המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 2.11.2010
2/11/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 2.11.2010

 

בתקציר: סיוע צבאי בריטי ללבנון * שגריר איראן בדמשק: סוריה – עומק אסטרטגי של איראן * הרש"פ: הצהרת בלפור מכשירה את המשך התוקפנות הישראלית * שה"ח המצרי: חשש מהשלכות היפרדות סודאן על מדינות אחרות *  דובר הרשות השופטת באיראן: בנו של רפסנג'אני זומן למשפט

 

שגריר איראן בדמשק: סוריה – עומק אסטרטגי של איראן

שגריר איראן בדמשק, אחמד מוסוי, שיבח את שתה"פ הכלכלי בין ארצו לסוריה, אותה כינה כ"עומק האסטרטגי של איראן" ואמר כי המזה"ת החדש הוא תוצר של שתה"פ האיראני-סורי.

עצר-י איראן (איראן), 31.10.10

 

כיהאן: העברת הכספים לקרזאי - חוקית

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, תקף את דרישתם של נציגי המיעוט במג'לס לדעת כמה כסף העבירה איראן לנשיא אפגניסטן, קרזאי, וטען כי מדובר במהלך חוקי שנעשה במסגרת 'הסכם בון'  לאבטחת צורכי הביטחון הבסיסיים של אפגניסטן. בנוסף, הציג היומון שאלה לגבי חוקיות העברת הכספים ע"י ארה"ב שנועדה לפגוע באסלאם.

כיהאן (איראן), 2.11.10

 

סיוע צבאי בריטי ללבנון

ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, ושר ההגנה הלבנוני, אליאס אל-מר, דנו (1.11.10) בבריטניה בהכשרה מחדש של מטוסי הקרב מדגם הוקר האנטר שבידי לבנון. היומון אל-חיאת דיווח כי  שר ההגנה הבריטי, ניק הארווי, הביע הסכמה ראשונית לאספקת מטוסי הוק לצבא לבנון. כן נמסר כי קצינים לבנוניים צפויים להתאמן בבריטניה וכי השר הבריטי צפוי לבקר בלבנון בראש משלחת צבאית כדי לעמוד על צרכי צבאה. 

אל-חיאת (לונדון), 2.11.10

 

דובר הרשות השופטת באיראן: בנו של רפסנג'אני זומן למשפט

דובר הרשות השופטת באיראן, ע'ולאם חוסין מוחסני-אז'אי, אמר כי משפטם של ג'וש פתאל ושון באואר,  - האמריקאים העצורים זה כשנה בעוון ריגול, שהיה אמור להיפתח ב-6.11.10 - נדחה עד ששרה שראוד, האזרחית האמריקאית ששוחררה לפני כחודש בערבות של חצי מליון דולר, תשוב למשפטה באיראן. אז'אי ציין כי גם בנו של האשמי רפסנג'אני זומן למשפט והוסיף כי שני האזרחים הגרמנים, שנעצרו בגין פגישתם עם בנה של האיראנית שנידונה לסקילה, אשתיאני, לאחר שהציגו עצמם כעיתונאים, נכנסו לאיראן באשרות תייר. לדבריו, עונש קטיעת היד באיראן בגין גניבה ימשיך להתקיים לפי הוראות השריעה.

כיהאן (איראן) 2.11.10; איריב, פרס טי וי (איראן), 1.11.10

 

הפשע של בלפור

אל-איאם (רש"פ), 2.11.10

 

הרש"פ: הצהרת בלפור מכשירה את המשך התוקפנות הישראלית

ערב יום השנה ה-93 להצהרת בלפור (2.11), פרסמו גורמים פלסטינים שונים הודעות גינוי לבריטניה. משרד ההסברה של הרש"פ קבע כי הפלסטינים ממשיכים לשלם את מחירה של ההצהרה, שבחסותה ממשיכה ישראל בתוקפנותה, במעשי העושק, בהתנחלות ובטיהור אתני. תנועת החמאס קבעה כי זו  הצהרה כוזבת ועושקת והטילה על בריטניה והמדינות הקולוניאליסטיות את האחריות למה שמעולל לפלסטינים "הנאציזם הציוני הטרוריסטי."

www.palestine-info.info, 2.11.10; www.wafa.ps, 1.11.10

 

משה"ח האיראני פרסם אזהרת מסע לצרפת

דובר משה"ח האיראני, ראמין מהמאנפרסת, הזהיר את אזרחי איראן מלהגיע לצרפת בשל המצב הביטחוני הרעוע שם, כתוצאה מהמשבר הכלכלי.

מהר (איראן), 2.11.10

 

יועץ של אחמדי-נז'אד מציג תנאים לשיחות עם המערב

יועץ התקשורת של נשיא איראן, עלי אכבר ג'ואנפכר, אמר כי המו"מ עם המערב ייפתח לאחר שזה יבהיר את עמדתו ביחס לפצצה הישראלית, ולגבי יעדן של השיחות. הוא הדגיש כי איראן אינה מתכוונת לנהל שיחות על נושא האנרגיה הגרעינית במנותק מסוגיות בינלאומיות שעל סדר היום, וציין כי הממונה על תיק הגרעין באיראן, סעיד ג'לילי, הציג עמדתה זו של איראן לנציבה האירופית קתרין אשטון.

פארס (איראן), 1.11.10

 

שה"ח המצרי: חשש מהשלכות היפרדות סודאן על מדינות אחרות 

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט, אמר כי מצרים ממשיכה לפעול למען אחדותה של סודאן, וחוששת כי היפרדות תוביל למצב דומה במדינות אחרות. עוד אמר כי אם ארה"ב אינה מסוגלת להשפיע על ישראל, על הערבים והפלסטינים לחכות כמה שנים עד לשינוי במאזן הכוחות, או עד שתהיה פריצת דרך בעמדות הצדדים. לדבריו, האופציה של עימות צבאי מול ישראל איננה קיימת עתה ואין בה תועלת. אבו אל-ר'יט הוסיף כי מצרים מצפה להקמת מועצה ליחסים אסטרטגיים עם תורכיה ולביקורים הדדיים בקרוב.  

אל-אוסבוע (מצרים),  31.10.10

 

אל-אח'באר: גורמי אופוזיציה בלבנון תרגלו השתלטות על מוסדות מדינה

היומון אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה ולסוריה, דיווח כי קבוצה מרכזית באופוזיציה בלבנון [חזבאללה] תרגלה בהצלחה השתלטות על ערים מרכזיות במדינה ועל שערי הכניסה אליה; על מנהיגים פוליטיים וצבאיים ועל מוסדות שלטון מרכזיים, שתתבצע בסמוך לפרסום כתב האישום בפרשת רצח אל-חרירי, אם זה יטיל את האחריות למעשה על חזבאללה. היומון אל-ספיר דיווח כי בצידון שבדרום לבנון, נערכים לעימותים הצפויים בעקבות פרסום כתב האישום וגורמים שונים בעיר אוגרים נשק רב.        

אל-אח'באר, אל-ספיר (לבנון), 1.11.10

 

סעודיה מנסה לקדם הרכבת ממשלה בעיראק

אל-וטן (סעודיה), 1.11.10/ ג'יהאד עורתאני