המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.1.2011
16/1/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.1.2011

 

בתקציר: אל-ספיר: דעות סותרות אודות תפקידה של איראן במשבר בלבנון * אל-אח'באר: פגיעה בנוצרים ושיעים בלבנון, עלולה להוביל לפגיעה ביוניפי"ל  * סעודיה: נשים מבקשות להשתתף בבחירות המוניציפאליות * כיהאן: חזבאללה יתנה המשך כהונת אל-חרירי בהתנערותו מביה"ד הבינ"ל

 

כיהאן: חזבאללה יתנה המשך כהונת אל-חרירי בהתנערותו מביה"ד הבינ"ל

היומון האיראני כיהאן המקורב למנהיג, עלי ח'אמנאי, טען שחזבאללה יתנה את המשך כהונתו של סעד אל-חרירי כר"מ, בהתנערותו מביה"ד הבינ"ל. לדברי היומון, מהלך ההתפטרות של שרי חזבאללה הוא מהלך מבריק שבכוחו להביא לקריסת כוחות ה-14 במרץ, מבלי להוביל למשבר בטחוני, כיון שהכוח הצבאי העיקרי הוא בידי חזבאללה. כיהאן הוסיף כי תמיכתן של ארה"ב, ישראל וגרורותיהן בביה"ד הבינ"ל תוביל לאובדנן; נשיא איראן, אחמדי-נז'אד ור"מ תורכיה, רג'פ טייפ ארדואן, הודיעו במשותף כי פתרון המשבר בלבנון צריך להיות במסגרת אזורית וכי לתורכיה ואיראן תפקיד חשוב בניהול משבר זה. בהתייעצויות על הקמת הממשלה החדשה בלבנון מנסים היריבים – כוחות ה-14 מרץ וכוחות ה-8 במרץ - למשוך את וליד ג'ונבלט, מנהיג הדרוזים, העומד בראש סיעה בת 11 חברי פרלמנט לצידם, דבר העשוי לאפשר לכל צד להקים ממשלה בלא תלות בצד היריב. לדברי היומון אל-אח'באר, האופוזיציה חותרת להקמת ממשלה ללא כוחות ה-14 במרץ, אשר תבטל את התחייבויותיה של לבנון לביה"ד הבינ"ל.  

כיהאן, אתר מוסד הנשיאות (איראן), 15.1.11; אל-אח'באר, אל-ספיר (לבנון), 14.1.11

 

אל-ספיר: דעות סותרות אודות תפקידה של איראן במשבר בלבנון

היומון הלבנוני אל-ספיר המקורב לאופוזיציה בלבנון פרסם שני מאמרים העוסקים במשבר בלבנון: עורך העיתון, סאטע נור אל-דין, טען במאמרו כי איראן לא יזמה את המשבר הממשלתי בלבנון ולמשבר אין קשר לוועידה שתתקיים (21.1.11) באיסטנבול בין איראן למערב ושתדון בגרעין האיראני. מנגד, טען בעל הטור ח'דר טאלב, כי לתוצאות השיחות הללו – עימות או הבנה הדדית -  תהיה השלכה על המצב בלבנון.

אל-ספיר (לבנון), 15.1.11

 

אל-אח'באר: פגיעה בנוצרים ושיעים בלבנון, עלולה להוביל לפגיעה ביוניפי"ל

מאמר ביומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, טען כי פגיעה בנוצרים ובשיעים בלבנון, עלולה להוביל לפגיעה "בגורמים זרים" בלבנון, רמז לכוחות יוניפי"ל. ראר'דה דרר'אם, כתבת בכירה ביומון אל-חיאת קראה לנשיא אובמה שלא להפקיד בידי סרקוזי -  המגן על סוריה ומי שחילצה מבידודה הבינ"ל בלא תמורה מצידה -  את המגעים לפתרון המשבר בלבנון.

