המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סעודיה: היערכות ליום זעם ברחבי המדינה ב-11.3
10/3/2011

 

סעודיה: היערכות ליום זעם ברחבי המדינה ב-11.3

 

מאת: י. יהושע,  י. אדמון *

 

לאחר ההתקוממויות הרבות ממדינות ערב בא תורה של סעודיה, שם מזה כמה שבועות נערכים גורמים שונים בממלכה לקיום הפגנות נגד המשטר ב-11 במרץ 2011.

 

למרות שההיערכות המאסיבית להפגנות הופיעה בגלוי באתרי האינטרנט והרשתות החברתיות, התקשורת הסעודית התעלמה ממנה לחלוטין עד יומיים לפני ההפגנה (ה-9 במרץ 2011). כך נהג גם ערוץ אל-ג'זירה שתמך בדיווחיו בארגון ההפגנות כמעט בכל מדינות ערב, אך נמנע מלסקר את הנושא בסעודיה.

 

להפגנות חברו גורמים שונים ומנוגדים זה לזה: סונים ושיעים, רפורמיסטים ואסלאמיסטים, גורמי אופוזיציה בתוך סעודיה ומחוצה לה. עם זאת, ראוי לציין כי קולם של גורמים חילונים, ליבראלים או פרו מערביים כמעט ואינו נשמע בהתארגנויות אלה.המסרים המרכזיים של המתקוממים כללו בנוסף לדרישות לרפורמות הנוגעות לאופי המשטר, שיפור המצב הסוציו אקונומי בסעודיה, שחרור עצורים פוליטיים או הרחבת החירויות במדינה,  גם ביקורת על מדיניות החוץ הסעודית וההשפעות המערבית על צביונה.

 

תגובת השלטון כללה הצהרה חריפה הקובעת כי הפגנות אסורות בסעודיה וכי מנגנוני הביטחון יפעילו יד קשה ואלימה למניעתן. ערב ההפגנות יצאו דוברים מרכזיים של המשטר והתקשורת הממלכתית במערכה ציבורית ותעמולתית בניסיון להניא את המפגינים מלצאת לרחובות, בטענם כי הפגנות אלו הן מזימה חיצונית שנועדה לפגוע באחדותה של סעודיה, ושר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל רמז על חלקה של איראן בנושא. מאידך, הכריז המלך עבדאללה על רפורמות נרחבות בעלות של עשרות מיליארדי דולרים בתחומים רבים ושונים.

 

לצד ההתארגנות ברשת החברתית לקראת ההפגנות נגד המשטר, בלטה התארגנות הנגד רחבת ההיקף ברשת החברתית. דפי פייסבוק רבים נפתחו נגד ההפגנות ובתמיכת המשטר.

 

הקריאות להפגנות ביום שישי

השפעת ההתקוממויות הרבות בעולם הערבי לא פסחה על הזירה הסעודית ואכן, אופוזיציונרים סעודים מתארגנים לקראת הפגנות גדולות ברחבי סעודיה ביום שישי ה-11 במרץ, תחת השם "מהפכת חונין"[1].

בשל הצנזורה החריפה, התארגנות זו כלל לא מצאה ביטוי בתקשורת הסעודית, עד יומיים לפני מועד ההפגנות. הקריאה להפגנות הופיעה בערוצים שונים באינטרנט: אתרי אופוזיציה, פורומים, יוטיוב, ואתרי הרשת החברתית: הפייסבוק והטוויטר.

לקראת יום זה הוקמו בפייסבוק מספר דפים תחת שמות שונים כדוגמת "מהפכת חונין 11 במרץ סעודיה"[2] "מהפכת חונין -11 במרץ – תוכנית העבודה"[3] או ""קואליציית הצעירים החופשיים"[4]. דפים אלו, שכללו עשרות אלפי משתתפים, קראו לצאת לרחובות במטרה "להפיל את השלטון".

