המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 30.11.2010
30/11/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 30.11.2010

 

בתקציר: משמרות המהפכה באיראן: ריגול ישראלי בטלפונים הניידים * אל-חרירי בטהראן: אטפח את הקשרים עם איראן בפיקוח נשיאה * חמאס ביום השנה להחלטת החלוקה: פלסטין מהים לנהר שייכת לעם הפלסטיני * צבא לבנון קיבל תותחים ותחמושת מארה"ב * משעל: חולשת אובמה - הזדמנות להתנגדות

 

שגריר איראן ברוסיה: מוסקבה חוששת מפני ממשל איראני שיפעל להשגת פצצת אטום

שגריר איראן ברוסיה, מחמוד רזא סג'אדי, אמר לסו"י מהר כי רוסיה הצביעה נגד תוכנית הגרעין של איראן במועצת הביטחון, מחשש שבעתיד תקום באיראן ממשלה שתנצל לרעה את יכולתה הגרעינית ותייצר פצצת אטום וטען כי דבריו של הנשיא אחמדי-נז'אד נגד רוסיה, היו תגובה להתגרות בה פתח נשיא רוסיה מדבדב. סג'אדי קרא למוסקבה לתת אמון בטהראן יותר מאשר בישראל ובמערב, הפועל כדי לסכסך בין רוסיה לבין המוסלמים או בין רוסיה לסין, וטען כי 80% מהציבור ברוסיה תומך באיראן. עוד אמר שאיראן ורוסיה נמצאות באותה הסירה, ואם יהיה בה חור, שתיהן תינזקנה. איראן ורוסיה, הסביר, חולקות איומים אזוריים ואינטרסים משותפים רבים, ושתיהן שוללות את נוכחות המערב בקווקז, בים הכספי, בפקיסטן, באפגניסטן, ובאסיה התיכונה. כן טען כי מוסקבה תומכת ב"הצהרת טהראן" ובצירוף תורכיה וברזיל לשיחות הגרעין וכי עיקר העיכובים בהפעלת הכור בבושהר אינם באחריות רוסיה. סג'אדי ציין כי היקף הסחר בין המדינות עומד על 3 מיליארד דולר בשנה, ואמר כי משלחת רוסית תגיע לשיחות בטהראן בנושא טילי האס-300, וכי שתי המדינות פועלות להקים סניפי בנקים זו אצל זו.

מהר (איראן), 29.11.10

 

כיהאן: ויקיליקס - לוחמה פסיכולוגית מטעם הסי. אי. איי

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג ח'אמנאי, טען כי אתר ויקיליקס הוא "בנק המבצעים הפסיכולוגיים של הסי אי איי" והדלפתו נעשתה ביוזמת וושינגטון במטרה לחבל ביחסי איראן עם מדינות ערב. פקידי משה"ח האיראני מסרו ליומון שההדלפה נועדה גם לאפשר לארה"ב ללחוץ על איראן בשיחות הגרעין בינה לבין ה-5+1. האתר האיראני משרק טען שההדלפה היא מהלך אמריקאי שנועד לחבל בניסיונן של איראן, סוריה וסעודיה להרגיע את הרוחות בלבנון ערב פרסום פסה"ד בנושא רצח חרירי.

כיהאן (איראן), 30.11.10; משרק (איראן), 29.11.10

 

משמרות המהפכה באיראן: ריגול ישראלי בטלפונים הניידים

שבועון משמרות המהפכה האיראני הזהיר מפני וירוס שפיתחו חברות ישראליות המתמחות בריגול,  המושתל בטלפונים ניידים באמצעות מסרון ומאפשר להעביר את תכני השיחות למשתילי הווירוס.

צבח-י צאדק (איראן), 29.11.10

 

אל-חרירי בטהראן: אטפח את הקשרים עם איראן בפיקוח נשיאה

בתום ביקורו בטהראן אמר ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, שהביקור יקדם את שיפור היחסים בין המדינות עד לרמות הגבוהות ביותר והבטיח "להמשיך בדרך זו תחת פיקוחם של נשיא איראן אחמדי-נז'אד ונשיא לבנון, מישל סלימאן." במהלך ביקורו נפגש אל-חרירי עם צמרת המשטר האיראני ועם המנהיג עלי ח'אמנאי, אשר הבטיח לסייע ללבנון בכל דרך כיוון שהיא החזית הקדמית מול ישראל ו'ההתנגדות' בה היא הגורם היחיד המונע מהמשטר הציוני המדכא לתקוף את צפון לבנון בדרכו לסוריה. כן קרא ח'אמנאי להעמקת הקשרים בין המדינות ולהידוק היחסים בין נאסרללה לאל-חרירי. אל-חרירי אמר שהוא חש בטהראן כבביתו וכי הוא תומך בחיזוק קשרי ההגנה בין המדינות. אל-חרירי הבטיח כי ממשלתו תעשה הכל כדי לחזק את צבא לבנון והדגיש את הצורך באחדות בין איראן למדינות ערב כדי להדוף את הסכנות באזור. נמסר על חידוש פעילותה של הועדה הלבנונית-איראנית העליונה.

