המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.5.2010
9/5/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.5.2010

 

בתקציר: נשיא לבנון: במצב הקיים, אין לדרוש מחזבאללה להתפרק מנשקו * אחמדי-נז'אד: עוד סנקציות יובילו לסופו של אובמה * עבד רבה: האסטרטגיה שלנו - מאבק לא אלים ובניית תשתית למדינה * הרש"פ פועלת לדחיית צירופה של ישראל ל-OECD * אל-חיאת: לאירופה אין תנאים מוקדמים לביצוע החלטה 1995

 

אחמדי-נז'אד: עוד סנקציות יובילו לסופו של אובמה

בנאום בכאשאן (מרכז איראן), טען נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, כי משמעותן של סנקציות במועה"ב על איראן "הן סופו של אובמה" וסוף ההגמוניה של ארה"ב בעולם. לדבריו, ארה"ב תלויה באיראן ובלעדיה היא לא תוכל לעשות דבר במזה"ת. על ישראל אמר, שהיא משולה למטוס צולל שמנועו כבה; במקביל מסר היומון האיראני, ג'ומהורי-י אסלאמי, שאיש העסקים האמריקאי ממוצא איראני, הושנג אמיר-אחמדי, נשיא המועצה האמריקאית-איראנית, שנשא ונתן בעבר בשם ארה"ב על פתיחת נציגות אמריקאית בדרג נמוך בטהראן, בא לאיראן ונפגש עם פקידים מממשלת אחמדי-נז'אד.

פארס, ג'ומהורי-י אסלאמי ( איראן), 9.5.10

 

טהראן: דנים בהצעת ברזיל לעסקת חילופי האורניום

בתגובה לדברי שה"ח הברזילאי (5.5.10) כי ברזיל לא הגישה לאיראן הצעת פשרה בעסקת חילופי האורניום, אמר דובר משה"ח האיראני, ראמין מהמאן-פרסת, כי ברזיל ותורכיה הציגו חלופות לקיום העסקה, הנבחנות עתה באיראן. לדבריו, נבדקות הצעות לגבי מיקום העסקה, אך הוא שב וציין שאיראן רוצה לקיימה בשטחה.

אילנא, 8.5.10

 

נשיא לבנון: במצב הקיים, אין לדרוש מחזבאללה להתפרק מנשקו

נשיא לבנון, מישל סולימאן, אמר כי ארצו איננה יכולה ואף אסור לה לדרוש מחזבאללה לפרק את נשקו או להעבירו לסמכות המדינה. לדבריו, הסיבות לכך הן האיומים הישראליים הקיימים על לבנון; המתח השורר באזור; אי גיבוש אסטרטגיה להגנה על לבנון.

 אל-דיאר (לבנון), 8.5.10

 

היהודים מאחורי המלחמה נגד האסלאם

אל-ראיה (קטר), 8.5.10 / אמיה ג'חא

 

עבד רבה: האסטרטגיה שלנו - מאבק עממי לא אלים ובניית תשתית למדינה  

מזכיר הוועה"פ של אש"פ, יאסר עבד רבה, אמר כי החלטת ההנהגה הפלסטינית לחדש את המו"מ היא במסגרת אסטרטגיית הפעילות הלאומית המתבססת על המשך תפקידו של אש"פ כנציג לגיטימי בלעדי של העם הפלסטיני; המשך המאבק העממי הבלתי אלים והמשך בניית התשתית של המדינה הפלסטינית.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 9.5.2010

 

טהראן: צנזורה גורפת ביריד הספרים הבינ"ל

כלי תקשורת באיראן מדווחים כי ביריד הספרים הבינ"ל ה-23 בטהראן (5-15.5.10) הוסרו מן הדוכנים ספרים על שואת היהודים באירופה, על הדת הבהאית, ועל ערביות המפרץ ותמיכת איראן בטרור. כמו כן נסגר דוכנה של מצרים לאחר שהוצגה בו ה'אנציקלופדיה של המפרץ הערבי.'

