המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.5.2010
17/5/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.5.2010

 

בתקציר: אל מצריון: מצרים ניתקה מגעים עם חמאס * בכיר בחמאס: שיפור קרוב ביחסי החוץ של חמאס *  אש"ף: זכות השיבה לבתים ולכפרים – מקודשת * פת"ח: חמאס מפיצה כרוזים מזויפים נגד מנהיגינו * תורכיה: שר ההקדשים של הרש"פ ביטל נאום עקב לחץ של תומכי חמאס * איראן: 3 מפגינים יוצאו להורג

 

פת"ח: חמאס מפיצה כרוזים מזויפים נגד מנהיגינו

בתגובה לכרוז שהופץ בשם גדודי אל-אקצא (הזרוע הצבאית של פת"ח), המאיים על חייו של חבר הוועד המרכזי של פת"ח, מחמד דחלאן, טענה פת"ח כי חמאס הפיצה כרוז מזויף וחתמה בשם גדודי אל-אקצא. בכרוז נגד דחלאן נאמר כי הוא ואנשיו מקדמים הסדר הכולל חילופי שטחים ויישובם מחדש של הפליטים הפלסטינים תוך ויתור על זכות השיבה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 17.5.10;  www.palestine-info.info, 14.5.10

  

אל מצריון: מצרים ניתקה מגעים עם חמאס

היומון אל-מצריון דיווח מפי מקורות בכירים כי מצרים החליטה לעצור את כל המגעים עם מנהיגי חמאס בשטחים ובחו"ל, למנוע מהם אשרות כניסה למצרים בתקופה הקרובה ולהקפיא את כל ערוצי התקשורת הדיפלומטיים והביטחוניים עימם. לדברי המקורות, הצעד אינו קשור לסירובה של חמאס לחתום על מסמך הפיוס הפלסטיני אלא תגובה למסע השמצה שמנהלים לאחרונה מנהיגי חמאס נגד מצרים.

אל-מצריון (מצרים), 17.5.10

 

בכיר בחמאס: שיפור קרוב ביחסי החוץ של חמאס

בכיר החמאס, מחמוד אל-זהאר, אמר כי בקרוב יחול שיפור ביחסים של ממשל החמאס ותנועת החמאס עם מדינות שונות כגון שוויץ ונורבגיה, וכי פגישתם של נשיא רוסיה, נשיא סוריה וח'אלד משעל היא חלק מהרחבת הקשרים של רוסיה עם הכוחות האסלאמיים בעולם. לדבריו, חמאס מקיימת מגעים עם פת"ח ומצרים בנוגע לדרכים חדשות לסיום הפילוג הפלסטיני.

www.palestine-info.info,  15.5.10

 

אש"ף: זכות השיבה לבתים ולכפרים - מקודשת

המחלקה ליחסים בינ"ל של אש"ף מסרה בגילוי דעת לרגל מלאת 62 שנים לנכבה, כי זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לבתיהם ולכפריהם מקודשת ולא ניתנת למיקוח.

www.wafa.ps, 13.5.10

 

תורכיה: שר ההקדשים של הרש"פ ביטל נאום עקב לחץ של תומכי חמאס

סו"י המקורבת לחמאס דיווחה כי שר ההקדשים של הרש"פ, מחמוד אל-הבאש, נאלץ לבטל את נאומו באיסטנבול לרגל יום הנכבה בשל לחץ של תורכים תומכי חמאס שנכחו במקום. נור אל-דין שרין, התורכי שארגן את המחאה, הסביר כי כל התורכים המוסלמים מכירים בלגיטימיות של ממשל החמאס כמייצג העם הפלסטיני וכי יש לנקוט עמדה קשה נגד "המשת"פים" מהרש"פ שבוגדים בהתנגדות הפלסטינית.

www.palestine-info.info, 15.5.10

 

הערבים מתכתשים ביניהם על ספינתם הטובעת

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.5.10 / אמג'ד רסמי 

 

סעד אל-דין אבראהים גורש מקטר

היומון אל-אהראם אל מסאאי דיווח כי שלטונות קטר גירשו מהמדינה (10.5.10) את ראש מרכז אבן ח'לדון למחקר ופיתוח ומנהל המוסד הערבי לדמוקרטיה, ד"ר סעד אל-דין אברהים והעריך כי הצעד מהווה  ניסיון קטרי להתקרב למצרים. העיתון העצמאי אל-יום אל-סאבע דיווח כי קטר ביטלה את אשרת הכניסה של סעד אל-דין לדוחה וטען כי הסיבה לצעד היא מעילה שביצע חסן מרזוק, מקורב לסעד אל-דין ומזכ"ל המוסד הערבי לדמוקרטיה, בכספי הארגון שהוקם לפני כעשור בחסות הנסיכה מוזה, אשת אמיר קטר.

אל-אהראם אל-מסאאי (מצרים), 12.5.10;  אל-יום אל-סאבע (מצרים), 11.5.10

 

איראן: 3 מפגינים יוצאו להורג

התובע הכללי של טהראן, עבאס ג'עפרי דולתאבאדי, אמר כי המשטר דוחה את מעצרם של ראשי תנועת המחאה, מיר חוסין מוסוי ומהדי כרובי, למועד אחר כיוון שהדבר אינו משרת כעת את האינטרסים שלו. לדבריו, שלושה ממפגיני יום העאשורא (27.12.09) יוצאו להורג בשל פעילותם.

פארס (איראן), 15.5.10

 

דיווח: איראן מסייעת לקמפיין הבחירות של אל-בראדעי

היומון אל-סיאסה, הידוע בהתנגדותו לאיראן, דיווח כי בכיר איראני מסר בבוקרשט לאיש עסקים המקורב למוחמד אל-בראדעי, המחאה ע"ס 7 מיליון דולר למימון קמפיין הבחירות של אל-בראדעי לנשיאות מצרים. עפ"י הידיעה הבכיר האיראני הבטיח כל סיוע שיידרש להבטחת הצלחתו של אל-בראדעי, כולל מידע נגד הנשיא מובארכ.

אל-סיאסה (כווית), 15.5.10

 

דיסידנט איראני: המשטר האיראני – בלתי לגיטימי

הדיסידנט האיראני, אכבר גנג'י, טען כי מנהיג איראן ח'אמנאי לא יצליח לדכא את הנשים, האינטלקטואלים, הנוער והפועלים במדינה ולהפכה לדיקטטורה בדומה לקדאפי (לוב) או חאפט' אל-אסד (סוריה). הוא חלק על טענת המשטר ש'חכם ההלכה' מונה מטעם 'האמאם הנעלם' וטען שהקוראן לא הציג מודל שלטוני כלשהו וגם לא מסר את השלטון לידי האמאמים השיעיים.

רוז (איראן), 13.5.10