המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 26.9.2010
26/9/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 26.9.2010

 

בתקציר: איראן: וירוס פגע באלפי מחשבים בבושהר * שגריר סעודיה בלבנון נפגש עם נציגי חזבאללה בניסיון להרגעת המתח במדינה * צרפת: נמשיך בקשר עם חזבאללה גם אם יוגש כתב אישום נגדו * מצרים: דוכאה הפגנה נגד הורשת השלטון * שר איראני: השמדת ישראל מובטחת בקוראן

 

התקדמות בנושא הפיוס הפלסטיני

ראש סיעת הפת"ח במועצה המחוקקת, עזאם אל-אחמד, מסר כי בשיחות הפיוס בין פת"ח לבין חמאס בדמשק, הגיעו שתי התנועות להסכמה לגבי תהליך הבחירות ומבנה אש"פ, אך נותרה מחלוקת לגבי שתה"פ הביטחוני של הרש"פ עם ישראל ולגבי הקמת מנגנוני ביטחון עצמאיים של החמאס. לדבריו, אם יוסדרו נושאים אלה, תצרף החמאס את חתימתה על מסמך הפיוס, לאחר שפת"ח כבר חתמה עליו.

אל-איאם (רש"פ), 26.9.10

 

שר איראני: השמדת ישראל מובטחת בקוראן

שר ההגנה האיראני, אחמד וחידי, אמר כי שורשי הבטחתו של מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, שישראל תושמד, נעוצים בקוראן.

פארס (איראן), 25.9.10

 

שגריר סעודיה בלבנון נפגש עם נציגי חזבאללה בניסיון להרגעת המתח במדינה

במסגרת מאמצי סעודיה וסוריה להביא לרגיעה בלבנון, נפגש שגריר סעודיה בלבנון, עלי אל-עסירי, עם בכירים מחזבאללה, והבהיר כי ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי הוא עניין לבנוני פנימי וכי על כל הצדדים במדינה לקיים דו-שיח חיובי שיאפשר להתמודד עם כל החלטה של ביה"ד, תוך קיום היציבות בלבנון. האחראי על יחסי ציבור בחזבאללה, חסן עז אל-דין, אמר לערוץ האיראני בשפה הערבית אל-עאלם, כי בפגישתו עם אל-עסירי – שהיתה חיובית והתקיימה במסגרת המגעים השוטפים בין חזבאללה לשגרירות סעודיה בלבנון - הוא הציג את התנגדותו של חזבאללה לביה"ד הבינ"ל, הפועל בשירות ארה"ב וישראל, ואת דרישת הארגון לחקור עדי שקר בפרשה, כדי לחשוף את רוצחיו האמיתיים של אל-חרירי. במסגרת המאמצים לרגיעה בלבנון הגיע לדמשק יועצו של מלך סעודיה, עבד אל-עזיז בן עבדאללה בן עבד אל-עזיז. 

אל-עאלם (איראן), אל-אח'באר (לבנון), אל-חיאת (לונדון), 23.9.10

 

מבוכה במשה"ח הצרפתי בעקבות דברי השגריר בלבנון על ביה"ד הבינ"ל

מבוכה במשרד החוץ הצרפתי בעקבות דברי השגריר הצרפתי בלבנון, דניס פייטון, ליומון אל-נהאר, כי צרפת וסעודיה הביאו לדחיית פרסום כתבי האישום של ביה"ד הבינ"ל בנושא רצח אל-חרירי. דובר משה"ח הצרפתי רומאן נדאל, הכחיש את הדברים והבהיר כי צרפת תומכת בביה"ד הבינ"ל, שהוא גוף עצמאי. עוד דיווח אל-נהאר מפי פייטון, כי צרפת תשמור על קשריה עם חזבאללה ותימנע מלצרפו לרשימת ארגוני הטרור, גם אם יוגשו כתבי אישום נגד פעיליו. בדבריו לאל-נהאר התייחס פייטון גם לביקורו הצפוי של  נשיא איראן, אחמדי-נז'אד בלבנון, ואמר כי צרפת מודאגת מן ההשלכות שעשויות להיות לביקור. גורמים בחזבאללה, שהתייחסו לדברי פייטון, אישרו כי העביר מסרים מרגיעים, כמצוטט באל-נהאר. היומון אל-ספיר מסר כי מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, דחה בקשה של השגריר הצרפתי להיפגש עמו, כדי לדון בהצעתו שהאחריות לרצח תוטל על פעילים בחזבאללה שחרגו מהוראות הארגון.

