המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.1.2011
9/1/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.1.2011

 

בתקציר: אל-חיאת: ארה"ב שוללת הסכם בלבנון שיפגע בעבודת ביה"ד הבינ"ל * משלחת צבאית איראנית בג'יבוטי * שה"ח המצרי: הקופטים במצרים אינם מעניינו של האיחוד האירופי * תינוקת בת תשעה חודשים בשיירה האסייתית לעזה * איראן: המשטר הסיר שילוט ממלכתי בקבר אסתר ומרדכי

 

נשיא סודאן מזהיר מפני מלחמה סביב מחוז אביי

למרות הצהרותיו המרגיעות בשבוע שעבר בביקורו בדרום סודאן, הזהיר (8.1.11) הנשיא עומר אל-בשיר מפני פרוץ מלחמה במקרה שהשבטים האפריקאיים שבמחוז אביי יכריזו חד-צדדית על השתייכות המחוז לדרום סודאן. ראש שירותי הביטחון של סודאן, מוחמד עטא, הזהיר כי אם לא יגרשו הרשויות בדרום את מורדי דארפור השוהים שם יוביל הדבר למלחמה.

www.aljazeera.net, 8.1.11, אל-ראי אל-עאם (סודאן), 9.1.11

 

לאחר שהשיג את פלסטין ועיראק, המערב רוצה בסודאן

אל-וטן (עומאן), 8.1.11

 

אל-חיאת: ארה"ב שוללת הסכם בלבנון שיפגע בעבודת ביה"ד הבינ"ל

היומון אל-חיאת דיווח מפי גורם אמריקאי כי מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, הביעה בפגישתה עם ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי (7.1.11), את התנגדותה של ארה"ב לכל הסכם שיפגע בעבודתו של ביה"ד הבינ"ל לחקירת רצח אל-חרירי. היומן גם דיווח כי נושא לבנון יידון גם בפגישתם (10.1.1) של הנשיא אובמה והנשיא סרקוזי. לאחרונה דיווח היומון אל-שרק אל-אוסט על מעורבותה של צרפת בגיבוש הבנות בין ה-14 למרץ לאופוזיציה בלבנון בנושא ביה"ד.

אל-חיאת (לונדון), 9.1.10

 

משלחת צבאית איראנית בג'יבוטי

מפקד חיל הים בצבא איראן, חביבאללה סיארי, אמר כי ביקורה הקרוב של משלחת חיל הים בג'יבוטי הוא במסגרת שתה"פ הפורה בין שתי המדינות ומענה לבקשתם של בכירי חיל הים של ג'יבוטי שביקרו באיראן ב-2008 להרחיב את שתה"פ לתחומי הכשרת כוח אדם ועזרה בציוד. לדבריו, בביקורה תיפגש המשלחת הצמרת הצבאית של ג'יבוטי וייחתמו הסכמים צבאיים בין שתי המדינות.

מהר (איראן), 8.1.11

 

שה"ח המצרי: הקופטים במצרים אינם מעניינו של האיחוד האירופי

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-רי'ט, אמר כי לאיחוד האירופי אין סמכות לשפוט את יחסה של מצרים לקופטים או את היחסים בין מוסלמים לקופטים במדינה, משום שזהו עניין פנימי מצרי.

אל-אהראם (מצרים), 9.1.11

 

תינוקת בת תשעה חודשים בשיירה האסייתית לעזה

ס"י מקורבת לחמאס דיווחה כי בשיירה האסייתית לעזה השתתפה תינוקת אינדונזית בת תשעה חודשים וכי אם התינוקת הביעה את גאוותה במעשה. היומון הסורי אל-וטן דיווח כי בשיירה השתתפו עוד שלושה ילדים בני שלוש עד חמש.

אל-וטן (סוריה), 9.1.11; www.palestine-info.info, 3.1.11

 

שר החוץ האיראני: התנצלות Bild Am Sontag תסייע לשחרור הגרמנים

בראיון לשבועון הגרמני דר שפיגל, אמר שה"ח האיראני בפועל, עלי אכבר צאלחי, שהתנצלות מצד היומון הגרמני Bild Am Sontag ששיגר את שני העיתונאים הגרמנים העצורים באיראן מאז אוקטובר 2010, תוכל לקדם את שחרורם. השניים ראיינו בשליחות עיתונם את בנה של  סכינה מוחמדי אשתיאני, שנדונה למוות בסקילה, בגין ניאוף ורצח בעלה.

מהר (איראן), 9.1.11 

 

איתאללה איראני: ישראל סוחרת באיברים

בתפילת יום שישי המרכזית בטהראן אמר איתאללה אחמד ג'נתי כי למערב אין מושג על האסלאם ולכן האפיפיור מגדירו כ'אלימות', וכי ישראל עוסקת בסחר אסור באיברים ומוכרת חלקי גופות שהיא מבתרת.

פארס (איראן), 7.1.10

 

איראן: המשטר הסיר שילוט ממלכתי בקבר אסתר ומרדכי

שלטונות איראן הסירו את השלט מעל קבר אסתר ומרדכי היהודים בעיר המדאן (מרכז איראן) המציין כי זהו אתר עליה לרגל ממלכתי. סו"י פארס טענה כי באיראן מתעלמים מאחריותם של אסתר ומרדכי לטבח של 75 אלף איראנים, אותו חוגגים היהודים בפורים, הקרוי בפיהם גם 'פסטיבל רצח האיראנים'. פארס ציינה כי באתר מבקרים יהודים מרחה\בי העולם ואף מישראל (עם דרכון זר). יצוין כי כוחות הבסיג' איימו לאחרונה להחריב את האתר בתגובה לחפירות שמבצעת ישראל, לטענתם, מתחת למסגד אל-אקצא.

פארס (איראן), 8.1.10

 

בכיתוב: 77 אלף איראנים נטבחו ע"י אסתר ומדרכי