המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ליברל קטרי: איראן - מאחורי ההסלמה האחרונה בלבנון
11/8/2010

 

ליברל קטרי: איראן - מאחורי ההסלמה האחרונה בלבנון

 

הליברל הקטרי, ד"ר עבד אל-חמיד אל-אנצארי, מצביע במאמרו[1] ביומון הכוויתי אל-ג'רידה (2.8.2010)  על הקשר בין ההסלמה שחלה לאחרונה באזורים שונים במזה"ת, ובמיוחד בלבנון, לבין החרפת הסנקציות במערב נגד איראן. לדבריו, איראן פועלת להתססת האזור באמצעות קבוצות וארגוני טרור בעלי בריתה, כגון חזבאללה, כקלף מיקוח במשא ומתן שלה מול המערב על תוכניתה הגרעינית. אנצארי טוען כי זהו ההסבר היחיד האפשרי להסלמה הנוכחית ולהתקפותיו של חזבאללה נגד בית הדין הבינלאומי לרצח אל-חרירי.

 

להלן תרגום קטעים מהמאמר:

 

"מה, בעצם, הקשר בין [האירועים הבאים]: ההסלמה שחלה לאחרונה [בלבנון על ידי]  מזכ"ל חזבאללה הסיד חסן נאסרללה בנאומיו הרצופים המתלהמים, בהאשמות בבגידה שפיזר [לכל עבר] ובאיומיו הסמויים; התפרצות מחדש של הקרבות בתימן בין החות'ים לבין השבטים התימניים בעלי הברית של הממשלה, [שהובילו] לעשרות הרוגים ושבויים לאחר הצטיידות החות'ים בטנקים; הפיצוץ שאירע לאחרונה במיכלית נפט יפנית גדולה מאוד במצרי הורמוז טרם עגינתה בנמל אל-פוג'ירה; הקשיים והסיבוכים בעיראק המעכבים את הקמתה של הממשלה החדשה, למרות שעברו מספר חודשים מאז הבחירות; התחזקותה של תנועת אל-שבאב אל-מג'אהדין בסומליה ועריקת חיילים ממשמר הנשיא, שריף שיח' אחמד, והצטרפותם [לשורות אל-שבאב אל-מג'אהדין].

 

התשובה לשאלה ארוכה זו טמונה בהשלכותיו של הגרעין האיראני ובסנקציות החדשות שהטילה אירופה על איראן, שנוספו לסנקציות של ארה"ב. סנקציות אלה [של אירופה וארה"ב] הן הקשות ביותר שהוטלו על איראן בשל תוכניתה הגרעינית, ויתכן שישתקו את יכולתה לתמרן ולפעול בזירת הכלכלה העולמית. הסנקציות החדשות של אירופה, אליהן הצטרפו קנדה ואוסטרליה, פוגעות בלב הכלכלה האיראנית, כיוון שהן מכוונות לשני סקטורים: האנרגיה והבנקאות. למרות העמדת הפנים והטענות של איראן כי הסנקציות חסרות השפעה ודינן להיכשל, המציאות מוכיחה את ההיפך מכך...

 

הסנקציות האירופאיות מכבידות

שום משקיף אינו יכול להפריד בין ההסלמה והחששות השוררים באזור לבין החרפת הסנקציות הבינלאומיות על איראן או לשלול את הקשר ביניהן...

 

[אחמדי] נז'אד כעס מאוד על רוסיה כאשר מדבייב, נשיאה, אמר באופן נדיר ובפומבי שייתכן ואיראן תייצר נשק גרעיני [תוך שנתיים]. על פי הצהרה של מומחה בנושא איראן במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, רוב הסקטורים שנגדם כוונו הסנקציות של האיחוד האירופי, הם סקטורים בהם לאירופאים יש כוח רב ... הפעם האיחוד האירופי רציני בסנקציות שלו, אולם איראן ממשיכה להשלות את עצמה שהיא תחזק את מעמדה במו"מ שלה על הגרעין ככל שהיא תסלים ותחמם את האזור וככול שתספק לצדדים היריבים נשק וכסף.

 

האווירה באזור לוהטת ובמיוחד בלבנון ... היועץ המדיני של נשיא לבנון הצהיר בבירור כי בלבנון קיימת סכנה אמתית הממשמשת ובאה ... בשל כתב האישום המשוער והצפוי של בית הדין הבינלאומי. [הגורם] הגדול ביותר לדאגה ולמתיחות זו הוא חזבאללה שהמזכ"ל שלו נשא נאום מתרה ומזהיר פעמיים בתוך שלושה ימים.

 

חששו של המזכ"ל [נאסרללה] נובע משני גורמים. האחד: כתב האישום המשוער הצפוי להתפרסם בספטמבר הקרוב על ידי בית הדין הבינלאומי לרצח הנשיא אל-חרירי. ארגון [חזבאללה] סבור שיתכן [ובית הדין יורה] לעצור כמה מאנשיו שאינם סרים למשמעתו [של הארגון].

 

למרות שעדיין לא פורסם דבר ודאי ולא נמצאה [כל] אינפורמציה המאשימה את הארגון, זולת הדלפה עיתונאית בודדת בשבועון דר שפיגל הגרמני, המדגישה כי יש ראיה מוצקה מאוד, המאשימה את הארגון בהשתתפות ממשית בהתנקשות, [למרות כל זאת] הארגון מפחיד, מאיים, מתרה ומאשים בבגידה, והמזכ"ל שלו מצהיר כי 'כתב האישום המשוער של בית הדין נכתב לפני עריכת חקירה ...וכי הוא עתיד להעניש חיילים של חזבאללה ולזכות את סוריה'.

