המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.2.2011
16/2/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.2.2011

 

בתקציר: בכיר איראני: מחצית המג'לס בבחריין מצייתת לח'אמנאי * מצרים: תנועת אל-גמאעה אל-אסלאמיה תהפוך למפלגה * כווית מגבילה כניסת זרים לשטחה  * דרום סודאן מאשימה את סודאן בתמיכה במיליציה האחראית לטבח * שני הרוגים במחאות באיראן; כרובי: מוכן לשלם כל מחיר על מאבקי

 

מצרים: דיווחים סותרים לגבי מצבו של מובארכ

היומון המצרי אל-גומהוריה מסר כי הנשיא לשעבר, חוסני מובארכ, התעורר שלשום מתרדמת והחליט להישאר במצרים עד סוף ימיו ולא לקבל טיפול באירופה. מקורבים למובארכ מסרו ליומון כי הוא סובל מסרטן במעי הגס, דיכאון ולחץ דם גבוה, וככל הנראה נמצא לבד בשרם אל-שיח' בעת שמשפחתו בשוויץ. היומון אל-אח'באר דיווח כי מובארכ יצא לסעודיה לצורך טיפול רפואי, ואפשר שיעלה לרגל על אף חולשתו, ולאחר מכן ישוב למצרים בעקבות בקשתו להיקבר באדמתה ליד נכדו.

אל-גומהוריה (מצרים), 16.2.11, אל-אח'באר (מצרים), 16.2.11

 

שני הרוגים במחאות באיראן; כרובי: מוכן לשלם כל מחיר על מאבקי

בתגובה לקריאות במג'לס האיראני להוציאו להורג, כתב מהדי כרובי, מראשי תנועת המחאה, באתרו, כי הוא מוכן לשלם כל מחיר על עמדתו וגינה את התנהלותם הבוטה והלא אסלאמית של כוחות המשטר שעלתה בחייהם של שניים מן המפגינים (14.2.11). הוא קרא לשלטון ללמוד מגורל ממשלות שהתרחקו מהעם, לשחרר את האסירים הפוליטיים, ולאפשר חופש עיתונות. מיר חוסין מוסוי התנער הן מהמשטר והן מהמערב המבקש, לדבריו, לנכס לעצמו את הפגנת המחאה. בכיר המשטר ודרשן תפילת יום השישי אחמד ח'אתמי קרא בנאום בקום להעמיד לדין את מוסוי וכרובי ותקף את האשמי רפסנג'אני על יחסו הסבלני אל תנועת המחאה. ומנגד, איתאללה יוסף צאנעי, התומך בתנועת המחאה, אמר למשפחות של אסירים פוליטיים שהעריצות הנוכחית באיראן חותרת תחת האל והנביא; נשותיהם של מוחתשמי פור ומוצטפא תאג'-זאדה, מראשי הרפורמיסטים בעבר, קראו (10.2.11) לאיתוללות בכירים באיראן ולאיתאללה הבכיר סיסתאני בעיראק, להתנער מעוולות המשטר ולהגן על  העם. יצוין כי השלטונות ותנועת המחאה האשימו זה את זה בהריגתו של המפגין צאנע ז'אלה, כשכל צד משייכו לשורותיו. היומון התורכי זמאן דיווח כי נהגו של רל"ש נשיא תורכיה, עבדאללה גול, הוכה ע"י כוחות הביטחון באיראן ונעצר ליממה (14.2.11)  לאחר שצילם את המהומות בעת שהמתין לאנשי הפמליה, שביקרו בחנות ספרים.

 סהאם ניוז, כלמה, פארס (איראן),  13,16.2.11 www.lenziran.com 16.2.11; פארס, עסר-י איראן (איראן), 15.2.11; אמרוז (איראן), 14.2.11; כלמה (איראן), 13.2.11

 

