המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 30.6.2010
30/6/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 30.6.2010

 

בתקציר: יומון כוויתי: מצרים תאפשר העברת סיוע איראני אווירי לעזה  * שר ההקדשים המצרי: אבקר בירושלים * האתר תאבנאק: עסקה בין איחוד האמירויות לארה"ב נגד איראן * סעודיה מפקפקת ביעילות הסנקציות על איראן  * עימותים בין תושבי דר"ל לבין כוחות יוניפי"ל  * סוריה: מאבק באסלאם הקיצוני

 

יומון לבנוני: סמיר ג'עג'ע ביקר בחשאי בסעודיה

היומון הלבנוני אל-אח'באר דיווח כי ראש מפלגת "הכוחות הלבנוניים", סמיר ג'עג'ע, ביקר בחשאי בסעודיה במסגרת סדרת ביקורים שקיים במצרים, צרפת וספרד בשבוע שעבר, וכי סעודיה חששה לפרסם את דבר הביקור כדי למנוע מתיחות בינה לבין סוריה.

אל-אח'באר (לבנון), 30.6.10

 

יומון כוויתי: מצרים תאפשר העברת סיוע איראני אווירי לעזה

לאחר שהדגישה כי לא תמנע מעבר ספינות סיוע איראניות לעזה דרך תעלת סואץ, מקורות מדיניים מצריים מסרו כי מצרים נענתה לבקשת איראן לאפשר למטוסי סיוע איראניים לנחות בנמל אל-עריש, לפרוק שם את הסחורות ולהעבירן בשיירות לעזה.

אל-דאר (כווית), 29.6.10

 

שר ההקדשים המצרי: אבקר בירושלים

שר ההקדשים המצרי, מחמוד זקזוק, הודיע כי הוא מתכוון לבקר בירושלים חרף האשמות מבקריו שהוא מנרמל יחסים עם ישראל. לדבריו, הביקור יהווה ביטוי לתמיכה הרבה ביותר בפלסטינים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 30.6.10 

 

יומון איראני: במשה"מ חוששים מפני ריכוז הכוחות האמריקאים במפרץ

יומון האינטרנט האיראני רוז דיווח כי במשה"מ חוששים שריכוז הכוחות האמריקאיים במפרץ הפרסי הוא מהלך לקראת מלחמה; היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט דיווח כי משה"מ תגברו את כוחותיהם במפרץ . שר ההגנה האיראני, אחמד וחידי, הזהיר כי בידוק אוניות איראניות, כחלק מהחלטת הסנקציות, יערער את הביטחון האזורי והגלובלי.

אילנא (איראן), www.roozonline.com, 30.6.10; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.6.10

 

האתר תאבנאק: עסקה בין איחוד האמירויות לארה"ב נגד איראן

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק קרא למשטר להגדיל את הייבוא מקטר ומעומאן ולהקים אזור סחר חופשי עם תורכיה וסוריה בתגובה להגבלות הכלכליות שהטילה איחוד האמירויות הערביות על איראן שכוללות צמצום של 30% בהיקף הסחר ביניהן. האתר טען כי לצעד זה של האמירויות אין קשר לסנקציות והוא נובע מעסקה שנרקחה עם ארה"ב כדי לכפות ויתורים על איראן בנושא איי המריבה במפרץ.

תאבנאק (איראן), 29.6.10

 

מדינות ה-G-8 רוכבות על גב הערבים והאפריקאים

אל-אמאראת אל-יום (איחוד האמירויות), 29.6.10 / עמאד חג'אג'

 

אחמדי-נז'אד לבחריין: אל תתירו לתקוף את איראן מאדמתכם

בפגישה עם שה"ח הבחריני, השיח' חא'לד בן אחמד אל-ח'ליפה, אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד, כי ארצו תגיב למתקפה בריונית על כל מדינה באזור וקרא לבחריין למנוע שימוש בשטחה למתקפה על איראן. שה"ח הבחריני אמר בתגובה כי ארצו מתנגדת לתגבור הכוחות הזרים באזור ורואה בכך איום אזורי. נציגי שתי המדינות חתמו על מסמך שת"פ בתחומי הביטחון, הכלכלה והמסחר.

אל-ראי (כווית), 30.6.10; אתר הנשיאות האיראני (איראן), 29.6.10

 

לאריג'אני ומשעל בדמשק: רק דרך ההתנגדות תושיע את הפלסטינים

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, אמר כי ישיבת ראשי הפרלמנטים האסלאמיים המתכנסת בדמשק תדון בשבירת המצור על עזה וסיוע לפלסטינים ובהפעלת לחצים על מדינות לנתק את יחסיהן עם ישראל. בפגישתו עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, אמרו השניים כי רק דרך ההתנגדות תושיע את העם הפלסטיני. לאריג'אני נפגש גם עם מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, רמדאן עבדאללה שלח, ועם מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין, אחמד ג'בריל וכן צפויה לו פגישה עם שה"ח הסורי, פארוק אל-שארע.