 

בנאומו השני  אמר הסיד חסן נאסרללה: 'יטילו את האשמה עלינו.' רמת החרדה [של הארגון] הגיעה לידי כך שהשיח' צובחי אל-טופילי, המזכ"ל לשעבר של הארגון, קרא לסעד אל-חרירי '[לנקוט] בעמדה סובלנית' בנוגע לכתב האישום המשוער של בית הדין. הוא אמר כי ' פרסום כתב האישום המשוער יכניס את לבנון למנהרה חשוכה שאף אחד ... לא יודע היכן ומתי היא תצא ממנה ...'

 

לבנון תשלם את מחיר מלחמתו של חזבאללה

מה פשר העמדה החשדנית הזו כלפי בית הדין הבינלאומי עוד טרם פורסמו תוצאות עבודתו? ... ישנם מי שמפרשים עמדה זו בפתגם ... 'על ראש הגנב בוער הכובע'. אולם מתקבל יותר על הדעת שההסלמה של הארגון נגד בית הדין ובתזמון זה קשור לגורל השיחות הנוגעות לגרעין האיראני ולסנקציות החדשות שהוטלו על איראן. הוכחה לכך היא דברי חבר הלשכה המדינית של חזבאללה, מחמוד קמאטי, שאמר כי אם המשא ומתן עם איראן בנושא הגרעין שלה יוביל לתוצאות חיוביות ויסתיים בהסכם, אזי נושא בית הדין הבינלאומי יחזור לתרדמתו.

 

הגורם השני [לחששו של נאסרללה]: התגברות הדיבורים לאחרונה אודות זרימת הנשק לחזבאללה וטענתה של ישראל, שיש לה תיעוד המאשר שחזבאללה אכסן 40 אלף טילים בקרבת דרום לבנון מאז המלחמה האחרונה. צה"ל חשף ביום השנה הרביעי למלחמת לבנון תיעוד זה תוך הדגשה שחזבאללה עתיד לעשות שימוש באזרחים כמגן אנושי. מפקד פיקוד הצפון של צה"ל איים כי הצבא יגיב על מלחמה כזו בכל העוצמה [ואף] יפגע בעמדות של האויב בשכונות מגורים. כלומר, [מלחמה כזו] תותיר אחריה קורבנות רבים בקרב האזרחים. במסיבת העיתונאים הוא הציג סרטון על ההכנות של הארגון למלחמה והפיכת 160 כפרים לבנוניים לעמדות צבאיות.

 

לא מזמן, סמוך לביקורו בארה"ב, הצהיר אהוד ברק, שר ההגנה הישראלי, כי אם חזבאללה ישגר טילים על תל אביב אזי ממשלת ישראל תפגע במוסדות הממשלה של לבנון. כלומר: ישראל אינה רואה את חזבאללה או את משגרי הטילים כאחראים בלעדיים, אלא רואה גם את ממשלת לבנון כאחראית למה שקורה. הוא הוסיף ואמר 'הדבר יהיה שונה ממה שקרה ב-2006, אז שרת החוץ האמריקאית דרשה מאתנו שלא לגעת בממשלת אל-סניורה ואנחנו נשמענו לה'.

 

מדוע חזבאללה זקוק לכ"כ הרבה נשק?

מבלי להתייחס לאמיתותן של ידיעות אלה, אנו שואלים את עצמנו מדוע הזלזול [הזה של חזבאללה] בחיי אדם? מדוע חיי אדם זולים בעיני הארגונים הדתיים המזוינים? הקבוצות הטרוריסטיות בכל מקום הורגות אנשים חפים מפשע ואף לא נרתעות מלהרוג מתפללים במסגדים. הקבוצות העושות פוליטיזציה של הדת אינן מתייחסות אפילו לחיי האזרחים וחושפות אותם לסכנות המלחמה. בעבר חשף [ארגון] החמאס את התושבים [בעזה] לברוטאליות של המתקפה הישראלית ולא היה לה אכפת מחייהם. בעבר [גם ארגון] חזבאללה, בהרפתקנות הבלתי מחושבת שלו, לא ייחס חשיבות כלשהי לחייהם של הלבנונים. כמה זול דמו של הערבי והמוסלמי.

 

... [חזבאללה] צובר נשק במרתפים מתחת למסגדים, בתי חולים, בתי מגורים ובית חרושת [לאבקת] חלב לילדים כשהם סבורים שזוהי הונאה לגיטימית נגד האויב, ולרגע אינם חושבים על גורלם של ילדים, נשים ואזרחים אלה שיתכן וייחשפו לסכנות...

 

נשאלת השאלה למה צריך הארגון כמות כזו גדולה של כלי נשק? הארגון אינו זקוק לכל הנשק הזה כדי לשלוט על לבנון. לכן לא נותר אלא לומר שהדבר קשור לשאלת הגרעין האיראני ולרצונה של איראן להתעמת עם ישראל, כלומר, זהו רצונה של איראן ולא של לבנון. האם יחזור הארגון על ההרפתקה שלו פעם נוסף ויעמיד את לבנון בסכנה?...".



[1] אל-ג'רידה (כווית), 2.8.2010