המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעלי טורים סעודיים: דרושה רפורמה בתכניות הלימוד
27/4/2010

 

בעלי טורים סעודיים: דרושים רפורמה ומודרניזציה בתכניות הלימוד

 

לאחרונה דווח כי משרד החינוך הסעודי מתכוון להפעיל בהדרגה, החל משנת הלימודים הבאה, תכניות לימוד חדשות בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים לבנים ובנות. על-פי הדיווח, תכניות הלימוד החדשות יעלו בקנה אחד עם רוח התקופה, יחתרו להעלאת רמת הלימודים, יספקו לתלמידים את הכישורים הדרושים בחייהם החברתיים והלימודיים ויעודדו חשיבה ויצירה. תכניות הלימוד החדשות זכו למגוון התייחסויות מצד בעלי טורים בסעודיה: היו שדרשו מהפכה כוללת בתכניות הלימוד; אחרים טענו כי משרד החינוך צועד בדרך הנכונה; והיתה מי שתקפה את היחס המפלה כלפי נשים בספרי הלימוד בבתי הספר התיכוניים במדינה. מסמך זה יציג תגובות אחדות בנושא:  

 

תכניות לימוד חדשות יתאימו לרוח התקופה

ב-30 במרץ 2010 דיווח היומון הסעודי אל-וטן כי שר החינוך הסעודי, הנסיך פיצל בן עבדאללה, מתכוון ליישם החל משנת הלימודים הבאה את החלק הראשון בתכנית לפיתוח תכניות הלימוד בכיתות א' ו-ד' בבתי הספר היסודיים  ובכיתות ז' בחטיבות הביניים, במטרה לענות על צורכי התלמידים בהתאם לדרישות שוק העבודה.

 

בטיוטת התכנית נכתב כי תכניות הלימוד הנוכחיות אינן עולות בקנה אחד עם הנסיבות החברתיות ועם מאפייני העידן המודרני, מאחר שהן נקבעו לפני זמן רב. נטען בטיוטה כי נוכח הגידול במספר התלמידים, ההתפתחות הכלכלית, החברתית, הטכנולוגית והתרבותית בסעודיה ובעולם והפתיחות הגלובאלית הקיימת – יש לבחון מחדש את מערכת החינוך בסעודיה ולפתח אותה באופן שישמור על ייחודיות האסלאם, שורשיו וערכיו. עוד נכתב כי תוכניות הלימוד החדשות יכללו מיומנויות הנחוצות ללמידה, לאזרחות טובה ולפעילות יוצרת; מקצועות בנושא זכויות אדם; פיתוח יכולת חשיבה ופתרון בעיות; לימוד פרטני ומשותף ואיתור מקורות מידע.

 

ראש מדור תכניות הלימוד במשרד החינוך והמפקח על תכניות הלימוד במינהלת החינוך בג'דה , עאיד אל-קרני, אמר כי מטרת תכניות הלימוד החדשות היא להעלות את רמת החינוך בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים; להקנות לתלמידים כישורים חברתיים ולימודיים ולעודד חשיבה ויצירה. אל-קרני טען כי תכניות הלימוד החדשות יסייעו לפתח מקצועות מעשיים; להכיר טכנולוגיות חדישות; לתת לתלמידים הזדמנות לבחור תחומי לימוד בהתאם ליכולותיהם ולצרכיהם; ליישם את החומר הנלמד באמצעות דימוי סיטואציות מהחיים.

 

עוד הסביר כי תכניות הלימוד החדשות נקבעו עפ"י צורכיהם הקוגניטיביים, הנפשיים והפיזיים של התלמידים, ובהתאם לצורכי החברה ושוק העבודה וכי הוא הסתמך בגיבוש תכניות הלימוד החדשות ראשית על מערכת החינוך בסעודיה, ולאחר מכן על מגמות, ניסויים ומחקרים גלובאליים מודרניים. לדבריו, בקרוב יוכשרו מורים ובכירים בחינוך כדי ליישם את תכנית הפיתוח שתופעל בהדרגה בתוך שנתיים בכל שלבי החינוך.[1] ב-21 באפריל השנה דיווח היומון הסעודי אל-מדינה כי תכנית הפיתוח החדשה נחלה הצלחה ניכרת בארבעה בתי ספר ניסיוניים – דבר שהניע את משרד החינוך הסעודי להמשיך בתכנית.[2]

