המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ליברלית סעודית: האישה בסעודיה – שדיים ללא גוף ונפש
23/11/2010

ליברלית סעודית: האישה בסעודיה – שדיים ללא גוף ונפש

 

במאמר שכותרתו "שדי הנשים ומידת חשיבותם" שפורסם באתר הליברלי אפאק, תקפה הליברלית הסעודית ופעילת זכויות הנשים, וג'יהה אל-חווידר, את הקמפיין שהתקיים לאחרונה בסעודיה במסגרת המאבק בסרטן השד, וטענה כי שליטי המדינה, הנאבקים למען שדיה של הסעודית, עושים זאת כאילו אין מחוברת אליהם אישה הזכאית לזכויות בסיסיות בתחומי החינוך, הנישואין, המגורים והעבודה. לדבריה, אישה אינה יכולה להיות בריאה בגופה כאשר היא סובלת מחרדה ומדיכוי חברתי ופוליטי. להלן תרגום קטעים מן המאמר.

 

האישה הסעודית מדוכאת חברתית ופוליטית

"סעודיה ממשיכה להיות ארץ הניסים. הסתירות המתרחשות בה עולות על מה שהשכל מסוגל לסבול ועל מה שהחושים יכולים לתפוס. [הסתירה] האחרונה [מסוג זה] היא העיסוק בשדיים של הנשים סעודיות, בלי לחולל שום שיפור במצבן.

 

באוקטובר 2010 נחנך קמפיין הפועל מסביב לשעון. האחראים באומה הסעודית, ממזרח למערב ומדרום לצפון, [מנהלים] במלוא המרץ קמפיין מאורגן למען שמירה על שדי הנשים בסעודיה מפני סרטן השד ולמען הגברת מודעותן לנושא, כאילו הסעודיות הן [רק] שדיים, בלי גוף, בלי נפש ובלי רגשות.

 

הקמפיין הזה, שנקרא 'עמידת נשים' ונועד לפתח מודעות רחבה לסכנות הטמונות בסרטן השד, כלל הזמנה יפה ואצילית שאימץ משרד הבריאות הסעודי בתמיכתן של כמה נסיכות וגברות [סעודיות], בליווי הכרזה על [כוונה] לשבור שיא עולמי באמצעות שרשרת אנושית נשית-וורודה של ארבעת אלפים נשים סעודיות ואחרות, שתהיה הארוכה בעולם. הנשים הללו התקבצו עם הסרטים הוורודים שלהן במרכז משרד החינוך והחינוך הספורטיבי בג'דה, ויצרו שרשרת אנושית ורודה, שהיא הסמל העולמי לקידום המודעות לסכנות של סרטן השד. [השרשרת] הכילה נשים בלבד בשל החוק בסעודיה האוסר עירוב [מגדרי].

 

למען האמת, יש לשבח ולהודות על המאמצים העצומים האלה שנעשים למען שדי הנשים הסעודיות, המשוללות זכויות וכבוד. הקמפיין המרהיב הזה הפך לצעד המפיץ אור קלוש בשחור משחור המקיף את הסעודיות מכל עבר. השאלה היא האם בתום הקמפיין הזה ולאחר פירוק שרשרת המודעות האנושית הוורודה, יופיעו קמפיינים אחרים, למען עניינים נשיים אחרים, שהם לא פחות חשובים?

 

ידוע שאחד הגורמים למחלות הסרטן – לצד גורמים רבים אחרים – הוא מצב של חרדה נפשית, לחצים חיצוניים ומתח מתמיד. הסטטיסטיקה הרשמית מלמדת שסרטן השד נחשב לאחד מסוגי הגידולים הסרטניים הממאירים הנפוצים ביותר בסעודיה...

 

כיצד [ניתן] להפחית את השיעור המפחיד הזה? האם די בסיסמאות, בקמפיינים ובשרשראות הוורודות? אמת, הם מגבירים את המודעות והמאבק במחלה, אבל אין להם תפקיד גדול בדיכוי וברדיפה שהנשים חשופות אליהם בטרם לקו במחלה הממאירה. חשוב שנזכיר לאחראים על הקמפיין, שהנשים הסעודיות אינן רק שדיים, הן יצורים אנושיים הזקוקים למה שזקוקים לו כל בני האדם בעולם.

