המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סיף אל-אסלאם אל-קד'אפי: העם תומך במשטר; פה לא מצרים
9/3/2011

 

סיף אל-אסלאם אל-קד'אפי: העם תומך במשטר; כאן זה לא מצרים

 

בראיון טלפוני ליומון אל-שרק אל-אוסט, היוצא לאור בלונדון, תקף סיף אל-אסלאם אל-קד'אפי, בנו של מעמר אל-קד'אפי, את המערב וערוצי החדשות הערביים, וטען שהמשטר שולט ברוב המדינה, כולל בבארות הנפט ובנמלים, ונהנה מתמיכת העם. הוא הכחיש ידיעות על הפצצת אזרחים וגיוס שכירי חרב אפריקאים ואמר כי מי שמציגים עצמם כראשי האופוזיציה הם  אופורטוניסטים הרוקדים על דם האזרחים, וכי הסכנה לאזרחים היא מצד מיליציות חמושות ולא מצד המשטר. הוא הביע תמיכה ברפורמות ובדמוקרטיה אך ציין כי הדבר צריך להיעשות בצורה רגועה ובהסכמה ודחה דיווחים כי למשפחת קד'אפי יש חשבונות בנק בשוויץ. חלק מהביטויים החריפים בהם השתמש סיף אל-אסלאם הוסרו מן הראיון והושמו בסוגריים (....).

בסוף הראיון הודה ח'אלד מחמוד המראיין, לסיף אל-אסלאם, אך ציין כי אינו מאמין לדבריו.

להלן תרגום קטעים נבחרים מהראיון:[1]    

 

אין להשוות את לוב למצרים או תוניסיה

בתארו את המצב בלוב אמר סיף אל-אסלאם: "המצב ביותר מ-90% מהמדינה תקין. הבעיה כעת היא [רק] בדרנה, בבנגזי וקצת בטברק... אנשים לא צריכים להאמין לי, שיסעו לשם עם מצלמה ויראו בעצמם. הדיבורים על מאות אזרחים חסרי מגן שנהרגו ונפצעו אינם נכונים... כל הדיבורים הללו הם שטויות..." הוא הדגיש: "איש לא הורה [למנגנוני הביטחון] להרוג. זה קרה באופן ספונטאני..." ואמר "המצפון שלי שקט מאוד, כי הצדק איתי ואני מאמין ב-100% במה שאני עושה. האויב והכוחות המתנגדים לנו הם אלה שרוצים לחלק את לוב למזרח ולמערב ורוצים שברית נאט"ו וארה"ב יתערבו. איזה פטריוט מסכים לחלוקת ארצו? איזה פטריוט מסכים להתערבות ולכיבוש של כוחות זרים את אדמתו? איזה פטריוט שולח ילדים להפגנות כדי שימותו והוא ישלוט בשמם?..."

 

עוד אמר "אני לא מאשים את אל-קאעדה, אלא קבוצות טרור ומיליציות חמושות שנמצאות [בלוב]. העיתונאים הזרים ראיינו אותם וצילמו אותם עם הנשק, המקלעים והטנקים. זוהי עובדה בשטח..."

 

לדבריו "הרחובות בטריפולי פתוחים, החיים מתנהלים כסדרם, גם בשאר הערים בדרום ובמרכז [לוב] החיים מתנהלים כסדרם.... כשחוסני מובארכ הלך, חמישה מליון מצרים יצאו לרחובות והלכו לכיכר אל-תחריר והאיש, מובארכ, עזב את השלטון והסתלק לשרם אל-שיח'. זה לא הסיפור כאן. פה אין איש ברחובות. למה אתם רוצים להרוס את ביתנו? לוב אינה מצרים או תוניסיה... אנחנו לא נלך לג'דה או לשרם אלשיח'. אנחנו נשארים כאן".