 בכיר איראני: מחצית המג'לס בבחריין מצייתת לח'אמנאי 

האיתאללה הבחריני, עיסא קאסם, נציגו של מנהיג איראן עלי ח'אמנאי במדינה, אמר שהסופה בבחריין לא תירגע ודרש בשם המפגינים שחרורם של אסירים פוליטיים, ביעור השחיתות ואי מתן אזרחות לזרים באיימו שדחיית הדרישות תפגע בממשלה. נציגו של ח'אמנאי במוסד השהיד באיראן, מחמד חסן רחימיאן, אמר כי מעמדו של מנהיג איראן בעולם מתחזק וכי מחצית מצירי המג'לס בבחריין נוהגים לפי פסיקותיו. בתגובה לאירועים בבחריין ולמותם של שני מפגינים, מינה (15.2.11) מלך בחריין חמד בן עיסא אאל ח'ליפה את סגן ראש הממשלה להקים ועדה שתחקור את האירועים.

www.abna.ir, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.2.11; אתר מוסד השהיד (איראן), 15.2.11

 

המחאה בבחריין

www.abna.ir, 16.2.11

 

מצרים: תנועת אל-גמאעה אל-אסלאמיה תהפוך למפלגה

תנועת אל-גמאעה אל-אסלאמיה הודיעה על כוונתה להפוך למפלגה בעלת ערכים אסלאמיים עם מקור סמכות אזרחי. בהודעתה ציינה התנועה כי היא דוגלת בחופש וסובלנות ושוללת שלטון דתי במדינה. ד"ר ספות עבד אל-ר'ני, בכיר בתנועה, מסר כי מתקיימים דיונים על חילופים בהנהגתה, וכי היא נכונה לקיים דיאלוג עם זרם השיעה, על אף המחלוקת העמוקה איתו בענייני אמונה.

רוז אל-יוסף (מצרים), 16.2.11

 

כווית מגבילה כניסת זרים לשטחה

נראה כי בכווית התעורר חשש מפני גלישת המהומות באזור לשטחה. היומון הכוויתי אל-אנבאא דיווח כי מנהלת ההגירה בכווית מונעת מתן אישורי כניסה מיידיים לכווית לאזרחי מצרים, איראן, סוריה, תוניסיה, עיראק, תימן, פקיסטאן ירדן ולבנון. שגרירות לבנון בבחריין הודיעה לאזרחים הלבנונים במדינות המפרץ כי כניסה לכווית תתאפשר רק לאחר קבלת ויזה דרך שגרירויות כווית במדינות השונות.

אל-אנבאא (כווית), אל-חיאת (לונדון) 16.2.2011

 

דרום סודאן מאשימה את סודאן בתמיכה במיליציה האחראית לטבח

פאגאן אמום, מזכ"ל התנועה העממית לשחרור סודאן, טען כי ממשלת סודאן תומכת במיליציה של הגנרל ג'ורג' אטור, שביצעה בשבוע שעבר טבח בתושבי העיירה פנגאק שבחבל ג'ונגלאי בדרום סודאן, שעפ"י הדיווחים נרצחו בו יותר מ-200 אזרחים, בהם נשים וילדים. הטבח אירע לאחר עימותים בין הצבא העממי לשחרור סודאן, (צבא הדרום), לבין מיליציית הגנרל המורד ג'ורג' אטור, שניסתה להשתלט על פנגאק.

אג'ראס אל-חריה (סודאן), 16.2.11 

 

התקשורת המצרית משנה כיוון לאחר פרישת מובארכ 

אל-וסט (בחריין), 15.2.11

 

משלוח ראשון השנה של תפוחים מהגולן לסוריה

משלוח התפוחים הראשון מהגולן בשנה זו הגיע לסוריה דרך מעבר קוניטרה תוך שת"פ עם הצלב האדום והכוחות הבינ"ל באזור. סך יצוא התפוחים מהגולן לסוריה יגיע השנה ל-12 אלף טון. מושל קוניטרה, ריאד' חג'אב, אמר כי זו אחת מדרכי הסיוע והתמיכה של סוריה בתושבי הגולן הערבים.

סו"י סאנא (סוריה), 16.2.11  

 

דמשק: מפגן תמיכה בנשיא אסד

בתום תפילה לציון יום הולדתו של הנביא מוחמד במסגד האומיי בדמשק, בהשתתפות ראשי המשטר והנשיא בשאר אל-אסד, התגודדו עשרות אלפי אזרחים סורים להביע תמיכה בו. היומון אל-וטן טען כי האירוע מלמד שאין דין סוריה כדין מצרים או תוניסיה, וכי הנשיא אסד זוכה לתמיכה של כלל הציבור.

אל-וטן (סוריה), 16.2.11