המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתוני הרש"פ מדווחים על הפיגוע בכפר דרום
22/11/2000


עיתוני הרש"פ מדווחים על  הפיגוע בכפר דרום

 

בבוקר ה- 18.11 ביצע קצין במנגנון "הביטחון המסכל" ברצועת עזה וחבר "נצי הפתח" בשם בהאא' סעיד פיגוע בעמדת אבטחה ליד כפר דרום, במהלכו נהרג חייל צה"ל ונפצעו שניים.

 

 גורמים פלסטיניים ניסו להציג את הפיגוע כיוזמה פרטית שהרשות "מתכוונת לחקור אותה". לעומת זאת העיתון "אל-איאם" מסר כי לאחר מותו, סעיד הועלה מדרגת "מלאזם אול" (סגן) לדרגת "נקיב" (סרן).[1]

 

היומון הרשמי של הרש"פ, "אל-חיאת אל-ג'דידה", הקדיש לידיעה את כותרתו הראשית ודיווח על הפיגוע בעמוד הראשי בצורה הרואית ומפורטת כ"פעולת גבורה" כדלקמן:[2]

 

"חבר תנועת הפתח הצליח להסתנן בשחר ה- 18.11 להתנחלות כפר דרום ולהרוג ולפצוע שלושה מחיילי הכיבוש. מקור בטחוני מסר כי קצין בדרגת "נקיב" (סרן) ב[מנגנון] הביטחון המסכל נהרג מיריות הכיבוש, וכי נחקרות נסיבות התקרית.

 

החלל הקדוש, בהאא' סעיד, לא חיכה להולדת בנו בעוד חודשיים והסתפק בפרידה מאשתו ומבנו היחיד בן השנתיים, לפני שנטל את נשקו ופנה להתנחלות כפר דרום. הדרך לכפר דרום דמתה להליכה בשדה מוקשים. גדרות התיל וקני התותחים והמקלעים המקיפים אותה מכל עבר לא מנעו מחיילי הכיבוש להאיר את הלילה באור הזרקורים. הוא החליט, בעקשנותו הידועה, ללכת יותר מקילומטר ברגל, מכיוון שנסיעה ברכב ליד ההתנחלות הייתה חושפת אותו לעיני החיילים במגדלים שליד ההתנחלות. לא ידוע מי מבין אחיו או חבריו אימן אותו לקראת ההסתננות והעימות  עם חיילי הכיבוש, אך ברור כי הוא ביצע לבדו את הפעולה. דובר צבא הכיבוש אמר כי התגלתה חפירה בעומק חצי מטר בגבול המזרחי של ההתנחלות, וכי התנהל קרב בין "מסתנן" יחיד לבין יותר משלושים חיילים שהיו בהתנחלות. מקורות מסרו כי רעיון ההסתננות אל ההתנחלות צץ במוחו של החלל לאחר שילד אמר לו כי האבן שלו אינה יכולה לפגוע בחיילים שבתוך ההתנחלות. הוא [הילד] הוסיף בתקווה, "הלוואי שיכולתי להיכנס להתנחלות מתחת לאדמה".

 

החלל, בהאא' סעיד, החליט להגשים את תקוותו של הילד ולנקום את נקמתם של ילדים אחרים שהכיבוש מנע מהם את הצחוק ואת החיים. הוא ידע שזה לא יהיה קל, אך רצונו העיקש ונחישותו, בהם הצטיין מאז היה לוחם מבוקש באינתיפאדה הראשונה לימדו אותו כי הכל אפשרי, אם יש נחישות ורצון. הוא החליט שנפילתו חלל תגבה מחיר יקר מחיילי הכיבוש, לכן לא התעמת עם הפועלים התאילנדים שישנו בשדות ליד ההתנחלות אלא המשיך עד למחנה הישראלי. הוא נעץ סכין בעורפו של אחד משומרי צבא הכיבוש ונאבק עם חיילים אחרים שהגיעו בעקבות הרעש. החלל, בהאא' סעיד, לא לבש מדים צבאיים מימיו למעט פעם אחת בה הצטלם.

 

באינתיפאדה של 87 הצטרף למאבק המזוין במסגרת "נצי הפתח", בהקמתם נטל חלק, ומאז היה מבוקש ע"י כוחות הכיבוש לאחר שנמלט יחד עם שניים מנצי הפתח מהכלא בעזה ב- 91. הוא ברח ללוב דרך הגבול המצרי לאחר ששניים מחבריו הטובים, יוסף וג'מעה מחיסן, נפלו חלל. לאחר חתימת הסכמי אוסלו הצליח לחזור לעזה דרך הים כדי ליטול חלק בבניית המולדת. אחיו הגדול אומר: "בהאא' קיווה להתייצב בחייו. לאחר פרוץ אינתיפאדת אל-אקצא היה חוזר ואומר כי זוהי אינתיפאדת השחרור והשיבה, וכי אנשי הפתח צריכים לגרום לצבא הכיבוש לשלם מחיר על פשעיו". חמישה מאחיו ישבו בבתי הכלא של הכיבוש על השתייכות לתנועת הפתח. החלל, בהאא' סעיד, השאיר אחריו ילד ותינוק אשר עתיד לצאת לחיים אותם ניסה בהאא' סעיד לשנות בדמו. הוא השאיר אחריו אחים, אשר לבותיהם פועמים בשבועה ובנאמנות לכל טיפת דם מדמו."



[1] אל-איאם (רש"פ), 19.11.2000.

[2] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 19.11.2000.

תגיות