 

תחת הכותרת "מה אנחנו רוצים?" פרס דף "קואליציית הצעירים החופשיים" את דרישות  המתקוממים ביניהן: בחירת השליט וחברי מועצת השורא על-ידי העם, עצמאות מערכת המשפט, ביטול שירות הביטחון הפוליטי והצבת מנגנוני הביטחון בשירות העם; שחרור אסירים פוליטיים ופעילי זכויות אדם; חופש ביטוי וחופש התארגנות; דאגה לשכבות החלשות באוכלוסיה; קביעת שכר מינימום של 10,000 ריאל; מלחמה באבטלה ובשחיתות; קביעת מדיניות חוץ בהתאם לאינטרסים לאומיים; בנייה מחדש של צבא סעודיה וחיזוקו; שיפור מעמד אנשי הדת והפיכתם לכוח חברתי עצמאי; ושמירת האישה מפני קמפיינים להתמערבות.[5]

  

דף הפייסבוק: "מהפכת חונין 11 במרץ סעודיה"  [6]

 

דף הפייסבוק "קואליציית הצעירים החופשיים" פרסם הוראות מדויקות לקראת ההפגנה וביקש להפיצן ברבים. בין ההוראות: לדאוג שההפגנות יהיו לא אלימות, להימנע מוונדליזם, להישאר בכיכר עד להגשמת השינוי, להכין שלטים מבעוד מועד עם דרישות המפגינים, לחלק כרוזים המסבירים דרישות אלה, לקרוא סיסמאות אחידות באופן מסודר ומאורגן, ללכת בגוש אנושי אחד כדי למנוע את פיזור ההפגנות ולמנוע ניסיונות לעצור מפגינים. כמו כן, ההודעה פירטה את מיקומן המדויק של הפגנות ב- 18 ערים שונות בסעודיה[7]

 

דף הפייסבוק "קואליציית הצעירים החופשיים" [8]

 

אחד הקוראים הבולטים להפגנות הוא השיח' הסוני מחמד אל-ודעאני, אמאם מסגד אל-ראג'חי בריאד. אל-ודעאני הפיץ לאחרונה סרטון ביוטיוב בו קרא להפגנות לא אלימות בכיכרות אל-ריאד תחת הסיסמא "להפיל את המלוכה". אל-ודעאני קרא לצופיו להפיץ את דבר ההפגנות באינטרנט באמצעות דפי הפייסבוק והיוטיוב. בסרטון אמר אל-ודעאני כי הג'יהאד הטוב ביותר הוא הג'יהאד להפלת שליט עושק. הוא מתח ביקורת על המלוכה הסעודית העוברת בירושה ועל אדישותה לדרישות הציבור. לדבריו, "אין טעם לדבר עם העושק כי הוכח שאין לו כל רצון לסייע." לטענתו מחאה ציבורית לא אלימה היא "הפתרון היחיד לשינוי ולכינון צדק." אל-ודעאני גם קרא לשחרור אסירים פוליטיים ועצורים השוהים בבתי הכלא ללא משפט.[9]  

 

אל-ודעאני נעצר במהלך הפגנה שנערכה מול מסגדו בריאד ב-4 במרץ 2011 שקראה "להפיל את משטר המלוכה". עד כה גורלו לא ידוע, על פי דיווחים ברשת הוא הוכה ועונה עד לאובדן הכרה והועבר לבית החולים.[10]  בעקבות מעצרו של אל-ודעאני נפתח דף פייסבוק הנקרא "כולנו מחמד אל-ודעאני" בדומה לדף המצרי "כולנו ח'אלד סעיד" (צעיר בן 28 שנהרג ביוני 2010 בעקבות התקפות של אנשי משטרה ברחוב באלכסנדריה), שהינו דף הפייסבוק הפופולארי ביותר של צעירי המהפכה במצרים.

 

דף הפייסבוק "כולנו מחמד אל-ודעאני"

 

 

 

הנחיות לקראת ההפגנה בדף: "כולנו מחמד אל-ודעאני" [11]

 

השיח' ח'אלד אל-מאג'ד, מרצה להלכה מוסלמית בפקולטה לשריעה באוניברסיטה ע"ש האמאם מוחמד בן סעוד בריאד, היה גם הוא בין הקוראים להפגנות שנעצרו על ידי השלטון. אל-מאג'ד פרסם מאמר ביקורת נוקב על השלטון הסעודי תחת הכותרת "מה יקרה אם העם בסעודיה ירצה להפיל את השלטון?". במאמרו טען כי אין מנוס ממהפכה בסעודיה הדומה לאלו שנערכו בתוניסיה ובמצרים. לדבריו, תושבים רבים בסעודיה חיים מתחת לקו העוני, בעוד שראשי המדינה ובכיריה חיים בעושר, מובטחות להם משרות בכירות והם פטורים ממיסים. אל-מאג'ד מתח גם ביקורת על החזקתם של אלפי אסירים סעודיים במעצר ללא משפט במשך שנים, והאשים את השלטון במניעת זכויות האזרחים.[12] יומיים לאחר פרסום המאמר נעצר גם אל-מאג'ד[13].

