המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.10.2010
10/10/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.10.2010

 

בתקציר: שר האסירים של החמאס: לחטוף חיילים ישראלים * עבאס: חמאס רוקדת לצלילי החליל האיראני * נאסרללה: אחמדי-נז'אד מגיע ללבנון כנציג המהפכה האסלאמית * יומון כוויתי: 16 באוקטובר – תחילת ההפיכה בלבנון * שה"ח המצרי: נשק גרעיני איראני ידאיג את מצרים, אך לא יאיים עליה

 

עבאס בפסגה בלוב: על הערבים להציל את ירושלים מהייהוד והטיהור האתני

בנאומו בפסגה הערבית בלוב (9.10.10) הדגיש יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, את דבקותו באופציית השלום ודרש הפסקה מוחלטת של הבניה בהתנחלויות והכרה ישראלית פומבית בפתרון שתי המדינות כדי להחיות את תהליך השלום. הוא הצביע על הסכנות הנשקפות לירושלים ולמקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים בעקבות פעולות הייהוד והטיהור האתני שמבצעת ישראל - הריסת בתים והשתלטות עליהם, עיקול אדמות, בניית דירות חדשות, פגיעה במסגד אל-אקצא וניסיון לבודד את ירושלים מהגדמ"ע - שנועדו לקבוע עובדות טרם המו"מ ולהרוס את תהליך השלום. עבאס קרא למנהיגי ערב לקרוא לקהילה הבינ"ל שלא להכיר בצעדים חד צדדיים של ישראל בעיר ולשלוח פקחים בינ"ל לפיקוח על הנעשה; לפעול לכינוס מועצה מיוחדת של העצרת הכללית של האו"ם כדי לגנות את הפעילות הישראלית בירושלים ולחייב את ישראל לפעול לפי החוק הבינ"ל; לגייס תמיכה ערבית, אסלאמית ובינ"ל לפעולה לעצירת הפעילות הישראלית בירושלים ולגבש תוכנית לתמיכה ערבית בעיר; ולהגדיל את הסיוע הכספי לירושלים ולרש"פ.

www.wafa.ps, 10.10.10

 

שר האסירים של החמאס: לחטוף חיילים ישראלים

בנאום במהלך שביתת שבת של סטודנטיות בעזה כהזדהות עם האסירות הפלסטיניות בישראל, קרא השר לענייני אסירים של ממשל החמאס, מוחמד פרג' אל-ר'ול, לפלגי ההתנגדות הפלסטיניים לחטוף חיילים ישראלים כדי להחליפם באסירים פלסטינים. יושבת ראש מועצת הסטודנטיות של האוניברסיטה האסלאמית, ג'יהאד דאווד, הצטרפה לקריאה לחטוף חיילים וכן להסלים את ההתנגדות.

www.maannews.net, 9.10.10

 

עבאס: חמאס רוקדת לצלילי החליל האיראני

היומון אל-חיאת והיומון הסורי אל-וטן דיווחו כי בישיבה הסגורה של הפסגה הערבית (9.10.10) טען יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, כי חמאס פועלת לפי אג'נדה איראנית וכי איראן מונעת את הפיוס הפלסטיני. דברים אלה גררו תגובות קשות מצד כמה מנהיגים, ובהם נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, שקרא לתמוך בהתנגדות ולגבש אסטרטגיה סודית לתמיכה בה במסגרת הפסגה הערבית, ונשיא לוב מועמר אל-קד'אפי שתהה כיצד הפלסטינים יכולים לבצע התנגדות בעודם מקיימים קשרים עם ישראל.

אל-חיאת (לונדון), אל-וטן (סוריה), 10.10.10

 

הטאליבאן מביס את כוחות נאט"ו וארה"ב

אל-ע'ד (ירדן), 9.10.10 / עמאד חג'אג'

 

נאסרללה: אחמדי-נז'אד מגיע ללבנון כנציג המהפכה האסלאמית

מנהיג חזבאללה, חסן נאסרללה, בירך על ביקורו הצפוי של אחמדי-נז'אד בלבנון, המגיע אליה, לדבריו,  כנשיא איראן, המוכנה לחמש את צבא לבנון,  וכנציג המהפכה האסלאמית, שמאז הקמתה עמדה לצד הערבים בסכסוך מול ישראל. נאסרללה הגן על מעורבותה של איראן בלבנון בהצביעו על תפקידה בשיקום דרום לבנון בעקבות המלחמה ב-2006 ותקף את ביה"ד הבינ"ל לרצח חרירי, תוך שהוא קורא ללבנונים "להגן על לבנון ועל ההתנגדות מפני ההאשמות הפוליטיות של ביה"ד הבינ"ל".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.10.10

 

שת"פ בין איראן ללבנון בתחומי אנרגיה ומים

איראן ולבנון חתמו בראשי תיבות על הסכמי שת"פ בתחומי האנרגיה והמים. בנוסף, העמידה איראן לרשות לבנון הלוואה של 450 מיליון דולר לצורך פיתוח התשתיות והבריאות, והיא תסייע לה בחיפושי נפט וגז ובבניית בתי זיקוק. שר האנרגיה של לבנון, ג'ובראן באסיל, ציין שההסכמים מקיפים את כל צרכיה של לבנון בתחומי החשמל, המים, הנפט, ביטוח בריאות ובניית סכרים.

