המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעל טור סעודי: להעמיד את נאסרללה לדין בינלאומי
12/9/2010

 

בעל טור סעודי: להעמיד את נאסרללה לדין בינלאומי

 

בתגובה לנאומיו והצהרותיו התוקפניים של מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, בנושא בית הדין הבינלאומי לרצח רפיק אל-חרירי, קרא ח'אלד אאל הומיל, בעל טור ביומון הסעודי אל-וטן, להעמיד את נאסרללה לדין בינלאומי בגין השתלטותו של חזבאללה על בירות במאי 2008 ובשל איומיו לערער את היציבות הפנימית בלבנון. במקביל, שיבח הכותב את האחריות והאיפוק שגילה המשטר הסורי כלפי בית הדין החוקר את רצח אל-חרירי.

 

להלן תרגום מאמרו:

 

 "לאחרונה החל חסן נאסרללה, מנהיג חזבאללה הלבנוני, לפברק אירועים כדי לאיים על לבנון ולהזהיר את עמה מפני צרות ואסונות אם לא יתייצב לצידו - על מוסדותיו ורשויותיו - כדי לדחות את משפט הצדק, כפי שהוא מיוצג על-ידי בית הדין הבינלאומי לרצח המנהיג הלבנוני רפיק אל-חרירי. חסן נאסרללה איים לפוצץ את המצב הלבנוני - פיצוץ שיביא את חזבאללה לכפות את שליטתו הצבאית על לבנון.

 

העוקב אחר הצהרותיו [של נאסרללה] בנאומיו השבועיים, מגלה שהאיש מציב בפני העם הלבנוני ובפני המדינות הערביות והזרות שתי ברירות בלבד: או ביטול בית הדין הבינלאומי, או כיבוש לבנון על ידו. במסגרת התפתחויות אלה, בא ביקורם של המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז ונשיא סוריה בשאר אל-אסד בלבנון, כדי להציב גבול בפני חזבאללה שמשמעותו: 'אמור מה שאתה רוצה, אולם הזלזול בעם הלבנוני, [וערעור] ביטחונו ויציבותו הוא קו אדום שאין להתקרב אליו'. 

 

אם חסן נאסרללה ומפלגתו ינהגו בפזיזות ויגנו על הנאשמים מקרב חזבאללה לאחר פרסום כתב האישום של בית הדין הבינלאומי, יהיה זה מהלך מסוכן. חזבאללה לא ימצא מטריה ערבית או בינלאומית שתגן עליו לאחר שישפוך את דמם של הלבנונים. [במקרה כזה], אף הטילים שהוא אוגר בדרום לבנון בשם ההתנגדות לישראל, לא יועילו לו. הסוד נחשף, ונאסרללה גילה את קלונו במו ידיו. במקום להילחם בישראל, דבר שהוא אינו מעוניין בו, הוא אוגר [טילים] כדי להתנפל על העם הלבנוני, בראש ובראשונה על המתנגדים להגמוניה [של חזבאללה] בלבנון. חזבאללה חושש מפני פרסום כתב אישום של בית הדין הבינלאומי, שיגובה במידע, ראיות, עדויות ומסמכים ... המאשימים את פעיליו.

 

חסן נאסרללה מנסה לשכנע את הלבנונים שבית הדין הבינלאומי יוביל את לבנון לחורבן, כשלמעשה התחמקות הרוצחים מהצדק הבינלאומי החוקי היא הערובה להרס לבנון. אני קובע בנחרצות שהמאמץ של חזבאללה להרוס את בית הדין הוא מאמץ שנידון לכישלון. הניסיון לשלול את בית הדין הוא [ניסיון] לשלול את הלגיטימיות של [הקהילה] הבינלאומית ושל מועצת הביטחון. הרהבת העוז של חזבאללה להפוך את השולחן בפניו של העם הלבנוני ובפני האזור והקהילה הבינלאומית היא בבחינת פשע מלחמה שהחוק הבינלאומי מעניש בגינו. [הדבר] דורש הקמת בי"ד בינ"ל אחר, נוסף על הראשון, שיעמיד לדין את כל מי שנתן לחזבאללה יד בהפיכה נגד המדינה הלבנונית...

