המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.3.2011
10/3/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.3.2011

 

בתקציר:  מוחמד אל-בראדעי יתמודד לנשיאות מצרים * ר"מ מצרים: ריבוי ההפגנות במדינה נועד לחולל מהפכה נגדית * עבאס: כל האופציות פתוחות זולת המאבק המזוין * לוב: אל-קד'אפי והאופוזיציה הלובית נאבקים על התמיכה הבינ"ל * יומון ירדני: נאסרה הכנסת מוצרים מההתנחלויות לירדן

 

ר"מ מצרים: ריבוי ההפגנות במדינה נועד לחולל מהפכה נגדית

בקהיר נמשכות הפגנות של אלפי קופטים המוחים על הרס הכנסייה באטפיח שבחלואן ועל ההתקפה נגד הקופטים (8.3.11) שגבתה 13 קורבנות; מחר (11.3.11) מארגנת "קואליציית צעירי המהפכה" הפגנת המונים בכיכר אל-תחריר לאות סולידאריות עם הקופטים ולהפגנת אחדות לאומית; עשרות סלפים הפגינו מול בניין הממשלה בתביעה לשחרר את קמיליה שחאתה – אשת כומר נוצרי שנטען כי היא מוחזקת בכנסייה, לאחר שהתאסלמה; בכיכר אל-תחריר פרצו עימותים בין מפגינים התובעים לפנות את הכיכר לבין צעירים המתעקשים להמשיך בהפגנות; הפגנות מתקיימות גם באוניברסיטאות הממשלתיות בתביעה להחליף את ראשיהן; במפעלים ובחברות ברחבי המדינה בדרישה להעלות משכורות. בנוסף, פתחו עובדי הטלוויזיה המצרית בשביתת רעב בדרישה לפטר את מנהליה; ר"מ מצרים, עצאם שרף, אמר כי הוא חש שריבוי ההפגנות במדינה נועד לחולל מהפכה נגדית ולהשליט אנרכיה.

אל-אהראם; אל-מצרי אל-יום; אל-מצריון; רוז אל-יוסף; אל-דוסתור (מצרים), 10.3.11

 

לוב: אל-קד'אפי והאופוזיציה הלובית נאבקים על התמיכה הבינ"ל

במקביל להמשך הקרבות בין המשטר הלובי לאופוזיציה, פועלים הצדדים כדי לזכות בתמיכה בינ"ל וערבית: שליחים מטעם המועצה הלאומית הזמנית נפגשו עם קת'רין אשטון, האחראית על מדיניות החוץ באיחוד האירופאי ועם נשיאת שוויץ, מישלין קאלמי-ריי, וצפוי שיפגשו עם שה"ח הצרפתי, אלאן ג'ופּה, כדי להשיג הכרה במועצה כנציגה הלגיטימית היחידה של העם הלובי. מנגד, משלחות מטעם אל-קד'אפי הגיעו למאלטה, פורטוגל ובלגיה כדי לסכל מאמצים אלה. משלחת בראשות עבד אל-רחמן אל-זוי, ראש אגף האספקה בצבא לוב, הגיעה לקהיר ועפ"י דיווחים נפגשה עם בכירים במועצה הצבאית העליונה של הכוחות המזוינים במצרים. נראה כי מטרת הביקור היא בקשת סיוע צבאי.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 9.3.11, www.aljazeera.net, אל-קדס אל-ערבי, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.3.11

 

המהפכה הלובית: מאבק באל-קד'אפי מחד ובמעורבות זרה מאידך

www.aljazeera.net, 10.3.11

 

מוחמד אל-בראדעי יתמודד לנשיאות מצרים

מזכ"ל סבא"א לשעבר, ד"ר מוחמד אל-בראדעי, הכריז רשמית כי יתמודד בבחירות הקרובות לנשיאות מצרים. הוא הביע התנגדות לתיקונים בחוקה, בייחוד לסעיף האוסר על הנשיא לאחוז באזרחות זרה, וטען כי הדבר מזכיר לו את משטרו של היטלר. לדבריו, אם ייבחר, הוא יפעל לחידוש יחסי מצרים עם איראן, יבחן מחדש את הישגי הסכם השלום עם ישראל ויפעל כדי שזו תשנה את יחסה להקמת מדינה פלסטינית.