 

כיצד לאישה הסעודית [יכולים] להיות שדיים בריאים כשהיא פגועה בנפשה ומדוכאת חברתית ופוליטית? האם האישה הסעודית אינה בת אדם לפני שהיא בת אדם עם שדיים? האם המפקחות על הקמפיין [לא] חשבו שיש לטפל בנושאי זכויות רבים, כדי להגן על האישה כיצור [אנושי], ולא רק כדי להגן על שדיה?

 

היכן זכויותיה של הסעודית כאזרחית בוגרת?

הבה ונעיין בכמה מהזכויות החוקיות היסודיות שהאישה הסעודית אינה זוכה להן, כדי להשלים את [רשימת] הסיבות למחלות אשר פוגעות בסעודיות בשיעור גבוה מזה הקיים אצל נשים אחרות בעולם:

  • היכן זכותה כילדה ואישה, לעסוק בספורט כדי לבנות גוף שלם ובריא?
  • היכן זכותה לחינוך, כך שתלמד מה שהיא רוצה כדי לבנות את עתידה?
  • היכן זכותה לעבוד, כדי שתהפוך לחברה פעילה ויצרנית בחברה ותהנה מעצמאות כלכלית?
  • היכן זכותה להינשא למי שהיא רוצה, כדי שתהיה לה משפחה אוהבת והיא תחיה חיים מכובדים?
  • היכן זכותה ליהנות מילדותה בלי שיתקעו אותה בנישואין מסחריים, עם זקנים בגיל של סבה?
  • היכן זכותה [לקבל] טיפול, כאשר היא סובלת ממחלה, כולל סרטן השד, וזקוקה לניתוח?
  • היכן זכותה לגדל את ילדיה במקרה שהיא נפרדת מבעל עושק ומקפח?
  • היכן זכותה למגורים כאשר היא רוצה להיות עצמאית, בין אם היא רווקה, גרושה או אלמנה?
  • היכן זכותה להתגרש ולהיכנס לבתי המשפט בלי אפוטרופוס [מַחְרַם] המייצג אותה?
  • היכן זכותה להיכנס למחלקת העניינים האזרחיים והדרכונים, לקבלת המסמכים המזהים שלה ושל ילדיה?
  • היכן זכותה לתת לבניה ולבעלה אזרחות, ושארצה תאמץ אותם?
  • היכן זכותה להתמנות למשרות במרכזי [קבלת] ההחלטות כמו מועצת השורא, הממשלה, השגרירויות וכו'?
  • היכן זכותה לנוע בחופשיות במכוניתה כדי לנהל את ענייניה וענייני משפחתה?
  • היכן זכותה לנסוע, כפי שאמה וסבתה עשו לפני הוצאת החוק [המחייב] אישור מהאפוטרופוס?
  • היכן זכויותיה המלאות כבגירה, כאזרחית וכבת אדם?

 אולי כל הדברים האלה, או חלקם, לא היו בסמכותן של המפקחות על קמפיין 'עמידת נשים', ואולי הן לא מצאו כל קשר בין שדי האישה ובריאותה לבין חיי היומיום המבישים שלה ובריאותה הנפשית. או אולי קשה לדבר על העניינים האלה כל עוד אלה המנהלים את המדינה אינם רוצים באמת לחולל שינוי כלשהו במצב האישה, ולכן אין סיבה לבזבז זמן או לעשות מאמץ בעניין זה...

 

התהיות ממשיכות לרחף במוחות בלי מענה: עד מתי מצבה של האישה הסעודית יהיה הגרוע ביותר מבין נשות העולם? ועד מתי דרישותיהן [של הנשים] לא יעניינו את האחראים בארץ הזאת?..."[1]

 

הסרט האנושי הוורוד בג'דה

www.enayh.com, 30.10.10



[1] www.aafaq.org, 29.10.2010