המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 3.12.2010
3/12/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 3.12.2010

 

בתקציר: בית דין מצרי: הצבעה וספירת קולות חוזרת בחלק מהקלפיות * אל-קדס אל-ערבי: קיום המונדיאל בקטר - הישג לערבים ולמוסלמים * כיהאן: לפגוע במתקני גרעין מערביים בתגובה לחיסול המדען האיראני * אתר איראני: הכחשת אחמדי-נז'אד את הדלפות ויקיליקס – שי לסעודיה  

 

מאמצים בינ"ל לפתור המשבר בלבנון

בתום ביקור בצרפת הגיע (2.12.10) ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, לסעודיה לביקור שלא תוכנן מראש,  ומשם הוא צפוי לצאת לארה"ב, כדי לבקר את המלך הסעודי הנמצא שם בטיפול רפואי וכדי לקיים פגישות מדיניות. היומון אל-נהאר דיווח כי שה"ח הצרפתיה, מישל אליו-מארי, צפויה להגיע ללבנון. היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח מפי מקורבים לחזבאללה, כי צרפת עוקבת מקרוב אחר המגעים בין סעודיה לסוריה בנושא לבנון וכי היא פועלת יחד עם סעודיה כדי לדחות את פרסום כתב האישום בפרשת אל-חרירי לחודש מרץ, ואולם ארה"ב פועלת לפרסומו כבר בחודש הנוכחי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-נהאר (לבנון), 3.12.10

 

עיראק כטרף בפיה של איראן

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.12.10

 

בית דין מצרי: הצבעה וספירת קולות חוזרת בחלק מהקלפיות

בית הדין המנהלי במצרים ביטל את תוצאות ההצבעה ביותר מ-20 קלפיות במחוזות שונים בשל תלונות על הפרת כללי ההצבעה בסבב הבחירות הראשון למועצת העם. בחלק מהקלפיות ייספרו הקולות מחדש. מפלגת האופוזיציה אל-ופד החליטה להחרים את הסבב השני במחאה על זיופים, לטענתה, בסבב שהיה. קודם לכן תנועת האח"ס פרסמה הודעה דומה. בכמה אוניברסיטאות הפגינו סטודנטים במחאה נגד הזיופים. דובר משה"ח המצרי אמר כי מצרים רואה בהסתייגות של הממשל האמריקאי מתהליך הבחירות התערבות לא מקובלת בענייניה הפנימיים וכי פרסום ההסתייגויות האמריקאיות קודם שנודעו התוצאות הרשמיות, וקודם טיפולה של ועדת הבחירות בכל התלונות, מלמד על דעה קדומה ביחס לבחירות.

אל-אהראם  3.12.10 (מצרים), אל-גומהוריה (מצרים) 2-3.12.10; אל-שורוק (מצרים), 2.12.10; www.ikhwanonline.com, 1.12.10

 

אל-קדס אל-ערבי: קיום המונדיאל בקטר - הישג לערבים ולמוסלמים

מאמר המערכת של היומון אל-קדס אל-ערבי  טען כי בחירתה של קטר לארח את המונדיאל ב-2022 הוא הישג לכל הערבים והמוסלמים וציין כי קטר גברה על מעצמות ומדינות גדולות שהתמודדו מולה כארה"ב, יפן ואוסטרליה. 

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 3.12.10

 

כיהאן: לפגוע במתקני גרעין מערביים בתגובה לחיסול המדען האיראני

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, קרא למשטר לפגוע במתקני הגרעין של ארה"ב, בריטניה וישראל ובמדעני הגרעין שלהן כתגובה לחיסול מדען הגרעין האיראני. היומון טען כי ההתנקשות מעניקה לטהראן עילה לבטל את שיחות הגרעין עם ה-5+1 בשבוע הבא.

כיהאן (איראן), 2.12.10

 

מובארכ: ביטחון המפרץ - ביטחוננו

לרגל יום העצמאות ה-39 של איחוד האמירויות, אמר נשיא מצרים, חוסני מובארכ, כי הוא רואה במפרץ עומק אסטרטגי עבור מצרים וחלק בלתי נפרד מביטחונה הלאומי. לדבריו, יחסי מצרים-איחוד האמירויות  חזקים, והוא יפעל כדי להדקם. עוד אמר כי הוא עוקב אחר תכנית הגרעין למטרות שלום של איחוד האמירויות וציין כי לארצו תכנית שאפתנית דומה, שהזכות לממשה ניתנת למדינות החתומות על ה-NPT.

www.wam.org.ae, 1.12.10

 

עבאס: רוצים מדינה בגבולות 67', לא יותר מכך

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי הפלסטינים יסרבו לקבל פחות ממדינה פלסטינית בגבולות 67' לצד ישראל, אך גם אינם דורשים יותר מכך ואינם רוצים להיות תחליף לישראל. הוא הסביר שאם ב-1948 נשיא ארה"ב, הארי טרומן, החליף במסמך ההכרה של ארה"ב בישראל את הביטוי "מדינה יהודית" ל"מדינת ישראל", אין סיבה שהפלסטינים יסכימו להכיר בה כמדינה יהודית אך ישראל חופשייה לפנות לאו"ם ולכנות את עצמה כרצונה.

www.wafa.ps, 1.12.10

 

אתר איראני: הכחשת אחמדי-נז'אד את הדלפות ויקיליקס – שי לסעודיה

האתר האיראני אינדה ניוז, הביקורתי כלפי הנשיא אחמדי-נז'אד, תקף את הכחשתו החפוזה של מסמכי  ויקיליקס, עוד בטרם הכחישה ממשלת סעודיה את ההדלפה לפיה קרא המלך עבדאללה לארה"ב לתקוף את איראן. לטענת אינדה, אחמדי-נז'אד העניק בכך מתנת חינם לסעודיה וחסך ממנה צורך להתנצל או להכחיש את הדברים. עוד טען האתר כי גורם בממשלת ירדן רמז כי מדינות המפרץ הערביות אכן ביקשו לתקוף את איראן כאשר אמר כי בניגוד למדינות ערביות אחרות, ארצו לא רצתה במתקפה כזו.

אינדה ניוז (איראן), 30.11.10

 

מסמכי ויקיליקס

אל-וטן (סעודיה), 2.12.10