המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 20.9.2010
20/9/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 20.9.2010

 

בתקציר: יומון סעודי: שרי החוץ הערביים דנו בחרם כלכלי על ישראל * מקורות פלסטיניים: פיגוע חמאס בחברון נועד להביא לביטול המו"מ הישיר * אחמדי-נז'אד מתנער מהגידופים באיראן כלפי קרלה ברוני * חסנין היכל: ייתכן שסאדאת הרעיל נאצר * יומונים סעודיים: המצב בלבנון על סף פיצוץ

 

יומונים סעודיים: המצב בלבנון על סף פיצוץ

מפגן הכוח שקיים חזבאללה (18.9.10) בשדה"ת בבירות, ליבה את החשש באזור מפני עימות פנימי אלים בלבנון. מחמד כבארה, חבר פרלמנט מסיעת אל-מסתקבל הזהיר כי הסונים בלבנון יתייצבו מול כל מי שיעז לפגוע ברה"מ ומנהיג הסונים, סעד אל-חרירי; בעל טור ביומון אל-מסתקבל שבבעלות אל-חרירי, קרא למדינות ערב להתערב בסכסוך כדי למנוע מרחץ דמים. היומון אל-אח'באר, המקורב לסוריה,  טען כי האופוזיציה בלבנון מתכוונת להסלים את מתקפתה נגד אל-חרירי עד להפלתו וכי היא נתמכת ע"י דמשק, שאף הזהירה את אל-חרירי לבל ידבק בביה"ד הבינלאומי לרצח אביו רפיק, פן יטבע יחד עם ביה"ד. היומונים הסעודיים הזהירו באופן חריג, כי המצב בלבנון נמצא ערב פיצוץ, וטענו כי חזבאללה חותר לתפיסת השלטון במדינה, בגיבויה של איראן.

אל-ריאד (סעודיה), 19.9.10, אל-נהאר, אל-אח'באר (לבנון), 20.9.10

 

יומון סעודי: שרי החוץ הערביים דנו בחרם כלכלי על ישראל

מקורות בליע"ר דיווחו כי שרי החוץ הערביים דנו בכינוס שקיימו (16.9.10) באפשרות להטיל חרם כלכלי על ישראל אם ייכשל המו"מ הישראלי – פלסטיני, זאת בנוסף לפניית למועצת הביטחון. נמסר כי שרי החוץ יתכנסו שוב בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק כדי לבחון לעומק את עמדתם כלפי המו"מ.

עוכאט' (סעודיה), 20.9.10

 

מקורות פלסטיניים: פיגוע חמאס בחברון נועד לפוצץ את המו"מ הישיר

מקורות ביטחוניים פלסטיניים מסרו כי מבצעי הפיגוע בחברון (31.8.10) הודו בחקירתם כי הפיגוע נועד לגרום לישראל לסגת מן המו"מ ולהטיל מצור על הגדה המערבית ולהביא להתפטרותו של יו"ר הרש"פ, אבו מאזן. הנחקרים הודו כי הנהגת חמאס בדמשק והנהגת הזרוע הצבאית של חמאס בעזה, הורו להם לצלם את האירוע, לקבור את החללים ולטעון שהם נחטפו כדי להחליפם באסירים פלסטיניים, אך הדבר לא עלה בידם מחשש שייתפסו.

אל-אהראם (מצרים), 20.9.10

 

אחמדי-נז'אד מתנער מהגידופים באיראן כלפי קרלה ברוני

בראיון ליומון איראן (19.9.10), ערב יציאתו לעצרת האו"ם, התנער אחמדי-נז'אד מהגידופים שהטיחו (31.8.10) היומון כיהאן, המקורב למנהיג איראן ח'אמנאי, ואחרים בקרלה ברוני, אשתו של נשיא צרפת, וקרא להעמיד לדין את המגדפים. כיהאן כינה את ברוני 'זונה' בגין תמיכתה באזרחית האיראנית, סכינה מוחמדי אשתיאני, שנידונה לסקילה בגין ניאוף ורצח בעלה, וטען כי ברוני עצמה ראויה לעונש מוות.

איראן (איראן), 19.9.10; כיהאן (איראן), 31.8.10

 

ארה"ב מנסה לפייס בין הערבים לישראל

אל-ריאד (סעודיה), 20.9.10 / רביע

 

חסנין היכל: ייתכן שסאדאת הרעיל נאצר

רוקיה סאדאת, בתו של נשיא מצרים לשעבר, אנור סאדאת, הגישה תלונה נגד העיתונאי וההיסטוריון מוחמד חסנין היכל, שאף היה עוזרו של אביה, לאחר שאמר בתכניתו בערוץ אל-ג'זירה, כי אפשר וסאדאת גרם למותו של קודמו בתפקיד, גמאל עבד אל-נאצר, באמצעות כוס קפה מורעלת שהכין עבורו.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 19.9.10

 

כווית: איסור על עריכת כנסים עדתיים במקומות ציבוריים

משרד הפנים הכוויתי הורה לאסור על עריכת כנסים בנושאים עדתיים באולמות ציבוריים בשל ההחרפה שחלה ביחסים בין הסונים לשיעים במדינה. אחד המניעים להחרפה היו דברי נאצה שהשמיע פעיל שיעי כוויתי החי בלונדון כלפי עאישה אשת הנביא.

אל-ג'רידה (כווית) 16.9.10