המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 5.5.2010
5/5/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 5.5.2010

 

בתקציר: אחמדי-נז'אד בעקיצה לארה"ב: בן לאדן מסתתר בוושיגנטון * סגן שה"ח הסורי: ארה"ב איבדה את אמינותה * פת"ח: פגיעה במסגדים פרובוקציה נגד תהליך השלום * אל-חיאת: המו"מ העקיף יעסוק בנושא הגבולות וי-ם * יומון סעודי: להחליף את צוות המו"מ הפלסטיני *  מנהיג צפ' קוריאה מוזמן לביקור באיראן

 

סגן שה"ח הסורי: ארה"ב איבדה את אמינותה

סגן שה"ח הסורי, פיצל אל-מקדאד, המעיט בערכה של החלטת הנשיא אובמה להאריך את הסנקציות על סוריה בשנה, וטען כי רק ממשלים קנאים באירופה יצטרפו להחלטה, בעוד שווקים רבים יישארו פתוחים בפני סוריה. לדבריו, האמריקאים רוצים בקשרים עם סוריה ויש פער בין מה שהם אומרים בחדרים סגורים לבין מה שנאמר לתקשורת. עוד אמר כי ארה"ב לא מילאה את הבטחותיה לסוריה ואיבדה את אמינותה וכי סוריה תמשיך לעמוד על זכויותיה. 

אל-וטן (סוריה), 5.5.10

 

אל-סיאסה: בכיר בשגרירות איראן בכווית הפעיל את חוליית הריגול

היומון אל-סיאסה דיווח כי שבעת המואשמים בחברות בחוליית ריגול של משמרות המהפכה שנתפסה בכווית, הודו כי עמדו בקשר ישיר עם קצין בשגרירות האיראנית בכווית שתיאם ומימן את פעולותיהם. לדבריהם, הם  החלו בפעילותם לפני תשעה חודשים וזו כללה צילום מתקני נפט ומתקנים חיוניים בגבול כווית-סעודיה.חבר הפרלמנט הכוויתי, מחמד האיפ, טען כי מהחקירות עולה כי מדובר ברשת ריגול הפרוסה ברוב מדינות המפרץ וקרא לגרש את השגריר האיראני מהמדינה.

אל-סיאסה, אל-ג'רידה (כווית), 5.5.10

 

ההאשמות האמריקאיות נגד סוריה

אל-בעת' (סוריה), 3.5.10 / ראא'ד ח'ליל

 

אחמדי-נז'אד בעקיצה לארה"ב: בן לאדן מסתתר בוושיגנטון

נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, אמר לרשת ABC, כי ארצו מעולם לא שיתפה פעולה עם בן לאדן, בעוד הנשיא ג'ורג' בוש שיתף עימו פעולה בתחום הנפט, ולכן סביר מאוד שבן לאדן מסתתר בוושינגטון... לערוץ אל-ג'זירה באנגלית אמר, כי המו"מ עם הנשיא אובמה נוח יותר מאשר עם קודמו בוש, אך עליו לדחות לחצים לפעולה קיצונית נגד איראן. במסע"ת במטה האו"ם בניו יורק, הוא הבהיר שארצו תגן על לבנון וסוריה מפני מתקפה ישראלית, אשר אם תתרחש - תביא לקיצה של ישראל. קודם לכן, בוועידת ה-NPT, הוא דחה את דברי מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, כי איראן סירבה להצעת חילופי הדלק הגרעיני שהגיש לה המערב ומונעת שקיפות לגבי תוכניתה הגרעינית. לדבריו, ארצו קיבלה את הצעת המערב ועמדה בכל התחייבויותיה לסבא"א.

אתר הנשיאות (איראן), אל-נהאר (לבנון), 5.5.10; פרס טי וי (איראן),  4.5.10

 

יומון איראני: העברת הסקאדים לחזבאללה – תעמולה ציונית

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי הדיווחים על העברת סקאדים לחזבאללה הם תעמולה ציונית, אך הדגיש את זכותו של חזבאללה להתחמש כל עוד ישראל כובשת. לדברי היומון, מדובר בעניין פנים לבנוני ואין מקום להתערבות זרה בנושא.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 5.5.10

 