אל-דוסתור, אל-ופד (מצרים), 10.3.11

 

פיאד: רש"פ וחמאס נוקטים במדיניות ביטחונית דומה

ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, אמר כי יוזמתו לפיוס הפלסטיני כוללת קריאה להקמת ממשלת אחדות לאומית, שתאמץ את עקרונות המדיניות הביטחונית של החמאס בעזה, הדומים בפועל לאלה של הרש"פ בגדמ"ע, קרי – מימוש הזכויות פלסטיניות ללא אלימות; יישום מדיניותה של ממשלת האחדות  באמצעות המוסדות הקיימים כיום בעזה ובגדמ"ע, ללא החלפתם.

אל-איאם (רש"פ), 10.3.11 

 

עבאס: כל האופציות פתוחות זולת המאבק המזוין

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי למרות תביעתו של נשיא ארה"ב להסיר את ההצעה לגנות את ישראל במועה"ב בנושא ההתנחלויות, הוא לא נענה לתכתיב האמריקאי. הוא ציין כי בספטמבר צפויים שלושה אירועים חשובים: המדינה הפלסטינית תהיה חברה באו"ם, שפירושו הכרה בה; סיום המו"מ בין ישראל לבין הפלסטינים כפי שקבע הקוורטט; השלמת בניית מוסדות המדינה הפלסטינית. לדבריו, אם אירועים אלה לא יתרחשו, כל האופציות פתוחות זולת המאבק המזוין. עבאס רמז כי אם לא יושג פיתרון לבעיה הפלסטינית, יפרוש מראשות הרש"פ.

אל-שרק אל-אוסט, אלחיאת (לונדון), אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 10.3.11

 

בכירים אפגנים: איראן לא מסייעת לקבוצות אופוזיציה אפגניות

בפגישותיו בקאבול עם בכירי השלטון באפגניסטן, אמר שר הפנים האיראני, מוצטפא מוחמד נג'אר, שטהראן רואה באפגנים בני מולדתה ולכן משטר המהפכה מסייע להם. לדבריו, ביטחון באפגניסטן יושג רק ע"י עמי האזור ולא ע"י המערב שכוחותיו (נאט"ו) טובחים בעם האפגני. הנשיא האפגני, כרזאי, הביע את התנגדותו לנוכחות הכוחות הזרים בארצו ואמר שעמו לעולם לא ישכח את סיועה של איראן. הוא ציין כי ביקור המשלחת האיראנית מעיד על עומק היחסים האסטרטגיים בין המדינות והבטיח ש"באפגניסטן לא יקרה דבר שידאיג את שכנותיה." כן הבטיח להשתתף בחגיגות ראש השנה הפרסי באיראן בעוד כשבועיים. שר הפנים האפגני, בסמאללה מוחמדי, הכחיש דיווחים במערב על סיוע שמעניקה איראן לקבוצות אופוזיציה אפגניות חמושות, וטען שאיראן אף מסייעת לביטחונה של אפגניסטן. סגן הנשיא, האפגני, מחמד קאסם פהים, שיבח את שתה"פ הביטחוני בין המדינות, המשפיע על גורל האזור והעולם.

טהראן טיימס (איראן), 10.3.11 איסנא, מהר (איראן), 9.3.11

 

תימן: החות'ים קוראים להפיל את המשטר

גורמים חות'ים בתימן אמרו לסו"י האיראנית פארס כי הם מתכוונים להמשיך במאבקם עד לסילוק משטרו של הנשיא עבדאללה צאלח וכי הם קוראים לעם התימני להצטרף למאבק עד לניצחון המהפכה בתימן.

פארס (איראן), 9.3.11

 

יומון ירדני: נאסרה הכנסת מוצרים מההתנחלויות לירדן

היומון הירדני אל-ערב אל-יום דיווח כי ממשלת ירדן העבירה לרשויות המכס הירדני רשימה של חברות ומפעלים הפועלים בהתנחלויות הישראליות והורתה להן למנוע את כניסת  מוצריהם לשטחי הממלכה.

אל-ערב אל-יום (ירדן), 8.3.11