המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 20.5.2010
20/5/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 20.5.2010

 

בתקציר: עריקאת: לא הסכמנו לנוכחות נאט"ו במדינה הפלסטינית * בכיר בחמאס: הבהרנו לארה"ב: אין הסכם בלעדינו; לא נכשיל הסכם בגבולות 67' *  יו"ר המג'לס הכוויתי: הסכם הגרעין של טהראן – ניצחון לאיראן * החרמת מוצרי ההתנחלויות – חובה דתית * סעודיה: מדוע התפטר עורך היומון אל-וטן?

 

אסד: יש לנו ערוצי תקשורת רבים עם ארה"ב 

בפגישתו עם ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי (18.5.10), אמר נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, כי הדיאלוג בין ארצו לבין ארה"ב מתנהל בערוצים רבים וכי בקרוב תבקר משלחת אמריקאית בסוריה, ולפיכך אין צורך שאל-חרירי, שיבקר בקרוב בוושינגטון, יתווך בין הממשל האמריקאי לבין סוריה. 

אל-אח'באר (לבנון), 19.5.10

 

אסד: על ארה"ב לצפות ליותר "לא" מאשר "כן" מצד סוריה'

בשיחה עם אינטלקטואלים ערבים אמר נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, כי על ארה"ב לצפות ליותר אמירות "לא" מאשר "כן" מצד סוריה, ברמזו שארצו לא תיכנע ללחצים. לדבריו, לסוריה יש מדיניות אקטיבית והיא אינה מסתפקת בתגובות למעשיהם של אחרים. עוד טען כי הוא דחה מסר שהעביר שמעון פרס באמצעות נשיא רוסיה, מדבדב, הכולל נכונות ישראלית לסגת מהגולן בתמורה להתנתקות של סוריה מאיראן ומההתנגדות ויעץ למדבדב לא לבזבז את זמנו על רעיונות כאלה. 

אל-ספיר (לבנון), 18.5.10

 

עריקאת: לא הסכמנו לנוכחות נאט"ו במדינה הפלסטינית

ראש מחלקת המו"מ של אש"פ, סאיב עריקאת, הכחיש ידיעה כי פלסטינים מסכימים לנוכחות כוחות נאט"ו על שטחי המדינה הפלסטינית שתקום כדי להגן עליה, לפקח על גבולותיה ועל המעברים אליה וכדי למנוע כניסת נשק למדינה המפורזת.

www.maannews.net , 20.5.10 אל-קדס אל-ערבי (לונדון) 20.5.10

 

רל"ש אחמדי-נז'אד: אם ישראל תתקוף – היא תחוסל תוך שבוע

בנאום בסארי (צפון איראן) איים אספנדיאר רחים משאי, ראש לשכתו של אחמדי-נז'אד, כי איראן תשמיד את ישראל תוך שבוע עד עשרה ימים, אם תותקף על ידה.

פארס (איראן), 20.5.10

 

בכיר בחמאס: הבהרנו לארה"ב: אין הסכם בלעדינו; לא נכשיל הסכם בגבולות 67'

יועץ ממשל החמאס בעזה, אחמד יוסף, מסר ליומון אל-חיאת כי התנועה קראה במכתבים ששגרה לנשיא אובמה להידבר עימה והבהירה כי לא יושג הסדר אמיתי בלעדיה. הוא הבטיח שחמאס לא תכשיל הסדר שלום שיבטיח הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה ירושלים.

אל-חיאת (לונדון), 20.5.10

 

איראן: רוצח ר"מ איראן בחת'יאר התקבל בטהראן ע"י בכירי המשטר

עלי וכילי-ראד, רוצחו של ר"מ איראן בתקופת השאה, שאהפור בח'תיאר, בפריז ב-1991, ששוחרר בטרם ריצה את מלוא מאסר העולם שנגזר עליו בצרפת, הגיע לטהראן והתקבל בפרחים ובממתקים ע"י בכירי המשטר. דוברי המשטר הכחישו קשר בין שחרורו לשחרור הצרפתייה קלוטילד רייס, שנידונה לעשר שנות מאסר באשמת ריגול.