אל-אח'באר, אל-ספיר (לבנון), 25.9.10 ; אל-נהאר (לבנון), 23.9.10;

 

תיק ההתנחלויות הורג את המו"מ הישראלי-פלסטיני

אל-אהראם אל-מסאאי (מצרים), 23.9.10/ גומעה

 

הליגה הערבית: דוחים דרישת אובמה לנורמליזציה עם ישראל

מחמד צביח, הנציג הפלסטיני בליגה הערבית, אמר ליומון הסעודי אל- מדינה כי הערבים לא יעניקו דבר בחינם לישראל, וכי בקשתו של אובמה מהערבים לנקוט בצעדי נורמליזציה עם ישראל תלויה בהיענותה של ישראל לתהליך השלום ובמחויבותה להחלטות הבינלאומיות ולזכויות העם הפלסטיני. לדבריו, הליע"ר דחתה גם את תמיכתו של אובמה בדרישת ישראל להכיר בה כמדינה יהודית, וחידשה את החלטתה המתנה את המשך המו"מ באי-חידוש הבנייה בהתנחלויות.

אל-מדינה (סעודיה), 26.9.10 

 

חזבאללה: כתבי האישום יהיו קו פרשת מים

נואף אל-מוסאוי, חבר פרלמנט מסיעת חזבאללה איים כי חזבאללה יתייחס אל כל מי שיקבל בלבנון את כתבי האישום של ביה"ד הבינ"ל כאל משת"פ של הכיבוש האמריקאי-ישראלי, ויזכה מהארגון לאותו יחס. ברמזו לחברי כוחות ה-14 במרץ, אמר אל-מוסאוי כי עליהם לחשוש לגורלם.

אל-אח'באר (לבנון), 25.9.10 Nawwaf al- Mousawi

 

דיווח בלבנון: שלטונות האמירויות הורו ללבנונים לעזוב

שלטונות האמירויות הורו לכמה אזרחים לבנונים המתגוררים בשטחן לעזוב לאלתר את המדינה. יצוין כי צו דומה, שהוצא לפני כשנה, בוטל עקב התערבותו של יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי.

אל-אח'באר (לבנון), 25.9.10

 

איראן: וירוס פגע באלפי מחשבים בבושהר

סו"י האיראנית מהר אישרה שווירוס מחשבים קטלני בשם Stuxnet פגע ב-30 אלף מחשבים תעשייתיים בבושהר וציינה כי צוותי ניקוי פועלים לשקם את מערכת המחשבים שם.

מהר (איראן), 25.9.10

 

מוסוי עוקף את הצנזורה באיראן

בניסיון לעקוף את הצנזורה באיראן, האוסרת להוציא לאור עיתונים ללא היתר ממנה, פרסם מיר חוסין מוסוי, מראשי תנועת המחאה, באתרו, עיתון אלקטרוני שניתן להדפסה וביקש מתומכיו להדפיסו ולהפיצו.

כלמה (איראן), 23.9.10

 

ארגון פלסטיני בלבנון: ההתנגדות לכיבוש - זכות וחובה

במסמך היסוד של הארגון הפלסטיני הפועל בלבנון, "הרשות הלאומית להגנה על הזכויות הקבועות של העם הפלסטיני", נאמר כי ההתמודדות מול המפעל הציוני היא אחריות ערבית וכי לעם הפלסטיני יש את זכות ההתנגדות לכיבוש והוא אף חייב לעשות זאת. בכינוס של הגוף הזה השתתפו נציג חמאס בלבנון, אוסאמה חמדאן, האסיר הלבנוני המשוחרר שביצע פיגוע בישראל, סמיר אל-קונטאר, וחה"כ לשעבר עזמי בשארה.

אל-מוסתקבל (לבנון), 24.9.10

 

 

מצרים: מצפים שאובמה יפעל להמשך הקפאת הבנייה

בפגישתו עם ר"מ איטליה, סילביו ברלסקוני (23.9.10), אמר נשיא מצרים, חוסני מובארכ, כי ה-26.9.10 [מועד סיום הקפאת הבנייה] הוא מבחן אמיתי למו"מ הישראלי-פלסטיני, וכי מצרים תומכת בעמדת יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נגד המשך המו"מ, אם ישראל תחזור לבנות בהתנחלויות. דובר הנשיאות, סלימאן עואד, אמר כי מצרים מצפה שהנשיא אובמה יעמוד בהבטחתו לעבאס באשר לאי-חידוש הבנייה.

אל-גומהוריה (מצרים), 24.9.10

 

מצרים: דוכאה הפגנה נגד הורשת השלטון

כוחות הביטחון המצריים דיכאו בכוח הפגנת אופוזיציה נגד הורשת השלטון שנערכה באלכסנדריה (22.9.10). חלק ניכר מן המפגינים שנעצרו במהלך ההפגנה, שוחררו.

אל-מצריון (מצרים), 24.9.10