פת"ח: פגיעה במסגדים פרובוקציה נגד תהליך השלום

דובר הפת"ח, פאיז אבו עיטה, טען כי הצתת מסגד בכפר אל-לבן אל-שרקיה ,דרומית לשכם, בידי מתנחלים, והריסת מסגד ברצועת עזה בידי כוחות צה"ל (4.5.10) הן פרובוקציות שנועדו לפגוע בתהליך השלום ולהפוך את הסכסוך הערבי-ישראלי לסכסוך דתי. יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי זהו פשע המאיים על מאמצי קידום תהליך השלום. יצוין כי כוחות הביטחון הישראליים בוחנים אפשרות שהשריפה במסגד נבעה מקצר חשמלי ולא מהצתה מכוונת.

www.wafa.ps, 4.5.10

 

אל-חיאת: המו"מ העקיף יעסוק בנושא הגבולות וי-ם

מזכיר הוועה"פ של אש"ף, יאסר עבד רבה, אמר כי המו"מ העקיף בין ישראל לפלסטינים צפוי להיפתח בשבוע הבא לאחר אישורו בוועה"פ בשבת (8.5.10). היומון אל-חיאת מסר כי המו"מ יעסוק בנושא הגבולות וירושלים ואם יצליח יהפוך מעקיף לישיר ויעבור לנושאים רגישים, כגון ההתנחלויות. היומון הלבנוני אל-מסתקבל דיווח כי המו"מ יחל ב-15.5.10, וכי ועדת המעקב הערבית קבעה במכוון לו"ז גמיש לקיומו, בלא להחליט מתי יחלו  ארבעת החודשים שהוקצבו לניהולו: האם עם פתיחתו בפועל בימים הקרובים, כפי שדרשו הפלסטינים, או עם מועד החלטתה הקודמת של הוועדה (3.3.10) לאשר את המו"מ, כדרישת ר"מ קטר, חמד בן ג'אסם, וזאת כדי לשמור על פתח מילוט ולא להתחייב מראש ללו"ז מסוים.

אל-חיאת (לונדון), אל-מסתקבל (לבנון), 4.5.10

 

איראן: תמרון רחב במיצרי הורמוז; קו יצור של טיל נגד טילי שיוט

מפקד חיל הים של צבא איראן, חביבאללה סיארי, הודיע על פתיחת (5.5.10) תמרון ימי בן 8 ימים שישתרע מחופי איראן ועד מיצרי הורמוז, על שטח של 250 אלף קמ"ר. סיארי אישר כי מטוס F-27 איראני ערך טיסת צילום מעל נושאת מטוסים אמריקאית. שר ההגנה האיראני, אחמד וחידי, הודיע כי איראן חונכת קו ייצור של טיל מדגם "מצבאח 1" נגד טילי שיוט.

פארס (איראן), 4.5.10

 

יומון סעודי: להחליף את צוות המו"מ הפלסטיני

היומון הסעודי אל-מדינה טען כי צוות המו"מ הפלסטיני הוכיח אוזלת יד בניהול המו"מ, בהגדרת הקווים האדומים שלו וביכולתו לחשוף את מדיניות העורמה שנוקטת ישראל ולכן יש להחליפו בצוות חדש ובקיא יותר.

אל-מדינה (סעודיה), 4.5.10

 

ישראל יונקת את העולם בהסכמה אמריקאית

אל-ראיה (קטר), 1.5.10 / אמיה ג'וחא

 

מנהיג צפ' קוריאה מוזמן לביקור באיראן

דובר משה"ח האיראני, מהמאנפרסת, הודיע על הזמנת מנהיג צפ' קוריאה, קים ז'ונג איל, לביקור באיראן.

איסנא (איראן), 4.5.10

 

יומון איראני: להעריך מחדש את היחסים עם רוסיה

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי קרא למשטר להעריך מחדש את יחסיו עם רוסיה, אם זו תמשיך לנהוג באיראן כקלף מיקוח מול ארה"ב.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 3.5.10

 שר איראני: ביטחון אזרביג'אן הוא ביטחוננו

שר הפנים האיראני, מצטפא מוחמד נג'אר, חתם באז'רביג'אן על הסכם שת"פ ביטחוני וצבאי עמה ואמר כי ביטחון אזרביג'אן הוא חלק מביטחון איראן.

אילנא (איראן), 4.5.10

 

מנהיג לוב: הסכנות מאיימות לכלות את האומה הערבית

בפגישה עם משלחת חברתית סורית, הזהיר מנהיג לוב, מועמר אל-קדאפי, כי האומה הערבית נמצאת בסכנת כליה נוכח האיומים עליה. לדבריו, יש למדינות העימות (עם ישראל) זכות לרכוש נשק גרעיני כל עוד ישראל מחזיקה בנשק כזה וכי יש לשחרר את האדמות הכבושות, יהיה המחיר אשר יהיה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 4.5.10