 

תמיכה בהפגנות נשמעה גם מפי "מפלגת האומה האסלאמית", מפלגה חדשה שהכריזה על עצמה בסעודיה ב-9 בפברואר 2011, למרות האיסור הקיים במדינה להקים מפלגות. מייסדיה שרובם נעצרו כשבוע לאחר הקמת המפלגה קראו תיגר על שלטון היחיד של משפחת המלוכה, קראו לשתף את העם בבחירת נציגיו ובפיקוח עליהם,להבטיח את חירויות האזרחים ולשחרר את העצורים הפוליטיים. [14]  איש העסקים, השיח' מחמד בן סעד מחמד אאל מופריח, היחיד מבין מייסדי המפלגה שלא נעצר, פרסם סרטון בו הביע תמיכה בהפגנות ביום שישי הקרוב, גינה את האיומים והדיכוי של משרד הפנים נגד תומכי ההפגנות וגינה את תמיכת העלמא הבכירים באיסור ההפגנות.[15]  

 

במהלך החודש האחרון: קריאות אנשי דת לשינוי במדינה

בעקבות האירועים במזרח התיכון נשמעו לאחרונה בסעודיה קריאות רבות לשינוי במדינה, חלקן בחתירה ליתר דמוקרטיזציה, אחרות דווקא ליתר אסלאמיזציה. בלטה במיוחד מעורבותם של שיח'ים סעודים בקריאות אלה. כך למשל, השיח' סלמאן אל-עודה[16] והשיח' סעוד אל-פוניסאן חתמו על עצומה הקוראת לרפורמות כגון בחירות ישירות למועצת השורא, הפרדת המלוכה מהזרוע המבצעת במדינה וחופש ביטוי; מאידך קראו שיח'ים ווהאבים, בהם מוחמד בן עבדאללה אל-הבדאן, מקורבו של השיח' עבד אל-רחמן אל-בראכ להידוק האכיפה האסלאמית, "רפורמות אסלאמיות" כדבריו, ע"י מניעת יציאת סטודנטים לחו"ל או סגירת ערוצים כ-MBC.

 

בגילוי דעת שפורסם בפברואר 2011 באתר www.dawlaty.com, קראו למעלה מ-2000 אינטלקטואלים ואנשי דת, סונים ושיעים, לרפורמות מקיפות במדינה תוך שמירה על מוסד המלוכה. בין החותמים השיח' סלמאן אל-עודה, השיח' סעוד אל-פוניסאן והאופוזיציונר השיעי ג'עפר אל-שאיב. בגילוי דעת זה, שהופנה למלך עבדאללה, נאמר כי יש "צורך דחוף לערוך רפורמה יסודית, רצינית ומהירה – כזו שתחזק את אחדות המולדת, תשמור על הישגיה ותבטיח את ביטחונה ויציבותה", תוך פירוט התחומים שצריכה הרפורמה לכלול:

 

  1. מינוי כל חברי מועצת השורא באמצעות בחירות; מתן סמכות לשורא לחוקק חוקים ולפקח על הרשות המבצעת – בכלל זה פיקוח על כספי הציבור; מתן סמכות לשורא לבוא חשבון עם ראש הממשלה ושריו.
  2. הפרדת  ראשות הממשלה מבית המלוכה, בתנאי שראש הממשלה ושריו ימונו ישירות על ידי המלך ויזכו לאמון מועצת השורא.
  3. עריכת רפורמה במערכת המשפט, פיתוחה והפיכתה לעצמאית; הגדלת מספר השופטים בהתאם לגידול האוכלוסייה ובהתאם לעליית מספר התיקים שיש לטפל בהם.
  4. מלחמה בשחיתות הכספית והמנהלתית.
  5. מלחמה באבטלה ומתן פתרון מהיר לבעיות הנוער והדיור.
  6. עידוד הקמת מוסדות חברה אזרחית ואגודות מקצועיות.
  7. מתן חופש ביטוי והקלה על הגבלות הפרסום.
  8. שחרור אסירי חופש דעה, אסירים שסיימו לרצות את עונשם ואסירים שלא פורסם נגדם פסק דין; הפעלת שלושת 'תקנוני הצדק' [המגדירים את זכויותיו של אדם החשוד בפלילים]"

 