 

הוא הדגיש שצבא לוב שולט על כל בארות ונמלי הנפט ואמר: "היום אנחנו מאוחדים ומסכימים זה עם זה. עשרות שנים לא התקיימה פעילות לאומית כפי שקורה כעת... זה לא נתפס. זו הפעם הראשונה שאנו רואים את כל הלובים פועלים במישור הפוליטי, החברתי והנפשי... יש כעת אחדות והתעוררות אמיתית, אנחנו הלובים מאוחדים, אין דבר כזה 'מזרח' או 'מערב'. האומה הלובית עצומה ואין בעיות... אנו מקווים לעתיד טוב יותר ובטוחים בכך. אל תקשיב לקבוצות שרוצות לשלוט ורוצות משרות על חשבון דמם של הלובים וחלוקת לוב... מה שמעניין אותם הוא לשלוט."

 

בתגובה לטענה שהוא איים במלחמת אזרחים, אמר סיף אל-אסלאם:"שה"ח האמריקאית, הילרי קלינטון, וארה"ב כולה הן שאומרות שלוב עלולה להידרדר למלחמת אזרחים. ארה"ב היא שאומרת את זה ומשמעות הדבר שקיימת סכנה אמיתית. האנשים מפחדים מהפשיעה והטרור שבבנגאזי ודרנה [ולא מהמשטר]. אתה יכול להתקשר לאנשים ולשאול אותם ותראה [שאני צודק]..."

 

ראשי האופוזיציה אינם מייצגים את העם הלובי

בהתייחסו לאופוזיציה אמר סיף אל-אסלאם: "ר'וקה ה(...) הזה [עבד אל-חפיט' ר'וקה, דובר המועצה הלאומית הזמנית בבנגאזי] ביקר לפני שבועיים באוהל של המנהיג (מועמר אל-קד'אפי), שיבח והילל אותו, הוא הופיע בערוץ אל-ג'זירה והגן על לוב ועל המשטר, וכעת הוא מדבר על הפלת המשטר. הסיסמה שלהם [האופוזיציה] היא 'אני אוהב אותך עד הפרוטה האחרונה בכיסך'... הלובים ראויים למשטר טוב יותר, ואני מקווה שיושג משטר טוב יותר, אבל לא מהזבל הזה. זה שטויות. אף אחד הוא לא אפוטרופוס של הלובים. כשאנו מדברים על ששה מיליון איש, אזי ר'וקה ועשרה אנשים שאיתו הם לא העם הלובי..." סיף אך-אסלאם התייחס בזלזול למועצה הצבאית בבנגאזי, המורכבת מקצינים שערקו מצבא לוב,ואמר "על איזה מועצה אתה מדבר ושל מי היא? אלה שטויות. זוהי חבורה של אנשים מבוגרים, אנשים מסכנים ומאוימים. אמרו להם 'או שתגידו כך וכך או שנעשה [לכם] כך וכך'. אלה אנשים מפוחדים מסכנים..."

 

בתשובה לשאלה האם בכוונתו לנהל מו"מ עם המורדים בבנגאזי, אמר סיף אל-אסלאם: "לשאת ולתת עם מי?!, אתה מדבר על עשרה אנשים שמייצגים רק את עצמם. בבנגאזי יש מליון וחצי איש... לא כל המפגינים הם לובים, יש מצרים ואחרים ... כמה יצאו? 5000-10000 איש, מקסימום 100 אלף. בבנגאזי יש מליון וחצי תושבים..." לדבריו אם יתקיימו בחירות בלוב הם יזכו ב-80% מהקולות...

 

מזימה בינלאומית נגד לוב

עוד אמר: "אני מצפצף על אל-ג'זירה, קטר, הצי החמישי, ברית נאט"ו, כולם על ה(...) הם לא מעניינים אותי..." לדבריו "אנחנו הלובים היינו בסדר אלמלא ברית נאט"ו, מועצת הביטחון, הערוצים הערבים, מלחמת האזרחים והבעיות שיצרו גורמים חיצוניים ששיקרו והפיצו שמועות וגם אנשי הדת ה(...) שפרסמו פסקי הלכה..., ארה"ב וצרפת. אצלנו הכל טוב, אנחנו משפחה אחת. נפתור את הבעיות שלנו בדרך הטובה ביותר, ברוגע ובהבנה. אנחנו אומרים לעולם 'עזבו אותנו בשקט'..." סיף אל-אסלאם ציין כי המשטר הלובי קרא לאו"ם לשלוח צוותים לבדיקת העובדות לחקור האם יש אמת בטענה שהצבא וחיל האוויר הפציץ מטרות אזרחיות ומפגינים. לדבריו "בלתי מתקבל על הדעת שאתה תיצור בעיה ואז תבוא להעניש אותי..." 

