המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 13.9.2010
13/9/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 13.9.2010

 

תקציר: דיווחים סותרים על פיטורי העורך לשעבר של "אל-שרק אל-אוסט" * כיהאן: אובמה חסר אונים מול איראן * שגרירת ארה"ב בקהיר: איראן לא תצליח לייצר נשק גרעיני * מקורות במצרים: שומרו של הניה מעורב בניסיון להבריח זהב לעזה * אל-אח'באר: שגריר צרפת בלבנון ביקש להיפגש עם נאסרללה

 

איראן: קריאות להעמיד לדין איתאללה התומך ברפורמיסטים

אנשי דת, פעילי בסיג' וארגוני סטודנטים ממחוז פארס (דר' איראן) תומכי אחמדי-נז'אד, קראו להעמיד לדין את איתאללה דסתע'יב, נציג המחוז במועצת המומחים, שקרא למועצה לשוב ולדון בישיבתה הקרובה בדרישותיהם של ראשי תנועת המחאה. איתאללה דסתע'יב היה איש הדת היחידי שיצא בגלוי, עם פרוץ המחאה העממית ביוני 2009, נגד בחירתו של אחמדי-נז'אד לכהונה שנייה וקרא למשטר להתנער ממנו.

 פארס (איראן), 11.9.10; כלמה (איראן),  10.9.10    

 

דיווחים סותרים על פיטורי אל-ראשד מאל-שרק אל-אוסט

סוכנות ידיעות סעודית דיווחה על פיטוריו של עבד אל-רחמן אל-ראשד, העורך לשעבר של היומון אל-שרק אל-אוסט ובעל טור בו והעריכה כי הסיבה העיקרית לפיטורים, היא ביקורתו על האסלאמיסטים. בעיתון האלקטרוני אנבאא'כם פורסם כי אל-ראשד לא פוטר אלא החליט לצאת לחופשה וההחלטה אם לשוב לעבוד ביומון נתונה בידיו.

http://www.anbacom.com , 13.9.10; http://news-sa.com , 9.9.10

 

כיהאן: אובמה חסר אונים מול איראן

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, טען כי הנשיא אובמה מיצה את כל מהלכיו כלפי איראן וכעת הוא נבוך וחסר אונים. לדברי היומון, אובמה מנוע מלנהל מו"מ על איראן כיוון שהדבר יסתור את החלטת מועצת הביטחון בנושא הסנקציות; הוא אינו יכול לגייס לצידו את רוסיה, סין והאיחוד האירופי ולפיכך, כל שנותר לו הוא לקוות שלסנקציות תהיה השפעה על איראן.

כיהאן (איראן), 13.9.10

 

שגרירת ארה"ב בקהיר: איראן לא תצליח לייצר נשק גרעיני

שגרירת ארה"ב בקהיר, מרגרט סקובי, אמרה כי קיימת עדיין אפשרות לפתרון של שלום למשבר הגרעין האיראני, אך וושינגטון לא תחכה לנצח. לדבריה, איראן לא הצליחה ולא תצליח לייצר נשק גרעיני. היא הבהירה כי ארה"ב לבדה לא תוכל לפתור את הסכסוך הערבי-ישראלי או לתת ערבויות למו"מ הישראלי-פלסטיני, אלא רק להציע פתרונות של פשרה לצדדים ולדאוג לאווירה מתאימה במו"מ.

אל-אהראם (מצרים), 13.9.10

 

יומון איראני: האפיפיור אחראי לחילול כבוד הקוראן

שני אנשי דת בכירים באיראן, מכארם שיראזי ונורי המדאני, פרסמו פתוא המתירה להרוג את כל מי שמחלל את הקוראן. היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי למרות חזרתו של הכומר טרי ג'ונס מכוונתו לשרוף ספרי קוראן, שרפו שני כמרים פרוטסטנטים בעיר טנסי שני ספרי קוראן, וכך קרה בעוד מקומות. היומון דחה את התנערותו של הנשיא אובמה מהכומר ג'ונס וטען כי האיש פועל בשליחות הבית הלבן ו"הציונות העולמית." לדברי היומון התעלמותו של האפיפיור מן הפרשה, מטילה גם עליו אחריות לאירועים אלה.

