המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות יומי מהמזה"ת 11.2.2011
11/2/2011

מה חדש? תקציר ידיעות יומי מהמזה"ת 11.2.2011

 

בתקציר: איראן: בידינו טכנולוגיית היתוך גרעיני * אל-קדס אל-ערבי: קריאות לשינוי החוקה בירדן * מצרים: ואא'ל ר'נים קורא לרגיעה; הזמר שעבאן עבד אל-רחים קורא למפגינים לשוב לבתיהם * שה"ח הסעודי: מגנה התערבות זרה במצרים * אל-חיאת: נאומו האחרון של מובארכ – בעקבות מסר מארה"ב

 

הצבא המצרי: להחזיר את החיים למסלולם הטבעי

בהודעה שנייה שפרסם הצבא המצרי (11.2.11) מאז פרוץ המחאות, הוא הודיע על התחייבותו  לסיום מצב החירום במדינה ושהוא ערב לביצוע שינויים בחוקה, עריכת רפורמות ובחירות חופשיות ונקיות כדי להגיע לחברה דמוקרטית. הצבא קרא להשבת החיים למסלולם הטבעי והבטיח שלא לרדוף את המפגינים.

11.2.11 ,www.alarabiya.net  

 

סעוד אל-פיצל: מגנה התערבות מדינות זרות בענייני מצרים

שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, גינה בחריפות את התערבותן של מדינות זרות בענייני הפנים של מצרים, הנוגדת את כללי הדיפלומטיה ואמנת האו"ם. לדבריו, ארצו עוקבת אחר האירועים ובטוחה ביכולתה של מצרים לפתור את המשבר בדרכי שלום, תוך שמירה על יציבותה וקיום תפקידה ההיסטורי - במולדת הערבית והאסלאמית ובזירה הבינ"ל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.2.11

 

אל-חיאת: נאומו האחרון של מובארכ – בעקבות מסר מארה"ב

היומון אל-חיאת דיווח ממקורות אמריקאים כי על אף הכחשותיה, מקיימת ארה"ב קשר עם כל הגורמים במצרים, ובכללם, עם האח"ס. לדברי היומון, מובארכ נשא את נאומו האחרון בעקבות מסר שקיבל מארה"ב ומכמה "ידידים" ערביים לפי עליו להעביר את סמכויותיו או לפרוש ולעזוב את קהיר.

אל-חיאת (לונדון), 11.2.11

 

אישי ציבור פלסטינים וערבים ישראלים תומכים במהפכה המצרית

במסיבת עיתונאים בירושלים, בהשתתפות אישי ציבור פלסטינים וערבים ישראלים - הובעה תמיכה במהפכה המצרית: ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, ראא'ד צלאח, קרא להפגין מול שגרירויות מצרים בעולם כתמיכה בבני העם המצרי, גיבורי מלחמת 1973 שהקריבו שהידים למען פלסטין ואמר שירושלים ואל-אקצא מחכים לשובו של התפקיד ההיסטורי המצרי; ראש הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, חמאד אבו דעאבס, קרא לסיומה של התקופה האמריקאית באזור; אחראי תיק ירושלים בפת"ח, חאתם עבד אל-קאדר, אמר שהעם המצרי בוחר בשינוי, בדמוקרטיה ובהשבת עושרו הגזול וקרא לאומה הערבית ליצור עתיד ומשטר חדשים; דרשן אל-אקצא, עכרמה צברי, קרא לכבד את העמים הרוצים להשתחרר מהעושק ומהעריצות; מזכ"ל תנועת בני הכפר, מוחמד כנאענה, הזהיר מפני הניסיונות לעקוף את דרישת העם להפלת משטר העריצות, משטר שהוא סוכן של אמריקה וישראל.

www.alarab.net, 10.2.11

 

מובארכ מתעקש לעמוד על רגליו

אל-ר'ד (ירדן), 10.2.11

 

אל-קדס אל-ערבי: קריאות לשינוי החוקה בירדן

היומון אל-קדס אל-ערבי כי צעירים בירדן מריצים קמפיין בשם "אנחנו באים" [ג'איין], במטרה לשנות חוקים, הנוגעים לסמכויות הגורפות של המלך, ולטפל בשחיתות בממלכה. הקמפיין מציג את ממשלת  ירדן החדשה כזמנית, וקורא לצעירים מכל המגזרים לדרוש מהמלך אישית לבצע את השינויים הנדרשים. להיום (11.2.11) ייעדו הצעירים פעולות מחאה, בהשתתפות מפלגת חזית הפעולה האסלאמית.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 11.2.11 

 

איראן: בידינו טכנולוגיית היתוך גרעיני

לרגל יום המהפכה באיראן, הודיע הארגון האיראני לאנרגיה אטומית כי איראן הצטרפה למועדון המחזיקות בטכנולוגית היתוך גרעיני לצד ארה"ב, יפן, דר' קוריאה , אוסטרליה וצרפת. הארגון ציין כי הטכנולוגיה המתקדמת משמשת בתחומי החלל והטילים.

