המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתונאית סעודית: הליברלים הסעודים פוחדים להיחשף
16/5/2010


עיתונאית סעודית: הליברלים הסעודים פוחדים לחשוף את עמדתם

 

במאמר ביומון הכוויתי אל-ראי תקפה העיתונאית הסעודית נאדין אל-בודיר[1] את הליברלים הסעודים, על סירובם להצהיר בפומבי שהם משתייכים לזרם הליברלי, מפחד השלטונות והזרמים הקיצוניים. לדבריה, רבים מהמצטרפים לזרם הליברלי בסעודיה עשו זאת מתוך צביעות ואינטרסים אישים. 

 

להלן תרגום המאמר:

 

"כיצד מבינים הליברלים את הליברליות?

הליברלים במדינות המפרץ חלוקים בנוגע להגדרתה... רבים מן הליברלים בכווית או בחריין מכריזים בגלוי על נטייתם לחילוניות ולליברליות, כשהם מתפארים ומתגאים בתמיכתם בחרות ובשינוי. מנגד, רוב הליברלים הסעודים חוששים להצהיר על כך שהאידיאולוגיה שלהם שונה מזו השלטת [בארצם] או מן האידיאולוגיה הקיצונית. פחד זה מזיק לתנועה הליברלית, שהפכה בסעודיה לעניין חשאי שמטרותיו לא ברורות לציבור.

 

אם תשאל [את הליברל הסעודי]: מה נטייתך? האם אתה ליברל? הוא יסמיק ויציין שהשקפותיו הן חלק בלתי נפרד מן המסורת והמורשת והצרכים של תהליך הרפורמה שהמדינה מיישמת בחוכמה ובהדרגתיות, ושהוא שותף לסדר הקיים. אם תחזור ותשאל אותו: האם אתה ליברל? הוא ישיב על השאלה בשאלה: למה אתה מתכוון בליברליזם, מהו הליברליזם? כל אחד מגדירו בהתאם להשקפתו האישית. אתה נלאה [מן השיחה] וחוזר על [הניסיון] לברר, מתוך תקווה לצאת מהשיחה עם תוצאה כלשהי [אך לשווא]. איני רוצה הגדרה חיצונית לליברליזם, אנא תענה לי רק האם אתה ליברל או לא? הוא יענה לך: אני אדם שקורא לקדמה, פלורליזם, חופש הדעה, מאבק בקיצוניות, שמירה על המסורת, וכו'.

 

הוא לעולם לא יפיל עצמו בפח של הודאה בהשתייכות לזרם הליברלי, שכן משמעות הדבר היא חשיפה עצמית לאש הביקורת. כולם יבקרו אותו ויאמרו עליו שהוא כופר שעזב את דתו ואת עמו. [ולכן] במקום להטיל את עצמו אל שממת ההודאה [בהשתייכות] לזרם האידיאולוגי שלו... הוא מצטרף לעדר.

 

אולם, בפגישות פרטיות עמו אתה שומע תשובות אחרות. המשפטים שלו מלאים בהסתמכויות על מימרה של דרווין, דעה של רוסו או ביטוי של ניטשה, והוא מדקלם בקול רם מלים שאינו מבין את משמעותן. הוא עוצר למנוחה קצרה ... ועובר לדבר איתך על חופש בדרגה שהעולם לא מכיר...

הנתק בין מה שקורה [אצל הליברלים הסעודים]  בפורומים סגורים לבין דבריהם בתקשורת, הוא הסיבה להשפעה הדלה שיש לליברליזם הסעודי, והוא הסיבה לניצחון הזרם הקיצוני ולשלטונו בכל תחומי החיים... להאמין באידיאולוגיה שלך פירושו להיאבק עליה ולחתור להגשמתה. לדבר עליה בחשאי בלבד – זה [טוב] לזמן מוגבל; להתמיד בכך, כפי שקורה היום [בסעודיה], פירושו שאיש לא יתייחס [אל האידיאולוגיה שלך] ברצינות. אם התומכים האדוקים ביותר שלה פוחדים ממנה, מה נצפה מעמדתם של שאר האנשים [כלפיה]?

 

הקיצוניים... גרמו לכולם לסבור שמדובר בכפירה, למרות שהליברליזם היא אידיאולוגיה שאין לה קשר להיותו של האדם דתי או לא. משמעות הליברליזם היא הזכות לבחור ולחשוב בחופשיות מבלי שייכפה עליך אורח חיים מסוים. רק מעטים בסעודיה מעזים להפגין את הליברליות שלהם ולהגן עליה ועל תומכיה, להסביר את משמעותה ולהבהיר שאין לה קשר ל[היעדר] אמונה, כפי שטוענים אויביה.

 

במקביל, יש גורם אחר שנטפל לליברליזם. [מדובר במי] שעושים זאת מתוך צביעות כאשר המצב הכללי במדינה החל לנטות חסד לפלורליזם, וכשהמגמה הפוליטית היום היא להכיר באחר ובחרותו. אם פוליטיקאי כלשהו ישא נאום בו יתכחש  לחדשנות ולתומכים בחירויות, אתה תגלה שאותו אדם ש[הציג עצמו כליברל] מדבר עתה על חברי הנביא [כאדם דתי].... חברותו בארגון כלשהו והצטרפותו לאידיאולוגיה או לזרם [ליברלי] כלשהו הם זמניים בלבד, ומסתיימים עם פקיעת האינטרס האישי שמאחורי ההצטרפות הזאת. הוא חי בציפייה, וממתין לדעת את העמדה הפוליטית הכללית, ולאחר מכן מתאים אליה את דעתו הפוליטית. רגשותיו מעורפלים ועמדותיו נגררות, דאגותיו נוגעות רק לעצמו. התנועות האסלאמיות אינן האחראיות היחידות לניסיונות לחסל את הליברליזם הסעודי באיבו. גורם נוסף הם הליברלים בתוך [סעודיה] הסובלים משני פגמים מבישים...: חרפת הבושה [להכריז על אמונתם]; וחרפת הפחד [מפני השלטונות ומפני הזרמים האחרים]. "[2]



[1] אל-בודיר עובדת כמגישה בערוץ הטלוויזיה האמריקאי בשפה הערבית אל-חורה. ראו מאמר נוסף שלה בדוח ממרי: http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/3934.htm 

[2] אל-ראי (כווית), 19.4.2010