בסוף גילוי הדעת נכתב: "אנו מדגישים את דבקותנו באחדות המולדת הזאת ובשמירה על קיומה, ביטחונה והישגיה. אנו מוקיעים את האלימות ואת הפגיעה בביטחון ואנו מתחייבים לנקוט דרך ביטוי של שלום".[17]

 

דרישות אלה, גם אם אינן קוראות להפלת השלטון אלא לעריכת שינוי מבפנים, יכולות להתפרש כתמיכה בדרישות המפגינים. יתרה מכך, השיח' סעוד אל-פוניסאן אף התיר להפגין, בניגוד לפתוא שפרסמה אגודת חכמי הדת הבכירים של סעודיה, הקשורה לשלטון. לדבריו "הפגנות לא אלימות שאין בהן נשק או שפיכות דמים" מותרות מבחינה הלכתית. אל-פוניסאן סייג את דבריו בהסבירו כי דרישות ההפגנות חייבות להיות לגיטימיות וצודקות; אסור שיובילו לעשיית דבר מגונה השווה ברמתו או עולה על הדבר המגונה אותו רוצים המפגינים לשנות; אסור שהפגנות ימנעו קיום חובות כמו תפילת יום השישי; אסור שיהיה בהן עירוב מגדרי, וכן אסור להן לגרום נזק לאנשים או לרכוש.[18]

 

סלמאן אל-עודה, שלא תמך מפורשות בהפגנות בסעודיה, הביע קודם לכן תמיכה בהפגנות במצרים. בחשבון הטויטר שלו כתב: "הפגנות לא אלימות הן אמצעי שמעוגן בחוקות של המדינות הדמוקרטיות והן זכות לגיטימית של האזרח. השריעה אינה אוסרת את קיומן אלא אם הן גורמות לשחיתות גלויה."[19]

 

תמיכת בהפגנות במצרים בחשבון הטוויטר של אל-עודה

 

לעומת זאת, בראש העמוד הראשי של האתר www.islamlight.net - אתר שהוקם על ידי שורה של אנשי דת ביניהם השיח' הקיצוני עבד אל-רחמן אל-בראכ, ואשר מנוהל על ידי מקורבו מוחמד בן עבדאללה אל-הבדאן, אמאם מסגד אל-עז בן עבד אל-סלאם בריאד - התפרסמה עצומה ישנה מטעם אינטלקטואלים ואנשי דת משנת 2005 שהופנתה למלך עבדאללה ודרשה לערוך את מה שכינו "רפורמות אסלאמיות" בתחומים שונים במדינה תוך דבקות בכך ש"ההלכה המוסלמית היא המקור הסמכות היחיד לחקיקה ולרפורמות".[20]  

 

כמו כן, פרסם אל-הבדאן באתר זה מאמר פרי עטו  שכותרתו "מהן הרפורמות שאנחנו רוצים" המופנה למלך עבדאללה. במאמרו קרא אל-הבדאן לערוך "רפורמות דתיות" במסגרתן דרש בין היתר "לתקן כל חוק המפר את ההלכה המוסלמית"; לערוך שינויים באמצעי התקשורת באופן שיעלה בקנה אחד עם השריעה; לסגור ערוצים הכופים את מגמת התמערבות על המדינה, כגון הערוץ mbc; לאסור שליחת סטודנטים סעודים לחו"ל, להגביל את נסיעותיהם לחו"ל ואף לנסות להחזיר למדינה את מי שכבר נסע; להשיב את הסמכויות הקודמות של משטרת הדת כגון סמכויות מעצר וחקירה של חשודים; להרחיק חילוניים ומושחתים מתחומי קבלת החלטות ומאמצעי התקשורת. כמו כן קרא אל-הבדאן לערוך רפורמות אחרות כמו שחרור אנשי הדת העצורים ביטחונית במידה ולא הוכחה מעורבותם בפעילות חבלנית, הבטחת הכנסה וביטול מיסים שונים.[21]

 

מחאות של סונים ושיעים גם יחד

נראה כי ההתארגנות להפגנות היא התארגנות משותפת של שיעים וסונים. ההפגנות ביום שישי הקרוב יתקיימו בו זמנית בערים בהם ריכוזים סונים ושיעים גם יחד. כפי שהיה שבוע קודם לכן ב-4 במרץ, בו התקיימו הפגנות הן בריאד והן בקטיף ובהופוף. מארגני ההפגנות הודיעו כי אחת מסיסמאות המהפכה תהיה: "[מהפכה] לא סונית ולא שיעית. לא לפתנה עדתית. המהפכה שלנו היא מהפכה לאומית".[22]  