מהר, אילנא (איראן), 30.6.10; פארס, מהר (איראן), 29.6.10

 

סעודיה מפקפקת ביעילות הסנקציות על איראן

היומון הלבנוני אל-נהאר דיווח כי בפגישה בין הנשיא אובמה לעבדאללה מלך סעודיה (29.6.10) נתגלעו חילוקי דעות על דרך הטיפול בתוכנית הגרעין האיראנית, וביחס למצב בתימן ובעיראק. דווח כי סעודיה מפקפקת ביעילותן של הסנקציות הכלכליות על איראן ודורשת לדעת מה החלופות האמריקאיות אם הסנקציות ייכשלו. 

אל-נהאר (לבנון), 30.6.10

 

עימותים בין תושבי דר"ל לבין כוחות יוניפי"ל

תושבים בכפרים ועיירות בדרום לבנון חסמו כבישים, השליכו אבנים ואף החליפו מהלומות עם חיילי יוניפי"ל שהתאמנו באזור בטענה שהאימונים נערכים במטרה לתקוף את חזבאללה. מקור בטחוני לבנוני מסר כי צבא לבנון סירב לשת"פ עם יוניפי"ל משום שלדבריו האימונים התמקדו במניעת שיגור טילים לעבר ישראל ולא כללו התמודדות עם מתקפה ישראלית אפשרית נגד לבנון.

אל-אח'באר, אל-נהאר (לבנון), 30.6.10 

  

סוריה: מאבק באסלאם הקיצוני

שר החינוך הסורי, עלי סעד, הודיע על הרחקת כאלף מורות הלובשות נקאב כדי לשמור על האופי החילוני של החינוך במדינה והבטיח כי משרדים נוספים ינקטו בצעד דומה. אתר האופוזיציה 'אח'באר אל-שרק' דיווח כי במכרז לקבלת מורים, שפרסם לאחרונה משרד החינוך, נקבע כי המועמד לא יחזיק בעמדות דתיות קיצוניות.

אל-וטן (סוריה), www.thisissyria.net, 28.6.10

 

סעודיה תצטרף לפרוטוקול הנוגע להסכם זכויות הילד

ממשלת סעודיה החליטה (28.6.10) להצטרף לפרוטוקול האופציונאלי של הסכם זכויות הילד הנוגע למכירת ילדים וניצולם לזנות, לצורכי פורנוגרפיה ולסכסוכים מזוינים.

אל-חיאת (לונדון), 29.6.10

 

דיוויד פטראוס, מפקד צבא ארה"ב באפגניסטן: קשה להבקיע כאן גולים

 

אל-וטן (קטר), 29.6.10 / אליוט

 

סעודיה: 20 מיליון ריאל להקמת קתדרה לשיח בין דתי בטורונטו

מלך סעודיה הודיע על פתיחת קתדרה בתחום השיח בין הציביליזציות באוניברסיטת טורונטו בקנדה ועל תרומה של 20 מיליון ריאל להקמתה. בנוסף, תממן סעודיה ועידות וסימפוזיונים שנתיים ותתמוך במחקרים בנושא השיח בין הציביליזציות.

www.elaph.com, 29.6.10

 

שריפה נוספת של מחנה קיץ של אונר"א בעזה

אלמונים חמושים הציתו (28.6.10) מחנה קיץ של אונר"א במחנה הפליטים נוציראת שברצועת עזה. דובר משרד הפנים של חמאס, איהאב אל-ר'צין, אמר כי חמאס מגנה את המעשה וכי משרדו החל בחקירת המקרה. יצוין כי זוהי ההתקפה השנייה בתוך חודש על מחנות קיץ של הארגון בעזה.

אל-חיאת (לונדון), 29.6.10; www.palestine-info.info , 28.6.10  

 

יהודי תימן דורשים לבצע גזר דין מוות שהוטל על רוצח יהודי

עשרות יהודים בתימן התקהלו (28.6.10) מול בית המשפט העליון בצנעא בדרישה להוציא לפועל גזר דין מוות שהוטל על עבד אל-עזיז אל-עבדי, רוצחו של היהודי, מאשא יעיש אל-נהארי, אחיו של הרב הראשי בתימן. על פסק דין זה הוגש ערעור לבית המשפט העליון. 

אל-ראי (כווית), 29.6.10

 

מצרים: פתוא התומכת בשמירה על זכויות יוצרים

בחוות דעת שהגיש דאר אל-אפתאא - הגוף הרשמי להוצאת פתוות במצרים - להתאחדות היוצרים המצריים בשאלת זכויות יוצרים, נקבע כי אין לפרסם ספרים בחינם באתרי אינטרנט ללא הסכמת הסופר, העורך והמוציא לאור.

אל-יום אל-סאבע (מצרים), 22.6.10