המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 5.10.2010
5/10/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 5.10.2010

 

בתקציר: איראן: מצרים אינה בשלה לשיפור יחסים; אין מו"מ עם ארה"ב *  מובארכ: על איראן להוכיח שתכניתה הגרעינית – למטרות שלום * כווית לאזרחיה: שמרו על עצמכם באירופה * היומון רוז: אחמדי-נז'אד ביטל ביקור באונ' טהראן מחשש להפגנות נגדו * יומון תורכי: מטוסים סיניים בתמרון בשמי איראן

 

מובארכ: על איראן להוכיח שתכניתה הגרעינית – למטרות שלום

בראיון לעיתון הצבא המצרי, אמר נשיא מצרים, חוסני מובארכ, כי איראן היא מדינה אזורית חשובה היכולה לסייע בפתרון המשברים במזה"ת במקום לעורר בעיות. לדבריו, המחלוקות בין ארצו לבינה אינן רק אודות האדרת שמו של רוצח סאדאת בטהראן, אלא גם סביב מדיניותה של איראן, המתנגדת לשלום, ומטפחת כוחות קיצוניים. הוא קרא לאיראן להוכיח שתכניתה הגרעינית היא למטרות שלום ולא – יש סכנה שהיא תגרור את האזור אל פי התהום. על תורכיה אמר כי היא מדינה חשובה באזור וכי אין תחרות בינה לבין מצרים, אלא יחסים מצוינים. מובארכ גם קרא לבחירות חופשיות והוגנות למועצת העם, בחודש הבא.

רוז אל-יוסף (מצרים), 5.10.2010

 

קריקטורה: איום הטרור על אירופה

אל-חיאת (לונדון), 5.10.10 / חביב חדאד

 

יומון תורכי: מטוסים סיניים בתמרון בשמי איראן

היומון התורכי חורית, דיווח כי איראן התירה למטוסי קרב סיניים להשתמש בשטחה האווירי במסגרת  תמרון צבאי שקיימו תורכיה וסין לפני כחודש.

פארס (איראן), 3.10.10

 

אחמדי-נז'אד: ה-11.9 – מהלך אמריקאי לקידום השליטה במזה"ת

בנאום במחוז גולסתאן (צפ' איראן), אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד כי ארה"ב ביצעה את פיגועי ה-11.9 במטרה ללקדם את שליטתה במזה"ת ולרסן את התפשטות המהפכה האסלאמית באזור ובאסיה. לדבריו, תכנון הפיגוע ע"י האמריקאים היה כה מדוקדק עד שהכל האמינו לטענתם כי מוצאם האפגני והערבי של מבצעי הפיגוע, וזאת גם לאחר שגופותיהם לא נמצאו במקום האירוע. לדבריו, בידי איראן הוכחות לכך ששלטונות ארה"ב הזהירו את יושבי מגדלי התאומים טרם הפיגוע.

אירנא (איראן), 5.10.10

 

מאמר באיראן: רוסיה – הנפגעת העיקרית מביטול עסקת הטילים

מאמר בשבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק, טען כי רוסיה תהיה הנפגעת העיקרית מהחלטתה שלא למסור את מערכות טילי האס 300 לאיראן, מאחר ואיראן תפחית את תמיכתה בה בסכסוכיה עם המערב.

צבח-י צאדק (איראן), 4.10.10

 

כווית לאזרחיה: שמרו על עצמכם באירופה

ובעקבות ההתראות האמריקאיות והאירופאיות על פיגועי טרור אפשריים במערב, קרא משרד החוץ של כווית לאזרחי המדינה הנמצאים במדינות אירופה להקפיד על זהירות במקומות ציבוריים הומי אדם.

אל-סיאסה (כווית), 5.10. 10

 

איראן: מצרים אינה בשלה לשיפור יחסים; אין מו"מ עם ארה"ב

דובר משרד החוץ האיראני, ראמין מהמאן-פרסת, אמר כי המצב הפנימי הרגי במצרים מונע ממנה לדון בשיפור היחסים עם איראן וכי חידוש הטיסות בין טהראן לקהיר, אינו מסמן את חידוש יחסי המדינות. .הוא הכחיש את דיווח ברדיו פרדא על מו"מ חשאי התנהל עם ארה"ב וטען כי איראן איינה מתערבת במשבר הבחירות בעיראק, אלא מסייעת לקבוצות השונות במדינה בקידום הרכבת הממשלה.

מהר (איראן), 5.10.10

 

היומון רוז: אחמדי-נז'אד ביטל ביקור באונ' טהראן מחשש להפגנות נגדו

היומון הרפורמיסטי האירני רוז טען כי אחמדי-נז'אד ביטל את ביקורו המתוכנן בטקס פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת טהראן, בעקבות דיווחים על כוונות של סטודנטים להפגין נגדו. יצוין כי במהלך המהומות ב-2009 היו האוניברסיטאות מוקד התנגדות מרכזי לאחמדי-נז'אד.

www.roozonline.com, 2.10.10

 

ה"יהודיות של ישראל" מציתה את המסגד בבית-לחם

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 5.10.10 / עמאד חג'אג'

 

שביתה ביומון המצרי אל-דוסתור בעקבות פיטורי העורך

עורך היומון האופוזיציוני המצרי "אל-דוסתור", אבראהים עיסא, פוטר מתפקידו, כחודש לאחר שהעיתון נרכש ע"י ראש מפלגת אל-ופד, אל-סיד אל-בדוי. רבים מחבריו למערכת פתחו בשביתת מחאה.

אל-אהראם (מצרים),  www.shreet.com  5.10.10