המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.10.2010
17/10/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.10.2010

 

בתקציר: סוריה: שיירת הסיוע "עורק החיים 5" צפויה לצאת מחר למצרים בדרכה לעזה * הטלוויזיה האיראנית: ר"מ עיראק יבוא לטהראן * איתאללה בכיר תוקף את מדיניות הסובסידיות של אחמדי-נז'אד * עבאס זכי: על הפלסטינים לאמץ את החלטת החלוקה משנת 1947 * בכיר כוויתי הותקף בפריס

 

סוריה: שיירת הסיוע "עורק החיים 5" צפויה לצאת מחר למצרים בדרכה לעזה

מובילי שיירת "עורק החיים 5", שכוללת כ-370 איש מרחבי העולם הנמצאים כעת בסוריה, מסרו כי הם צפויים להפליג מחר (18.10.10) מנמל אל-לאד'קיה לנמל אל-עריש במצרים ומשם להעביר בדרך היבשה את הסיוע ההומניטארי לעזה (ב-21.10.10). נמסר כי מצרים אוסרת על רוב מובילי השיירה, ובהם חה"פ הבריטי לשעבר ומארגן השיירה, ג'ורג' גאלאווי, להיכנס לשטחה ולכן הוא צפוי שלא לצאת עם השיירה. לפני כשבועיים ארגנו גורמי התנגדות פלסטיניים בסוריה, כולל ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, קבלות פנים חגיגיות לשיירה, ובהן העלו על נס את הקרבתם של השהידים והפצועים מהספינה מרמרה ושיבחו את גאלאווי על תמיכתו בעניין הפלסטיני. גאלאווי מצידו שיבח את עמידתם האיתנה של תושבי עזה וציין כי מטרת השיירה היא להזדהות עימם ולסייע להם חרף איומיה של ישראל.

www.aljazeera.net, www.palestine-info.info, 16.10.10; www.sana.sy, 7.10.10; אל-שרוק (מצרים), 5.10.10

 

תמונות מקבלת הפנים שערכו פלגי ההתנגדות הפלסטינית בדמשק לשיירה

     

www.palestine-info.info, 5.10.10

 

איתאללה בכיר תוקף את מדיניות הסובסידיות של אחמדי-נז'אד

איתאללה אחמד ג'נתי תקף בדרשת השישי שלו (15.10.10) את מדיניות הפחתת הסובסידיות על מוצרי יסוד של הנשיא אחמדי-נז'אד ורמז כי העלאת המחירים הקיצונית עלולה לעורר חוסר שקט ציבורי. כעבור יומיים יצא הנשיא אחמדי-נז'אד בהבטחה לתיקון המצב הכלכלי ע"י העברה מיידית של סובסידיות לחשבונות הבנק של האזרחים, והאשים את ממשלות העבר של איראן באחריות למשבר הכלכלי.

www.lenziran.com 17.10.10; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.10.10;מהר (איראן), 15.1010

 

ביקור אחמדי- נז'אד בלבנון מטה את המאזן לטובת לבנון פרסית

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 16.10.10 / עבדאללה מחרקי

 

עבאס זכי: על הפלסטינים לאמץ את החלטת החלוקה משנת 1947

בתגובה לדרישת ישראל להכיר בה כמדינה יהודית, קרא חבר הוועד המרכזי של הפת"ח עבאס זכי לפלסטינים, לדבוק בהחלטת החלוקה של האו"ם מס' 181, המכירה בישראל כמדינה יהודית בגבולות 1947, וציין כי דרישתה של ישראל להכיר בה כמדינה יהודית בגבולות 1967 – היא חסרת תוקף. הוא הדגיש שפת"ח מתנגדת נחרצות לקיומה של ישראל כמדינה יהודית משום שהדבר יוביל למלחמה דתית באזור ולביטול זכות השיבה, וטען שאין סיכוי להגיע לפתרון עם ממשלת ישראל הקיצונית שרמסה את כל ההסכמים. יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר שנושא המדינה היהודית איננו עניין פלסטיני וישראל יכולה לקרוא לעצמה בכל שם, אך הכתובת לבקשתה היא האו"ם ומועצת הביטחון. ראש מחלקת המו"מ באש"ף, סאיב עריקאת, אמר בפנייה לערביי ישראל, כי הפלסטינים ידחו את דרישות ישראל להכרה בה כמדינת הלאום היהודית, ולחילופי שטחים או אוכלוסייה.

 אל-צנארה (ישראל), 15.10.10;  www.maannews.net , ופא (רש"פ), 14.10.10   

 

אחיו של ח'אתמי קורא לנאסרללה להתנער ממעשי הדיכוי באיראן

מוחמד רזא ח'אתמי, מראשי הרפורמיסטים באיראן, ואחיו של הנשיא לשעבר, מוחמד ח'אתמי, קרא (15.10.10) למזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, להוכיח כנותו בדבר התנגדות לכל דיכוי ולצאת נגד מעשי הדיכוי של המשטר האיראני כלפי תנועת המחאה באיראן ולא רק נגד הדיכוי הציוני. יצוין כי האתר אפתאב שפרסם את הדברים הסירם כעבור זמן קצר.

www.mardomak.org, 15.10.10

 

בכיר כוויתי הותקף בפריס

שיח' פהד סאלם, בנו של ראש המשמר הלאומי בכווית ואחיינו של אמיר כווית, הותקף אמש בפריס ועפ"י כמה מהדיווחים היה זה ניסיון התנקשות. סאלם משמש כיום בתפקיד אזרחי במשמר הלאומי וכראש התאחדות הערוצים הערביים הפרטיים.

אל-סיאסה (כווית), 16.10.10,www.elaph.com ,15.10.10  

 

ועדת המעקב של ערביי ישראל: נפעל לסיכול הכרה בישראל כמדינה יהודית

ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל החליטה (14.10.10) להפוך את ציון יום השנה לטבח בכפר קאסם (29.10) – שהיה, לדבריה, הניסיון הראשון מאז 1948 לגרש את הערבים מישראל - לפעילות מחאה נגד יחסה של ישראל כלפי הערבים; נגד דרישתה להכיר בה כמדינה יהודית, ונגד הדיבורים בתוכה על גירוש הערבים במסגרת הסכם שלום עתידי. הוועדה הודיעה כי במסגרת פעילותה נגד רעיון המדינה היהודית, היא תשגר משלחות לרש"פ, לראש הפסגה הערבית, לליע"ר, למועצת זכויות האדם, לאו"ם, לוועידה האסלאמית, למצרים ולירדן, כדי לסכל ניסיון זה. כן תפעל הוועדה להכנת הציבור הערבי להתמודדות עם הפעילות הישראלית ולגייס גורמים יהודיים למאבקה נגד החוקים הגזעניים.

אל-צנארה (ישראל), 15.10.10

 

מטרות ביה"ד הבינ"ל לרצח רפיק אל-חרירי: חזבאללה, סוריה ואיראן

אל-ראיה (קטר), 12.10.10 / פארס קרהבית