המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ח"כ ערבי: להקים ח'ליפות אסלאמית גדולה ובתוכה ישראל
9/5/2010

 

ח"כ ערבי: להקים ח'ליפות אסלאמית גדולה שתכלול את ישראל

 

בראיון לשבועון כל אל-ערב היוצא לאור בישראל, קרא מסעוד ר'נאים, חבר כנסת מסיעת רע"מ-תע"ל, החבר בפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, להקים ח'ליפות אסלאמית גדולה שתכלול את ישראל ואמר כי כל הדרכים כשרות להגן על ירושלים ועל מסגד אל-אקצא. ר'נאים הביע תמיכה בציר של איראן, סוריה וחזבאללה, וגם קרא להכיר בלגיטימיות של שלטון החמאס ברצועת עזה.

להלן קטעים מן הראיון.

 

ישראל צריכה להיות חלק מהח'ליפות האסלאמית הגדולה

"... ש: האם כאסלאמיסט אתה מאמין שיש צורך להקים מדינה אסלאמית או משטר אסלאמי בפלסטין ובמולדת הערבית והאסלאמית?

ת: יש צורך בחזרתה של הח'ליפות האסלאמית, ואני סבור שהיא הפתרון האידיאלי לחולשה, להתמוטטות ולהתפוררות שמהן סובלים הערבים והמוסלמים... אני סבור שח'ליפות אסלאמית היא [גם] אינטרס של היהודים עצמם, שהרי תור הזהב שלהם כיהודים היה במסגרת הח'ליפות האסלאמית.

 

ש: מהן מסקנותיך מהנכבה [קרי: תוצאות מלחמת 48] של עמנו, ומהו הפתרון?

ת: אנחנו, כתנועה אסלאמית, מציגים ראייה שונה ופירוש שונה מאלו של שאר המפלגות והתנועות לסיבות ולנסיבות של הנכבה. איננו מתמקדים בגורמים החיצוניים כגון קולוניאליזם וכיבוש, או [מתמקדים] מבחינה גיאוגרפית רק בפלסטין. לדעתנו, הנכבה היא תוצאה של חולשה והתמוטטות של הגוף האסלאמי הכללי, ולכן אסור לנו להסתגר בתוך עצמנו ועלינו לחזק את הגוף ואת הישות האסלאמית.

 

ש: מהו גורלה של ישראל במצב הזה?

ת: על ישראל להיות חלק מהמדינה האסלאמית הגדולה. איננו נגד היהודים אלא נגד התנועה הציונית ורעיונותיה הגזעניים, אבל אסור לנו לשכוח את אחריותנו ואת הגורמים לנכבה...

 

כל הדרכים כשרות להגנה על אל-אקצא

ש: האם עשית משהו קונקרטי לגבי [מסגד] אל-אקצא?

ת: בוודאי, הלכתי לשם ונפגשנו עם האחראים על ההקדשים ועם המופתי, זו חובתנו כחברי כנסת לעשות זאת. הפעילות הפוליטית הרשמית משלימה את הפעילות העממית בשטח. החלפתי מכתבים עם שרים ועם ראש הממשלה [בעניין זה]. אמרתי בכנסת שכמוסלמים יש לנו זכות על אל-אקצא. אם השיח' ראא'ד [צלאח] נעצר משום שקרא לאנשים להגן על אל-אקצא, אז אני דרשתי [להגן על המסגד] מעל בימת הכנסת...

 

ש: האם זה אומר שהמאבק [על אל-אקצא] צריך להיות רגוע ובדרכי שלום?

ת: ...אסור לנו לוותר על אף דרך, אנחנו תנועה עממית ציבורית לפני [שאנחנו חברים] בכנסת. הכנסת איננה תחליף ואינה עניין עקרוני לגבינו. אם נבצע הערכה של פעילותנו בכנסת ויתברר שאיננו משרתים את עניינינו, ייתכן שנפרוש ממנה. כאשר אני מדבר על המאבק שלנו זה לא רק על אל-אקצא, אלא [גם על] קרקעות לבנייה ועל האסירים... אין סתירה בין הפעילות העממית והציבורית למען אל-אקצא לבין פעילותי כחבר כנסת. דרשתי מראש הממשלה שנערוך סיור מתחת לאל-אקצא כדי ללמוד את המצב.

