המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.6.2010
28/6/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.6.2010


בתקציר: ביקור היסטורי של נשיא סוריה בוונצואלה *  עריקאת: אולמרט הסכים שמזרח ירושלים חלק מהשטחים הכבושים * אכלוס קוניטרה כחלק ממערך ההתנגדות לישראל  * משבר ביחסי מצרים-חמאס * שגריר עיראקי במצרים לאחר כ-20 שנה

 

אמו של מפקד פעולת חטיפת שליט: כולנו מוכנים למסור את ילדינו למען אללה

עם ציון יום השנה הרביעי לחטיפת גלעד שליט אמרה אמו של אחד ממפקדי הפעולה, מוחמד עזמי פרואנה, שנהרג בה, כי רק לאחר תחינות רבות מצד בנה היא הודיעה לו שהיא מוכנה למסור אותו לאללה ולא לעכבו במשימה לשחרור המולדת. לדבריה, בנה היה נחוש להעביר את החייל לעזה ולכן עמד בראש הלוחמים והעסיק את חיילי צה"ל כאשר החוטפים חזרו לרצועה. לדבריה, בנה מהווה תופעה הנמצאת בכל בית פלסטיני וכולם מוכנים למסור את ילדיהם למען אללה כדי לשחרר את מסגד אל-אקצא.

אל-קדס (ירושלים), 27.6.10

 

אסד בוונצואלה: ההתנגדות היא החלופה

במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא וונצואלה, הוגו צ'אבז, שיבח נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, את עמדות מארחו ואת תמיכתו בהתנגדות, שהיא, לדבריו, החלופה כאשר המו"מ לא מניב שלום. אסד דחה את הגדרת ההתנגדות כטרור ותקף את האו"ם והקהילה הבינלאומית הנשלטים, לדבריו, על ידי כמה מדינות שרוצות לשלוט על העולם, בניגוד לרצונן של רוב מדינות העולם. אסד ציין כי תמיכת סוריה בשאיפתה של איראן להשיג טכנולוגיה גרעינית למטרות אזרחיות נובעת מרצונה שלה להשיג טכנולוגיה כזו בעתיד. הנשיא צ'אבז כינה את ישראל 'הזרוע הלוחמת של האימפריאליזם' וצפה כי היא תועמד במקומה. שני הנשיאים העניקו זה לזה אותות כבוד וחתמו על תשעה הסכמים, כולל הקמת מפעל לזיקוק נפט בסוריה, שיחל לפעול ב-2013. יצוין כי זהו ביקור היסטורי של נשיא סורי בדרום אמריקה והוא יכלול את קובה, ברזיל וארגנטינה.  

סו"י סאנא (סוריה), 27.6.10         

 

 צ'אבז מעניק לאסד את אות 'סימון בוליבאר'

 

אתר אופוזיציה סורי: הפסקת האימונים בצבא בעקבות מגפה

אתר אופוזיציה סורי דיווח כי הנשיא בשאר אל-אסד הורה באמצע החודש להפסיק את האימונים ביחידות הצבא בעקבות הרעלת מעיים, במיוחד בקרב הטירונים. מקורות בצבא דחו טענות בדבר מעורבות גורמי מודיעין זרים בפרוץ המגפה. אחד החיילים מסר על תנאים קשים בקורסי הצבא -  מקלחת אחת לשבועיים, הקצאה של חצי ליטר מים ביום ומזון מועט. האתר דיווח כי צבא סוריה מונה כ-600 אלף חיילים ותקציבו מהווה 35% מתקציב המדינה, כ-6 מיליארד דולר, להוציא עסקאות נשק.

www.nidaasyria.org, 27.6.10

 

עריקאת: אולמרט הסכים כי מזרח ירושלים היא חלק מהשטחים הכבושים

ראש מחלקת המו"מ באש"פ, סאיב עריקאת, אמר  כי בשיחות עם ראש ממשלת ישראל לשעבר, אהוד אולמרט, הוצע לפלסטינים כי ישראל תקבל 6.5% משטחי הגדה המערבית ואילו הפלסטינים יקבלו 5.8% משטחי ישראל + 0.7% לבניית מעבר בטוח בין הגדה לעזה. לטענת עריקאת, ב- 6.5% שישראל רוצה כלולים מאגרי המים. לדברי עריקאת,  אולמרט הכיר בכך שמזרח ירושלים הוא חלק מן השטחים הכבושים וכי השכונות הערביות בירושלים הן חלק ממדינת פלסטין. עוד אמר כי הפלסטינים מתכוונים לבקש מהאו"ם לשרטט את גבולות המדינה הפלסטינית בקווי ה-4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים.

