המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 31.10.2010
31/10/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 31.10.2010

 

בתקציר: סנקציות במצרים ומרוקו נגד ערוץ אל-ג'זירה * מלך סעודיה מזמין את הסיעות בעיראק לפגישה בריאד * יומון מצרי: תוֹרהּ של תימן להיות קורבן לטרור האמריקאי * בכירים פלסטינים: לא נחכיר שטחים לישראל * שגריר איראן בלבנון: קץ ישראל בשנה הקרובה * אחמדי-נז'אד מגן על ביטול הסובסידיות

 

משעל: ההתנגדות בגדה תתעורר בקרוב לחיים

בטקס בדמשק לציון יום כיבוש ירושלים ע"י צלאח אל-דין (29.10.10), הבטיח ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, כי ההתנגדות והג'יהאד יתעוררו בקרוב לחיים בגדה המערבית, ובעזרתם ישיבו לעצמם הפלסטינים את ירושלים ואל-אקצא. עוד אמר כי אום אל-פחם, שתושביה "רמסו את הישראליזציה והייהוד" והתחברו לעמם ולזהותם הערבית והאסלאמית, תהיה נקודת המוצא לשחרור ירושלים, וכי כשם שמכה היא ה"קיבלה" [כיוון התפילה] של הפולחן, ירושלים היא ה"קיבלה" של הג'יהאד וההתנגדות.

http://www.palestine-info.info, 29.10.10

 

סנקציות במצרים ומרוקו נגד ערוץ אל-ג'זירה

היומון אל-קדס אל-ערבי דיווח כי מצרים אסרה על מוחמד כרישאן, מנחה בערוץ אל-ג'זירה, להיכנס לשטחה לצורך הקלטת תוכניות עם העיתונאי והסופר המצרי מוחמד חסנין היכל. כרישאן העריך כי הסיבה לכך הוא הראיון שקיים עם יו"ר סבא"א לשעבר, מוחמד אל-בראדעי שקרא לרפורמות, או שהאיסור הוא במסגרת המגבלות שהוטלו לאחרונה במצרים על ערוצי הלוויין. יצוין כי מרוקו החליטה להשעות את עבודת הערוץ בתחומה בעקבות דיווחים שליליים אודותיה, בעיקר סביב הסכסוך בסהרה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 29.10.10

 

מלך סעודיה מזמין את הסיעות בעיראק לפגישה בריאד

המלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, קרא לסיעות הפוליטיות בעיראק להיפגש בתום עונת החג' בריאד בחסות הליע"ר, כדי להתגבר על משבר הרכבת הממשלה ולהגן על אחדותה של עיראק. היוזמה זכתה לשבחים מצד רוב הסיעות בעיראק, למעט מפלגתו של ר"מ עיראק היוצא, נורי אל-מאלכי, שם סירבו להגיב לקריאה בטענה של צורך לעמוד על טיבה. במפלגתו של איאד עלאוי הודו למלך על היוזמה וקראו לסיעות האחרות להיענות לה בחיוב. על תגובתן של המפלגות הכורדיות ישנם דיווחים סותרים.  

אל-שרק אל-אוסט, אל-קדס אל-ערבי  (לונדון), 31.10.10

 

יומון מצרי: תוֹרהּ של תימן להיות קורבן לטרור האמריקאי

מאמר המערכת של היומון המצרי הממסדי אל-גומהוריה, טען כי המהומה המוגזמת שחוללה ארה"ב  בעקבות חשיפת חומרי נפץ שנשלחו אליה מתימן מעידה, כנראה, כי הגיע תורה של תימן לשמש קורבן "לטרור האמריקאי", המסתתר מאחורי מה שמכונה המלחמה בטרור.

אל-גומהוריה (מצרים), 31.10.10

 

אחרי פלסטין, עיראק וסומליה, גם סודאן בורחת לערבים מהידיים

אל-ביאן (אמירויות), 30.10.10 / עאמר אל-זעבי

 

אחמדי-נז'אד: המערב טרם הבהיר עמדתו ביחס ל"פצצה הישראלית"

בהתייחסו  לתנאי איראן לחידוש המו"מ מול ה-5+1, טען הנשיא אחמדי-נז'אד כי המערב טרם הבהיר את יחסו ל"פצצה הישראלית" כדרישת איראן, ולפיכך היא תנהל את המו"מ מעמדה של אויב ולא של ידיד.

www.lenziran.com, 30.10.10

 

בכירים פלסטינים: לא נחכיר שטחים לישראל

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח מפי מקורות יודעי דבר כי ישראל וארה"ב דנות בחשאי באפשרות להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 67', תוך החכרת שטחי ההתנחלויות במזרח ירושלים ובעמק הירדן ל-40 או 99 שנים. עפ"י הדיווח, נושא זה נדון גם בשיחות טאבה ב-2001, אך שם דובר על החכרה של פחות מעשר שנים. בתגובה לפרסום, אמר ראש מחלקת המו"מ באש"פ, סאיב עריקאת, כי הוא מסרב לדון ברעיון זה וכי אדמת פלסטין אינה למכירה. חבר הוועד המרכזי של פת"ח עזאם אל-אחמד הדגיש את עמדתו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, השוללת כל נוכחות ביטחונית של ישראל בבקעת הירדן.