אל-ספיר (לבנון), 9.10.10

 

יומון כוויתי: 16 באוקטובר – תחילת ההפיכה בלבנון

היומון אל-ראי דיווח מפי מקורות דיפלומטיים ערביים כי ב-16 באוקטובר – לאחר ביקורו בלבנון של אחמדי-נז'אד– יחלו חזבאללה והגורמים המקורבים לו לממש את תוכניתם לבצע הפיכה במדינה וכי חזבאללה נחוש לשנות את מבנה השלטון בלבנון, ללא קשר לפעילותו של ביה"ד הבינ"ל לרצח חרירי.

אל-ראי (כווית), 9.10.10

 

אל-סיאסה: נחשפו מבצעי שני פיגועים בירדן

מקורות ירדניים מסרו ליומון אל-סיאסה, כי שלטונות ירדן השיגו לאחרונה מידע חשוב על מבצעי שתי פעולות טרור שאירעו בשנה האחרונה במדינה - בינואר נגד שיירתו של שגריר ישראל בירדן; באוגוסט נגד מכונית ובה מדריכי משטרה אמריקאים. לדברי המקורות, מדובר בחוליה, הממומנת על ידי גורמים מחוץ לירדן, שפעלה כדי לפגוע במטרות מערביות במדינה. נמסר כי בקרוב ייעצרו הגורמים מעורבים בפעולות אלה וייתכן מעצרם של טרוריסטים נוספים הקשורים לפעילות זאת במצרים, בלבנון וברש"פ.

אל-סיאסה (כווית), 10.10.10

 

סגן נשיא איראן: נפגע בכלכלת אירופה בשל הצטרפותה לסנקציות

בכנס תעשיינים בטהראן, בהשתתפות גורמים אירופאים, איים מוחמד רזא רחימי, סגנו של הנשיא, אחמדי-נז'אד, כי איראן תפעל למיטוט תעשיית הרכב האירופאית, ע"י ביטול עסקה בשווי 2.5 מיליארד דולר עם חברת פיזו' הצרפתית, בשל תמיכתן של מדינות אירופה בסנקציות האמריקאיות; שאיראן תגמול לצרפת על הפיקוח שהיא מטילה על אוניותיה ואף תעניש את גרמניה ואיטליה אם לא ישנו את יחסן כלפיה. הוא אף הזהיר כי ארצו תחזיר את איחוד האמירויות "מאה שנה אחורה" בשל צעדיה נגד איראן.

פארס (איראן), 9.10.10

 

בפסגה ערבית בלוב טוחנים רוח

אל-חיאת (לונדון), 9.10.10 / חביב חדאד

 

יומון איראני: תועמלנים נוצרים מערערים את אמונת הצעירים

היומון ג'ואן, המקורב למשמרות המהפכה, התריע כי בערים רבות במדינה, ובהן משהד, טהראן, כרג' ורשת, גדלו תופעת ה'כנסיות הביתיות' ופעילותם של תועמלנים נוצרים המחלקים את ספרי 'הברית החדשה'. לטענת היומון, חשיפתן לאחרונה של 200 כנסיות פרטיות בעיר הקדושה לשיעה משהד בצפ' איראן, מעידה כי מדובר ביוזמה מערבית שנועדה לערער את אמונתם הדתית של הצעירים באיראן.

ג'ואן (איראן), 2.10.10

 

מצרים: האח"ס ישתתפו בבחירות למועצת העם

על אף התנגדות בתנועת האחים המוסלמים במצרים, להשתתפות בבחירות למועצת העם, שיתקיימו בחודש הבא, הודיע מנהיגה, ד"ר מוחמד בדיע, כי התנועה תתמודד בבחירות על 30% מן המושבים.

www.ikhwanonline.com, 9.10.10

 

עובדי אסלאם און ליין לשעבר חנכו אתר אינטרנט חדש

במעמד חגיגי בהשתתפות בכירי הממסד הדתי המצרי והנוצרי, אינטלקטואלים ואנשי תקשורת, נחנך אתר האינטרנט onislam.net מייסודה של קבוצת עובדים לשעבר באתר islamonline.net. השיח' יוסף אל-קרדאוי, ראש איחוד העולמאא העולמי, אמר כי תמך בהקמת האתר שיקדם אסלאם מתון.

אל-שורוק (מצרים), 10.10.10

 

שה"ח המצרי: נשק גרעיני איראני ידאיג את מצרים, אך לא יאיים עליה

דובר משה"ח האיראני אמר כי חידוש הטיסות האזרחיות בין מצרים לאיראן (3.10.10) הוא צעד חיובי לקראת נרמול היחסים הבילטראליים; דובר משה"ח המצרי אמר כי ההסכם מחזק את הקשרים הכלכליים בין המדינות, אך הקשרים המדיניים הם עניין אחר; שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט, אמר כי המגעים הדיפלומטיים בין שתי המדינות לא נפסקו, ומצרים מצפה מאיראן שלא תעניק מקלט לגורמים מצריים שברחו אליה. לדבריו, נשק גרעיני בידי איראן, ידאיג את מצרים אך לא יאיים עליה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 6.10.10; אל-מצריון (מצרים), 7.10.10

 

דובר הפת"ח: בידינו מידע שחמאס תנסה להשתלט על הגדמ"ע

דובר תנועת הפת"ח, אחמד עסאף, טען כי בידיו מידע לפיו חמאס תנסה להפיל את הרש"פ ולהשתלט על הגדמ"ע וקרא למנגנוני הביטחון להכות ביד קשה כל מי שינסה לפגוע בביטחון המולדת והתושבים.

www.palvoice.com 7.10.10

 

צעצוע השלום של אובמה התפרק

אל-ערב (קטר), 6.10.10 / פראס חג'אג'