www.inn.ir, 30.11.10; מהר,  אילנא, פרס טי וי (איראן), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 29.11.10

 

אל-חרירי עם שר ההגנה האיראני וחידי בתערוכת נשק באיראן

מהר (איראן), 29.11.10 

 

איראן: נדחתה התכנית לביטול הסובסידיות

האתר האיראני אינדה דיווח שממשלת אחמדי-נז'אד החליטה לדחות למועד בלתי ידוע את התכנית לביטול הסובסידיות לאוכלוסיה ולהעניש אזרחים שאגרו סחורות לצורך גריפת רווחים.

אינדה ניוז (איראן), 29.11.10

 

חמאס ביום השנה להחלטת החלוקה: פלסטין מהים לנהר שייכת לעם הפלסטיני לבדו

במלאת 63 שנה להחלטת החלוקה (181) של האו"ם, הדגישה תנועת החמאס, בגילוי דעת שהוציאה, כי החלטה זו בטלה, חוקית ומדינית, וכי פלסטין מהים לנהר היא רכושו הפרטי של העם הפלסטיני וחלק בלתי נפרד מהמולדת הערבית ומהאומה האסלאמית. החמאס קראה לדבוק בזכויות הפלסטיניות, הכוללות שיבה מלאה של כל הפלסטינים לכל האדמה הפלסטינית.

www.palestine-info.info, 28.11.10

 

משעל: חולשת אובמה - הזדמנות להתנגדות

בפגישה בדמשק (28.11.10) עם ראש הלשכה המדינית בחמאס, ח'אלד משעל, אמר יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, שארה"ב הולכת ונחלשת בעיראק, בפלסטין ובאפגניסטן וכי המו"מ הישראלי-פלסטיני נמצא במבוי סתום. משעל אמר כי חולשתו של הנשיא אובמה, היא הזדמנות טובה להתנגדות, שלכל ברור עתה שאין דרך זולתה. לדבריו, חרף הלחצים עליו, מגביר הציבור בעזה את אהדתו לחמאס.

פארס (איראן), 29.11.10

 

צבא לבנון קיבל תותחים, ציוד ותחמושת מארה"ב

בהודעה מטעם צבא לבנון (29.11.10) נמסר כי הוא קיבל במסגרת הסיוע הצבאי האמריקאי מספר תותחים בקוטר 155 מ"מ, ציוד ותחמושת שהועברו (27.11.10) דרך נמל בירות.

אל-מסתקבל (לבנון) 30.11.10

 

אירועי הבחירות למועצת העם במצרים

מספירה ראשונית של הקולות בבחירות למועצת העם במצרים עולה כי על 50% מן המושבים בפרלמנט הושגה הכרעה ועל 50% צפוי סבב בחירות שני. היומון אל-אהראם אל-מסאאי ציין כי במקומות בהם הושגה הכרעה ניצחה, כצפוי, המפל"ד בעוד האח"ס מאבדים מכוחם. בעיתונות העצמאית דווח על תקריות אלימות במהלך הבחירות, בהן נהרגו כמה אזרחים. האח"ס טענו לזיופים ולמעשי בריונות נגד אנשיהם. ממול, העיתונות הממסדית דיווחה כי הבחירות היו מוצלחות ודמוקרטיות למעט כמה חריגות.

אל-שרוק (מצרים), 30.11.10; אל-אהראם אל-מסאאי , אל-מצריון (מצרים), www.ikhwanonline.com, 29.11.10   

 

ארדואן: חזבאללה אינו קשור לרצח רפיק אל-חרירי

היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח כי עם חזרתו מלבנון אמר נשיא תורכיה, רג'ב טיפ ארדואן, לעיתונאים תורכים שנלוו למסעו, כי ארגון חזבאללה אינו קשור לרצח ר"מ לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי.

אל-ספיר (לבנון), 29.11.10