המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.2.2011
27/2/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.2.2011

 

בתקציר: תנועת המחאה באיראן קוראת להפגין ב-1.3; מוסוי וכרובי הורחקו מבתיהם * שר לובי שפרש: נקים ממשלה זמנית בבנגאזי * הסכם ימי איראן-סוריה: טהראן תשביח את חיל הים הסורי * ירדן: נמשכת מחאת האופוזיציה  * איראן: הוצאת מוטות הדלק מבושהר אינה קשורה לסטוקסנט

 

ירדן: נמשכת מחאת האופוזיציה 

מפלגות האופוזיציה בירדן והתנועה האסלאמית ארגנו (25.2.11) הפגנות מחאה ברחבי המדינה בדרישה לרפורמות מקיפות בממלכה. בהפגנה בבירה עמאן השתתפו כ-10,000 איש שקראו לרפורמות כלכליות, פוליטיות וחוקתיות, לפיזור הפרלמנט, לחקיקת חוק בחירות מודרני ולביטול הסכם השלום עם ישראל. משתתפי ההפגנות מחו גם על "מדיניות ההרעבה והעוני", על הגבלות בחופש הביטוי וחירויות הכלל והביעו תמיכה בעם הלובי. מארגני ההפגנות הודיעו כי ימשיכו בפעילותם עד להשגת רפורמה אמיתית.

אל-ערב אל-יום (ירדן), אל-ראי (ירדן), 26.2.11

 

שר לובי שפרש: נקים ממשלה זמנית בבנגאזי

שר המשפטים הלובי המתפטר, מוצטפא עבד אל-ג'ליל, אמר לערוץ אל-ג'זירה כי בכוונתו להקים "מועצה לאומית" אשר תשמש כממשלת מעבר שתנהל את "האזורים המשוחררים" לתקופה של שלושה חודשים, ואחריהם ייערכו בחירות דמוקרטיות. הממשלה הזמנית תפעל מבנגאזי והיא תורכב מאנשי צבא ומאזרחים. עבד אל-ג'ליל הוסיף כי עם שחרורה של כל המדינה יהיו ללוב דגל והמנון חדשים.

www.aljazeera.net , 27.2.11

 

לוב בוערת ומחיר הנפט ממריא

אל-דוסתור (ירדן), 27.2.11

 

הסכם ימי איראן-סוריה: טהראן תשביח את חה"י הסורי
בנאום בפני המשלחת הצבאית האיראנית המבקרת בסוריה, אמר שגריר איראן בסוריה, אחמד מוסוי, שאם מצרים ויתר המדינות המוסלמיות יצטרפו לאיראן ולסוריה, "הסיפור של ארה"ב יהיה גמור." מפקד חה"י בצבא איראן, חביבאללה סיארי, חתם בסוריה על הסכם שת"פ בין חילות הים של שתי המדינות שיכלול תרגילים משותפים וסיוע של טהראן לחיל הים הסורי בהכשרת כוח אדם, תחזוקת נמלים, השבחת ציוד, וכן ביקורי אוניות איראניות בסוריה. שר ההגנה הסורי, עלי חביב מחמוד, אמר שנוכחותן של אוניות המלחמה האיראניות בסוריה מפגינה את עוצמתה של איראן ואת תבוסתם של אויביה וכי המערב ממורמר למראה הקשרים הטובים בין איראן לסוריה.

אירנא, מהר (איראן), 27.2.11; www.lenziran.com, 26.2.11 

 

איראן: הוצאת מוטות הדלק מבושהר אינה קשורה לסטוקסנט

שגריר איראן ברוסיה, מחמוד רזא סג'אדי, דחה את הטענות לפיהן הוצאת מוטות הדלק מהכור בבושהר קשורה לווירוס הסטוקסנט ואמר שהצעד בוצע על-פי בקשת מוסקבה ובתיאום עימה כדי לבחון סופית את פעילות הכור. האתר רג'א ניוז, המזוהה עם תומכי אחמדי-נז'אד, טען שהצעד נעשה בשל שינויים טכניים שמבצעת החברה הרוסית האחראית על הפעלת הכור.

מהר, רג'א ניוז (איראן), 26.2.11

 

תנועת המחאה באיראן קוראת להפגין ב-1.3; מוסוי וכרובי הורחקו מבתיהם

מועצת התיאום של תנועת המחאה באיראן קראה להפגין בערי איראן ב- 1.3 - יום הולדתו של מיר חוסין מוסוי, וב-15.3- החג הזורואסטרי צ'הרשנבה סורי, במחאה על המעצר שלו ושל מהדי כרובי. אתר פעילי זכויות אדם באיראן מסר שהשניים הועברו מבתיהם ע"י המשטר לאתר בפרברי טהראן, הנתון לפיקוח משמרות המהפכה. האיתאללה דסתע'יב, התומך בתנועת המחאה, ומוחמד ח'אתמי, קראו למשטר לשחרר לאלתר את מוסוי וכרובי.

כלמה (איראן), 27.2.11; persian.iranhumanrights.org, 26.2.11; סהאם, כלמה (איראן), 25.2.11

 

הצעת חוק באיראן: לאסור טיול עם כלבים בפרהסיה

39 צירי מג'לס באיראן הגישו הצעת חוק האוסרת לשוטט בפרהסיה עם כלבים וגוזרת עונש על מי שיפר הוראה זו. בהצעת החוק נאמר שהכלב הוא חיה טמאה וגידולו הוא חיקוי של התרבות המערבית.

פארארו (איראן), 26.2.11  

 

איראן: מיזם 'אינטרנט נקי' יוצא לדרך

שר התקשורת האיראני, רזא תקי-פור, אמר שמשרדו החל ליישם את פרויקט "האינטרנט הנקי", שנועד לטהר את הרשת מתכנים לא מוסריים וכי בהמשך תציע איראן את המיזם לכלל האנושות.

מהר (איראן), 26.2.11