המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.6.2010
9/6/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.6.2010

 

בתקציר: אחמדי-נז'אד: בין איראן לתורכיה מתקיים שת"פ אסטרגי * כווית: הצעת חוק למועצה לאומית בלתי תלויה לזכויות אדם * יומון איראני: רוסיה נוקמת באיראן על שהעדיפה את תורכיה * חמאס ותורכיה מתאמות את הפעילות המשפטית נגד ישראל * עיראק לאיראן: הסיגו כוחותיכם משטחנו

 

חמאס ותורכיה מתאמות את הפעילות המשפטית נגד ישראל

שר המשפטים של חמאס, מוחמד פרג' אל-ר'ול ועמיתו התורכי, סעדאללה ארג'ין, תיאמו בשיחה טלפונית את הפעילות המשפטית נגד ישראל בעקבות אירועי המשט. בשיחה, הביע אל-ר'ול את הערכתו לעמדת תורכיה ש"הרימה את ראשם" של העם הפלסטיני ושל העמים הערביים והאסלאמיים; אירג'ן אמר כי תורכיה מוכנה לשלם מחיר תמורת תמיכתה בתושבי עזה וכי בכוונתה לפעול לקידום הדיון בדו"ח גולדסטון באו"ם.

www.palestine-info.info, 8.6.10

 

כווית: הצעת חוק למועצה לאומית בלתי תלויה לזכויות אדם

חבר הפרלמנט הכוויתי פיצל אל-דויסאן העלה בפרלמנט הצעת חוק להקים מועצה לאומית לזכויות אדם, שתהיה בלתי תלויה ומורכבת מאישי ציבור פעילים בתחום זכויות אדם. למועצה תהיה, בין היתר, הסמכות לטפל בתלונות בתחום זכויות אדם וכן לעקוב אחר אופן ביצוע אמנות בינלאומיות בתחום זה.

אל-סיאסה (כווית), 9.6.10

 

אחמדי-נז'אד: בין איראן לתורכיה מתקיים שת"פ אסטרגי

בראיון לטלוויזיה התורכית, אמר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד כי, בין ארצו לתורכיה מתקיים שת"פ אסטרטגי וכי בזכות תמיכתן ההדדית יכולות המדינות לפתור את כל הסוגיות האזוריות וכי הן בדרכן להיות מעצמות עולמיות. בפגישתו עם נשיא תורכיה, עבדאללה גול, אמר אחמדי-נז'אד כי מתקפת ישראל על המשט תביא למאות משטי סיוע הומיניטארי לעזה. גול הביע את שביעות רצונו מהידוק היחסים בין שתי המדינות.

אתר הנשיאות (איראן), 8.6.10

 

יומון איראני: רוסיה נוקמת באיראן על שהעדיפה את תורכיה

היומון האיראני השמרני המתון אבתכאר, טען כי רוסיה מקדמת את הסנקציות נגד איראן כנקמה על שזו שהעדיפה להסתייע בתורכיה ולא בה ב'הצהרת טהראן'. היומון הזהיר את רוסיה כי שתה"פ שלה עם המערב נגד איראן יוביל לתוצאות קשות ובלתי הפיכות. חבר ועדת המג'לס לביטחון לאומי, עלי אראזאדה, טען כי תמיכתה של רוסיה בסנקציות חושפת את חוסר אמינותה ופוגעת ביחסיה  עם מדינות אחרות.

אבתכאר, מהר (איראן), 7.6.10

 

כרובי: העם ממורמר וממתין להזדמנות להפגין זאת

בראיון ליומון האינטרנט רוז, לקראת יום השנה לבחירות לנשיאות (12.6.10) טען כרובי כי המשטר איבד את אמון העם לאחר שהפקיע את הביטחון ממנו במקום לספק לו אותו. הוא הוסיף כי העם עודנו ממורמר ורק ממתין להזדמנות להפגין זאת וקרא למשטר לכבד כל הסכם שישיגו הפלסטינים מאחר ופתרון הבעיה הפלסטינית מופקד בידי הפלסטינים עצמם.

רוז (איראן), 9.6.10

 

המהפכה האיראנית מכלה את עצמה

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.6.10 / אמג'ד רסמי

 

בכיר איראני קורא למצרים להתיר כניסת משלחת איראנית לעזה

בפגישתו עם ראש משרד האינטרסים המצרי בטהראן, עלא א-דין מוחמד יוסף, ביקש יו"ר וועדת המג'לס לביטחון לאומי באיראן, עלא א-דין בורוג'רדי, כי שלטונות מצרים יתירו למשלחת פרלמנטארית איראנית לבקר בעזה. לדבריו, בכך תמלא מצרים תפקיד חשוב בהסרת הסגר על עזה.

אילנא (איראן), 8.6.10

 

עיראק לאיראן: הסיגו כוחותיכם משטחנו

שה"ח העיראקי, הושיאר זיבארי, דרש מעמיתו האיראני, מנוצ'הר מותכי, כי איראן תסיג את כוחותיה משטח עיראק ותפסיק את הפגזותיה על חבל כורדיסטאן בצפון עיראק. עם זאת, הביע זיבארי את נכונותה של עיראק לסייע לאיראן במאבקה מול ארגוני אופוזיציה איראנים הפועלים בגבול בין המדינות. יצוין כי  שגריר איראן בעיראק, חסן כאט'מי קומי, טען כי כוחות איראניים לא נכנסו כלל לעיראק.

מהר (איראן), 9.6.10; alarabiy.net, 8.6.10