 

בכיר דת סעודי: רפורמה בתכניות הלימוד - לא תחת לחץ חיצוני

שיח' ד"ר סלמאן אל-עודה, איש דת סעודי בכיר והמפקח הכללי של אתר האינטרנט www.islamtoday.net, קרא במסגרת דיון בערוץ mbc, שעסק בתכניות הלימוד בסעודיה, לשנות תכניות אלה מתוך צורך פנימי ולא כתכתיב חיצוני, והצביע על חשיבות המעקב אחר התמורות הבינלאומיות המחייבות הבנה של העידן החדש.  

 

אל-עודה הזהיר מפני הפיכת הדיון על תכניות הלימוד לגורם מקטב ומפלג, מאחר שהדבר עלול לחבל במהלך של רפורמה וקרא לחדש את לימודי המתמטיקה, מדעי הטבע, לפתח את לימודי הדת והשפה ולהימנע [מלימוד] נושאים המנותקים מהמציאות. על לימודי הדת אמר כי יש לקיימם תוך פיתוח דיאלוג ותוך שמירה על המידות. כן קרא להטמיע בתכניות הלימוד ערכים של סובלנות, דו-קיום, דרך ארץ, אחריות לשמירת חיי אדם ולוחמה בתכפיר [האשמה בכפירה], בהרג ובאלימות.

 

אל-עודה דחה טענות לפיהן  תכניות הלימוד הנוכחיות אחראיות לאלימות ולטרור בכמה מדינות ערביות ומוסלמיות...[3]

 

הצורך במהפכה בתכניות הלימוד

בעלי טורים סעודיים שהגיבו לנושא, הדגישו את הצורך לערוך רפורמה בתכניות הלימוד. העיתונאי הסעודי תורכי אל-דח'יל קרא, במאמר ביומון הסעודי אל-וטן, לבצע מהפכה בתכניות הלימוד והזהיר מפני טיפוח יחס של  קדושה כלפיהן, מאחר שהן מעשה ידי אדם: "אמרתי שוב ושוב שתכניות הלימוד אינן מקודשות. הן ספרים רגילים ככל ספר אחר בספריה, ומחבריהם מקבלים שכר ממשרד החינוך... אין לייחס קדושה לספרים רגילים [שנכתבו על-ידי] בני אדם בדיו ונייר... כדאי לאדם להשתכנע כי הדבר הקדוש היחידי הוא הקוראן וחדית'ים אמיתיים; באשר לתכניות הלימוד – מחבריהן מפורסמים – יש ביניהם סעודים, מצרים וירדנים...

 

אנו זקוקים למהפכה מקיפה בתכניות הלימוד של הצעירים והצעירות, כדי להיחלץ מאזיקי הקידוש המעשי שאפיין את תכניות הלימוד במשך תקופה ארוכה....אין משמעות לפחד משינוי או מחידוש כלשהו. ראיתי [בתמונות] את צבעי הספרים [החדשים שפרסם משרד החינוך], והם מעוררי סקרנות... אולם, אני מקווה שגם התכנים [שלהם] יהיו מעוררי סקרנות".[4]  

 

שאכר נאבולסי: שינוי התכניות –  מהלך תרבותי אמיץ

האינטלקטואל והליברל הירדני-אמריקאי, שאכר נאבולסי, הביע קורת רוח מהוצאת ספרי הלימוד החדשים, המעידים לדעתו על רצונה של הנהגת סעודיה לחולל שינוי במדינה: "מה שהתרחש במשרד החינוך, קרי מינוי שר חדש ומינוי סגנית שר – לראשונה בתולדות סעודיה[5] – אינו רק בגדר [צעד בירוקראטי של] חילופי גברי ואיוש משרות חדשות, זהו מהלך תרבותי אמיץ למען שינוי הפילוסופיה של החינוך הסעודי ותכניות הלימוד שלו, מתוך אמונה בכך שאיכות הלמידה תשפיע במישרין על איכות האנשים...