אל-נהאר (לבנון), 28.6.10

 

שגריר עיראקי במצרים לראשונה אחרי 20 שנה

נשיא מצרים, חוסני מובארכ, קיבל את מכתבי ההאמנה של 20 שגרירים חדשים במצרים, בהם שגריר עיראק, נד'אר עיסא אל-ח'יר אללה. זו הפעם ראשונה מזה 20 שנה שממונה שגריר עיראקי למצרים.

אל-אהראם (מצרים), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.6.10

 

סוריה: אכלוס קוניטרה כחלק ממערך ההתנגדות לישראל

סוריה החליטה לשקם ולפתח את דרום מחוז קוניטרה, ליד קו הפרדת האש עם ישראל, כדי להגדיל את האוכלוסייה כדי שתתמוך בפעילות התנגדות ותחסום כוחות ישראליים מלהתקדם לדמשק, בהתאם למודל של חזבאללה בדרום לבנון.

אל-ראי (כווית), 25.6.10

 

אל-זהאר: חמאס דוגלת בתוכנית השלבים עד שחרור פלסטין כולה

בראיון לעיתון המצרי האופוזיציוני אל-ופד אמר בכיר החמאס, מחמוד אל-זהאר, כי תנועתו דוגלת בשחרור כל פלסטין, מגבול לבנון ועד רפיח ומים [המלח] לים [התיכון]. לדבריו, הסכמתה של החמאס למדינה פלסטינית בגבולות 67 היא חלק מתוכנית השלבים שהשלב הראשון בה הוא שחרור הגדה המערבית ורצועת עזה. לעומתה תנועת הפת"ח מאמינה ששחרור שטחים אלו הוא השלב הסופי.

אל-ופד (מצרים), 23.6.10

 

חילופי האשמות בין מצרים וחמאס

דובר משרד החוץ המצרי, חוסאם זכי, הזהיר את חמאס מהמשך ההסתה נגד מצרים. זאת בתגובה להצהרות אחרות של מחמוד אל-זהאר כי "התיק הפלסטיני אינו נתון בידי משרד החוץ המצרי" וכי הצהרותיו של שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט בנושא הן פרובוקטיביות. עוד אמר זכי כי חמאס מנסה להטיל על מצרים את האחריות לעיכוב הפיוס הפלסטיני, בשעה שחמאס היא שמסרבת לחתום עליו משיקולים שאינם פלסטיניים. לדבריו, מנהיגי חמאס ברצועת עזה הם חסרי השפעה וכי מנהיגי התנועה בדמשק שולטים בכל דבר.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 25.6.10; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.6.10

 

עיכובים בהגעת המשטים מלבנון ואיראן

היומון אל-חיאת דיווח מפי מקורות יודעי דבר כי נדחתה הפלגתן של שתי הספינות "מרים" ו"נאג'י אל-עלי" מלבנון לעזה, בשל סירובה של קפריסין לאפשר לספינות לעגון בשטחה בדרכן לעזה ובשל רצונם של כמה פעילים לדחות את המשט עד תום המונדיאל שם ממוקדת עתה התקשורת הבינ"ל. דוברת הספינה "מרים" הכחישה את דבר דחיית ההפלגה. לגבי המשט מאיראן אמר חבר וועדת המג'לס לביטחון לאומי באיראן, מחמוד אחמדי ביר'ש, כי עקב סרובה של מצרים להתיר מעבר המשט מאיראן לעזה דרך שטחה, ממתינה איראן לאישור מצד רוסיה למעבר המשט - שבו יטלו חלק ארבעה חברי מג'לס איראניים - דרך הים הכספי. 

אל-חיאת (לונדון), 27.6.10; פארס (איראן), 27.6.10

 

משרד החוץ האיראני:  ארה"ב יודעת שלאיראן אין תכנית גרעין צבאית

דובר משרד החוץ האיראני, ראמין מהמאן-פרסת, אמר כי טענת ראש ה-CIA, ליאון פנטה, לפיה לאיראן יש מספיק אורניום כדי לייצר שתי פצצות גרעין היא תעמולה חסרת יסוד שאיש אינו מתייחס אליה. לדבריו, לאיראן אין תוכנית גרעין צבאית ושרותי הביטחון של ארה"ב יודעים זאת היטב.  

