אין לקיים הפגנות כל עוד מתקיים דיאלוג

מועצת הפסיקה והמחקרים האסלאמיים בירדן פרסמה (10.3.11) פסק הלכה המתיר קיום הפגנות רק במקרה ואין כל אמצעי אחר להביע דעה כמו למשל קיום דיאלוג בין מנהיגי החברה ומקבלי ההחלטות. יצוין כי בעקבות הוראה של המלך עבדאללה הודיעה הממשלה הירדנית על כוונתה לפתוח בימים הקרובים בדיאלוג לאומי בהשתתפות כל המפלגות, אשר יעסוק בהכנסת רפורמות פוליטיות.

אל-סביל (ירדן), 10.3.11

 

סאנא: נתפס עיראקי וברשותו נשק שנועד לעורר מהומות בסוריה

סוכנות הידיעות הסורית סאנא דיווחה כי כוחות הביטחון הסוריים תפסו (7.3.11) נהג עיראקי במעבר הגבול בין סוריה לעיראק כשברכבו כמות גדולה של נשק קל ובינוני, חומרי נפץ, תחמושת ומשקפות לראיית לילה. בחקירתו הודה הנהג כי הנשק והתחמושת ניתנו לו בבגדאד ונועדו לעורר מהומות בתוך סוריה.

אל-בעת' (סוריה) 11.3.11

 

אתר איראני: שגרירויות זרות מגייסות תמיכה לתנועת המחאה

האתר איראן דיפלומטיק טען כי השגרירויות הזרות בטהראן חורגות מן הכללים הדיפלומטיים בכך שהן מזמינות עיתונאים איראנים לתדרוכים על המצב באיראן וצעירים איראנים למסיבות מעורבות, האסורות בחוק. האתר צירף לדיווח צילומים של איראנים הבאים לשגרירויות. גם האתר משרק דיווח על המסיבות המעורבות בשגרירויות, שנועדו, לדבריו, לגייס תומכים לתנועת המחאה, ותמה על שתיקת השלטונות.

www.irdiplomatic.com, 9.3.11; משרק ניוז (איראן), 6.3.11