המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.2.2011
7/2/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.2.2011

 

בתקציר: אתר המקורב למשטר הסורי: כוחות ה-14 במרץ נערכים להפגין נגד המשטר הסורי * בחריין: התארגנות בפייסבוק ל"יום זעם" * ערוץ לווין עצמאי ראשון בתוניסיה * מצרים: תנועת המפגינים מאוכזבת מהדיאלוג בין המשטר למתנגדיו * כיהאן: בגידת וושינגטון במובארכ – לקח לשליטי ערב

 

מצרים: תנועת המפגינים מאוכזבת מהדיאלוג בין המשטר למתנגדיו

בשיחות בין סגן נשיא מצרים, עמר סלימאן, לבין נציגי המפלגות, התנועות החברתיות ואנשי ציבור מצריים הושגו הבנות אלה: מובארכ לא ירוץ לקדנציה נוספת ויעביר את השלטון בדרכי שלום ע"פ החוקה; יתוקנו סעיפי החוקה העוסקים בתנאי המועמדות לנשיאות ולמשך הכהונה; ייושמו החלטות ביה"ד בנוגע לערעורים על תוצאות הבחירות למועצת העם; מושחתים ממשטרו של מובארכ יובאו לדין; ייחקרו האחראים למעשי הבריונות בהפגנות; המשטרה תשוב לדאוג לביטחון וליציבות; אסירי חופש הדעה ישוחררו לאלתר וייהנו מחירות פוליטית; יוסרו ההגבלות על כלי התקשורת; מצב החירום יוסר בהתאם לנסיבות הביטחוניות; תוקם ועדה לאומית שתפקח על יישום ההתחייבויות לעיל. הובהר כי צעדים אלו הם זמניים ויינקטו עד לבחירת נשיא חדש בתום כהונת הנשיא הנוכחי. תנועת האח"ס, שהשתתפה בדיאלוג, הודיעה כי הבנות אלה הן צעד ראשון בלבד ואינן מספקות. תנועת ה-25.1 הודיעה כי הבנות אלה אינן מבטאות את רצון המפגינים.

אל-אהראם אל-מסאאי, אל-אח'באר (מצרים), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.2.11

 

בחריין: התארגנות בפייסבוק ל"יום זעם"

פעילים בבחריין פרסמו בדף פייסבוק (2.2.11) קריאה לקיום "יום זעם" של הפגנות נגד בית המלוכה ב-14.2.11, בדומה למה שקרה במצרים ובתוניסיה, במחאה על השחיתות והרודנות בבחריין. בין דרישותיהם: כינון חוקה חדשה שתיכתב בידי העם; הקמת גוף שיחקור את השחיתות השלטונית ויעניש את מי שהפרו את הזכויות הפוליטיות של העם ומעלו בקופה הציבורית. הפעילים הנחו את תומכיהם להפיץ את דבר ההפגנה ברשתות החברתיות באינטרנט ולהיערך לקיומה במקומות מרכזיים בבירה.

 

כיהאן: בגידת וושינגטון במובארכ – לקח לשליטים הערבים

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, טען כי התנערותם של הנשיא אובמה ושה"ח קלינטון מן הנשיא מובארכ מלמדת שוושינגטון בוגדת באנשיה כשהיא חשה שהאינטרסים שלה באזור בסכנה וכי על שליטי ערב להפיק מכך את הלקח המתאים.

כיהאן (איראן), 7.2.11

 

ערב יום המהפכה באיראן: דיווחים על הישגים בחלל ושיפור היכולת הטילית

ערב יום המהפכה באיראן (11.2), השיק הנשיא אחמדי-נז'אד (7.2) ארבעה לוויינים מתוצרת עצמית. מפקד משמרות המהפכה, מחמד עלי ג'עפרי, אמר שארה"ב התכוונה לתקוף את איראן אך חזרה בה בשל חשש מפני כוחות המתאבדים שלה. ג'עפרי דיווח על ייצור המוני של טילים בליסטיים חכמים נגד מטרות ימיותסגן מפקד חיל האוויר בצבא איראןמחמד רזא כראשכיאמר כי מטוסי החיל מכסים את כל שטח המפרץ הפרסי באמצעות טילי "שגר ושכחלטווח רחוק המותקנים בהםהוא ציין את יכולתו של הצבא לשדרג את הכלים שברשותוכגון מתן יכולת תדלוק באוויר למטוסי המיג 29, עוד בטרם עשה זאת היצרן הרוסי. מפקד חיל הים במשמרות המהפכה, עלי פדוי, אמר כי לאיראן יכולת לחסום את מיצרי הורמוז והזהיר מפני תגובתה החריפה למאיימים עליה.  

פארס, אפתאב (איראן), www.lenziran.com, 7.2.11; פארס, (איראן), 6.2.11

 

אתר המקורב למשטר הסורי: כוחות ה-14 במרץ נערכים להפגין נגד המשטר הסורי

אתר אופוזיציה סורי, טען כי כשלון הקריאה ל"יום כעס" נגד המשטר (4-5.2.11), נבע מצעדי מנע של השלטון ובשל מעצר פעילי אופוזיציה. עוד דווח כי הנשיא בשאר אל-אסד גייס גנרלים ותיקים, שהרחיק עם עלייתו לשלטון, כדי לסייע בדיכוי ההפגנות ולהבטיח לו את נאמנותם. אתר אחר מסר כי האופוזיציה דחתה את ההפגנות לשבוע הבא וכי ארגון "הליגה הסורית הדמוקרטית" קרא לשביתה כללית ולמרד אזרחי. אתרים המקורבים למשטר הסורי האשימו את כוחות ה-14 במרץ, בראשות ר"מ לבנון לשעבר,סעד אל-חרירי, בשת"פ עם גורמים בארה"ב ובאופוזיציה הסורית והכורדית, נגד המשטר הסורי. אתר האינטרנט של נאצר קנדיל, ח"פ לבנוני לשעבר המקורב למשטר הסורי, טען כי בכירים בכוחות ה-14 במרץ פועלים בסוריה לארגון הפגנות נגד המשטר.

www.sooryoon.net, www.all4syria.info, 6.2.11;  אל-קדס אל-ערבי (לונדון), www.sooryoon.net, www.neworientnews.com,  www.elaph.com, 7.2.11 

 אובמה מביט בהפגנות במצרים דרך משקפת ישראלית

אל-מדינה (סעודיה), 7.2.11

 

ערוץ לווין עצמאי ראשון בתוניסיה

היומון אל-קדס אל-ערבי דיווח כי לראשונה הושק בתוניסיה ערוץ לווייני פרטי בשם "קול האנשים". טרם  המהפך היו במדינה רק ערוצים ממסדיים. עם זאת, אנשי אופוזיציה במדינה ממשיכים להתלונן כי המשטר עוקב אחריהם.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 7.2.11