המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.10.2010
21/10/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.10.2010

 

בתקציר: היומון אל-ספיר: אל-חרירי שוקל להתפטר * שבועון משמרות המהפכה: סיוע אירופאי לתנועות המחאה * הסתיים תרגיל צבאי סעודי-מצרי * נשיא איראן בפגישתו עם צ'אבז: נכונן סדר עולמי חדש * איחוד האמירויות: בסיס צבאי חדש סמוך למיצרי הורמוז * מצרים דוחה הצעת איראן לסיוע בתחום הגרעין

 

נשיא איראן בפגישתו עם צ'אבז: נכונן סדר עולמי חדש

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, חתם בביקורו באיראן על 11 מזכרי הבנה לשיתוף פעולה כלכלי בין המדינות. בין היתר סוכם על הקמת חברת נפט משותפת לפיתוח שדות נפט בדר' איראן, הקמת בית זיקוק בסוריה ושת"פ בהובלת הנפט. נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, אמר כי שתי המדינות נחושות לכונן סדר עולמי חדש וצודק, וגינה את התרחבות המיליטריזם האמריקאי ואת התערבותה של וושינגטון בענייני אמריקה הלטינית. שרי התעשייה של שתי המדינות אמרו כי היקף הסחר ביניהן עולה על 3.5 מיליארד דולר.

מהר (איראן), www.lenziran.com, www.mardomak.org , 20.10.10 

 

היומון אל-ספיר: אל-חרירי שוקל להתפטר

היומון אל-ספיר, המקורב לסוריה, דיווח כי ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, אמר לג'פרי פלטמן, תת-שרת החוץ האמריקאית לענייני המזרח הקרוב, כי בעצת הסעודים הוא שוקל להתפטר מתפקידו, אך הביע חשש שהצעד יוביל לכך שחזבאללה ירכיב ממשלה בהנהגתו. עפ"י הדיווח, אמר אל-חרירי כי בעקבות התקרבותה של סעודיה לסוריה, זקוקה לבנון לגיבוי בינ"ל חזק. לדברי היומון, יעצו גורמים אמריקאים לאל-חרירי שלא להתפטר.

אל-ספיר (לבנון), 21.10.10

 

שבועון משמרות המהפכה: סיוע אירופאי לתנועות המחאה

שבועון משמרות המהפכה באיראן, צבח-י צאדק, טען כי שגרירויות של כמה מדינות אירופאיות באיראן מתכוונות לסייע לתנועות המחאה להצית מהומות במדינה על רקע ביטול הסובסידיות ע"י הממשלה.

צבח-י צאדק (איראן), 18.10.10

 

הסתיים תרגיל צבאי סעודי-מצרי

עוזר שר ההגנה והתעופה הסעודי, הנסיך ח'אלד בן סולטאן בן עבד אל-עזיז, אמר עם סיום (20.10.10) תרגיל צבאי סעודי-מצרי, "תבוכ 2", כי האימונים המשותפים לשתי המדינות הכרחיים לביטחונה ושלומה של האומה הערבית וציין כי בחודשים הקרובים ייערכו אימונים ימיים ואוויריים של שני הצבאות, בפיקוחו. לדבריו, שני הצבאות פועלים להאחדת תורות הלחימה שלהם.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 21.10.10   

 

הרש"פ קוראת ליזמים להשקיע בירושלים

בפגישת היכרות שקיימה חברה חדשה בשם "אל-קדס אל-קאבדה", שהוקמה לצורך קידום פרויקטים בירושלים ובפרבריה, קרא שר הכלכלה הלאומית ברש"פ, חסן אבו לבדה, ליזמים להשקיע בירושלים והביע את נכונות הרש"פ להעניק להם תמריצים אם ישקיעו בה.   

אל-איאם (רש"פ), 21.10.10 

 

חבית הנפץ הצ'צ'נית מאיימת לפוצץ את רוסיה

אל-חיאת (לונדון), 21.10.10 / חביב חדאד

 

איחוד האמירויות: בסיס צבאי חדש סמוך למיצרי הורמוז

מדינת איחוד האמירויות חנכה בסיס צבאי ימי בקרבת מיצרי הורמוז. עפ"י הערכות, בניית הבסיס באה בשל איומי איראן לסגור את המצרים, והוא נועד להבטיח גישה למפרץ עומאן ולאוקיינוס ההודי, ויהיה חלק מתוכנית ההגנה האסטרטגית על אדמת ומימי האמירויות. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון);www.elaph.com  , 21.10.10

 

ג'נדאללה נטל אחריות לפיגוע בבסיס של משמרות המהפכה

ארגון האופוזיציה הסוני-בלוצ'י באיראן, ג'נדאללה, נטל אחריות לפיגוע בבסיס משמרות המהפכה בח'רם אבאד (מע' איראן) ב- 12.10.10 וטען כי זו תגובה לרצח מנהיגו, עבד אל-מאלכ ריגי. בשעתו טען המשטר כי הפיצוץ מקורו בתאונה.

אל-סיאסה (כווית), 21.10.10

 

מצרים דוחה הצעת איראן לסיוע בתחום הגרעין

מקור ממשלתי מצרי אמר כי הצעתה של איראן לסייע למצרים בתחום הגרעין מגוחכת, כיוון שמצרים רוצה להרגיע את הקהילה הבינ"ל באשר לתכנית הגרעין שלה, ולכן לא תבקש עזרה ממדינה הנתונה לסנקציות בשל תכניתה הגרעינית. על ההצעה האיראנית לסיוע בתחום החקלאות, אמר שניתן לשקול אותה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.10.10