 

המשטר אינו מתמוטט

סיף אל-אסלאם טען כי לא ידוע לו על התפטרות של מקורביו, כמו מנהל מוסד אל-קד'אפי, יוסף אל-צואני, והסביר כי אינו רואה סיבה לכך. הוא הוסיף: "לא נכון שרב הסגל הדיפלומטי התפטר. אלה שהתפטרו, עשו זאת בארבעת הימים הראשונים כאשר אי אפשר היה ליצור קשר עם לוב [ולדעת את העובדות]... מדובר בסופו של דבר באנשים, במסכנים. לתקשורת יש השפעה עצומה והאנשים התבלבלו... אלה שמסיתים את האנשים לא מתים בהפגנות, הם הניחו לאנשים ולילדים למות ואז טוענים שהם מנהיגים את המהפכה..."

 

המשטר לא גייס שכירי חרב

בהתייחס לטענה כי המשטר שכר את שירותיהם של שכירי חרב נגד המפגינים, אמר סיף אל-אסלאם: "בלוב יש אנשים שחורים. אם יש חייל שחור אין משמעות הדבר שהוא שייך לשכירי החרב. זו אפליה גזענית. הדיבורים האלה הם חרפה. בלוב יש אנשים שחורים ואנשים לבנים. שכירי החרב הם אלה שהלכו לאמריקאים והביאו את ברית נאט"ו ואת הקטרים. אלה הם שכירי חרב. אולם אלה שהופיעו הם לובים בני חורין, בין אם הם שחורים או לבנים..."

 

אכה בנעליים כל מי שיחצה את הקווים האדומים

סיף אל-אסלאם נימק את יציאתו לרחוב עם נשק בטענה שהעם כולו חמוש עכשיו והנשק נמצא בכל מקום. הוא אמר: "אם אנשים רומסים את הקווים האדומים, אז אני אכה אותם ואת אבותיהם בנעליים."

 

יש צורך ברפורמות בלוב

לדבריו, "יש לגבש חוקה מוסכמת, יש לחוקק חוקים שיגבירו את החירות והדמוקרטיה בלוב, יש להשיב את השלום והביטחון ללוב. צריכות להתקיים בחירות חופשיות בלוב ושהאנשים יבחרו כרצונם. אבל אנרכיה, חלוקת לוב למזרח ולמערב ושפיכות דמים אינם מקובלים. הפושעים שידיהם מגואלות בדם הם אלה שיצרו את מלחמת האזרחים הזו..." הוא הדגיש "דיברתי על חירות ודמוקרטיה לפני חודש, שנה ושנתיים. קיימתי איתך ארבעים  ראיונות ותמיד אמרתי את אותם הדברים..." בציינו ש"שנים קראתי לרפורמה ואיש לא שמע אותי. אני עדיין קורא לכך. הדרך היחידה של לוב היא רפורמה ודמוקרטיה וחירויות נוספות..." לדבריו "זו ההזדמנות הטובה ביותר [לדמוקרטיה] בלוב. זוהי הזדמנות היסטורית ללוב להיות מדינה דמוקרטית... אנשאללה זה יקרה בשלום וללא הרג, דם, קורבנות ופילוג..."

 

סיף אל-אסלאם נשאל האם מדינה כזו יכולה להתקיים כל עוד אביו בשלטון וענה: "מה שחשוב הוא לוב ולא שמות. מה שחשוב הוא המדינה והעם שלנו. האנשים לא חשובים. כולנו נמות ונקריב קורבנות למען ארצנו."



[1]  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.3.2011