המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.4.2010
9/4/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.4.2010

 

בתקציר: דובר חמאס מאיים בחטיפת חיילים * קבוצה בשם "סיוף אל-אסלאם" נטלה אחריות על הירי באום אל-פחם * כיהאן: סנקציות ישתקו את השיחות עם המערב * דובר משה"ח האמריקאי: לא נכפה פתרון על ישראל והפלסטינים * נשיא לבנון: נמנע כל פגיעה בחזבאללה *  ירי על משרדי יומון סעודי

 

סו"י פלסטינית: משעל הורה לכפות הפסקת ירי טילים לעבר ישראל

סו"י הפלסטינית Palpress מסרה כי יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, הורה לגדודי עז אל-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, לחדול מירי הטילים לעבר ישראל ולכפות זאת גם על הפלגים האחרים.

www.palpress.ps, 8.4.10

 

דובר חמאס מאיים בחטיפת חיילים

על רקע שביתת הרעב של כשמונת אלפים אסירים פלסטינים בבתי הכלא בישראל, כמחאה על תנאי מאסרם, קרא דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, לתמיכה לאומית ואסלאמית בעניין האסירים ואמר כי "ייתכן שניאלץ לחפש חברים חדשים ל[גלעד] שליט".

www.alresalah.ps, 8.4.10

 

משה"ח המצרי דחה תגובת ארה"ב למעצר מפגיני ה-6 באפריל

דובר משה"ח המצרי, חוסאם זכי, טען כי תגובת משה"ח האמריקאי (7.4.10) למעצר מפגיני תנועת ה-6 באפריל היא התערבות בעניין פנימי מצרי וכי העם המצרי, לגווניו, אינו מוכן שממשלה זרה תדבר בשמו.

לדבריו, משה"ח האמריקאי התעלם מהאלימות שעימה התמודדו כוחות הביטחון המצריים ומכך שכלל העצורים כבר שוחררו.

אל-גומהוריה (מצרים), 9.4.10

 

קבוצה בשם "סיוף אל-אסלאם" נטלה אחריות על הירי באום אל-פחם

קבוצה הנקראת "סיוף אל-אסלאם" קיבלה אחריות לירי לעבר מטה המפלגה הקומוניסטית באום אל-פחם וטענה בהודעתה כי המפלגה הקומוניסטית פוגעת בדת האסלאם. גורמים פוליטיים ודתיים באום אל-פחם טענו כי מדובר בקבוצה של משתפי פעולה עם ישראל.

כל אל-ערב, אל-צונארה (ישראל), 9.4.10

 

דובר משה"ח האמריקאי: לא נכפה פתרון על ישראל והפלסטינים

בהתייחסו לידיעות על יוזמת שלום אמריקאית שתוצג בסתיו, אמר דובר משה"ח האמריקאי, בי ג'י קרולי, כי ארה"ב מוכנה למלא תפקיד במו"מ בין ישראל לפלסטינים לאחר שיחל וכרגע מתרכזים המאמצים בחידוש המו"מ הבלתי ישיר. לדבריו, ארה"ב לא מתכוונת לכפות פיתרון ספציפי על הצדדים. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.4.10

 

אבו-מאזן: איחדנו את פת"ח וחמאס; אזרח פלסטיני: נגדך

אל-וטן (סוריה), 7.4.10 / פארס קרהבית

 

שר הפנים האיראני: ארה"ב וישראל מקדמת טרור בעולם

שר הפנים האיראני, מוצטפא מוחמד-נג'אר, אמר כי ארה"ב וישראל מקדמות טרור בעולם וכי איראן גאה על חשיפת פניהן המכוערות של השתיים מאז 1979.

פארס, פרס טי וי (איראן), 8.4.10

 

ראש מכון המחקרים של אל-אזהר: אובמה יכול להיות אייזנהואר שני

עבד אל-מונעם סעיד, יו"ר מועצת המנהלים של אל-אהראם, כתב בטורו ביומון אל-שרק אל-אוסט כי על מדינות ערב להפוך את אובמה לאייזנהואר שני, שיביא לנסיגת ישראל מהשטחים הכבושים - כפי שגרם אייזנהואר לבן-גוריון לסגת מסיני ב-1957 - ובכך למנוע את הידרדרות האזור לאלימות ושפיכת דמים. לדבריו, על מדינות ערב, שלהן השפעה על וושינגטון, להדגיש כי הן ולא ישראל השותף האסטרטגי של ארה"ב, שכן בסיסיה הצבאיים, המבטיחים את תנועתו של הצי האמריקני נמצאים במדינות ערב ולא בישראל. סעיד טען שאין להשוות את שתה"פ המודיעיני בין מדינות ערב לארה"ב (כפי שבא לידי ביטוי במפרץ, בעיראק ובאפגניסטן) לשת"פ הישראלי- האמריקאי בתחום זה, וקרא להבהיר שהיוזמה הערבית היא תוכנית רצינית ולא תעמולתית ונועדה להשגת פתרון צודק לסכסוך הערבי-ישראלי. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.4.10    