ג'ומהורי-י אסלאמי, פארס (איראן), 13.9.10

 

ארה"ב שבויה בידי ישראל

עכאט' (סעודיה), 12.9.10 / אל-שפיע מחמד צאדק  

 

אלג'יר שחררה בכיר לשעבר באל-קאעדה

שלטונות אלג'יר שחררו בכיר לשעבר מארגון אל-קאעדה במגרב, סמיר סעיוד, בעקבות קריאתו לחבריו בארגון להשליך את נשקם. עפ"י הערכות, השלטון באלג'יר מעוניין להפגין רצון טוב כלפי חברי הארגון המעבירים מסרים של פייסנות.

אל-חיאת (לונדון), 13.9.10

 

מקורות במצרים: שומרו של הניה מעורב בניסיון להבריח זהב לעזה

מקורות ביטחוניים במצרים מסרו כי הוחלט לעצור למעלה מ-12 סוחרי זהב בקהיר ועוד בכמה מחוזות  בחשד למעורבותם בסיוע לשומרו האישי של ראש ממשל החמאס בעזה, אסמאעיל הניה, להבריח כמויות גדולות של זהב לרצועת עזה דרך מנהרות בלתי חוקיות על גבול מצרים-עזה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 13.9.10 

 

איראן: המשטר פתח בהליכים נגד ראשי תנועת המחאה

מהדי כרובי מראשי תנועת המחאה באיראן, אמר לערוץ אל-ערביה כי הסנקציות משפיעות בעיקר על העם האיראני, לא על השלטון, וכי הנשיא אחמדי-נז'אד משמר את שלטונו ע"י יצירת משברים. הוא הזהיר את המשטר כי הגברת הלחץ על תנועת המחאה תביא ל"פיצוץ מבפנים" ותבע מאיתאללות בכירים באיראן לדרוש מאיתאללה אחמד ג'נתי, מזכיר מועצת המפקחים, הוכחות לטענתו על סיוע של מיליארד דולר שקיבלה תנועות המחאה מארה"ב דרך מלך סעודיה. סגן התובע הכללי באיראן, נאצר סראג', אמר כי הוחל בהליכים נגד ראשי תנועת המחאה: חוסין מוסוי, כרובי ומוחמד ח'אתמי, על פעילותם נגד המשטר.

פארס (איראן), www.alarabiya.net ,12.9.10

 

איראן: תשעה עצורים בעוון הפצת הנצרות

הטלוויזיה האיראנית דיווחה (10.9.10) כי שלטונות איראן עצרו בעיר המדאן (מע' איראן) תשעה אנשים - שבעה איראנים ושניים שאזרחותם לא נמסרה - בעוון הפצת הברית החדשה ו"הנצרות הציונית" [קרי האוונגליסטית]. התובע הכללי של מחוז המדאן מסר כי המשטר יפעל נגד כל מי שיפגע באמונות הציבור.

www.khaandaniha.com, 10.9.10; פארס (איראן), 8.9.10

 

איראן תבנה ארבעה כורי מחקר גרעיניים

האחראי לענייני תכנון בארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, מסעוד אח'ואן-פרד, אמר כי בכוונת ארצו להקים ארבעה כורי מחקר גרעיניים לצרכים רפואיים באזורים שונים במדינה.

פארס (איראן), 11.9.10

 

הלובי הציוני בארה"ב מאחורי איומי שריפת הקוראן של הכומר ג'ונס

אל-דסתור (ירדן), 10.9.10 / ג'האד עורתאני

 

מאמצים להנעת המסלול הישראלי-סורי

ג'ורג' מיטשל, השליח האמריקאי לתהליך השלום, יגיע השבוע לדמשק כדי לעדכן את ראשי המשטר בנושא המו"מ הישראלי-פלסטיני וכדי להבטיח את מחויבותו של הממשל האמריקאי להנעת  המסלול הסורי-ישראלי. גם שליחו של נשיא צרפת לתהליך השלום בין סוריה לישראל, ז'אן קלוד כוסראן, יגיע השבוע לדמשק כדי לדון בחידוש המו"מ העקיף בין שתי המדינות.

http://sns.sy, 12.9.10

 

אל-אח'באר: שגריר צרפת בלבנון ביקש להיפגש עם נאסרללה

היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, דיווח כי שגריר צרפת בלבנון, דוני ביתון, ביקש רשמית  להיפגש עם חסן נאסרללה, מזכ"ל חזבאללה, על מנת להעביר מסר בנושא יחסי צרפת-חזבאללה ולדון בהפגת המתיחות בין כוחות יוניפי"ל, שצרפת חברה בהם, לבין הארגון.   

אל-אח'באר (לבנון), 10.9.10