המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.1.2011
28/1/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.1.2011

 

בתקציר: מנהיגים איראניים: המהומות במדינות ערב - בהשראת איראן; מבשרות את בוא המהדי *  מצרים: בכיר במפל"ד קורא להתפטרות הממשלה * ירדן ממשיכה לתרום למסגד אל-אקצא וסביבותיו *  דובר התנועה האסלאמית בתוניסיה: ר'נושי, ראש התנועה, חוזר * הושבתה רשת האינטרנט במצרים

 

מנהיג האח"ס: סופו של כל רודן ליפול מול רצון העם בשינוי

בדרשתו השבועית טען המדריך הכללי של האחים המוסלמים, ד"ר מוחמד בדיע, כי המשטר המצרי ולא העם, הוא שחולל אנרכיה כאשר זייף את תוצאות הבחירות למועצת העם, גזל את משאבי העם, מכר את המולדת ורצח חפים מפשע. הוא קרא להמשיך במחאה ובדרישות לרפורמה כוללת, גם אם הדרך לכך קשה וארוכה. לדבריו, ההיסטוריה הוכיחה כי סופם של כל הרודנים ליפול למול רצונו של העם בשינוי.

www.ikhwanonline.com, 27.1.11

 

מצרים: בכיר במפל"ד קורא להתפטרות הממשלה

ראש הוועדה לענייני חוץ וביטחון לאומי במועצת השורא המצרית ובכיר במפלגת השלטון, מוצטפא אל-פקי, קרא לממשלת מצרים להתפטר ולנשיא מובארכ לצאת אל העם ולהכריז על רפורמות. הוא גם מתח ביקורת על חוסר הייצוג של האופוזיציה במועצת העם, ועל אי כיבוד פסקי הדין ביחס לתוצאות הבחירות. לדבריו, כאשר אין מקום להביע דעה אחרת בפרלמנט, האלטרנטיבה היא הרחוב. מאמר המערכת ביומון אל-אהראם הביע תמיכה בהפגנות בדרכי שלום ובמימוש הזכות להביע דעה, אך קרא להימנע מאלימות, השחתת רכוש ויצירת אנרכיה.

www.alarabiya.net , 28.1.11

 

הושבתה רשת האינטרנט ברחבי מצרים

ערב הפגנת הענק הצפויה (28.1.11) לאחר תפילת יום שישי ברחבי מצרים, דווח על השבתת רשת האינטרנט ושירות שליחת המסרונים במדינה. חלק גדול מאתרי האינטרנט של העיתונים המצריים, כולל הרשמיים, לא פועלים גם מחוץ למצרים, או שהם מדווחים על קשיים בעדכון המידע.

 www.alarabiya.net , 28.1.11; אל-אהראם (מצרים), 28.11.10

 

שגריר ארה"ב בסוריה הגיש כתב האמנה לאסד

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, קיבל את כתב האמנה של שגריר ארה"ב בארצו, רוברט פורד.

אל-ת'ורה (סוריה), 28.1.11 

 

מנהיגים איראניים: המהומות במדינות ערב - בהשראת איראן; מבשרות את בוא המהדי  

הנשיא האיראני, אחמדי-נז'אד, אמר כי איראן השיגה את המערב היהיר והיא תגשים את שליחותה האוניברסאלית לכינון שלום וצדק ברחבי העולם. לדבריו, לאיראן יש אחריות היסטורית ובינ"ל ובעזרת הדרכה אלוהית היא תיישם את שליחותה, בעת שבה זקוקה האנושות למנהיגות צודקת וטהורה. לטענתו, הקפיטליזם והליברליזם המערביים רימו את העולם במאה השנים האחרונות. פטרונו הרוחני של הנשיא, איתאללה תקי מצבאח יזדי, אמר כי ההפיכה בתוניסיה והמהומות במצרים שואבות השראה מהמהפכה האיראנית וכי חשיבותה ומרכזיותה של איראן ברורה לכל, עד כי הגדולה במעצמות תבל זקוקה לה כדי לפתור כל בעיה בינ"ל. האיתאללה האיראני הבכיר, נורי המדאני, טען כי בהפיכה בתוניסיה יש כדי לבשר את התגלותו של המהדי (משיח בשיעה) וכי ההתקוממויות העממיות במצרים, בירדן ובמדינות נוספות  מעידות על חכמתם של עמים אלה נגד היהירים (המערב וארה"ב). האתר האיראני פרארו העריך ששליט מצרים, מובארכ, כמו שליטה המודח של תוניסיה, לא יצליח לרסן את המחאה העממית בשל עוצמתה.

פארס, פרארו , פרס טי וי (איראן), www.lenziran.com, 27.1.11

 

בכיר רוסי: ה-5+1 ממתינות לתשובת טהראן

דובר משה"ח הרוסי, אלכסנדר לוקשביץ, אמר כי ה-5+1 ממתינות לתשובתה של טהראן להצעה החדשה שקיבלה בכינוס באיסטנבול (21-22.1) לחילופי אורניום.

אילנא (איראן), 28.1.11

 

ישראל אחראית להצתת סכסוכים

אל-ר'ד (ירדן), 27.1.11

 

דובר התנועה האסלאמית בתוניסיה: ר'נושי, ראש התנועה, חוזר

חוסין ג'זירי, דובר התנועה האסלאמית של תוניסיה, אמר בפריס לרשת אל-עאלם האיראנית, כי ראש התנועה האסלאמית של תוניסיה, ראשד אל-ר'נושי, המתגורר בבריטניה זה עשרים שנה ישוב לתוניסיה מחרתיים (30.1.11).
פארס (איראן), 28.1.11

 

צרפת וארה"ב למיקאתי: דבקות בביה"ד הבינ"ל

שגרירת ארה"ב בלבנון, מורה קונלי, הדגישה בפני נג'יב מיקאתי, הממונה על הרכבת הממשלה בלבנון, את תמיכת ארצה בביה"ד הבינ"ל. שגריר צרפת בלבנון צפוי לומר למיקאתי כי ארצו מייחסת חשיבות  למחויבותה של לבנון להחלטות האו"ם ולביה"ד הבינ"ל. היומון אל-חיאת דיווח מפי ממקורות מערביים על ביטול ביקורו של ראש הפרלמנט הצרפתי לדמשק והעריך כי הדבר מצביע על התפתחות חדשה ביחסי המדינות. לדברי היומון, גם ראש ועדת יחסי החוץ של הסנאט האמריקאי, ג'ון קרי, דחה את ביקורו המתוכנן בדמשק.

אל-חיאת (לונדון), 28.1.11

 

לבנון - כלי משחק בידי איראן וארה"ב

אל-יום אל-סבע (מצרים), 27.1.11

 

ירדן ממשיכה לתרום למסגד אל-אקצא וסביבותיו

שגריר הרש"פ בירדן, עטאללה ח'ירי, מסר כי עבדאללה, מלך ירדן, הורה לשלוח שלושה גנראטורים להארת מסגד אל-אקצא בעלות חצי מיליון דינרים ולהמשיך לשפץ את כיפת הסלע ואורוות שלמה, והודה למלך על תרומת מאתיים טון עופרת לציפוי אל-אקצא.

אל-קדס (ירושלים), 28.1.11

 

כתבה באל-ריאד הסעודי: מכשיר ספורט מזיק לנשים

במסגרת הדיון בסעודיה בנושא נשים וספורט, דיווח היומון הסעודי אל-ריאד בעמודו הראשי, כי מכשיר ספורט להורדה במשקל גרם לנערה הסובלת מעודף משקל, לאבד את בתוליה. 

אל-ריאד (סעודיה), 28.1.11