המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.1.2011
24/1/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.1.2011

 

בתקציר: נגי'ב מקאתי - מועמד האופוזיציה בלבנון לראשות הממשלה * אל-קרדאוי קרא לנוער לא לשרוף את עצמו * יומון איראני: טוני בלייר לוקה ב"אלצהיימר מדיני" *  אל-חיאת: צבא תוניסיה פועל להדחת רה"מ * סוריה: מתח גובר בין ה-pkk והמשטר * עבאס: אם ניכשל באו"ם נקבל החלטה שתפתיע את הכל

 

עבאס: אם ניכשל באו"ם נקבל החלטה "שאיש לא מעלה על דעתו"

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי ספטמבר 2011 הוא המועד האחרון לקבלת פניות הפלסטינים לאו"ם בעניין תהליך השלום, ואם יידחו הפניות - תקבל ההנהגה הפלסטינית החלטה שאיש לא מעלה על דעתו.

ופא (רש"פ), 23.1.11

 

נצאללה: הפלת הממשלה בלבנון – תגובה ראשונה לכתב האישום הצפוי

מזכ"ל חזבאללה, חסן נצאללה, אמר בנאום שנשא (23.1.11) כי הפלת הממשלה בלבנון היתה תגובה ראשונה של הארגון לכתב האישום של ביה"ד הבינ"ל לרצח רפיק אל-חרירי וכי לאחר פרסומו יחליט הארגון על צעדיו הבאים. לדבריו, כתב האישום לא יכניע את ארגונו.

אל-ספיר, (לבנון); 24.1.11

 

נגי'ב מיקאתי - מועמד האופוזיציה בלבנון לראשות הממשלה

כוחות האופוזיציה בלבנון החליטו (23.1.11) להציג את מועמדותו של חבר הפרלמנט הסוני מטריפולי נג'יב מיקאתי לראשות הממשלה מטעמם. לדברי היומון אל-אח'באר, מיקאתי ביקר (22.1.11) בסוריה ונפגש עם הנשיא אסד. היומון אל-מסתקבל טען כי חזבאללה התנה את תמיכתו במיקאתי בהתחייבות שלו לוותר על ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי ובניתוק קשריה של לבנון עמו, עם הקמת ממשלתו. היומון אל-ספיר, דיווח כי מיקאתי השיב שהחלטה כזו היא בסמכותה של הממשלה. עורך האתר אל-ערביה נט, דאוד אל-שריאן, כתב ביומון אל-חיאת כי מוטב לסעד אל-חרירי לוותר על מועמדותו לרה"מ והביע תמיכה במועמדותו של נג'יב מיקאתי, הזוכה, לדבריו, לאמונם של כל הצדדים. יצוין כי מיקאתי כיהן כראש ממשלת המעבר בלבנון ב-2005, וידוע בקרבתו לסעד אל-חרירי ובקשריו הטובים עם המשטר הסורי.

אל-אח'באר, אל-ספיר, אל-מסתקבל (לבנון); אל-חיאת (לונדון), 24.1.11

 

חזבאללה: ג'ונבלאט תומך מחשש לחידוש אירועי ה-7 במאי 2008

אל-וטן (סעודיה), 24.1.11

 

אל-קרדאוי קרא לנוער לא לשרוף את עצמו

ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, שיח' יוסוף אל-קרדאוי, הכחיש דיווחים לפיהם הוא הצדיק את תופעת ההתאבדות באמצעות שריפה וטען כי דבריו אודות שריפתו של מוחמד בו עזיז התוניסאי, לא הובנו נכון. הוא קרא לנוער הערבי והמוסלמי לא להתייאש, לשמור על חייו, ולא לשרוף עצמו. (להתבטאותו הראשונה של אל-קרדאוי בנושא בו עזיזי – ר' קליפ ממרי )

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.1.11

 

נשיא הקריה לאנרגיה אטומית בסעודיה: לא תהיה לנו אנרגיה גרעינית לפני 2020

נשיא הקריה לאנרגיה אטומית ע"ש המלך עבדאללה, הד"ר האשם ימאני, אמר (23.1.11) בשולי הכנס הכלכלי הבינ"ל החמישי בריאד, כי לא תהיה אנרגיה גרעינית בסעודיה לפני שנת 2020.

