המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.6.2010
17/6/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.6.2010 

 

 בתקציר: אל-שרק אל-אוסט: מצרים הסכימה לצרף נספח למסמך הפיוס הפלסטיני * ביקור קרוב של אסד בלבנון * איראן מאיימת  בבידוק אוניות המערב * חמאס מוחה על חסימת שידורי אל-אקצא בצרפת * ויכוח בלבנון סביב זכויות הפליטים הפלסטיניים

 

אל-שרק אל-אוסט: מצרים תצרף נספח עם הערות החמאס למסמך הפיוס הפלסטיני

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח על התקדמות גדולה בנושא הפיוס הפלסטיני, לאחר שמצרים הסכימה עקרונית להצעתם של אישים פלסטיניים עצמאיים, לפיה חמאס תחתום על המסמך המצרי כפי שהוא, וכל הערותיה עליו יצורפו במסמך נפרד. עפ"י הדיווח, ההתגמשות של מצרים והרש"פ בעניין זה נובעת מחששן שהסרת המצור מעל עזה תפחית את רצונה של חמאס להגיע לפיוס.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.6.10

 

שגריר סוריה בוושינגטון חזר לארה"ב

אתר סורי דיווח כי שגריר סוריה בארה"ב, עמאד מצטפא, חזר בימים האחרונים לוושינגטון להמשך תפקידו, למרות הטענה כי סוריה התנתה את החזרתו של מצטפא בהגעת שגריר אמריקאי לדמשק.

www.all4syria.info, 15.6.10

 

אסד יבקר בקרוב בלבנון

במהלך פגישתם (15.6.10) בדמשק הזמין נשיא לבנון, מישל סולימאן, את הנשיא הסורי, בשאר אל-אסד, לבקר בבירות. יועצתו של אסד, בות'ינה שעבאן, אמרהן לטלוויזיה הלבנונית כי אסד הבטיח להיענות להזמנה בהקדם האפשרי. שר הבריאות הלבנוני, שליווה את סולימאן בביקור, אמר כי בעת ביקורו של אסד בבירות תכנס המועצה העליונה הסורית-לבנונית. היומון הלבנוני אל-ספיר, המקורוב לסוריה, דיווח על חילוקי דעות בין שני הנשיאים בשל דרישותיו של סולימאן בנושא סימון הגבולות בין שתי המדינות ותגובתו של אסד, כי דרישה זו מקורה בלחצים שמפעיל המערב על סוריה בניסיון לפגוע בה ובהתנגדות. צוין כי אסד הבהיר לסולימאן שניתן להתחיל בסימון הגבולות הימיים בין המדינות.

אל-ספיר (לבנון), 17.6.10; אל-חיאת (לונדון), 16.6.10

 

אחמדי-נז'אד: נציב תנאים חדשים לחידוש המו"מ

בראיון לטלוויזיה באיראן אמר אחמדי-נז'אד כי איראן תציב תנאים חדשים לחידוש המו"מ בנושא הגרעין.

אילנא (איראן), 17.6.10

 

איראן: נגיב בבידוק נגדי לבידוק באוניותינו

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, הזהיר כי איראן תבצע בידוק באוניותיהן של מדינות המערב במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן, אם אלה יבדקו את אוניותיה בהתאם להחלטת הסנקציות. הוא גם דרש מהממשלה להמשיך את העשרת האורניום ברמה של 20 אחוז כדי ללמד את מדינות המערב לקח.

פארס (איראן), 16.6.10

 

יומון איראני: מובארכ - חייל ישראלי ללא מדים

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי הנשיא מובארכ הוא "חייל ללא מדים בצבא המשטר הציוני" והוא החסם העיקרי בפני שבירת המצור על עזה. לדברי היומון, פשעי "משטר מובארכ הסוהר" כוללים את איתור המנהרות שנועד לסייע לישראל להשמידן תוך שימוש בגזים רעילים כדי לחנוק את המשתמשים בהן.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 16.6.10

 

לבנון: נהגי מוניות לבנוניים מוחים על גזילת פרנסתם בידי סורים

נהגי מוניות בעיר צור שבלבנון הפגינו (16.6.10) וחסמו את הכבישים הראשיים המחברים את העיר לאזורים אחרים במדינה במחאה על פתיחתה מחדש של תחנת מוניות סורית בעיר, הפוגעת לדבריהם בפרנסתם. הנהגים איימו להסלים את מחאתם אם התחנה לא תיסגר.

