המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.11.2010
7/11/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.11.2010

 

בתקציר: כיהאן: הפיגועים הסעודיים-אמריקאים בעיראק - תסכול על ניצחון איראן * ירדן: המלך העניק לשיח' אל-קרדאוי את "מדליית העצמאות" * רמדאן שלח: במלחמה הבאה בעזה נפגע בעומק הישראלי * איראן: נחסמו אתרים של ח'אתמי * אל-נהאר: סוריה לצרפת: חזבאללה מתכנן הפיכה פוליטית בלבנון 

 

ירדן: המלך העניק לשיח' יוסף אל-קרדאוי את "מדליית העצמאות"

במהלך ועידה בנושא שמירה על הסביבה באסלאם, שנערכה בירדן לפני כחודש, העניק עבדאללה מלך ירדן את "מדליית העצמאות" היוקרתית לראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי. באותו המעמד העניק המלך לשיח' אל-אזהר, אחמד אל-טייב, את פרס המלך עבדאללה השני לחכמי דת ומטיפים וכן תעודת דוקטור של כבוד מהאוניברסיטה הירדנית.

www.qaradawi.net,  6.11.10

 

מחמוד אל-זהאר: מועד גירוש היהודים מפלסטין קרוב

בטקס ליום השנה ה-54 "לטבח בח'אן יונס" (פעולת צה"ל בסמוך למבצע קדש, שבה, עפ"י הפלסטינים, נהרגו מאות אזרחים), אמר חבר הלשכה המדינית של החמאס, מחמוד אל-זהאר, כי כפי שבריטניה, צרפת, רוסיה, גרמניה ומדינות אחרות גירשו את היהודים משטחן בעקבות מעשי הגניבה והבגידה שלהם, כך הם יגורשו בקרוב גם מפלסטין והפלסטינים ישובו להתפלל במסגד אל-אקצא. הוא קרא לפת"ח להתאחד ולשחרר בדם את האדמה והמקומות הקדושים.

www.alquds.com, 6.11.10

 

עבאס: לא נחזור לאינתיפאדה חמושה

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי לפלסטינים אין דרך אחרת זולת המו"מ ולא תהיה כל חזרה לאינתיפאדה חמושה, משום שזו הרסה לחלוטין את ארצם. לדבריו, זכות השיבה של הפליטים היא זכות אישית של כל פלסטיני והוא, כאחד מהם, אינו מוותר על זכותו.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 5.11.10    

 

שה"ח האיראני בגיאורגיה: מייחסים חשיבות לביטחון בקווקז

שה"ח האיראני מנוצ'הר מותכי, אמר בחנוכת קונסוליה איראנית בגיאורגיה (4.11.10), כי ארצו מייחסת חשיבות רבה לביטחון בקווקז ופוקחת עין על הנעשה באזור זה. שגריר איראן בגיאורגיה אמר כי מתקיים מו"מ על הקמת שני כורי חשמל ע"י חברות איראניות וכי היקף הסחר השנתי בין שתי המדינות גדל ב-50%. עוד אמר כי צוערים דיפלומטים גיאורגיים מקבלים הכשרה באיראן. יצוין כי השיפור ביחסי המדינות בא על רקע המתיחות הגוברת בין איראן לרוסיה.

מהר (איראן), 4-6.11.10, פרס טי וי (איראן), 4.11.10

 

קנאים מוסלמים ובני דמותם היהודים שמו להם למטרה את הכנסיות

אל-שרק (קטר), 6.11.10 / עלאא' אל-לקטה

 

שה"ח הסעודי: סעודיה עצרה התיווך בין אפגניסטן לטליבאן

שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, אמר במסיבת עיתונאים (6.11.10) בריאד עם עמיתו האיטלקי, פרנקו פרטיני, כי ממשלת סעודיה הפסיקה לתווך בין הממשלה האפגאנית לטליבאן, משום שתנועת הטליבאן עודה מספקת מקלט לטרוריסטים. על המשבר בסודאן אמר אל-פיצל כי פתרונו יבוא באמצעות משאל עם אובייקטיבי ונטול לחצים שיתקיים בקרוב בדרום המדינה.