אירנא (איראן), 10.2.11

 

מצרים: ואא'ל ר'נים קורא לרגיעה

ואא'ל ר'נים, עובד חברת גוגל במצרים, הנחשב לאחד מיוזמי הפגנות המחאה הנרחבות, קרא לרגיעה  בעקבות נאומו של הנשיא מובארכ. בראיון לערוץ אל-ערביה, אמר ר'נים כי הרפורמות שהוכרזו - רציניות.

www.alarabiya.net , 10.2.11

 

 שיר של הזמר שעבאן עבד אל-רחים קורא למפגינים לעזוב את הכיכר

הזמר המצרי, שעבאן עבד אל-רחים הוציא שיר חדש, בו הוא קרא לצעירים המוחים נגד משטרו של הנשיא מובארכ לעזוב את כיכר אל-תחריר ולהקשיב לעצותיו של שיח' אל-אזהר, אחמד אל-טיב. עבד אל-רחים גם מתח ביקורת על הנשיא אובמה, על מוחמד אל-בראדעי ועל ערוץ אל-ג'זירה. (השיר ביו טיוב)

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 11.2.11

 

אחמדי-נז'אד: מהפכת המהדי העולמית החלה

נשיא איראן אחמדי-נז'אד הכריז בנאום לרגל יום המהפכה ה-32 על ראשיתה של  מהפכת המהדי (משיח בשיעה) שלא תוגבל לאזור ותתפשט ברחבי העולם. עוד אמר כי איראן נחושה להשלים את תוכניתה הגרעינית וכי "המזה"ת החדש יהפוך לאזור ללא ארה"ב והמשטר הציוני, והעולם יטעם את טעמו המתוק של עולם ללא ציונים ובריונים". לדבריו, עד תום כהונתו תחוסל האבטלה באיראן, בתוך שנה תשגר איראן יצור חי לחלל (קוף), ואסטרונאוט איראני - בתוך עשר  שנים. דווח כי משתתפים בעצרת קראו 'מוות למובארכ' ושרפו בובות בדמותו וכי ברחבי איראן נערך מבצע גיוס תרומות למען תושבי עזה ופלסטין.

www.lenziran.com , www.iribnews.ir, פארס, מהר, פרס טי וי (איראן), 11.2.11

 

איראן: פיצוץ עז בקום

האתר משרק המקורב לתומכי אחמדי-נז'אד דיווח על פיצוץ עז בצינור גז בעיר קום באיראן. אתרים אחרים ובלוגים מקומיים טענו כי הפיצוץ היה במתקן הגרעיני. אין אישור רשמי לדיווח. (ראו קליפ ביו טיוב).

משרק (איראן), 11.2.11

 

ישראל לוחצת על ארה"ב שלוחצת על הערבים

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 10.2.11

 

לשכת מלך ירדן מאיימת לתבוע סו"י צרפתית על פרסום כוזב נגד המלכה

גילוי דעת מטעם לשכתו של עבדאללה מלך ירדן דוחה את טענותיהם של שבטים כי המלכה ראניה סייעה ל-78 אלף פלסטינים לקבל אזרחות ירדנית וכי העבירה אדמות שבבעלות העם הירדני למשפחתה. עפ"י גילוי הדעת, טענות אלה שפרסמה סוכנות ידיעות צרפתית שקריות לחלוטין, ו-36 האישים החתומים על הודעת השבטים אינם מייצגים אותם. לשכת המלך שלחה לסו"י הודעת גינוי ואיום בתביעה משפטית.

אל-קדס (ירושלים), 11.2.11

 

עזה: פלוגות אל-קדס בתמרון צבאי גדול

פלוגות אל-קדס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, ביצעו תמרון צבאי גדול בדרום רצועת עזה (ראו תמונות) שכלל שימוש בפצצות RPG, הפעלת מטענים ורקטות 107 מ"מ, אימוני צלפים ולחימה ביעדים מבוצרים.

www.saraya.ps, 10.2.11