אל-אח'באר (לבנון), 15.1.11; אל-חיאת (לונדון), 14.1.11

 

משבר חדש בלבנון:  ביה"ד הבינ"ל שובר את עץ ממשלת

האחדות בה השתתפו כוחות ה-14 במרץ וכוחות ה-8 במרץ

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 14.1.11

 

אל-סיאסה: לאיראן יהיו שלוש פצצות גרעיניות עד 2013, אחת תימסר לחזבאללה

היומון הכוויתי אל-סיאסה, הידוע בעמדותיו האנטי איראניות והאנטי סוריות דיווח מפי קצין בכיר ממשמרות המהפכה האיראנים, כי איראן תשלים ייצורן של שלוש פצצות גרעיניות קטנות בשנת 2013 - אחת מהן מיועדת למסירה לחזבאללה, האחרות ישמשו להרתעת מדינות המפרץ, בעיקר אלה שבשטחן ישנם צבאות זרים.

אל-סיאסה (כווית), 16.1.2011

 

ועידה לנושא ירושלים ופלסטין באיסטנבול: ישראל מתכוונת להרוס את אל-אקצא

בוועידת "הקואליציה העולמית לסיוע לירושלים ופלסטין" המורכבת ממוסדות החברה האזרחית ברחבי העולם, הנערכת באיסטנבול (15-16.1.11) בהשתתפות בכירים ערבים ומוסלמים מכחמישים מדינות, אמר בולנט ילדרים, יו"ר הארגון התורכי IHH: "בידינו נמצא נשק בלתי מובס – נשק האמונה וחוסר הפחד מהמוות." טיוטת האמנה של הוועידה, שפרסמה סו"י המקורבת לחמאס, קוראת לעמי ערב והאסלאם לאחד מאמצים בסיוע לפלסטינים וקובעת כי הכיבוש הציוני של פלסטין בטל מכיוון שזוהי אדמה ערבית ואסלאמית השייכת לעם הפלסטיני. האמנה גם מזהירה כי כוונותיה של ישראל להרוס את מסגד אל-אקצא במטרה להקים בית מקדש כוזב, מאיימות על השלום והיציבות באזור ובעולם.

www.palestine-info.info, 15.1.11

 

סעודיה: נשים מבקשות להשתתף בבחירות המוניציפאליות

נשים סעודיות פתחו בקמפיין ראשון מסוגו באינטרנט, שבו הן דורשות להשתתף בבחירות המוניציפאליות הבאות בסעודיה, הן כבוחרות והן כמועמדות. לטענתן, השתתפותן בבחירות עולה בקנה אחד עם כוונתו של המלך עבדאללה לשתף נשים בחיים הציבוריים במדינה. לאחרונה דווח כי נשים יוכלו להצביע בבחירות המוניציפאליות הבאות, אך לא להיות מועמדות לבחירה.

אל-חיאת (סעודיה), 16.1.11

 

אתר איראני: ח'אמנאי משתמש בטוויטר למרות האיסור באיראן

האתר האיראני כלמה, המזוהה עם מיר חוסין מוסוי, מראשי תנועת המחאה, טען כי לשכתו של המנהיג  עלי ח'אמנאי, מפיצה ברשת הטוויטר את דברי ח'אמנאי, בעוד האתר אסור לגלישה באיראן בצו המשטר. כלמה קבע כי הדבר נוגד את עקרון השוויון בפני החוק וצירף קישור לחשבון הטוויטר של לשכת ח'אמנאי.

כלמה (איראן), 11.1.11 http://twitter.com/khamenei_ir

 

ר"מ כורדיסטן: לא נכיר בישראל

ר"מ כורדיסטן, ברהם צאלח, אמר בביקורו באיראן שסחר החליפין בין המדינות הגיע ב-2010 ליותר מ-12 מיליארד דולר. הוא הבהיר שכורדיסטן לא תכיר בישראל ואמר כי ימנע שימוש בשטחה של ארצו לפעילות של גורמי אופוזיציה איראניים.

מהר (איראן), 12.1.11 

 

העם הערבי יוצא נגד שליטיו

אל-ח'בר (אלג'יריה), 15.1.11