המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.10.2010
7/10/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.10.2010

 

בתקציר: בכיר בפת"ח: פיוס עם חמאס עדיף על תיאום ביטחוני עם ישראל * נציג היהודים במג'לס האיראני: הציונות מפעילה טרור דתי * עורך אל-שרק אל-אוסט: ארה"ב מתעלמת ממעורבות איראן בעיראק * אסד: צרפת וארה"ב מחפשות מכנה משותף למו"מ בין סוריה לישראל

 

אסד: צרפת וארה"ב מחפשות מכנה משותף בין סוריה לישראל

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר לערוץ התורכי בערבית TRT, כי צרפת וארה"ב "מחפשות מכנה משותף" בין סוריה לישראל לקראת חידוש המו"מ - כאשר לסוריה חשובה השבת הגולן ולישראל  סידורי הביטחון - אך פקפק בתועלת המאמצים, בשל הממשלה הקיצונית בישראל. לדבריו, ארה"ב, שיחסיה עם סוריה מתקדמים באיטיות רבה, הכרחית לשלבים הסופיים של המו"מ, אך היא לא יכולה לשמש מתווך הוגן. הוא טען כי העדר עמדה אירופאית מאוחדת מחלישה את האיחוד האירופי, שעימו יש לסוריה יחסים טכניים בלבד, והדגיש כי למערב - שהקים את בתי הכלא גואנטנמו ואבו ר'ריב, אין זכות למתוח ביקורת על מצב זכויות האדם ועל התקדמות הרפורמות בסוריה. על המצב בלבנון אמר שהוא איננו רגוע וציין כי לצווי המעצר שהוציאה סוריה נגד בכירים לבנונים אין משמעות פוליטית. לדבריו, סוריה תוסיף לתמוך בהתנגדות שהיא הדרך היחידה, בעת שהיגיון הכוח שולט.

סו"י סאנא (סוריה), 7.10.10

 

בכיר בפת"ח: פיוס עם חמאס עדיף על התיאום הביטחוני עם ישראל

הממונה על תיק ירושלים בפת"ח, חאתם עבד אל-קאדר, אמר כי אם יאלץ לבחור, הוא יעדיף את הפיוס הפנים פלסטיני על התיאום הביטחוני עם ישראל, אשר מאיימת על הביטחון הלאומי הפלסטיני. לדבריו, התיאום הביטחוני יכול "ללכת לגיהינום".

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 7.10.10

 

עורך אל-שרק אל-אוסט: ארה"ב מתעלמת ממעורבות איראן בעיראק

עורך היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט, טארק אל-חומיד, טען כי מוזר שארה"ב מודאגת מביקורו של נשיא איראן, אחמדי נז'אד בלבנון, בעודה מתעלמת מן המעורבות האיראנית בעיראק. להערכתו, גם אם יוסכם, בלחץ איראן, על  הדרך להקמת ממשלה בעיראק, ממשלה זו תהיה 'ברווז צולע', ובעיותיה של עיראק יתרבו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.10.10

 

נציג היהודים במג'לס האיראני: הציונות מפעילה טרור דתי

בראיון לסו"י האיראנית קודסנא, טען נציג המיעוט היהודי במג'לס האיראני, סיאמכ מורה צדק, כי הציונות היא משנה פוליטית קיצונית לא אנושית, הפועלת נגד כל הדתות המונותיאיסטיות, ובכלל זה היהדות, וכי היא מפעילה טרור דתי נגד הדתות האחרות. לדבריו, הציונות מנוגדת ליהדות, כיוון שכיבוש, הרג נשים וילדים חפים מפשע ואנשים שכל חטאם הוא בקשת עצמאות, מנוגדים לעיקרון של ו"אהבת לרעך כמוך", שביסוד היהדות. כן אמר כי הציונות איננה מייצגת היהדות כשם שהטאליבן אינו מייצג את האסלאם.

קודסנא (איראן), 6.10.10

 

הנושא ונותן הפלסטיני

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.10.10 / אמג'ד רסמי

 

מקור איראני: אחמדי-נז'אד יסייע בחימוש הצבא לבנוני

מקורות בשגרירות האיראנית בבירות מסרו ליומון אל-שרק אל-אוסט כי ביקור אחמדי-נז'אד בלבנון נועד לסייע ללבנון בחימוש צבאה, בקידוחי נפט בשטחה ובנושאי אנרגיה ותשתיות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.10.10

 

אחמדי-נז'אד לאפיפיור: נפעל יחדיו לתיקון העולם

במכתב לאפיפיור, שיבח הנשיא אחמדי-נז'אד את התנגדותו לכוונת מנהיג הכנסייה מפלורידה להצית את ספר הקוראן, וקרא לכנסיה לשתף פעולה עם איראן כדי לשנות את הסדר העולמי העושק, במסגרת התנגדותן המשותפת לאפליה ולאלימות. בנאום שנשא (7.10.10), טען  אחמדי-נז'אד כי איראן היא כמו אריה שהתעורר משנתו, שמדינות העולם נסות מפניו כעכברים.

אילנא (איראן), 7.10.10; אתר הנשיאות (איראן), 6.10.10

 

מוסוי: אחמדי-נז'אד איחד את העולם נגד איראן

בראיון לאתר כלמה, תקף מיר חוסין מוסוי, מראשי תנועת המחאה באיראן, את מדיניות הגרעין של הנשיא אחמדי-נז'אד ואת הצהרותיו המתריסות כלפי ארה"ב, והאשימו במשבר הכלכלי והפוליטי במדינה ובהקמת חזית עולמית נגד איראן. מוסוי טען כי השימוש המסיבי בכוחות הביטחון נגד תנועת המחאה מעיד על חשש המשטר ממנה וקרא לקיום משאל עם כדי לבחון אם האזרחים מסכימים למדיניות המשטר. יצוין כי התובע הכללי של טהראן, ג'עפרי דולת-אבאדי, הודיע כי ראשי תנועת המחאה יועמדו בקרוב לדין.

איסנא (איראן), 6.10.10; כלמה (איראן), 5.10.10 

 

מצרים: בוטל שידור תכניות הטלוויזיה שמתחו ביקורת על שר הפנים

שר התקשורת המצרי, אנס אל-פקי, ביטל שידור של שתי תכניות טלוויזיה שמגיש שדר הספורט, ד"ר עלאא צאדק בטלוויזיה המצרית, ואסר לארחו בתכניות אחרות, לאחר שהוא ביקר את שר הפנים על אופן טיפולו במקרה של תקיפת חייל מצרי ע"י אוהדים תוניסאים במשחק כדורגל, וקרא לו להתנצל בפני החייל.

אל-אהראם, אל-מצרי אל-יום (מצרים), 6.10.10