המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 8.12.2010
8/12/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 8.12.2010

 

בתקציר: ג'לילי בתגובה לדברי אשטון: מסרבים להקפיא את ההעשרה *  מדינות המפרץ: לפתור את משבר הגרעין בדרכי שלום * מאמר ביומון סורי: דרכו של סרקוזי במזה"ת עוברת בסוריה * ר"מ ג'יבוטי: נוכחותה של איראן במפרץ עדן תורמת לביטחון * סעודיה: כנס למניעת התפשטות נשק להשמדה המונית

 

מאמר ביומון סורי: דרכו של סרקוזי במזה"ת עוברת בסוריה

היומון אל-קדס אל-ערבי מסר מפי גורם סורי, כי הנשיא אסד מתכוון לדווח לנשיא סרקוזי בפגישתם (9.12.10) בפריז, על המאמצים הסוריים-סעודיים לפתור את המשבר בלבנון ולהבהיר לו כי סוריה איננה מתנגדת לקיומו של ביה"ד הבינ"ל אלא רק לניצולו לצרכים פוליטיים. עיסא אל-איובי, בעל טור ביומון הסורי אל-וטן, טען כי סרקוזי מבין שדרכו במזה"ת עוברת דרך סוריה ואת הצורך ביחסים עמוקים עימה. עוד כתב אל-איובי, שהציר הסורי-האיראני-התורכי-המפרצי הוא הציר המרכזי והחזק ביותר במזה"ת ולכן על סרקוזי להפגין יחס חיובי כלפיו. לדבריו, אסד מתכוון להציע לסרקוזי חלופות ל"איחוד מדינות הים התיכון" שלא יכללו את ישראל.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), אל-וטן (סוריה), 8.12.10

 

ג'לילי בתגובה לדברי אשטון: מסרבים להקפיא את ההעשרה

ראש צוות המו"מ הגרעיני לשיחות עם מדינות ה-5+1, סעיד ג'לילי, אמר במסע"ת בז'נבה, בתגובה לדברי קתרין אשטון, נציגת ה-5+1, כי על איראן לחדול מהעשרת האורניום וכי הצדדים הסכימו לדון בצעדים מעשיים לפתרון הבעיות בסבב השיחות באיסטנבול בחודש הבא, שאיראן לא תפסיק לעולם את העשרת האורניום ולא תוותר על עמדתה העקרונית בדבר זכותה לגרעין אזרחי. לדבריו, פסגת איסטנבול תצליח רק אם יידונו בה נושאים עליהם הוסכם בז'נבה, כלומר - פירוק נשק גרעיני ומניעת הפצתו וכן שת"פ ביצירת נגישות לאנרגיה גרעינית אזרחית למדינות אחרות, ולא תכנית הגרעין של איראן. על הדלפות ויקיליקס אמר ג'לילי, כי יחסי איראן עם מדינות ערב חזקים מכדי שייפגעו בשל דיווחים אלה. היומון טהראן אמרוז טען שהעדרה של קתרין אשטון ממסיבת העיתונאים עם ג'לילי יפגע בסבב השיחות הבא.

פרס טי וי, טהראן אמרוז (איראן), 8.12.10; אילנא (איראן), 7.12.10  

 

מדינות המפרץ: לפתור את משבר הגרעין בדרכי שלום

בהודעת הסיכום של כינוס מדינות מועצת שיתוף הפעולה במפרץ באבו דבי (6.12.10), קראו מנהיגי המדינות לאיראן לא להתערב בענייניהן הפנימיים ולהיענות למאמצים הבינ"ל לפתור את משבר הגרעין בדרכי שלום. עוד נאמר בהודעה, כי זכותן של מדינות האזור להשתמש באנרגיה גרעינית למטרות שלום, בהתאם לכללי סבא"א, וכי על כל מדינות האזור ליישם כללים אלו, כולל ישראל. בנוסף דובר בוועידה על הצורך לנטרל את המקורות למימון ארגוני הטרור ולסכל את תכניותיהם.

אל-וטן (סעודיה), 8.12.10

 

הבחירות בעולם הערבי – מפלגת השלטון מנצחת

אל-ראיה (קטר), 8.12.10

 

קריאות "מוות לדיקטטור" ביום הסטודנט באיראן

בהפגנות סטודנטים בטהראן ובערים אחרות, ערב יום הסטודנט (7.12.10) באיראן, קראו הסטודנטים "מוות לממשלה המרמה את העם" ו"מוות לדיקטטור".

www.lenziran.com, 8.12.10; דנשג'ו ניוז (איראן), 7.12.10

 

ר"מ ג'יבוטי: נוכחותה של איראן במפרץ עדן תורמת לביטחון

בפגישתו בטהראן עם הנשיא אחמדי-נז'אד ועם יו"ר המג'לס עלי לאריג'אני, ביקש ראש ממשלת ג'יבוטי, מוחמד דליתא, את סיועה של איראן בפיתוח ארצו ואמר כי נוכחותה במפרץ עדן תורמת ליציבות באזור. לאריג'אני אמר שאיראן רואה חשיבות אסטרטגית בפיתוח היחסים עם אפריקה ובמיוחד עם ג'יבוטי. הצדדים החליטו על הרחבת שתה"פ ביניהם במגוון תחומים.

פרס טי וי (איראן), 7.12.10; אירנא, אתר מוסד הנשיאות (איראן), 6.12.10  

 

אחמדי-נז'אד: לצרף את איראן ל-5+1

בכנס באראכ (מרכז איראן), קרא נשיא איראן אחמדי-נז'אד, לצרף את ארצו למדינות ה-5+1 כדי לשתפה בפתרון הבעיות הבינ"ל. לדבריו, איראן לא תיסוג מזכותה להעשיר אורניום לרמה של 20% ואם המערב לא יסייע לה בבניית 20 כורי גרעין, איראן תעשה זאת בעצמה.

אירנא (איראן), 8.12.10

 

סעודיה: כנס למניעת התפשטות נשק להשמדה המונית

משרד החוץ הסעודי יקיים ב- 11-12.12 כינוס אזורי שיעסוק בעצירת התפשטותו של נשק להשמדה המונית – כימי, ביולוגי וגרעיני במזה"ת. בכנס ישתתפו מומחים מסעודיה ומארצות אחרות.

www.gulfinthemedia.com, 8.12.10