המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 5.9.2010
5/9/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 5.9.2010

 

בתקציר: התקפה של הרש"פ על נשיא איראן * בכיר הג'יהאד האסלאמי: על ההתנגדות לבצע פיגועים בתוך ישראל * סקר באתר אילאף: 52% מתנגדים למסגד בגראונד זירו * עריקאת: עבאס דחה הסכם שכלל 100% מן השטחים בגלל נושא הפליטים * אסיר פלסטיני בישראל קיבל תואר דוקטור

 

עריקאת: עבאס דחה הסכם שכלל 100% מן השטחים בגלל נושא הפליטים

ראש מחלקת המו"מ באש"פ, סאיב עריקאת, הצהיר כי הפלסטינים דחו הצעה של נתניהו להקים 12 ועדות פלסטיניות-ישראליות לדיון בנושאי הסדר הקבע, משום, שלדבריו, בנושא זה יש לקבל תחילה החלטות בדרג מנהיגים ורק לאחר מכן לעסוק בפרטי הביצוע במסגרת ועדות. לפיו, ראשי הרש"פ, ערפאת ועבאס, יכלו לחתום על הסכמים בעבר, אך הם סירבו לעשות ויתורים. כך למשל הוצעו לעבאס 100% מן השטחים, אך הוא התעקש לא לוותר בנושאי ירושלים והפליטים.

www.maannews.net , 4.9.10

 

בכיר הג'יהאד האסלאמי: על ההתנגדות לבצע פיגועים בתוך ישראל

בהפגנה המונית של פלגי ההתנגדות בעזה לציון יום ירושלים (3.9.10) הזהיר בכיר החמאס, אסמאעיל אל-אשקר, את הרש"פ שההתנגדות לא תבליג על גל המעצרים של אנשי החמאס בגדה וקרא לביצוע פיגועים נוספים. אל-אשקר הודה לאיראן על תמיכתה בירושלים וקרא לשאר המדינות לחקותה בעניין זה. על ההשתתפות במו"מ אמר שזו בגידה באללה ובשליחו והבטיח שירושלים תשוחרר כפי ששחררה צלאח אל-דין באמצעות ההתנגדות והג'יהאד. בכיר הג'יהאד האסלאמי, ח'אלד אל-בטש, קרא לגדודי אל-קסאם ופלוגות אל-קדס – הזרועות הצבאיות של החמאס והג'יהאד האסלאמי – לכתוש את האויב בכל מקום אפשרי, כפי שקרה בלב הישות הציונית – במסעדת סבארו בירושלים (2001) ובצומת מגידו (2002) - כדי לעצור את המו"מ. יצוין כי בשני פיגועים אלה נהרגו 32 ישראלים.

www.palestine-info.info, 3.9.10

 

אל-קדס אל-ערבי: לפתוח באינתיפאדה בגדמ"ע

היומון הלונדוני אל-קדס אל-ערבי מוחה על כך שחמאס אינו יורה טילים על ישראל במקביל ל"פעולותיה" בגדה נגד מטרות ישראליות. לדברי היומון, מה שהכשיל את הסכמי אוסלו הוא ההתנגדות ולפיכך, צריך ללמוד את הלקח ולפתוח באינתיפאדה שתתמקד בגדה המערבית.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 3.9.10

 

אחמדי-נז'אד בקטר, לדיון בהידוק יחסי המדינות

שגריר איראן בקטר, עבדאללה אל-סוהראבי, מסר כי בפגישה הצפויה היום בקטר, בין אמיר קטר, חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני, לבין נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, ידונו השניים בהידוק היחסים בין המדינות, במיוחד בתחום הכלכלי, בהידוק שתה"פ בין מדינות המפרץ ובנושאים אזוריים ועולמיים ובראשם העניין הפלסטיני. לדברי סוהראבי, איראן וקטר מקדמות הקמת ועדה משותפת לחיזוק היחסים בתחומים רבים.

אל-חיאת (לונדון), 5.9.10

 

ארה"ב: המטרה בעיראק הושגה

אל-ביאן (אמירויות), 4.9.10 / עאמר אל-זעבי

 

מאמר באל-דוסתור הירדני: ישראל החליטה להרוס את אל-אקצא

במאמרו ביומון הירדני אל-דוסתור, כתב מאהר אבו אל-טיר כי ישראל העבירה טילים בארגזים לבתים בירושלים, בעיקר בעיר העתיקה, במטרה להרוס את מסגד אל-אקצא כולו או חלקים ממנו. לטענת אבו אל-טיר, ההחלטה על צעד זה התקבלה בדרגים פוליטיים וביטחוניים והיא תבוצע על ידי קבוצות דתיות, כדי לפגוע בסמל הדתי המוסלמי החשוב ביותר ולשים קץ לנושא ירושלים במו"מ.