 

כמו כן, דפי הפייסבוק השונים מכילים ידיעות הן ממקורות סונים והן ממקורות שיעים כמו האתר השיעי ראסד או הערוץ האיראני בשפה הערבית "אל-עאלם".[23]  אחד מתומכי ההפגנות, האופוזיציונר הסעודי הסוני החי בלונדון, מחמד אל-מסערי, ראש ארגון אל-תג'דיד אל-אסלאמי, אמר לערוץ אל-עאלם, כי לפתוא האוסרת הפגנות "אין ערך" והשלטון מנסה לעורר מלחמת אחים עדתית בין המפגינים במדינה כדי לפלגם ולהחלישם.[24]

 

הקריאה לעריכת רפורמות והפגנות נשמעה גם מפי אנשי דת שיעים בולטים בסעודיה. השיח' תופיק אל-עאמר קרא להקים במדינה מונרכיה חוקתית שתכלול הפרדה בין שלוש הרשויות ותאפשר הקמת מפלגות. אל-עאמר נעצר ב-27 בפברואר 2011 בעקבות קריאתו זו ושוחרר כשבוע לאחר מכן.[25]  כמו כן, איש הדת השיעי השיח' נמר אל-נמר, הידוע בביקורתו על השלטון הסעודי, קרא לממשלות ערב לערוך רפורמה מדינית ולתת לאזרחים חירויות פוליטיות[26]; ואילו איש הדת השיעי השיח' חוסיין בוח'מסין קרא להעניק לאזרחים חירויות פוליטיות, דתיות, חברתיות ואידיאולוגיות, בהתאם להסכמים ולאמנות הבינלאומיות והאסלאמיות.[27]

 

בחודש האחרון נערכו מספר הפגנות בריכוזים שיעים שונים וכמה מפגינים נעצרו. ב-17 בפברואר 2011 התקיימה בעיר אל-קטיף שבמזרח סעודיה תהלוכה בה קראו כמאה אזרחים שיעים לשחרר עצורים שיעיים הכלואים ללא משפט מאז 2009, בגין השתתפותם בהפגנה באל-קטיף, במחאה על התנכלות השלטונות לאזרחים שיעים בעיר אל-מדינה.[28]  תהלוכות דומות התקיימו ב-24 בפברואר 2011 בערים אל-קטיף וספוא שבמזרח סעודיה, בדרישה לשחרר תשעה עצורים שיעיים המוחזקים בכלא הסעודי ללא משפט מזה 15 שנה, בחשד למעורבות בפיצוץ בסיס צבאי אמריקאי בעיר אל-ח'ובר ביוני 1996. לפי הדיווח, התהלוכות הסתיימו כעבור שעה ללא עימותים עם כוחות הביטחון.[29]  ב-4 במרץ 2011 שוב התקיימו תהלוכות שיעים, בערים אל-קטיף והופוף, בדרישה לשחרר את שאר העצורים השיעיים ובפרט את השיח' השיעי תופיק אל-עאמר.[30]

 

בשל מעורבותם השיעים בפעולות המחאה בסעודיה, ולנוכח התבטאויות בעיתונות האיראנית נגד לגיטימיות שלטונו של עבדאללה ובעד ההתקוממות הנוכחית של השיעים בבחריין, טענו תומכי המשטר כי ההפגנות ביום שישי הן מזימה איראנית שנועדה לפגוע בסעודיה.[31]

 

היערכות המשטר: חידוש האיסור להפגין בסעודיה ומעצרי מנע

לאור הקריאה בפייסבוק ליום זעם במוקדים שונים בסעודיה ביום שישי הקרוב, ולנוכח פעולות המחאה שהתקיימו בהיקף מצומצם בחודש האחרון, כדוגמת הפגנות השיעים במזרח המדינה וההפגנה בריאד, חידש משרד הפנים הסעודי את האיסור לקיים במדינה הפגנה מכל סוג ולקרוא להפגין. בהודעה מטעם משרד הפנים הסעודי שפורסמה ב-6 במרץ 2011, נכתב כי יש "איסור מוחלט לקיים הפגנות ותהלוכות מכל סוג שהוא, או לקרוא להן. זאת מאחר שהן מנוגדות לעקרונות ההלכה המוסלמית, לערכים ולנורמות של החברה הסעודית; הן מפרות את הסדר הציבורי ופוגעות באינטרס הציבורי והפרטי והן מקפחות את זכויותיהם של אחרים ועלולות לגרום לאנרכיה...". לטענת דובר משרד הפנים, השלטונות הסעודיים הורו לכוחות הביטחון לנקוט את כל האמצעים הדרושים כלפי כל מי שינסה לפגוע במשטר בכל צורה שהיא.[32]