אל-וטן (סעודיה), 7.11.10

 

אל-נהאר: סוריה לצרפת: חזבאללה מתכנן הפיכה פוליטית בלבנון

היומון הלבנוני אל-נהאר, המקורב לכוחות ה-14 במרץ, דיווח כי סוריה הזהירה את צרפת מפני כוונת חזבאללה לבצע הפיכה פוליטית בלבנון ע"י שינוי יחסי הכוחות בפרלמנט לטובת האופוזיציה שבראשות חזבאללה ולהקים ממשלה חדשה שתנתק את היחסים בין לבנון לביה"ד הבינ"ל לרצח רפיק אל-חרירי. היומון אל-אנתקאד דיווח כי ח"פ מטעם חזבאללה, חסין אל-מוסוי, הכריז על עימות פתוח עם ביה"ד הבינ"ל החוקר את רצח אל-חרירי ועם ארה"ב והציונים הנותנים לו חסות, והזהיר כי שתה"פ עם ביה"ד או עם כל גורם בינ"ל שיכול לשרת את ישראל, ייחשב לבגידה במדינה.

אל-נהאר (לבנון), 7.11.10;  אל-אנתקאד (לבנון), 5.11.10

 

גורמים נוצריים בלבנון קוראים לאזרחים להגן על המדינה מפני האופוזיציה

הודעת הסיכום של כנס (5.11.10) שקיימו נציגים נוצרים מכוחות ה-14 במרץ בחסות הפטריאכיה המארונית בלבנון, בהשתתפות הפטריארך נאסרללה בוטרוס צפיר, מזהירה מפני איומי גורמי אופוזיציה לנקוט אלימות אם תכיר הממשלה בהחלטת ביה"ד לרצח אל-חרירי לכשתפורסם. ההודעה קוראת ללבנונים להגן על המדינה מפני הסכנות האורבות לה ומפני חתירתם של גורמים מקומיים [חזבאללה] ואזוריים [איראן] להוציא את לבנון מחיק העולם הערבי; ההודעה דורשת מן הנשיא מישל סולימאן לפעול להוצאת הנשק מידי חזבאללה; ממדינות ערב - לסכל כל ניסיון לערער את היציבות במדינה ובאזור; ומן הקהילה הבינ"ל למלא את התחייבויותיה ללבנון ולפעול ליישום החלטות 1701 ו-1757. 

אל-מסתקבל (לבנון), 6.11.10 

 

רמדאן שלח: במלחמה הבאה בעזה נתקוף את העומק הישראלי

בעצרת בדמשק לציון 23 שנה להקמת תנועת הג'יהאד האסלאמי, בנוכחות ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, יו"ר המועצה המדינית של חזבאללה, אבראהים אמין אל-סיד, חבר מפלגת הבעת', אחמד אל-חסן ואישים איראניים, אמר מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, רמדאן שלח, כי להתנגדות בעזה יש היום כוח כפול מזה שהיה בעת מבצע עופרת יצוקה וכי כל מלחמה ישראלית נגד עזה תוביל לפגיעה בערים בעומק ישראל. הוא שיבח את סוריה, התומכת בהתנגדות ומהווה דוגמה לעמדה הערבית הנכונה בנושא פלסטין וההתנגדות. משעל הדגיש כי פלסטין וירושלים שייכות לפלסטינים וכי ההתנגדות תשתמש בנשק כדי להשיג את מטרותיה. הנואמים בטקס קראו להפסיק את המו"מ עם ישראל ולהגיע לפיוס פנים-פלסטיני על בסיס ההתנגדות.