 

ש: כלומר, אתם מסכימים עם הפלג הצפוני שאל-אקצא בסכנה?

ת: ודאי שאל-אקצא בסכנה. עלינו לראות את אל-אקצא כחלק מהמערך של ירושלים ושל מה שקורה בה. היום יש ייהוד של ירושלים ואל-אקצא הוא חלק מהעניינים האלה. הממשלה גם מעודדת ומקלה על קבוצות קיצוניות בעניין בניית בית המקדש, דבר המציב את אל-אקצא בפני סכנה. לדעתי ירושלים ואל-אקצא נמצאים בסכנה כל עוד ירושלים נמצאת תחת כיבוש...

 

תומך בציר של איראן, סוריה וחזבאללה; שלטון החמאס לגיטימי

ש: אם איראן תותקף בהשתתפות מדינות ערביות, במי תצדד או תתמוך?

ת: אני נגד כל תוקפנות וברית שאינן משרתות את האינטרס הערבי. אני עם בעל העניין הצודק. הציר של איראן, חזבאללה וסוריה מייצג את דרך ההתנגדות ואי-הכניעה, ובאופן טבעי אני עם הציר זה.

 

ש: ישראל, הרש"פ ואמריקה מנהלות קמפיין נגד חמאס, מהי עמדתכם בנוגע לקמפיין הזה?

ת: על הרש"פ לשקף תקוותיו של העם הפלסטיני ולכן עליה לשוב אליו. עמדתי ועמדת התנועה האסלאמית היא [שצריך להיות] פיוס בין הפלגים הפלסטיניים... תנועת החמאס צדקה כשהשתתפה בבחירות, והניסיון לסכל את תוצאותיהן הוא שהוביל לפילוג הקיים. על ישראל וארה"ב לכבד את רצונו של העם הפלסטיני.

 

ש: האם מה שקרה בעזה הוא הפיכה או החזרת [הזכויות] הלגיטימיות?

ת: הייתי מעדיף שמה שקרה לא היה קורה, משום שהחיסולים [של אנשי פת"ח בידי חמאס] שנלוו לכך הזיקו לתנועת החמאס. העניין הפלסטיני היה יוצא נשכר לו [זה קרה] בדרכי שלום, ולו חמאס הייתה מפגינה איפוק.

 

ש: האם אתה רואה בתפקיד התורכי גאולה בשבילנו?

ת: אינני מהאגודה של 'המשיח שמצפים לו' [באמונה השיעית], אסור לנו להפוך את הגאולה לעניין אישי. [ר"מ תורכיה] ארדואן נתן דוגמה ופתר בעיות של אנשים, וזהו האסלאם. [מפלגת] 'הצדק והפיתוח' [שבראשותו] הציגה אסלאם ריאלי הקורא נכון את המציאות... ארדואן פועל בצורה ריאלית, על-פי עמדות אסלאמיות יציבות, תוך הפגנת גמישות.

 

ש: איך אתה רואה את חזבאללה?

ת: חזבאללה היה שסתום הביטחון של הפיוס האזרחי בלבנון. הסיד חסן נאסרללה שילב בהצלחה בין השיח הפוליטי לשיח הדתי, והוא יוצא מתוך האמונה השיעית. אני מדבר על חזבאללה כעל דגם של מפלגה פוליטית המגלה התייחסות מיוחדת לשיח האסלאמי, כחלק מן השיח הפוליטי הרחב...

 

ש: האם יש אפשרות שהרשימה שלכם תכלול נוצרים?

ת: כן, משום שיש לנו תוכנית פוליטית ולא דתית. איננו מדברים על אסלאם עדתי, אלא על שיח תרבותי ופוליטי כללי, שהוא מספיק רחב בשביל כולם. אני רוצה בנוצרי כשותף לבניית התרבות האסלאמית."[1]



[1] כל אל-ערב (ישראל), 7.5.2010

תגיות