 

האתר השיעי www.rasid.com דיווח כי כוחות הביטחון הסעודיים פועלים במתכונת של מצב חירום לא רשמי וכי השלטונות הגבירו את רמת הכוננות לקראת יום הזעם ב-11 בחודש.[33] כמו כן, באתרי האינטרנט השונים מתפרסמות ידיעות שונות על היד הקשה שנוקטים השלטונות הסעודים נגד מארגני ההפגנות. לצד הדיווחים על מצבו הקשה של האמאם מוחמד אל-ודעאני, דווח כי פיסל אל-עמר, מוסלמי סוני, בן 27, מייסד דף הפייסבוק של מהפכת אל-חונין, נרצח על ידי "כוח ביטחוני לא מוכר" ואף הוכרז עליו כעל "השהיד הראשון של מהפכת חונין".[34] כמו כן נערכו מעצרים רבים כדוגמת מעצר מייסדי המפלגה הסעודית הראשונה "מפלגת אל-אומה" הסונים, מעצר השיח' השיעי תופיק אל-עאמר, וכן מעצרים של מפגינים שיעים[35]. 

 

איסור ההפגנות מטעם משרד הפנים זכה לתמיכת הממסד הדתי במדינה ומועצת השורא. בפתוא מטעם אגודת חכמי הדת הבכירים בראשותו של המופתי של סעודיה, השיח' עבד אל-עזיז בן עבדאללה אאל אל-שיח' נכתב "רפורמה ומתן עצה בסעודיה אינן צריכות להתבצע באמצעות הפגנות ודרכים שמעוררות מלחמות אחים ופילוג של הקבוצה." לפיכך, גוף זה "מדגיש כי ההפגנות במדינה הזו אסורות וכי האמצעי המותר על פי ההלכה להגשים את טובת [הכלל], בלי שתגרם כתוצאה מכך שחיתות כלשהי, היא ההתייעצות." כמו כן נטען כי הממלכה שומרת על זהותה האסלאמית. וכי "בחסדיו של אללה תושבי הארץ הזו מאוחדים סביב מנהיגיהם בהדרכת הקוראן והסונה. הוא אינו מפלג ביניהם ואינו מפזר אותם לזרמים מיובאים או מפלגות שקמות מסיבות שונות... [הממלכה] לעולם לא תסכים לאידיאולוגיות מיובאות מהמערב או מהמזרח אשר יפגעו  בזהות זו או שיפלגו את הקבוצה. נטען כי "השמירה על הקבוצה היא עקרון חשוב באסלאם המעוגן בקוראן ובסונה של הנביא". הפתוא ציטטה את חדית' של הנביא שאומר "מי שרוצה לפרק את האומה הזו שהיא קבוצה אחת [לא מפולגת] הכו אותו בחרב יהא אשר יהא." [36]

 

שיח'ים נוספים הביעו תמיכה באיסור להפגין. השיח' נאסר אל-עמר, המפקח על האתר www.al-moslim.net, אמר שההפגנות בסעודיה "אסורות, מכיוון שהן יועילו לשיעים החילונים והצבועים, יהרסו את הארץ ויפתחו פתח להתערבות בינלאומית."[37] הדרשן הסעודי הבולט, השיח' סעד אל-בריכ, אמר לערוץ הסעודי "אל-מג'ד" כי השמירה על ביטחון המדינה קודמת לכול, ולכן "נסתפק בריצוץ כל גולגולת שתערער את הביטחון, כפי שאמר הנביא [מוחמד]: "מי שבא אליכם והוא מסית לפתנה [מלחמת אחים] שעה שאתם מאוחדים בתמיכתכם במישהו [שהוא השליט] הרגו את זה שבא אליכם."[38]  גם השיח' עבד אל-רחמן בן נאסר אל-בראכ, שבעבר מתח ביקורת קשה על המלך עבדאללה, ושבאתר שלו ישנה פניה לרפורמות בממלכה, אמר כמה ימים לפני ההפגנות המתוכננות כי "מרד בשליט מוסלמי הוא דבר אסור".[39]