 

הירושה שההנהגה החדשה של משרד החינוך קיבלה היא גדולה וכבדת משקל... המשרד הזה פועל באיטיות ובכבדות. אין להאשימו על כך... בפני ההנהלה החדשה של משרד החינוך ניצבת משימה חשובה ורגישה. היא יודעת שאחת הסיבות לכישלון החינוך הערבי בכלל היא הניתוק בין המציאות שהערבים חיים בה והעולם שמסביבם, לבין מה שלומדים התלמידים במרבית הכיתות...

 

עלינו להימנע מלהקל ראש או לזלזל בצעד הראשוני של משרד החינוך של הוצאה לאור של 277 ספרי לימוד חדשים. פרסום ספרי לימוד חדשים אין משמעו שינוי נושאיהם בלבד, הכנסת חומרים חדשים אליהם או החלפת ישן בחדש. מדובר בהוכחה ברורה, בסימן מובהק ובעדות חותכת בדבר הנחישות לשנות...

מזה חצי מאה ויותר קיים הכרח לשנות את תכניות הלימוד כבר כמה פעמים, במיוחד בסעודיה, שהחיים בה השתנו והתפתחו, כדי שהיא תוכל להצטרף לרכבת הציוויליזציה העולמית המהירה. הפרויקט של שינוי תכניות הלימוד הכיר בכך שלא ניתן ליישב את התכניות הקיימות עם הנסיבות החברתיות ועם טבע העידן המודרני"[6]

 

תכניות הלימוד זקוקות לעיון מחודש

במאמר ביומון הסעודי אל-ריאד טען בעל הטור עבדאללה עבד אל-כרים אל-סעדון כי דרוש עיון מחודש ומקיף בתכניות הלימוד בסעודיה: "אין מחלוקת על כך שתכניות הלימוד לקויות; יש בהן חזרה על מידע והן נשענות על לימוד בעל-פה ושינון, מבלי ליישם [את החומר הנלמד] ולשתף [את התלמיד]. דבר זה מותיר את השכל סגור, את הגוף עצלן ופסיבי ואת הכישרונות חבויים.

 

הסיבות לכך נובעות מהיעדר הדברים הבאים: התמקדות במקצועות של חשיבה יצירתית, ביקורתית וניתוחית, חשיבה של פתרון בעיות ושיתוף התלמיד בהבעת דעה; חיזוק ערכים נעלים ויישומם במציאות [במקום לימוד] ביטויים שהתלמיד קורא מבלי להבין את תוכנם... הטמעת ערכים כגון: אהבה, סובלנות, צדק, יושר, שיתוף פעולה, [נקיטה] של דרך האמצע ושיח – עשויה להעלים לנצח את הקיצוניות והחשיבה החוטאת ואת האלימות בבתי הספר, בבית וברחוב; [עיסוק בספורט], הנחשב קו ההגנה הראשון מפני מחלות גופניות ונפשיות.

 

תכניות הלימוד שלנו אינן זקוקות להשמטה פה ולתוספת שם. הן זקוקות לעיון מחודש ומקיף...; לשטח גדול יותר ליישום [החומר הנלמד]; לשיתוף [התלמידים] ולהתעניינות גדולה יותר בחומרי לימוד חשובים אחרים... הדבר דורש יסודות מדעיים לשם חיבור תכניות הלימוד; הסתייעות באנשים בעלי חשיבה וראיה רחבה ובמומחים למדעי החינוך והחברה; הפקת תועלת מניסיונן של מדינות [שהצליחו בכך]. אין להותיר את חיבור [תכניות הלימוד] רק בידיהם של המורים...[7]

 

משרד החינוך פועל בדרך הנכונה

פארס בן חזאם, פרשן לענייני ארגונים אסלאמיים בערוץ אל-ערביה, טען במאמר ביומון הסעודי אל-ריאד, כי משרד החינוך הסעודי פועל בשנים האחרונות להדחת עובדים המזוהים עם זרמים קיצוניים שהצליחו להטות את החינוך בהתאם להשקפותיהם האידיאולוגיות: "רבים לא שמו לב לתהליך הטיהור הנרחב [המתרחש] במינהלות החינוך. בחמש השנים האחרונות עבר עליהן תהליך שינוי שקט, שעודו נמשך, ומתמקד באזורים שנוהלו על-ידי פקידים המשתייכים, רעיונית, לזרמים אסלאמיים כגון 'אל-סרוריה'[8] ו'האחים המוסלמים'.