אל-בעת' (סוריה), 6.11.10; www.saraya.ps, www.palestine-info.info, 5.11.10

 

רמדאן שלח וח'אלד משעל עם צעיפי הג'יהאד האסלאמי

www.saraya.ps, 5.11.10

 

כיהאן: הפיגועים הסעודיים-אמריקאיים בעיראק מבטאים תסכול מניצחון איראן

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, טען שהפיגועים שביצעו סעודיה וארה"ב, נגד השיעים בעיראק, מעידים על תסכולן מהניצחון האיראני הצפוי בעיראק, המוביל למינוי נורי אל-מאלכי כר"מ וג'לאל טלבאני כנשיא, ומכישלונן למנות את איאד עלאוי לתפקיד רה"מ. לדברי היומון, האמריקאים פועלים עתה לזרוע פילוג בעדה השיעית, טרם תבוסתם המוחלטת.

כיהאן (איראן), 6.11.10

 

איראן: המשטר חסם אתרים של ח'אתמי

שלטונות איראן חסמו את הגישה מתוך איראן לאתר הפרטי של הנשיא לשעבר, מוחמד ח'אתמי, וכן את הגישה לאתר של הקרן 'באראן' שבראשותו. סגן שר התרבות, מוחמד עלי ראמין, קרא לאחרונה לסגור את הקרן ולהעניש את ראשיה בטענה כי היא חורגת מתחום פעילותה בנושאי תרבות, אל נושאים פוליטיים.

www.alarabiya.net, 6.11.10; www.khatami.ir, 4.11.10

 

סוריה: איננו זקוקים לעצותיו של פלטמן

בתגובה לדברי ג'פרי פלטמן, סגן מזכירת המדינה האמריקאית לענייני המזה"ת, לוושינגטון פוסט (1.11.10), כי מעשיהם של בעלי בריתה של סוריה בלבנון סותרים את דבריה על רצונה ביציבות במדינה, וכי ארה"ב לא תוותר על האינטרסים שלה בלבנון ובעיראק כדי לרצות את סוריה, אמר מקור סורי בכיר כי סוריה אינה זקוקה לעצותיו של פלטמן אשר איננו מבין שסוריה היא שכנה אחות של לבנון, בעוד ארה"ב מרוחקת ממנה עשרות אלפי מַיילים וכי ביטחונה ויציבותה של לבנון חיוניים לביטחונה ויציבותה של סוריה.  

סו"י סאנא (סוריה), 5.11.10

 

יומון סעודי על פרשת חבילות הנפץ: אל-קאעדה הפגין טיפשות פוליטית

מאמר המערכת של היומון "אל-וטן" הסעודי שדן בנושא חבילות הנפץ, טען כי הפרשה עודה לוטה בערפל ולא ברור למי יועדו אותן חבילות, אך ברור שאל-קאעדה הפגין "טיפשות פוליטית" בכל הקשור לעיתוי המעשה, אשר הסיט את תשומת הלב העולמית מן הדיון במסמכי ויקיליקס.

אל-וטן (סעודיה), 5.11.10

 

"הרפורמות"

 אל-חיאת (לונדון), 5.11.10

 

סעודיה: גיוס שלושים נשים לשירות צבאי

משרד הפנים הסעודי החליט לגייס לראשונה שלושים נשים לצבא, לתפקידי ביקורת דרכונים בנקודות גבול מרכזיות.

אל-ריאד (סעודיה), 4.11.10

 

שה"ח המצרי וראש המודיעין יבקרו בוושינגטון

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט, וראש המודיעין המצרי, עמר סלימאן, יבקרו ביום ג' (9.11.10) בוושינגטון וייפגשו עם מזכירת המדינה האמריקאית, הילארי קלינטון, כדי לדון בנושא חידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים. לדברי אבו אל-ר'יט, ביקור סלימאן בישראל (4.11.10) היה הכנה לביקורם בוושינגטון.

אל-אהראם (מצרים), 5.11.10

 

חוקר איראני לענייני אסלאם: פרסית – שפת הגיהינום

חוקר איראני לענייני אסלאם, ח'אתמי ח'ונסארי, אמר בראיון לטלוויזיה האיראנית (ערוץ 2) שערבית היא השפה היחידה בה מדברים בגן עדן ואילו פרסית מדברים בגיהינום.

www.lenziran.com, 6.11.10