 

מועצת השורא הביעה אף היא תמיכה באיסור להפגין. יו"ר מועצת השורא, ד"ר עבדאללה בן מוחמד אאל אל-שיח', אמר כי יש לשמור על הביטחון בממלכה ולא לשעות לקריאות להפגין או לארגן תהלוכות, מאחר שהדבר מנוגד לחוק האסלאמי.[40]

יומיים לפני ההפגנות המתוכננות התגייסו נגדן בכירי הממלכה וציינו גם הם כי תופעל יד קשה נגד המפגינים. שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, כינס מסיבת עיתונאים בה אמר כי "כל אצבע שתונף בפניה של סעודיה – תיקטע", וכי סעודיה "מתנגדת לגינוי ותוכחה מצד מי שאינו שבע רצון מהשלטון". בתגובה לשאלה האם איראן אחראית להצתת סכסוכים בתוך סעודיה, אמר אל-פיצל: "אנו מקווים שאיראן תטפל בהפגנותיה שלה. אצלנו אין הפגנות כמו אלה שבאיראן. אנו שוללים התערבות בעניינינו הפנימיים מצד כלשהו – קטן או גדול – ונמשיך בדרך זו. ברגע שנבחין במקרה של התערבות – נחסל אותו". לדבריו, "הדרך הטובה ביותר להגשים את רצון האזרח היא דיאלוג... השינוי יבוא דרך אזרחי המדינה ולא דרך דעות של אצבעות חיצוניות" אל-פיצל הביא כראיה את פגישתו של עבדאללה עם נציגים שיעים יום קודם לכן ואת השיח הלאומי שמקדם המלך. המלך[41]  

למחרת היום פרסם האמיר תורכי אל-פיצל, לשעבר ראש המודיעין הסעודי ושגריר סעודיה בבריטניה ובארה"ב, מאמר שבח לסעודיה ביומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט. תחת כותרת "מולדתי", הוא כתב: "הו מולדתי את מרימה את ראשי וגורמת לי לומר בשמך למפיצי השמועות והשקרים - בבקשה, הפיצו את השמועות והשקרים, השיירה עוברת והכלבים נובחים. כן מולדתי, הם שכחו איזה אוצר טבע את וכמה יסודותיך איתנים." אל-פיצל פרס במאמרו את הישגיי המשטר הסעודי לדורותיו בזירה הבינלאומית והפנימית וסיים בפניה למולדת: "אם מישהו מבניך מעוניינים במלחמת אחים, מהומות וכליון וזריעת מחלוקת אללה יעניש אותם על כוונתם. לשם כך יש מוסדות הלכתיים וביטחוניים שיטפלו ברעה אליה הם חותרים.[42]  

 

המשטר מכריז על רפורמות

יצוין כי על רקע גל המחאה בעולם הערבי, עוד טרם שובו של עבדאללה מהחלמתו במרוקו בעקבות טיפול רפואי שקיבל לאחרונה בארה"ב, הודיעו שלטונות סעודיה על נכונותם להידבר עם התושבים ולערוך שינויים ורפורמות בממלכה. בצעד תקדימי במועצת השורא, נפגש יו"ר השורא, ד"ר עבדאללה אאל אל-שיח', ב-21 בפברואר 2011 עם 15 אזרחים סעודיים מקבוצות גיל שונות, כדי לקבל את פניותיהם. אאל אל-שיח' אמר כי מועצת השורא פתחה מנהלה מיוחדת שתיצור קשר עם אזרחים ותיתן מענה לפניותיהם.[43] כמו כן, פתח יו"ר לשכת המלך, ח'אלד אל-תויג'רי, עמוד בפייסבוק המציע את כתובת הדוא"ל שלו ואת מספר הטלפון הפרטי שלו, כדי לתת מענה לפניות הציבור.[44]  כמו כן, לקראת שובו של המלך לסעודיה, הורה מושל ריאד, האמיר סלמאן בן עבד אל-עזיז, להגביר את הסיוע במזון וביגוד למשפחות נזקקות.[45]

 

עם שובו לסעודיה ב-23 בפברואר 2011, פרסם המלך עבדאללה 13 צווים מלכותיים במטרה לשפר את תנאי המחייה של האזרחים. הצווים כללו: פיתוח שירותים חברתיים; מאבק באבטלה; סיוע להקמת תכניות להכשרה מקצועית ועיונית של נשים; קידום מהלכים בתחומי המדע, התרבות והספורט; סיוע למיזמים ממשלתיים בתחומי המקרקעין והשיכון; תמיכה בסטודנטים הלומדים בחו"ל במקצועות נדרשים; מתן חנינה לאסירים פוליטיים; העלאת שכרם של פקידים במגזר הממשלתי, הצבאי והפרטי.[46]

