המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכיר בימון סעודי: מדוע אין נשים בפרלמנט של עיראק?
28/12/2010

 

בכיר ביומון סעודי: מדוע אין נשים בפרלמנט ובממשלה העיראקית?

ראש המדור הפוליטי ביומון הסעודי אל-וטן, סובחי זעיתר, מתח ביקורת על הפוליטיקאים העיראקיים ובראשם ראש הממשלה נורי אל-מאלכי על כך שטרם מונתה אישה לשום משרה פוליטית בעיראק וטען כי הדבר מעיד על מצבה העגום של הדמקורטיה העיראקית[1]. 


אל-מאלכי, ראש ממשלת עיראק, התייחס בעצמו להעדר שרות מהממשלה העיראקית ואמר בנאומו לרגל אישור הממשלה החדשה, כי הוא ביקש מכל הסיעות למנות נשים כשרות אך הדבר לא נעשה.[2] זעיתר ציין כי ביקורתו של אל-מאלכי היא מעט אירונית, שכן מפלגתו היא גם אחת מאלו שלא מינו נשים כשרות.

יצוין כי בסעודיה, ארצו של הכותב, סובחי זעיתר, מכהנות בפרלמנט שש נשים בלבד מתוך 150 חברים, שגם הן אינן משמשות כחברות מן המניין אלא נמצאות בתפקידי ייעוץ בלבד, בשל איסורים דתיים.

 

להלן תרגום המאמר:

 

"כאשר התקיימו הבחירות לממשלה העיראקית ללא אף אישה [מועמדת] זה היה מחזה טרגי. אפילו [המיניסטריון] לענייני האישה נמסר לידיו של גבר. טרגית אף יותר הייתה הכרזתו [הביקורתית] של ראש הממשלה נורי אל-מאלכי על כך שהסיעות הפרלמנטאריות לא העמידו לבחירה אף אישה לשום משרה ממשלתית, תוך שהוא שוכח שהקואליציה שלו והסיעה שלו מהוות בעצם חלק מהקבוצות הללו [שלא העמידו אף אישה כמועמדת].

 

אם הנשים בעיראק היו נכללות בפרלמנט, הן היו מהוות את הכוח הפוליטי השלישי [בחשיבותו], מספרן  היה מגיע [להערכתי] ל-82 נציגות והן היו יכולות להשתלט על מיניסטריונים חשובים ונותני שירותים ולא להמתין לפירורים של מיניסטריונים.

 

העדר נשים מהממשלה העיראקית חושף בפנינו את בעיית הדמוקרטיה במדינה זו. הנשים הן לא היחידות שנכוו מהעדר זה. נראה כי נפגעה ממנו גם הרשימה העיראקית שהשיגה את רוב המושבים בבחירות האחרונות: מנהיגה איאד עלאוי שהיה אמור להרכיב את הממשלה לא הצליח לעשות זאת. הוא נעקף על ידי קואליציה שהורכבה מאוסף של ישויות פוליטיות מנוגדות, שעיקר דאגתה הוא להרחיק את הנשים מעמדות שלטוניות בעיראק.

 

אפילו הרשימה העיראקית [בהנהגת איאד עלאוי], בלחץ האירועים שליוו את המו"מ [להרכבת הממשלה], שכחה את התמיכה שקיבלה מהנשים העיראקיות, ולא כללה אותן בין מועמדיה לתפקיד שר. כולם נוהגים באופן דומה ומדירים מחצית מן החברה מהנהגת המדינה, על אף יכולותיה המוכחות של האישה העיראקית [בעניינים] פנימיים, אזוריים ובין לאומיים.

ישנה עדיין הזדמנות פתוחה בפני אל-מאלכי ובפני מי שמרכיב את הפרלמנט העיראקי לתקן את המעוות באמצעות מינוי [נשים] לשרות במיניסטריונים שנותרו פנויים, על אף שגם תיקון כזה לא יוכל לכסות על מה שהפוליטיקאים כבר קלקלו."[3]   

 



[1] למידע נוסף אודות העדר נשים מהפרלמנט ומהממשלה העיראקית ראו דיווח באתר ממרי

[2] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.12.2010.

[3] אל-וטן (סעודיה), 23.12.2010