המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.2.2011
9/2/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.2.2011

 

אל-איאם: פעילות מנע של החמאס לבלימת הפגנות מצד מתנגדיה * אתר איראני: דברי השבח של חוגי הנשיא לפייסבוק ולטוויטר – שקריים * קדאפי נוקט בצעדים למניעת מהומות בארצו * אל-קדס אל-ערבי: מחאה חריפה של שבטים ירדניים נגד השלטון * סלימאן: מובארכ יפרוש בספטמבר; הבחירות באוקטובר

 

עמר סלימאן: מובארכ יפרוש בספטמבר; הבחירות לנשיאות ב-14.10.11

סגן נשיא מצרים, עמר סלימאן, אמר לעורכי העיתונים המצריים כי הנשיא מובארכ יכהן עד חודש ספטמבר וינהל עד אז את הרפורמות וכי הבחירות לנשיאות ייערכו ב-14.10.11 תחת פיקוח משפטי ובינ"ל, ומובארכ כבר התחייב כי איש מבני משפחתו לא יתמודד בהן. הוא הוסיף כי מובארכ חש בטוב ואינו זקוק לטיפול בגרמניה, וכי דברי קנצלרית גרמניה בעניין זה מהווים התערבות בענייני הפנים של מצרים. לדבריו, האח"ס צריכים לקחת חלק בדיאלוג בהיותם כוח פוליטי בעל אג'נדה חברתית. כן הזהיר שאסירים בעלי דעות קיצוניות ברחו מהכלא, ויש הכרח להשיב את אמון הציבור בכוחות המשטרה כדי לטפל בכך.

אל-אהראם (מצרים), 9.2.11

 

אל-קדס אל-ערבי: מחאה חריפה של שבטים ירדניים נגד השלטון

היומון אל-קדס אל-ערבי דיווח כי שבטים ירדניים, הנאמנים באופן מסורתי לשלטון, ביחד עם פנסיונרים וגורמי אופוזיציה אחרים, הסלימו לאחרונה את מחאתם נגד השלטון, תוך פרסום גילויי דעת חריפים. בין דרישותיהם: חידוש החוזה החברתי בין האזרחים לשלטון; הבאה לדין של המושחתים וגוזלי כספי הציבור; שינוי יסודי של מנגנוני השלטון והניהול; הפסקת מתן אזרחות לפלסטינים ולעיראקים; פיזור הפרלמנט, קיום בחירות שקופות והקמת ממשלת הצלה לאומית; ביצוע רפורמות שימנעו זליגה של האירועים במצרים ותוניסיה לירדן. בנוסף, הם קראו להפגין (ב-11.2.11) נגד הקמת ממשלה חדשה, בלא בחירות. ב-9 בפברואר פורסם כי אישים משבטים ירדניים ביקשו בגילוי דעת מעבדאללה מלך ירדן להפסיק את התערבותה של המלכה ראניה, שהיא פלסטינית במוצאה, בעניינים פוליטיים.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון),  אל-איאם (רש"פ), 9.2.11

 

התפלגות סודאןארה"ב לוקחת את הצפון וישראל את הדרום

אל-וטן (סעודיה), 9.2.11

 

אתר איראני: דברי השבח של חוגי הנשיא לפייסבוק ולטוויטר - שקריים

האתר האיראני כלמה, המזוהה עם ראשי תנועת המחאה, טען כי דברי השבח של חוגי הנשיא אחמדי-נז'אד על חלקם של הפייסבוק ורשת הטוויטר בקיום המחאה בתוניסיה ובמצרים אינם כנים, כיוון שבעת המהומות באיראן הם ראו באמצעים אלה סכנה למשטר; דובר הרשות השופטת באיראן, מוחסני אז'אי, אמר כי בקשת ראשי תנועת המחאה, חוסין מוסוי ומהדי כרובי, לקיים הפגנת תמיכה משלהם בהתקוממות במצרים ובתוניס (ב-14.2), ולא להצטרף להפגנה שמקיים המשטר – מעידה על ניתוקם מהעם.

כלמה, מהר (איראן), 9.2.11 

 

קדאפי נוקט צעדים למניעת מהומות בארצו

מנהיג לוב, מועמר אל-קד'אפי, איים להעניש את אמצעי התקשורת בארצו אם ינקטו צעדים שיחוללו אנרכיה כמו זו שבמצרים ותוניסיה והביע דאגה וכעס לנוכח המתרחש במצרים. דבריו באו בתגובה לקריאות שהפיצה האופוזיציה הלובית ברשת האינטרנט, לקיים יום זעם ב-17 ביוני.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.2.11 

 

אל-איאם: פעילות מנע של החמאס לבלימת הפגנות מצד מתנגדיה

יומון הרש"פ אל-איאם דיווח מפי מרכז אל-מיזאן לזכויות אדם ועדי ראיה, כי מזה שבוע משטרת החמאס ומנגנון ביטחון הפנים שלה עוצרים ומזמנים לחקירות אנשי פת"ח ופעילים בפייסבוק ברצועה, כדי למנוע מהם לארגן הפגנה (ב-11.2.11) נגד שלטון החמאס בעזה. במקביל ממשיך אתר המקורב לפת"ח לסקר את ההכנות להפגנה, הנודעת בשם "מהפכת הכבוד", כולל פרסום מקומות ההתקהלות ואזהרה מפני כוונות החמאס לשגר את תומכיה, עם דגלי התנועה, להפגנות ובכך להציגן כתומכות בה ולא ברש"פ.

אל-איאם (רש"פ), 9.2.11; www.alaahd.com, 8-9.2.11