 

שחזבאללה יעשה כרצונו ויהפוך את השולחן בפניו של העם הלבנוני ובפניהם של הצדק הבינלאומי והמדינות האזוריות והבינלאומיות, וייווכח אז מה יקרה לו [בזירה] הערבית והבינלאומית. בחלוף יום, לא יזכה עוד נאסרללה לשעה של שינה שלווה ... אם הוא יתעקש להתנגד לבית הדין ולהחלטתו [ויתעקש] לערער את ביטחונה של לבנון – דבר זה לא יכשיל את בית הדין כי אם [הוא יכשיל] את ארגונו במשפטים אחרים, וכך הם [נאסרללה וחזבאללה] יעברו ממשבר [אחד] למשבר חמור יותר. הדבר לא יביא בשום אופן להתחמקות המעורבים ברצח אל-חרירי ומי שתמכו בהם מהתביעה הבינלאומית.    

 

יתרה מכך, אם יפעל נאסרללה לפיצוץ המצב בלבנון ולערעור ביטחונה ויציבותה, אני מאמין שמועצת הביטחון והקהילה הבינלאומי יקימו בית דין חדש כדי להעמידו לדין באופן אישי, משום שהוא החליט לבצע הפיכה כנגד הלגיטימיות הלבנונית ולתקוף חזיתית את ביטחון הלבנונים. במקום שחברים בחזבאללה יועמדו לדין אם תוכח אשמתם בפשע ההתנקשות ברפיק אל-חרירי, יועמדו לדין חסן נאסרללה ובני בריתו על פשע ה-7 במאי [2008] של כיבוש בירות ועל הפשע שבכוונתו לבצע כאשר בית הדין הבינלאומי יפרסם את כתב האישום נגד חברים בארגונו.

 

האם חסן נאסרללה לא למד מהנשיא הסורי בשאר אל-אסד, כאשר אמר 'אם תוכח אשמתם של פעילים בסוריה, נעמיד אותם לדין [באשמת] בגידה גדולה? אולם, יש הבדל [בין נאסרללה] לבין מנהיג מדינה החש אחריות, בפרט כשסוריה שיתפה פעולה עם בית הדין הבינלאומי של חקירת רצח אל-חרירי... לעומת זאת, חסן נאסרללה התייחס לבית הדין כמנהיג עדתי הפועל להרחבת שליטתו על שותפיו במולדת.

 

הראיה לכך היא שבנאומו האחרון הודיע חסן נאסרללה כי בידיו ראיות ומסמכים [המוכיחים] כי ישראל אחראית לרצח אל-חרירי. נשאלת השאלה: מדוע שתק [נאסרללה] כל השנים האלה? יש הסבר אחד לכך, והוא שכאשר סוריה הואשמה [ברצח], הוא שתק בתקווה שתתגלע מלחמת חורמה בין סוריה והנהגתה לבין הסונים בלבנון ובשאר מדינות ערב.

 

חסן נאסרללה ניצל את המחלוקת שהייתה בין הסונים בלבנון לאחיהם בסוריה – הנהגתה ועמה – ואת המחלוקת בין סעודיה לסוריה בנושא לבנון .... כדי להשתלט עליה.

 

את הראיות וההוכחות שבידיו, בנוגע לאחריותה של ישראל לחיסול רפיק אל-חרירי, עליו להציג בפני בית הדין הבינלאומי, שהוא הגוף המוסמך לחקור את ההאשמות... ההסתפקות בהצגת [הראיות] שברשותו בפני העם הלבנוני בלבד איננה מקדמת את בית הדין הבינלאומי, משום שנאסרללה הוא גורם פוליטי שאינו מייצג את הצדק הבינלאומי ולא מייצג בית משפט הפוסק בסוגיות פליליות גדולות.

 

בעיני, מטרתה של האשמת ישראל ברצח חרירי היא לקבץ את הלבנונים בפינה חדה, כלומר [להראות] שמי שתומך בבית הדין הבינלאומי ובלגיטימיות של האו"ם עומד בהכרח לצד ישראל...".[1]

 


[1] אל-וטן (סעודיה), 13.8.2010