המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.3.2010
21/3/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.3.2010

 

בתקציר: בכיר בחמאס: ירי הטילים משרת את ישראל; סו"י פלסטינית: ההתנגדות תגיב לכל תקיפה ישראלית * עיתון מצרי: לוויינים של איראן וקטר יתחרו בלוויין מצרי * איחוד חכמי הדת המוסלמים: לחדש את הג'האד בפלסטין * ח"פ לבנוני: לנתק את היחסים עם לוב * צינור נפט חדש יעקוף את מיצרי הורמוז

 

יומון קטרי: אל-קד'אפי יעדיף את מנהיגי ההתנגדות ע"פ עבאס

מקורות פלסטינים מסרו ליומון הקטרי אל-וטן כי נשיא לוב, מועמר אל-קד'אפי, סבור שיו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לא מייצג את הפלסטינים ולכן יזמין לפסגה הערבית משלחת פלסטינית מדמשק שתכלול את ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, מזכ"ל הג'האד האסלאמי, רמדאן שלח, ומזכ"ל החזית העממית-המפקדה הכללית, אחמד ג'בריל. להערכת המקורות, עבאס לא ישתתף בפסגה.

אל-וטן (קטר), 21.3.10

 

אל-זהאר: ירי טילים משרת את ישראל; סו"י פלסטינית: ההתנגדות תגיב על כל תוקפנות

בכיר החמאס, מחמוד אל-זהאר, האשים את הפת"ח באחריות לירי הטילים על ישראל, המשרת את מטרותיה. ואולם, לעיתון האלקטרוני אילאף אמר אל-זהאר, כי מו"מ עם ישראל לא יועיל וכי ההתנגדות, אפילו תהיה זו התנגדות לא חמושה, היא האמצעי היחיד להבטחת הזכויות הפלסטיניות. האתר "אל-עהד", המקורב לפת"ח, טען כי מיליציות של חמאס התפרסו לאורך הגבול בין עזה לישראל ומונעים ירי לעברה. מנגד דיווחה סו"י paltoday, המקורבת לג'האד האסלאמי, על פעילות ערה של חמושים ברצועת עזה וטענה שפלגי ההתנגדות קיבלו אור ירוק להגיב לכל תוקפנות ישראלית.

www.elaph.com, 21.3.10; www.alaahd.com, 20.3.10; www.paltoday.com, 19.3.10

 

עיתון מצרי: איראן וקטר ישגרו לוויינים שיתחרו בלוויין מצרי

היומון המצרי המקוון אל-יום אל-סאבע דיווח כי איראן וקטר מתכוונות לשגר בקרוב שני לוויינים שינועו במסלולו של הלוויין המצרי "נייל-סט", כדי להעניק שירותים לערוצים כגון הערוץ האיראני אל-עאלם, שנייל סט הפסיק להעניק בהוראת שלטונות מצרים.

אל-יום אל-סאבע (מצרים), 19.3.10

 

איחוד חכמי הדת המוסלמים: לחדש את הג'האד בפלסטין בכל דרך

איחוד חכמי הדת המוסלמים בראשותו של יוסף אל-קרדאוי פרסם גילוי דעת ובו קרא לכל פלגי ההתנגדות בפלסטין לפתוח באינתיפאדה ולחדש את פעילות הג'יהאד בכל הדרכים האפשריות, במיוחד בגדמ"ע.

אל-ערב (קטר), 18.3.10

 

תוכניות השלום במזה"ת

אל-שביבה (עומאן), 20.3.10 

 

התקרבות בין סוריה לבין מצרים

היומון אל-דאר דיווח כי סוריה נענתה לקריאת מצרים לפתוח דף חדש ביחסי המדינות לאחר כשלוש שנות מתיחות ביניהן. הנשיא אסד אמר לשר התמ"ס המצרי, רשיד מוחמד רשיד, בביקורו בסוריה (14-15.3), כי ברצונו להיות בין מבקריו הראשונים של הנשיא מובארכ לאחר שישוב מהטיפול הרפואי בגרמניה.

אל-דאר (כווית), 21.3.10

 

חבר פרלמנט לבנוני: לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם לוב

חבר הפרלמנט הלבנוני השיעי מתנועת אמל, איוב חמיד, קרא לנתק את היחסים הדיפלומטיים בין לבנון ללוב ולא להסתפק בהחרמת הפסגה הערבית שתתקיים שם בסוף החודש. חמיד תהה כיצד מדינות ערב מסכימות שלוב תארח את הפסגה כשלכל ברור שהמשטר הלובי קשר קֶשר נגד סוריה, איראן ולבנון והוא מואשם בחטיפתו של מייסד המועצה האסלאמית השיעית העליונה, האמאם מוסא אל-צדר ב-1978.

אל-חיאת (לונדון), 21.3.10  

 

צינור נפט חדש יעקוף את מיצרי הורמוז

היומון הכוויתי אל-ג'רידה דיווח, כי יזמים באיחוד האמירויות מקימים באופן מזורז קו צינור נפט גדול מאוד, בעל יכולת הובלה של יותר מ-1.8 מליון חביות נפט ליום משדות הנפט לנמל אל-פג'ירה שבחוף המזרחי של המדינה, למקרה של סגירת מיצרי הורמוז על ידי איראן.