 

פעולות ההידברות והרפורמה לא פסחו על האוכלוסייה השיעית.  לאחרונה נפגש המלך עם אנשי דת ותושבים מאל-קטיף.[47] כמו כן, השלטונות הסעודיים שחררו כמה עצורים שיעים המוחזקים בכלא הסעודי ללא משפט מאז 2009[48] והתירו לפתוח מחדש כמה מסגדים שיעים בעיר אל-ח'ובר שנסגרו על-ידי השלטונות ב-2008.[49]

 

הקמת דפי פייסבוק המתנגדים להפגנות ותומכים בממלכה

במקביל ובתגובה להקמת דפיי הפייסבוק לקראת ההפגנות ב-11 לחודש, הוקמו דפי פייסבוק רבים מאוד המתנגדים ליום הזעם ומביעים תמיכה בממלכה הסעודית כדוגמת הדף "יחד נגד מהפכת חנין"[50] ובו עשרות אלפי משתתפים או הדף "התלכדות המולדת נגד מהפכת חונין".[51] יש להניח שחלק מהדפים הוקמו על ידי גורמים המקורבים לשלטון.

 

דף "יחד להפסקת מהפכת חונין ב-11.3 סעודיה"[52]            "דף: יחד נגד מהפכת חונין" [53]

       

 

 

 

* יהושע היא מנהלת המחקר במכון ממרי
  י. אדמון חוקרת את זירת סעודיה במכון ממרי

 

[1] "מהפכת חונין" נקראת כנראה על שם קרב חונין (שנת 630). בסיום קרב זה מתחו חלק מהלוחמים ביקורת על אופן חלוקת השלל על ידי הנביא מוחמד, תשובתו של מוחמד סיפקה אותם.

[12]  ,www.royaah2.net 21.2.2011

[14]  www,alsaha.com  7.2.2011 www.alwaqe.com, 10.2.2011    

[16] במהלך שנות התשעים היה אל-עודה כלוא בסעודיה בשל התנגדותו לנוכחות הכוחות האמריקאית במפרץ במהלך מלחמת המפרץ הראשונה.

[17] www.dawlaty.com,5.2.2011;

[18] www.taseel.com 1.3.2011.

[20] www.islamlight  באתר קישור לדף פייסבוק מיוחד שהוכן לצורך הורדת  העצומה http://www.facebook.com/profile.php?id=100002143081677

[21] www.islamlight, 25.2.2011        

[22] סיסמא זו כבר נשמעה בהפגנה בקטיפ השיעית. ראה קליפ:  http://www.youtube.com/watch?v=P8_sKlJIC1Y&feature=related  

[25] www.rasid.com, 5.3.2011, 27.2.2011, 28.2.2011.    

[26] www.rasid.com, 26.2.2011

[27] www.rasid.com, 27.2.2011

[28] ו www.rasid.com, 20.2.2011.

[29] www.rasid.com, 25.2.2011

[30] www.rasid.com, 5.3.2011

[32] אל-וטן (סעודיה), 5.3.2011

[33] www.rasid.com 9.3.2011.

[35] www.rasid.com 5.3.2011.

[36] אל-וטן (סעודיה), 7.3.2011. כמו כן, ב-4 בפברואר2011, במהלך המהומות במצרים תקף המופתי הסעודי את המפגינים במדינות ערב וטען כי מדובר בהפגנות "מתוכננות מבעוד מועד" שנועדו לפרק את מדינות ערב המוסלמיות ולחסל את דת האסלאם. ראה: אל-וטן (סעודיה), 5.2.2011.

[39] אל-ואאם (סעודיה), 8.3.2011.

[40] עוכאט' (סעודיה), 8.3.2011

[41] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.3.2011.

[42] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.3.2011.

[43] אל-חיאת (סעודיה), 22.2.2011

[44] אל-חיאת (סעודיה), 17.2.2011

[45] אל-ג'זירה (סעודיה), 20.2.2011

[46] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.2.11

[47] אל-שרק אל-אוסט (סעודיה), 9.3.2011.

[48] www.rasid.com, 20.2.11       

[49] www.rasid.com , 28.2.11