אל-דוסתור (ירדן), 2.9.10

 

חזבאללה מנע צילום אתר הפיצוץ בדר' לבנון

היומון הלבנוני אל-מסתקבל דיווח כי אנשי חזבאללה מנעו מעיתונאים לצלם את האתר בכפר שהאביה -  הנמצא סמוך לצור, מדרום לנהר הליטני -  בו התפוצץ מבנה ששימש את הארגון כמחסן אמל"ח, ואף החרימו מצלמות מכמה מהם. ארגון חזבאללה הכחיש דיווחים על נפגעים מאנשיו באירוע. בעוד כמה דיווחים מסרו על נוכחותם של אנשי יוניפי"ל במקום בעקבות האירוע, טענו דיווחים אחרים שאנשי או"ם לא נראו בסביבה. מקור ביוניפי"ל העריך שסיבת הפיצוץ היא אימונים שקיים חזבאללה במקום.

 www.nowlebanon.com , אל-מסתקבל (לבנון); אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.9.10

 

נאסרללה: התנהגות אל-חרירי – נעיצת סכין בגב

בנאום לרגל יום ירושלים בבירות (3.9.10) אמר מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, כי תפקודו של ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, לאחר העימות האלים שפרץ בין הארגון הסוני אל-אחבאש ובין פעילי חזבאללה (24.8.10) הוא בבחינת נעיצת סכין בלב ההתנגדות וסיבובה. לדבריו, אין זו הדרך לטפל בבעיות רגישות בלבנון ולא כך נוהגים פוליטיקאים וראשי מפלגות. בתגובה אמר אל-חרירי כי לא הוא נושא את הסכין ונשקו היחיד הוא העט. אל-חרירי דחה כל ניסיון למנוע הבעת דעה בנוגע למתרחש בלבנון.

www.moqawama.org, אל-ספיר (לבנון), 4.9.10  

 

התקפה של הרש"פ על נשיא איראן

בתגובה להתקפות נשיא איראן על הרש"פ לאחר הפסגה בוושינגטון, תקף דובר נשיאות הרש"פ, נביל אבו רדינה, את נשיא איראן וטען כי מי שזייף את הבחירות, דיכא את עמו וגנב את השלטון, אינו מייצג את העם האיראני ואין לו זכות לדבר על הפלסטינים, על מנהיגם או על הייצוג הפלסטיני.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 5.9.10

 

סקר באתר אילאף: 52% מתנגדים למסגד בגראונד זירו

מסקר שערך האתר הליברלי 'אילאף' בקרב גולשיו, עולה כי 58 אחוזים מהם מתנגדים לבניית המסגד בגראונד זירו בניו יורק ואילו 42 אחוזים מהם תומכים. האתר נוהג לערוך סקרים שבועיים בנושאים שעל סדר היום.

www.elaph.com, 30.8.10

 

פורסמה פתווא המתירה את דמם של הקופטים במצרים

פרשת קמיליה שחאתה זאח'ר, צעירה קופטית הנשואה לכומר קופטי, שהתאסלמה ונעלמה מביתה (ביולי 2010) לכמה ימים, מסעירה את מצרים. בעוד קבוצות של קופטים הפגינו בטענה ששזאח'ר נחטפה ע"י מוסלמים ואולצה בכוח להתאסלם, טענו גורמים מוסלמים כי המרת הדת נעשתה מבחירה וכי זאח'ר סירבה לחזור לביתה מחשש שתיחטף ע"י הכנסייה הקופטית. כעת, לאחר שזאח'ר הוחזרה לביתה בהתערבות השלטונות, היא מוחזקת ע"י הכנסייה במקום לא ידוע, שם, כך נרמז, היא עוברת ניצור-מחדש. כותב בפורום הגי'האדי אל-שומוח' המכונה "עאסם אל-ג'דאוי" התייחס לפרשה, וקרא לבדווים בסיני לחטוף ולהרוג תיירים ונוצרים כתגובה על חטיפתן ושבייתן של נשים נוצריות שהתאסלמו. בדבריו, הוא הזכיר את ח'אלד מוסעד, אחד ממתכנני הפיגוע בטאבה ב-2004 ובשרם אל-שיח' ב-2005, כרמז לאפשרות של ביצוע פיגועים דומים בסיני. תגובה אחרת לפרשה באה מאיש הדת המאוריטני אבו אל-מונט'יר אל-שינקיטי שהוציא פתוא (1.9.2010) המתירה את דמם של הקופטים במצרים.

פורום אל-שומוח', 29.8.10 

 

אסיר פלסטיני בישראל קיבל תואר דוקטור

עבד אל-חאפט' ר'יט'אן, אסיר פלסטיני הכלוא בישראל, השלים בתקופת מאסרו לימודי דוקטורט במנהל ציבורי במסגרת האוניברסיטה האמריקנית "העולם", בשיתוף עם אוניברסיטת ביר זית.

www.maannews.net , 4.9.10

  

שיח' אל-אזהר: אסור לאדם טמא לגעת בתנ"כ ובברית החדשה

בסעודת שבירת הצום שערכה הכנסייה האורתודוכסית במחוז אל-עבאסיה בקהיר, אמר שיח' אל-אזהר, ד"ר אחמד אל-טייב, כי האיסור שהטילו חכמי ההלכה המוסלמים על אדם טמא לגעת בקוראן, אלא אם התרחץ, חל גם על ספרי התנ"ך והברית החדשה.

אל-מצריון (מצרים), 1.9.10