אל-ג'רידה (כווית) 17.3.10

 

איתאללה בכיר מזהיר מפני פעילותם של חוגים משיחיים במשטר

בפגישה ראשונה עם הנשיא אחמדי-נז'אד מאז הבחירות ביוני 2009, קרא האיתאללה הבכיר מכארם שיראזי, התומך במשטר, לפייס ולשלב את אלו מבין אנשי תנועת המחאה התומכים במשטר ובח'אמנאי והזהיר מפני מחלוקות דתיות בין הממסד הדתי המסורתי במדינה לבין חוגים משיחיים במשטר.

איסנא (איראן), 20.3.10

 

מוסוי: השנה החדשה שנת התנגדות; נאסר מקורבו של רפסנג'אני

ערב ראש השנה הפרסית (21.3.10) אמר מיר חוסין מוסוי, מראשי תנועת המחאה באיראן, כי השנה החדשה תהיה שנה של התנגדות וציין כי לא ייסוג מדרישתו ליישום החוקה כלשונה. חוסין מרעשי, קרוב משפחתו של האשמי רפסנג'אני ומקורבו הפוליטי, שנאסר במפתיע (18.3.10) למשך שנה, שוחרר זמנית לרגל חג ראש השנה הפרסי. מרעשי ידוע כאחד מיריביו הקשים של הנשיא אחמדי-נז'אד

פארס (איראן), 20.3.10; כלמה, פארס (איראן), 18.3.10

 

תמונה משפחתית בכווית: אמא, אישה, בת  

אל-ג'רידה (כווית), 17.3.10 / עבד אל-קאדר

 

בתו של בן לאדן הגיעה לסוריה

מקור סעודי מסר כי לאחר שלושה חודשי מו"מ בין איראן לסעודיה הורשתה אימאן בן לאדן, בתו של מנהיג אל-קאעדה, לצאת מאיראן והגיעה לעיר לאד'קיה שבסוריה שם שוהה אמה. בעת האחרונה שהתה בן לאדן בשגרירות סעודיה בטהראן לאחר שנמלטה ממעצר בית שבו הוחזקה בידי שלטונות איראן.

www.alarabiya.net, 19.3.10

 

אתר המזוהה עם חמאס: ירדן שוללת קשרים עם חמאס

אתר המזוהה עם חמאס דיווח מפי מקורות בתנועה האסלאמית בירדן כי שלטונות ירדן ביצעו לאחרונה מעצרים וחקירות של מגייסי תרומות למען עזה ופלסטין ושל אנשי תקשורת התומכים בחידוש היחסים בין ירדן לחמאס. המקורות מסרו כי בכך ירדן החליטה, לאחר תקופה של התלבטות, להישאר חלק מהציר המתון בעולם הערבי ולשלול כל קשר אפשרי עם חמאס.

www.palestine-info.info, 17.3.10

 

השוואה בין נתניהו להיטלר במאמר באל-חיאת

במאמר באל-חיאת השווה בעל הטור ר'ריד אל-צולח את מדיניות הבנייה בהתנחלויות של נתניהו להתפשטות הנאצים באירופה: "לא תהיה זו הגזמה להשוות בין עמדותיו ומדיניותו של נתניהו היום למעשיו של אדולף היטלר במהלך החצי השני של שנות השלושים, כאשר הודיע על נסיגת ממשלתו הנאצית מחוזה וורסאי ושלח את צבאו לכבוש את צ'כוסלובקיה. כמעט ולא עובר יום מבלי שהישראלים משפילים את הערבים והקהילייה הבינ"ל ומאיימים עליהם..."

אל-חיאת (לונדון), 17.3.10

 

חמאס: לישראל אין עתיד על אדמת פלסטין

בעקבות האירועים האחרונים בירושלים אמר ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, כי "לכיבוש אין עתיד על אדמת פלסטין, ירושלים היא שלנו והאדמה היא שלנו"; דובר החמאס, חמאד אל-רקב, אמר כי גדודי עז אל-דין אל-קסאם יכולים להצית אינתיפאדה חדשה למען ירושלים, וכי כל אפשרויות הפעולה פתוחות בפני חמאס, כולל הקרבת הנפש למען אל-אקצא; בכיר החמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר שחמאס פועלת להחזיר לגדה את רוח ההתנגדות באמצעות הפעלה מחדש של תאים רדומים של התנועה בגדה.

www.alresalah.ps, 17.3.10

 

שלח: האומה האסלאמית תשמיד את ישראל

בהפגנה (17.3.10) במחנה הפליטים אל-ירמוכ בסוריה נגד מדיניות ישראל כלפי ירושלים והמקומות הקדושים, אמר מזכ"ל הג'האד האסלאמי, רמדאן שלח, שהאומה האסלאמית תשמיד את ישראל ושהעם הפלסטיני לא יישא וייתן ולו על גרגר אחד מאדמת פלסטין. הוא קרא לפרק את הרש"פ ולקבץ את העם הפלסטיני תחת דגל ההתנגדות, הג'האד ומסירות הנפש.

www.alresalah.ps, 19.3.10

 

איראן תומכת במאלכי המתמודד מול עלאוי על ראשות ממשלת עיראק

אל-וטן (סעודיה), 18.3.10 / ג'האד עורתאני