המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.6.2010
15/6/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.6.2010

 

בתקציר: דיווח על פסגה עתידית של מנהיגי איראן, סוריה, תורכיה, חזבאללה וחמאס בדמשק * איראן: דיכוי מחאת האופוזיציה ביום השנה לבחירות * נשיא לוב: פיפ"א – ארגון מאפיה עולמי * פריז: חנוכת כיכר ע"ש מחמוד דרויש *דיווח: אל-חרירי יגן על חזבאללה בבית הדין הבינלאומי לרצח אביו * פריז: חנוכת כיכר ע"ש מחמוד דרויש

 

אל-מנאר: מגעים לפסגה של איראן, תורכיה, סוריה, חזבאללה וחמאס בדמשק

אתר אינטרנט סורי דיווח מפי ערוץ אל-מנאר של ארגון חזבאללה על מגעים חשאיים לעריכת פסגה בדמשק של מנהיגי איראן, סוריה, תורכיה, חזבאללה וחמאס כדי להדק את היחסים ביניהם לקראת התמודדות עם האתגרים המאיימים על יציבות האזור. צוין כי כינוס פסגה יביא לשבירת הקיפאון בנושאים אזוריים רבים ויגרום לארה"ב לנקוט בצעדים רציניים כדי לשמור על האינטרסים שלה באזור.

http://sns.sy, 14.6.10

 

דיווח: אל-חרירי יגן על חזבאללה בבית הדין הבינלאומי לרצח אביו

היומון אל-אח'באר דיווח כי בפגישות שקיים לאחרונה ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, עם מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, ועם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הבטיח חרירי שאם בית הדין הבינלאומי לרצח רמ"מ לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, יאשים פעילי חזבאללה במעורבות ברצח, הוא ייצא להגנת הארגון והנהגתו בטענה כי מדובר בחוליה שחדרה לארגון באמצעות 'גורם חיצוני'.   

אל-אח'באר (לבנון), 15.6.10

 

איראן: ננקוט בצעדי גומלין לסנקציות  

ראש המחלקה המדינית במשמרות המהפכה האיראניים, ידאללה ג'ואני, טען כי ארה"ב הובסה בדיון על אישור הסנקציות נגד איראן, ותבוסתה תיחשף לאחר שיתבהרו צעדי הגומלין של איראן. לדבריו, הסנקציות לא יאטו את תוכנית הגרעין של איראן אלא יאיצו אותה.

ג'ואן (איראן), 12.6.10

 

היומון ג'ואן: איומים על מדענים איראנים

היומון ג'ואן, המקורב לנשיא איראן אחמדי-נז'אד ולמשמרות המהפכה, טען כי קבוצת "החזית לשחרור איראן", שנטלה בפברואר 2010 אחריות להתנקשות במדען האיראני, מסעוד עלי מוחמדי, בטהראן, שולחת מכתבי איום למדענים איראניים כדי להפחידם. יצוין כי הארגון אינו מוכר באיראן וכי המינוח "חזית שחרור" מעיד על אוריינטציה ערבית של הארגון. יצוין כי ארגוני מחאה באיראן טענו שהמשטר עומד מאחרי חיסולו של מוחמדי ומאחורי ההודאה באחריות שנשלחה לכלי תקשורת מחוץ לאיראן.

ג'ואן (איראן), 14.6.10

 

תוכנית הגרעין האיראנית מכה שורשים למרות הלחץ הבינ"ל

ג'ואן (איראן), 13.6.10/מאייר: חוסין כשתכאר

 