טהראן טיימס (איראן), khaandaniha.com, 8.5.10; תאבנאק (איראן), 7.5.10

 

הרש"פ פועלת לדחיית צירופה של ישראל ל-OECD

משה"ח של הרש"פ ביקש משרי החוץ של המדינות החברות ב-OECD (הארגון לשת"פ ופיתוח כלכלי) לדחות את צירופה של ישראל לארגון מכיוון שדוחותיה לארגון כוללים את מז' ירושלים וההתנחלויות ובכך ניתנת לגיטימציה לכיבוש ולמדיניות התוקפנית והגזענית נגד הפלסטינים. משה"ח של הרש"פ קבע שעל ישראל לכבד את החוק הבינ"ל ואת זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית בטרם תצורף לארגון.

www.maannews.net, 6.5.10

 

אל-חיאת: לאירופה אין תנאים מוקדמים לביצוע החלטה 1995

היומון אל-חיאת דיווח כי נציגי חמש המדינות הקבועות במועה"ב ונציגים ערביים, דנו בפגישה שקיימו  (6.5.10) בשולי ועידת ה-NPT בניו יורק, בהצעתה של רוסיה לכנס ועידה שתדון בביצוע החלטת ועידת ה-NPT  משנת 1995, הקובעת כי המזה"ת יהיה נקי מנשק גרעיני. לאחרונה דיווח אל-חיאת על מסמך רוסי-אמריקאי המתנה את ביצוע ההחלטה בהסכם שלום ערבי-ישראלי ובסילוק הנשק הביולוגי והכימי מהאזור ואולם מקורות אירופאים מסרו ליומון כי אירופה איננה מציבה תנאים לביצוע ההחלטה.

אל-חיאת (לונדון), 7.5.10

 

אובמה מנקה את העולם מנשק גרעיני, לבד מהגרעין הישראלי

עכאט' (סעודיה), 5.5.10 

 

שה"ח הסורי: על ארה"ב למלא התחייבויותיה לסוריה

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, דרש מארה"ב למלא את התחייבויותיה לסוריה ולקיים את מה שסוכם בדיאלוג  בין המדינות, וטען כי ארצו עמדה בכל התחייבויותיה לארה"ב. לדבריו, מבחינת סוריה הדיאלוג עם ארה"ב, שנמשך יותר משנה, הסתיים ועל  ארה"ב למלא אחר הסיכומים שהושגו אם רצונה בנרמול היחסים. שגרירת ארה"ב בקהיר, מרגרט סקובי, אמרה בשיחה עם עורכי עיתונים ודיפלומטים, כי ישנן שיחות בלתי ישירות עם סוריה בנושאים שבמחלוקת, בהם העברת נשק למיליציות הלבנוניות, לחזבאללה ולקבוצות טרור באזור.

אל-ספיר (לבנון), אל-אהראם (מצרים), 6.5.10

 

עבאס: בכל יום אנו חושפים מצבורי נשק של החמאס

מחמוד עבאס, יו"ר הרש"פ, אמר ליומון אל-שרק אל-אוסט כי בכל יום חושפת הרש"פ מצבורי נשק גדולים של החמאס בגדמ"ע. לדבריו הוא קיבל מסרים מראשי חמאס בעזה בדבר נכונותם לקדם את שיחות הפיוס, אך ההכרעה צריכה להתקבל ע"י ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.5.10 

 

איראןנאסר עיתונאי שטען כי המשטר הפעיל אלימות נגד סטודנטים

עורך אתר האינטרנט האמ-מיהאן, התומך בתנועת המחאה, מזיאר ח'וסראוינשלח לכלא אוין באשמת הפצת שקריםלאחר שמתח ביקורת על שימוש המשטר באלימות כלפי סטודנטים באונ' טהראן לפני כשנה. מאמרו של ח'וסראוי, פורסם לאחר שדוברי המשטר טענו כי הסרטונים בהם נראו כוחות המשטר תוקפים סטודנטים במעונותיהם באונ' טהראן, ופורסמו ב-BBC וברשת האינטרנט, מפוברקים.

האם-מיהאן (איראן), 3.5.10

 

הדרישה האמריקאית לחירויות במזה"ת

אל-ג'מהוריה (תימן), 5.5.10 / כמאל שרף