אל-חיאת (סעודיה), 24.1.11 

 

יומון איראני: טוני בלייר לוקה ב"אלצהיימר מדיני"

היומון האיראני רסאלת תקף את דברי שליח הקוורטט למזה"ת, טוני בלייר, נגד איראן, וטען שהאיש לוקה ב'אלצהיימר מדיני' ואיננו מפנים את התמורות שחלו בעולם לאחר נפילת בוש. לטענת המאמר, בלייר - שהפך לגוויה פוליטית בשל הפסדו בבחירות לנשיאות האיחוד האירופי ב-2009 - מנסה עתה להחיות את מעמדו באמצעות מתקפה על איראן והוא עתיד לתת את הדין על פשעיו במזה"ת.

רסאלת (איראן), 23.1.11

 

איראן תשגר כוח ימי לים סוף ולים התיכון

סגן מפקד חיל הים בצבא איראן, ע'ולאם-רזא ח'אדם ביקאם, אמר שבקרוב תשגר איראן לראשונה כוח ימי, הכולל משחתת וספינות אחרות, לים סוף ולים התיכון, לתמרון שיכלול איסוף מודיעין באזור. לדבריו, איראן הרחיבה את נוכחותה הימית ואוניותיה נמצאות כעת במפרץ עדן ובמיצרי באב אל-מנדב.

פארס (איראן), 23.1.11 

 

שה"ח האיראני בדמשק: העתיד שייך להתנגדות

בפגישה (23.1.11) בדמשק עם ראש הלשכה המדינית בחמאס, ח'אלד משעל, מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין, אחמד ג'בריל, וסמזכ"ל הג'האד האסלאמי, זיאד נח'אלה, אמר שה"ח האיראני, עלי אכבר צאלחי, כי עתיד האזור שייך לציר התנגדות, שעקרונותיו הצודקים מתבררים לעיני כל. הבכירים הפלסטינים אמרו שלעם בעזה יש מוטיבציה גבוהה והוא מושפע מעקרונותיו של איתאללה ח'מיני. בפגישה (23.1.11) עם שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, הביע צאלחי צער על כשלון היוזמה הסעודית-סורית לפתרון המשבר בלבנון. הוא שיבח את מעמדה של סוריה באזור וקרא להרחבת שתה"פ בינה לבין ארצו.  

מהר, אל-עאלם, איסנא (איראן), 24.1.11 

  

בכיר איראני: איראן מעצמה בעלת עמדה שווה למערב

חבר ועדת המג'לס לביטחון לאומי באיראן, חשמתאללה פלאחת-פישה, טען כי המערב עומד להצית מהומות בחלקים של המזה"ת כתגובה לכישלונו בשיחות הגרעין עם איראן. לדבריו, מעתה ייאלץ המערב ייאלץ להתמודד מול איראן כמעצמה בעלת מעמד שווה.

רסאלת (איראן), 24.1.11  

 

אל-חיאת: צבא תוניסיה פועל להדחת רה"מ

היומון אל-חיאת דיווח מפי מקורות תוניסאים כי הצבא החל במגעים עם הנשיא הזמני, פואד אל-מבזע במטרה להדיח את רה"מ הנוכחי, מוחמד אל-ר'נושי ולמנות במקומו פוליטיקאי מהאופוזיציה.

אל-חיאת (לונדון), 24.1.11  

 

סוריה: הסלמת המתיחות בין ה-pkk והמשטר 

תנועת הנוער הדמוקרטית הכורדית הודיעה כי תנקום בקרוב על מותם של שני פעילי pkk בעימותים שהיו לאחרונה עם צבא סוריה בגבול עיראק-סוריה וקראה לצעירים הכורדים להסלים את מאבקם במשטר הסורי שקשר, לדבריה, קשר עם איראן ותורכיה נגד העם הכורדי.

http://all4syria.info, 24.1.11