 

כיהאן: סנקציות ישתקו את השיחות עם המערב

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, קבע כי סנקציות נגד איראן לא יקדמו את פתרון המשבר הגרעיני, אלא ישתקו את השיחות עם טהראן; יו"ר הוועדה לביטחון לאומי של המג'לס האיראני, עלא אל-דין בורוג'רדי, אמר כי סבב השיחות החדש של איראן עם ה-5+1, יתמקד בחבילת ההצעות של טהראן.

כיהאן (איראן), 8.4.10; איסנא (איראן), 7.4.10

 

בכיר רוסי: אין מניעה להעביר 300-S לאיראן

ראש הסוכנות הפדרלית לשת"פ טכני-צבאי של רוסיה, מיכאיל דימיטרייב, אמר כי אין מניעה להעביר לאיראן מערכות 300-S, וציין כי המו"מ על כך עודנו מתנהל עימה.

פארס (איראן), 7.4.10

 

נשיא לבנון: נמנע כל פגיעה בחזבאללה

נשיא לבנון, מישל סולימאן, אמר ליומון הקטרי אל-וטן כי ההתנגדות [חזבאללה] היא אחד מאמצעי ההגנה החשובים והמועילים ללבנון ואיש בלבנון לא יאפשר לפגוע בה. לדבריו, על ישראל לשקול היטב אם לנהוג בטיפשות ולפתוח בתוקפנות חדשה נגדה, מעשה שיגרום ללבנונים לחבור להתנגדות בהגנה על אדמתם. על קשריו עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר כי קבועים, רצופים ומושתתים על חברות, שת"פ וכבוד הדדי.

אל-וטן (קטר), 8.4.10

 

תמרור בעיראק: זהירות, אזור מכוניות תופת

אל-ראי (ירדן), 7.4.10 / אסאמה חג'אג'

 

אל-מצריון: מצרים ועוד מדינות יחדשו את מאמצי הפיוס הפלסטיני

היומון אל-מצריון דיווח כי מצרים תחדש בימים הקרובים את מאמצי הפיוס הפלסטיני תוך קבלת ההסתייגויות של חמאס למסמך הפיוס, וכי לראשונה תסכים לכניסתם של גורמים ערביים נוספים לשיחות. סו"י קדס-נט דיווחה כי לאחרונה מצרים ביקשה מקטר להצטרף למאמצי הפיוס וכי ביקורה של משלחת חמאס בקטר בראשות יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, (5.4.10) קשור למאמצי הפיוס.

אל-מצריון (מצרים), 8.4.10; www.qudsnet.com, 5.4.10

 

השיח' אל-עריפי ביטל ביקורו בישראל

בכיר ירדני דיווח (7.4.10) כי השיח' הסעודי מוחמד אל-עריפי, המנחה תוכנית טלוויזיה, אשר הודיע כי ישדר את תוכניתו הבאה מירושלים, קיבל את טענת מקורביו כי צעדו מנוגד לעמדתם של כל אנשי הדת המוסלמים וביטל את בואו לעיר לאחר שכבר היה בדרכו אליה.

אל-חיאת (סעודיה), 8.4.10

 

ירי על משרדי יומון סעודי

היומון הסעודי אל-וטן דיווח (7.4.10) כי נורו יריות על משרדיו בעיר אבהא. היומון, המתאפיין בקו ליברלי, מסר כי ייתכן שמדובר ב"טרור אידיאולוגי" שנועד להרתיע את עובדיו. עפ"י הדיווח איש לא נפגע מהירי והעבודה במשרדי היומון נמשכה כסדרה. העורך, ג'מאל ח'אשוקג'י, אמר כי היומון ימשיך לנקוט קו ליברלי ולעודד חופש עיתונות ופתיחות מחשבתית. היומון אל-ויאאם מסר שהמשטרה הכחישה את הדיווח על הירי לעבר אל-וטן.

אל-וטן, אל-ויאאם (סעודיה), 8.4.10

 

איסור השימוש בבלקברי בבחריין

בבחריין נאסר השימוש בטלפון הנייד בלקברי בעקבות פרסום ידיעות דרכו על אירועים בממלכה, אשר גרמו, לטענת משרד התרבות והתקשורת, ל"בלבול בדעת הקהל", היות וידיעות אלה הופצו ללא אישור.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 8.4.10

 

כרזאי - לפני האזהרה על שינוי מדיניותו ... ואחריה

אל-וטן (קטר), 6.4.10  / אילי צליבא