Khaandaniha.com, 19.5.10 

 

קריקטורה באיראן: אחמדי-נז'אד מקבל את פני רוצחו של בח'תיאר

מקור: רוז (איראן), 20.5.2010/ ניק-אהאנג כות'ר

 

יו"ר המג'לס הכוויתי: הסכם הגרעין של טהראן – ניצחון לאיראן

יו"ר המג'לס הכוויתי, ג'אסם מוחמד אל-ח'ראפי, המבקר באיראן, אמר בראיון לסו"י פארס כי 'הצהרת טהראן' היא "ניצחון דיפלומטי לאיראן וצעד חשוב ליצירת אמון בינה לבין הקהילה הבינ"ל", שצריכה לפעול להשלמת העסקה. לדבריו, 'הצהרת טהראן' היא צעד חיובי בדרך לשת"פ פומבי וגלוי בין איראן לסבא"א. עורך היומון כיהאן, חוסין שריעתמדרי, מקורבו של מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, טען במאמרו כי עסקת הגרעין עם ברזיל ותורכיה, היא בבחינת הצהרה שמימושה מותנה בהסכמתה של "קבוצת וינה", אך הסיכוי להסכמה כזו נמוך. היומון ג'ומהורי-י אסלאמי, התומך בהאשמי רפסנג'אני ומבקר את אחמדי-נז'אד, טען כי טהראן נסוגה מעמדותיה וההסכם מבטא כשלון מול המערב.  

פארס (איראן), 19.5.10; כיהאן, ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 18.5.10

 

אל-קרדאוי בא למאוריטניה בעקבות ניתוק יחסיה עם ישראל

ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי, אמר בעת ביקורו במאוריטניה ולאחר שנפגש עם הנשיא, מוחמד ולד עבד אל-עזיז, כי במשך שנים רבות נמנע מלבקר בה בשל היחסים שקיימה עם ישראל, אך נשיא מאוריטניה "התעקש לטהר את הארץ מהטומאה הזאת למרות הלחצים הגדולים שהיה נתון להם... ולהפוך את מאוריטניה בחזרה לארץ אסלאמית וערבית אמיתית."

אל-ראיה (קטר), 20.5.10

 

החרמת מוצרי ההתנחלויות – חובה דתית

השופט הפלסטיני השרעי העליון, תיסיר אל-תמימי, אמר כי ההלכה אוסרת עבודה בהתנחלויות או קנייה ומכירה של מוצריהן וכי החרמתן היא חובה דתית. שלשום (18.5) השיק שר הכלכלה הפלסטיני, חסן אבו לבדה, קמפיין להחרמת מוצרי ההתנחלויות ובמסגרתו תופץ בין תושבי הגדמ"ע רשימה של 500 מוצרים שיש להחרים והסטיקר "מצפוני שקט, המקום הזה נקי ממוצרי ההתנחלויות", להדבקה על דלתות הבתים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 20.5.10;  אל-איאם (רש"פ), 18.5.10

 

סעודיה: מדוע התפטר עורך היומון אל-וטן?

ב-15.5.10 דווח כי ג'מאל ח'אשוקג'י, עורך היומון הסעודי אל-וטן, התפטר מתפקידו. לצד כמה הערכות כי הצעד נבע מסיבות אישיות, הוצגו טענות לפיהן ח'אשוקג'י פוטר בשל פרסום (13.5.10) מאמר התקפה על הסלפיה מאת אבראהים אל-אלמעי, בעל טור ביומון. על אל-אלמעי נאסר להמשיך לכתוב ביומון, בגין מאמר זה. יצוין כי בשנת 2004 פוטר ח'אשוקג'י ממשרתו כעורך, בשל מאמר שפרסם נגד משטרת הדת הסעודית, והוא שב לתפקיד כעבור שלוש שנים.      

www.almarkazia.net, 18.5.10; www.saudiyoon.com, 17.5.10;  www.elaph.com, 15.5.10

 

יומון כוויתי: חזבאללה חותר לאיזון אסטרטגי מול ישראל

היומון אל-ראי דיווח כי במלחמה הבאה חזבאללה ינסה להשיג איזון אסטרטגי מול ישראל ולא יסתפק ביכולת האיום שלו על ישראל. לדברי היומון, לחזבאללה יכולת לשגר מדי יום 30 טילים לטווח רחוק מסוג זלזאל, פאתח 110 ו-M-600; 600 טילים קצרי טווח וטילי אל-צאעקה ללוחמה ימית.

אל-ראי (כווית), 18.5.10