המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 25.2.2011
25/2/2011

 

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 25.2.2011

בתקציר: נמשכת התפטרות בכירים לוביים; מענקים ממשלתיים לאזרחים * שה"ח המצרי: בעתיד יחסינו עם ארה"ב יתנהלו על בסיס שוויוני * כוחות אופוזיציה בירדן שביתה בבירה עד שייענו דרישותינו * האחים המוסלמים: נגד התערבות ארה"ב בלוב * מפקד חיל הים האיראני: ביקור האוניות בסוריה – מסר של שלום

 

כוחות אופוזיציה ירדניים: שביתת שבת בבירה עד שייענו דרישותינו

מהדי אל-סעאפין, חבר בקמפיין הירדני לשינוי "ג'איין", הודיע כי היום (25.2.11), בתום תפילת הצהריים, תתקיים בבירה עמאן הפגנה שלאחריה יפתחו כוחות האופוזיציה בשביתת שבת בסמוך לבניין העירייה, עד שייענו דרישותיהם ובראשן החזרת החוקה מ-1952. לדבריו,  אישים בולטים מהאופוזיציה הירדנית צפויים לנאום בהפגנה וכוחות האופוזיציה יכריזו על אזור השביתה כ"כיכר השינוי". יצוין כי הפגנות צפויות היום בערים נוספות בירדן וכי תנועת האחים המוסלמים הודיעה על השתתפותה בהפגנות. שר ההסברה הירדני, טאהר אל-עדואן, טען כי כל כתבי המינוי של המלך לממשלות התמקדו במתן קדימות לרפורמות פוליטיות, אך הממשלות לא קידמו זאת וכעת קיים לחץ על הממשלה לבצע רפורמות.

www.aljazeera.net , www.allofjo.net , 25.2.11;  www.factjo.com, 24.2.11

 

נמשכת התפטרות בכירים לוביים; מענקים ממשלתיים לאזרחים

אתר אל-ערביה מסר שאחמד קד'אפ אל-דם, מעוזריו הקרובים ביותר של מועמר אל-קד'אפי, שהיה שליחו במצרים, התפטר (25.2.11) מתפקידו. דיפלומט לובי מסר ליומון אל-שרק אל-אוסט כי 70% מהדיפלומטים הלוביים התפטרו או צפויים להתפטר מתפקידיהם. הטלוויזיה הלובית דיווחה כי כל משפחה בלוב תזכה למענק של 400 דולר בשל ההתייקרויות ושכרם של עובדי השירות הציבורי יגדל ב-150%.

אל-שרק אל-אוסט, אל-קדס אל-ערבי (לונדון); www.alarabiya.net , 25.2.11  

 

שה"ח המצרי: בעתיד יחסינו עם ארה"ב יתנהלו על בסיס שוויוני

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט, אמר כי כשיהיו במצרים נשיא נבחר, פרלמנט נבחר ודמוקרטיה, היחסים עם ארה"ב יתנהלו על בסיס שוויוני ולא כפי שהיה עד כה. לדבריו, בתקופת ההפגנות שהובילו למהפכה במצרים נוצרה ברית בין וושינגטון לטהראן, והאיראנים ניסו לנצל זאת על חשבונה של מצרים.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 25.2.11

 

האחים המוסלמים: שוללים התערבות אמריקאית בלוב

תנועת האחים המוסלמים הודיעה כי היא שוללת התערבות אמריקאית בלוב, מחשש שיקרה בה וביתר מדינות האזור מה שקרה לעיראק. בהודעת התנועה נאמר כי העם הלובי מסוגל לסלק את השליט בעצמו, יהיה המחיר אשר יהיה, וכי חירות היא חובה דתית היקרה מהחיים. התנועה גם קראה לליע"ר להתערב להצלת העם הלובי וגינתה את התערבות ר"מ בריטניה בענייני הפנים של מצרים, שאיננה זקוקה לעצותיו.

www.ikhwanonline.com, 24.2.11; אל-מצריון (מצרים), 25.2.11

 

מפקד חיל הים האיראני: ביקור האוניות בסוריה – מסר של שלום

מפקד חיל הים האיראני, אדמירל חביבאללה סיארי, הגיע לדמשק (24.2.11) במקביל להגעת שתי אוניות הקרב האיראניות לנמל לאד'קיה, ואמר כי ביקורן הוא עניין רגיל ומסר של ידידות ושלום. הוא דחה טענות לפיהן האוניות יקיימו תמרונים צבאיים. היומון אל-מסתקבל ציטט מקור איראני אחר שטען כי מטרת הביקור היא לקיים אימונים עם הצד הסורי וכי בנמל לאד'קיה יתקיים טקס בנוכחות האדמירל סיארי. 
אל-מסתקבל (לבנון), 25.2.11; www.iribnews.ir (איראן), 24.2.11
  
  

מפקד צבא לבנון נפגש עם שגרירת ארה"ב בלבנון  

ג'אן קהוג'י, מפקד צבא לבנון נפגש עם שגרירת ארה"ב בלבנון, מורא קונילי והנספח הצבאי ג'וזף ראנק.

אל-ספיר (לבנון), 25.2.11  

 

העולם נכנע לפעולת ההתנחלות הישראלית באדמות הכבושות

עמאן (ירדן), 24.2.11

 

רמטכ"ל צבא איראן: הציונים כבר אורזים את מזוודותיהם

רמטכ"ל צבא איראן, חסן פירוזאבאדי, אמר במפגש עם קצינים בכירים כי תהליך התפרקותו של המשטר הציוני החל וידוע לו כי ציונים רבים ארזו את מזוודותיהם והם בדרכם לארצות מוצאם.

מהר (איראן), 25.2.11