אל-שרק א-אוסט (לונדון), 30.10.10, 29

 

התובע הכללי של טהראן: שרה שראוד תתייצב למשפטה באיראן

התובע הכללי של טהראן, עבאס ג'עפרי דולתאבאדי, אמר כי שרה שראוד, האמריקאית שנעצרה באיראן ליותר משנה ושוחררה בערבות של חצי מיליון דולר, תשוב לאיראן כדי להופיע במשפטה. לדבריו, שני האמריקאים האחרים הכלואים באיראן, ג'וש פתאל ושון באואר, ריגלו למען ישראל וקיבלו כסף עבור שירותיהם.

http://parlemannews.com 26.10.10

 

אחמדי-נז'אד מגן על מדיניות ביטול הסובסידיות

בהתייחסו למדיניות ביטול הסובסידיות על מזון ודלק ומעבר לתשלום פיצוי לאזרחים, אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד, שבמדינה לא קיים מחסור במצרכים ואיים להעניש את מי שיאגור מצרכים כדי לספסר במחירם. כן קרא למשפחות שיקבלו סיוע לחסוך את הכסף ולא למהר לבזבזו. הוא טען כי העולם בשנת 2025 ישתנה ואיראן תיהנה אז ממעמד עולמי מיוחד ומרמת חיים גבוהה ביותר. לדבריו, אירופה ואמריקה הסובלות ממשבר כלכלי, איבדו את ביטחונן העצמי בעוד האיראנים זורחים מאופטימיות.

פרס טי וי (איראן), 31.10.10, www.lenziran.com, עצר-י איראן (איראן), 30.10.10

 

אוניברסיטת נאיף: לאסור בחקיקה שימוש באינטרנט למטרות טרור

האוניברסיטה הסעודית לעניינים ביטחוניים ע"ש האמיר נאיף ערכה (25-27.10.10) בקהיר כנס בנושא "ניצול האינטרנט למימון טרור וגיוס טרוריסטים", בו המליצה על חקיקת חוקים שיאסרו הסתה באינטרנט וקביעת עונשים למשתמשים באינטרנט למטרות טרור.

אל-מדינה (סעודיה), 29.10.10

 

שגריר איראן בלבנון: קץ ישראל בשנה הקרובה

שגריר איראן בלבנון, ר'צ'נפר רכן אבאדי, טען כי צפויות התפתחויות מהותיות בשנה הקרובה באזור ובזירה הבינ"ל שישנו את מאזני הכוחות ויביאו אוטומטית לקיצה של ישראל, בלא צורך במתקפה איראנית עליה. השגריר פירט את תוכניתה של איראן להביא לרגיעה באזור: חזרת הפליטים הפלסטינים לארצם, עריכת בחירות בשטחים הפלסטינים בהשתתפות כל התושבים המקוריים של שטחים אלה, הגדרת המשטר הפוליטי הנבחר ע"י הרוב הפלסטיני והחלטה לגבי עתיד התושבים הלא מקוריים.

אל-מסתקבל (לבנון), 30.10.10

 

טארק עזיז הוצא להורג כדי לכסות על מסמכי ויקיליקס

אח'באר אלח'ליג' (בחריין), 28.10.10 / עבדאללה מחרקי

  

בכיר במשה"מ: התמכרות הצעירים למחשבים – מסוכנת למשטר

בכנס משמרות המהפכה בנושא 'עיון ומאבק במלחמה הרכה' (המלחמה ברשת), הזהיר סגן מפקד משה"מ, חוסין סלאמי, כי התמכרות הצעירים למחשבים חושפת אותם לניסיונות המלחמה הרכה של אויבי איראן, בעודם מבודדים בחדריהם ומנותקים מסביבתם. הוא קרא לחיזוק מעמד המסגד והפיכתו למרכז במאבק במלחמה הרכה.

איסנא (איראן), 27.10.10

 

ראש סיעת הפת"ח: מקיימים קשר הדוק עם מוג'אהדין ח'לק וחזבאללה

ראש סיעת הפת"ח, עזאם אל-אחמד, אמר ליומון כל אל-ערב, כי הוא מאמין בפתרון של מדינה אחת דמוקרטית, אך יסכים לפתרון שתי המדינות, שייתכן ויוביל למדינה אחת. הוא טען כי הסיוע של איראן לחמאס נועד להעמיק את הפילוג הפנים-פלסטיני, ואמר כי לפת"ח קשרים חזקים עם כוחות פוליטיים איראניים, בהם מוג'אהדיו ח'לק (ארגון האופוזיציה הסוני) וכי התנועה לא תיכנע לסחטנות איראנית. עוד ציין, כי לפת"ח קשרים היסטוריים ושוטפים עם חזבאללה ועם מנהיגיו, בהיותם חלק מהמארג החברתי והפוליטי בלבנון ומאחר שאלפים מבכירי הארגון ולוחמיו קיבלו את חינוכם בפת"ח.

כל אל-ערב (ישראל), 29.10.10