 

הדבר הטוב בתהליך השקט הוא שהוא הבדיל [עובדים] אדוקים [מעובדים] בעלי אידיאולוגיה שנלחמו אלו באלו כדי לזכות במשרות – דבר שבא לידי ביטוי בפרקי החינוך. איש אינו יכול להכחיש את המאבק שהתנהל בשנות ה-80 ונמשך באופן ברור עד לאחרונה, בין שני היריבים הגדולים – 'הסרוריה' ו'האחים המוסלמים'. אחד הביטויים למאבק זה היה כאשר מונה חבר מהאחים המוסלמים להנהלת ענייני המורים, והמורים מהזרם שלו קיבלו את העוגה הגדולה ביותר כאשר פוזרו בבתי הספר… כך המצב בשאר המינהלות. המאבקים הנובעים מכך בתוך בתי הספר, נועדו להשתלטות על נתח גדול יותר של תלמידים…

 

משרד [החינוך] 'התעורר' לאחר שבתי הספר מלאו [במורים] בעלי אידיאולוגיה, אשר בסיוען של מינהלות החינוך הצליחו, במשך רבע מאה, להטות את תהליכי החינוך בהתאם למגמותיהם. כדי לטפל במשבר זה, היה צורך לנקוט פעולה ארוכת טווח שלא תושלם בשום אופן לפני שיחלוף לפחות עשור. אולם, התוצאות הראשוניות ראויות לשבח ומראות רצינות והתמדה [במגמה] לתקן [את המצב]…".[9]

 

ספרי הלימוד מציגים את האישה כנחותה

בדריה אל-בשר, בעלת טור ביומון הסעודי אל-חיאת, מתחה ביקורת על תכניות הלימוד הסעודיות וטענה כי לא רק החוקים והסדרים במשפחה, במשרדי הממשלה ובמשלחות לחו"ל עושים שימוש ציני בתפיסת האפוטרופסות על האישה, אלא גם ספרי הלימוד עושים זאת. כראיה לכך היא ציטטה משפט שנכתב בספר לימוד לתלמידי תיכון הנקרא "התרבות האסלאמית", תחת הפרק "זכויות האישה": "האישה היא חלשה מטבעה ואם מניחים אותה ללא השגחה היא הופכת להיות מושחתת ומשחיתה".  אל-בשר כתבה במאמר כי אילו היה אדם כלשהו אומר לה דברים מעין אלו במקום ציבורי, היא הייתה רואה בכך קללה. לפיכך, טענה אל-בשר, כי כאשר מדובר בספר חינוכי המודפס על-ידי משרד החינוך ונלמד על-ידי 2.5 מיליון תלמידים – הרי הדבר שקול כנגד 2.5 מיליון קללות.[10]

 



[1]  אל-וטן (סעודיה), 30.3.2010

[2]  אל-מדינה (סעודיה), 21.4.2010

[3]  www.islamtoday.net, 17.4.2010. יצוין כי אין זו התבטאותו הראשונה של אל-עודה נגד תופעת הטרור: לאחרונה התבטא אל-עודה נגד ארגון אל-קאעדה וקרא לאימן אל-זואהרי לשקול מחדש את האידיאולוגיה הקיצונית של ארגונו. ראו  דוח ממרי

[4] אל-וטן (סעודיה),1.4.10

[5] נאבולסי מתייחס למינוי נורה אל-פאיז כסגנית שר במשרד החינוך, המינוי הראשון בתולדות סעודיה של אישה לתפקיד בדרג בכיר שכזה.

[6] אל-וטן (סעודיה), 17.4.2010

[7] אל-ריאד (סעודיה), 1.4.2010

[8] "אל-סרוריה" היא תנועה דתית אידיאולוגית הפועלת בסעודיה ונקראת על שם מייסדה, מוחמד סורור זין אל-עאבדין. התנועה מחזיקה באידיאולוגיה של סיד קוטוב והזרם הואהאבי בסעודיה.

[9] אל-ריאד (סעודיה), 6.4.2010

[10] אל-חיאת (לונדון), 27.3.10

תגיות