Irinn.ir, 28.6.10

 

האומה הערבית כלי משחק בידי איראן, תורכיה וארה"ב

אל-ר'ד (ירדן) , 26.6.10 / עמאד חג'אג'

 

שבועון משה"מ מציג את תנאי איראן לחידוש המו"מ עם המערב

שבועון משמרות המהפכה של איראן, צבחצאדק, פרסם את תנאיה של איראן לחידוש המו"מ בין איראן ל-5+1: ביטול הסנקציות על איראן, החזרת תיק הגרעין ממועצת הביטחון לסבא"א, תחילת השמדת נשק גרעיני של מדינות המחזיקות בו, פירוק ישראל מנשקה הגרעיני בהקדם האפשרי,  תשלום פיצויים לאיראן בגין הנזקים שנגרמו לה עקב התעמולה שניהל נגדה המערב, הכרה בזכותה של איראן לפתח טכנולוגיה גרעינית.

צבחצאדק (איראן), 28.6.10

 

שבועון משה"מ: נכשל נסיון פיוס בין אחמדי-נז'אד ופוטין

שבועון משמרות המהפכה, צבחצאדק, חשף כי ב'וועידת אסיה' שנערכה באיסטנבול (8.6.10) כשל הניסיון התורכי להסדיר פגישה בין נשיא איראן אחמדי-נז'אד לבין ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, בשל סרובו של אחמדי-נז'אד לחזור בו מטענות לפיהן רוסיה מציבה עצמה כאויבת של איראן ( 26.5). עוד חשף השבועון שטהראן סרבה להצעת מוסקבה לפגישה חשאית בין נציגי שתי המדינות בשולי הוועידה.

צבחצאדק (איראן), 28.6.10

 

סוריה ולבנון דנו בשיתוף פעולה צבאי

סגן שר ההגנה הסורי, הגנרל אבראהים סאפי, אשר שימש בעבר כמפקד הכוחות הסוריים בלבנון, נפגש ב - 24.6.10 בלבנון עם מפקד הצבא הלבנוני, ז'אן קהוג'י, ודן עימו בדרכי שיתוף פעולה והתיאום בין צבא לבנון וצבא סוריה.

אל-נהאר (לבנון), 25.6.10

 

דיווח: תגבור האבטחה סביב כוחות יוניפי"ל בלבנון

היומון הלבנוני אל-אח'באר דיווח כי הגדוד הספרדי והגדוד הצרפתי בכוחות יוניפי"ל תגברו את אמצעי הביטחון והזהירות סביב המטות שלהם מחשש למתקפה ישראלית על לבנון וכן מחשש לפעולות נקם שיתבצעו נגדם לאחר פרסום כתב האישום של בית הדין הבינלאומי לרצח חרירי. יצוין כי נשיא בית הדין הבינלאומי, השופט אנטוניו קאסיזי, אמר לאחרונה כי יש אפשרות שכתב האישום יתפרסם בחודש אוקטובר 2010.

אל-אח'באר (לבנון), 28.6.10 

 

לבנון: אלפים השתתפו בהפגנה שקראה לתת זכויות אזרחיות לפליטים הפלסטינים

בלבנון התקיימה (27.6.10) תהלוכה בהשתתפות כ-8000 פלסטינים ולבנוניים שדרשו לתת לפליטים הפלסטינים בלבנון זכויות אזרחיות, חברתיות וכלכליות בהן הזכות לעבוד במקצועות שונים והזכות לרכוש מקרקעין. המשתתפים יצאו מכל רחבי לבנון והתכנסו בבירות מול המטה של הוועדה הכלכלית והחברתית של האו"ם ומסרו לפרלמנט הלבנוני מזכר המיועד לנשיא מישל סולימאן, לרה"מ סעד אל-חרירי וליו"ר הפרלמנט, נביה ברי, בו הציגו את דרישותיהם. התהלוכה זכתה לתמיכה של 134 ארגונים ומוסדות לבנוניים ופלסטיניים והשתתפו בה נציגים מזרם אל- מסתקבל, מהמפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית בראשות ג'ונבלאט ונציגי הארגונים הפלסטינים השונים.

אל-מסתקבל (לבנון), 28.6.10