איראן: המשטר דיכא את מחאת האופוזיציה ביום השנה לבחירות

המחאה לציון שנה למהומות באיראן בעקבות הבחירות לנשיאות (12.6) עברה בשקט יחסי בשל צעדי מנע שנקט המשטר ובהם: אזהרת הציבור מפני השתתפות בהפגנות; שיבוש התקשורת האינטרנטית והסלולרית; מעצרי מנע של מקורבים לראשי תנועת המחאה ונוכחות משטרתית רבה ברחובות. משטרת טהראן דיווחה על מעצר 91 איש בעוד האתר כלמה המזוהה עם מיר חוסין מוסוי טען כי נעצרו 400 איש. בהפגנה באוניברסיטת שריפ בטהראן קראו המפגינים "מוות לטאליבן" ו"מוות לממשלה המרמה את העם"; בקום תקפו תומכי המשטר את מהדי כרובי ואת לשכותיהם של האיתאללות מונתזרי וצאנעי; כמו כן סגר המשטר את לשכתו של האיתאללה מונתזרי.

אתר לשכת מונתזרי, אתר לשכת צאנעי (איראן), אל-שרק אל-אוסט (לונדון) 14.6.10; איסנא, כלמה, רוז (איראן), www.rahesabz.net, 13.6.10; www.alarabiya.net  12.6.10                                                                                                                                                                                            

כתובות נאצה: מוות לצאנעי המתנגד לשלטון חכם ההלכה

מקור: לשכת איתאללה צאנעי (איראן), 14.6.10

 

סגן מפקד משמרות המהפכה: לא נלווה את המשט האיראני

סגן מפקד משמרות  המהפכה, חוסין סלאמי, אמר כי ליווי המשט האיראני לעזה ע"י משמרות המהפכה אינו עומד על הפרק. במקביל אמר מוחמד עלי נוראני, סגן מזכ"ל האגודה האיראנית להגנה על האומה הפלסטינית וממארגני המשט האיראני, כי ארגונו אינו מעוניין בהגנה ביטחונית מצד המשטר והוסיף: "או שניפול בשבי ונמסור את נפשנו, או שנצליח לשבור את המצור על עזה, כך שבשני המקרים, ננצח."

מהר (איראן), 14.6.10

 

בתמונה: ישיבת מארגני המשט האיראני לעזה

מקור: קודסנא (איראן), 14.6.10

 

פריז: חנוכת כיכר ע"ש מחמוד דרויש

בנוכחות יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, חנכה עיריית פריז (14.6.10) כיכר ע"ש המשורר הפלסטיני מחמוד דרויש. ראש העיר, ברטראן דלנואה, בירך את עבאס ואמר כי הוא מקווה לקבל את פניו כנשיא של מדינת פלסטין החוקית במהירות האפשרית. עבאס אמר כי העם הפלסטיני שואף להגיע במהירות לחיים בפלסטין בלי כיבוש, מצור, גדרות ומחסומים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.6.10

 

סעודיה תעביר 15.4 מיליון דולר לרשות הפלסטינית

שגריר סעודיה בליגה הערבית, אחמד קטאן, אמר כי הקרן הסעודית לפיתוח תמשיך לתמוך בתקציב הרשות הפלסטינית ותעניק למשרד האוצר הפלסטיני סיוע כספי בסך 15.4 מיליון דולר.

אל-חיאת (לונדון), 15.6.10  

 

נשיא לוב: פיפ"א – ארגון מאפיה עולמי

נשיא לוב, מועמר אל-קד'אפי, קרא להילחם בהתאחדות הבינ"ל לכדורגל (פיפ"א) ואמר כי היא מהווה ארגון מאפיה עולמי הסוחר בבני אדם. קדאפי נאלץ לדחות ביום את אירועי יום השנה ה-40 לפינוי הכוחות האמריקאיים מלוב (11.6.10) בשל אירועי פתיחת המונדיאל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.6.10

 

איראן: קוקה קולה ונסטלה נחקרות בשל קשריהן עם ישראל

סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה כי באיראן נערכת בדיקה בדבר קשר אפשרי של חברות קוקה קולה ונסטלה המשווקות מוצרים לשוק האיראני עם "הממסד הציוני". התמונה הבאה ליוותה את דיווח פארס.

 

פארס (איראן), 15.6.10