אל-חיאת (לונדון), 17.6.10

 

המשטר האיראני מנסה לשווא לבלום את המשבר הפנימי

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.6.10 / אמג'ד רסמי

 

ארגון זכויות האדם קורא לשחרר פעיל זכויות אדם סעודי

ארגון זכויות האדם HRW קרא למלך סעודיה לשחרר לאלתר את פעיל זכויות האדם הסעודי השיח' מוח'לף בן דהאם אל-שמרי שנעצר על ידי השלטונות ב- 15.6.10. עפ"י הדיווח, אל-שמרי נעצר בעקבות מאמרים שפרסם לאחרונה בהם מתח ביקורת על התבטאויותיהם של אנשי דת סונים בגנות השיעים.

http://www.hrw.org, 16.6.10

 

עזה: הפגנה נגד ההחלטה הצרפתית להפסיק את שידורי ערוץ אל-אקצא

עשרות אנשים, רובם עיתונאים העובדים בערוץ אל-אקצא השייך לחמאס, הפגינו (15.6.10) מול מרכז התרבות הצרפתי בעזה במחאה על כך ש-CSA, הגוף המפקח על שידורי הטלוויזיה בצרפת, הורה לחברת יוטל סט לבקש מחברת נור סט להפסיק את שידורי ערוץ אל-אקצא. מנהל הערוץ, חאזם אל-שעראוי, אמר כי יפתח בהליכים משפטיים כנגד ההחלטה וקרא לשרי ההסברה הערבים לפעול לביטולה.

www.palestine-info.info, 15.6.10

 

ויכוח בפרלמנט הלבנוני סביב זכויות הפליטים הפלסטינים

ויכוח סוער פרץ (15.6.10) בפרלמנט הלבנוני סביב הצעות חוק הקוראות להגדיל את הזכויות האזרחיות של הפליטים הפלסטינים במדינה, כולל הזכות לרכוש מקרקעין. חברי הפרלמנט המוסלמים תמכו בהצעות החוק בעוד חברי הפרלמנט הנוצרים - מהאופוזיציה ומהקואליציה - שללו אותן, בטענה שהדבר משרת את יישובם מחדש של הפליטים בלבנון. ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, שתמך בהצעות החוק, הסביר שזהו צעד הומניטארי והזהיר שיבוא יום בו העולם כולו יגיע ללבנון כדי להסיר את המצור מעל הפלסטינים החיים בה, כשם שכיום המשטים פועלים להסרת המצור מעל עזה. המנהיג הדרוזי וליד ג'ונבלאט תקף את שוללי הצעות החוק וטען שבעיית הפליטים הפלסטינים היא פצצה מתקתקת שזקוקה לפתרון דחוף. ההכרעה בנושא נדחתה בחודש.

אל-חיאת (לונדון), אל-ספיר (לבנון), 16.6.10

 

פתוא בהודו: עבודת נשים לצד גברים אסורה

פתוא בהודו, האוסרת על נשים לעבוד במקומות שבהם יש עירוב מגדרי, מתסיסה את הציבור המוסלמי במדינה. על-פי הפתוא, "אסור לאישה מוסלמית לעבוד במוסד ממשלתי או פרטי המתיר עירוב בין גברים לנשים בעבודה...".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.6.10

 

שנה לבחירתו מחדש של אחמדי נז'אד

אל-מסתקבל (לבנון), 16.6.10 / חסן בליבל

 

צרפת לאיראן: שמרו על חייהם של ראשי תנועת המחאה

משה"ח הצרפתי דרש משלטונות איראן להבטיח את חייהם של מנהיגי תנועת המחאה, ובמיוחד של מהדי כרובי.

סהאם ניוז (איראן), 15.6.10