המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 25.2.2010
25/2/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 25.2.2010

 

בתקציר: אל-סיאסה: מתקפה קרובה של חזבאללה וחמאס על ישראל *  אסד ואחמדי-נז'אד מהדקים את שתה"פ * שבחים למבצעי הפיגועים והשהידים בכנס של פת"ח * רמטכ"ל קטר: חיזוק שתה"פ שלנו עם איראן – יועיל לאזור * מצרים: קואליציה בין אל-בראדעי לאנשי אופוזיציה * עסקת נשק בין רוסיה לכווית

אסד ואחמדי-נז'אד מהדקים את שתה"פ 

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר על בקשתה של מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, לנתק את היחסים עם איראן ולחדול מאספקת נשק לחזבאללה, שסוריה לא מבקשת עצות מאיש והיא שתקבע איך יתנהלו העניינים. כראייה, לדבריו, הוא הציג את הכרזת שתי המדינות על הידוק שתה"פ ועל ביטול הוויזות ביניהן. במסע"ת עם הנשיא אחמדי-נז'אד, אמר אסד שסוריה מתנגדת למאמצים למנוע מאיראן להשיג אנרגיה גרעינית למטרות אזרחיות כיוון שאינה רוצה שתקדים זה יחול עליה, כשתרצה באנרגיה כזו, וציין כי ארצו מוכנה בכל רגע למתקפה ישראלית. אחמדי-נז'אד אמר כי דרישת קלינטון מבטאת את עצבנות האמריקאים, להם איחל "למות מעצבנות זאת". עוד אמר כי מזה"ת ללא ישראל הוא הבטחה אלוהית.

סו"י סאנא (סוריה), www.nowlebanon.com, מהר (איראן), 25.2.10   

 

 

 אל-סיאסה: מתקפה קרובה של חזבאללה וחמאס על ישראל

היומון אל-סיאסה דיווח מפי מקורות דיפלומטים בריטיים, כי נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, המבקר בסוריה (25.2.10), ייתן אור ירוק למזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, ולראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, לתקוף בתוך שבועיים את ישראל בו זמנית משתי חזיתות כדי לעכב את הסנקציות על איראן.

אל-סיאסה (כווית), 25.2.10 

 

לאריג'אני: איראן חותרת להיות מדינת סף גרעינית, בדומה ליפן

בפגישתו בטוקיו עם ר"מ יפן, אמר יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, כי איראן חותרת להיות מדינת סף גרעינית כמו יפן. לאריג'אני אמר כי תיבדק הצעתה של יפן לקיים את עסקת חילופי האורניום בשטחה.

פרס טי וי (איראן), 25.2.10; אילנא (איראן), 24.2.10

 

רמטכ"ל קטר: חיזוק שתה"פ בין קטר לאיראן – יועיל לאזור

בעקבות חתימה בקטר (24.2.10) על מזכר הבנות לשת"פ הגנתי בין איראן לקטר במעמד שר ההגנה האיראני, אחמד וחידי, ורמטכ"ל קטר, חמד בן עלי אל-עטיה, שכלל בין היתר הרחבת השת"פ בתחום ההדרכה ומאבק משותף בטרור, אמר אל-עטיה כי חיזוק השת"פ ההגנתי בין המדינות יוביל להידוק השת"פ בכל התחומים וכל מדינות האזור ירוויחו ממנו. וחידי אמר כי ארצו מעוניינת לחזק את קשרי ההגנה שלה עם מדינות המפרץ וכי יחסי איראן-קטר צריכים להוות מודל לחיקוי עבור מדינות אלו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.2.10; אל-עאלם (איראן), 24.2.10

 

איראן: טייסת חדשה של מטוסי קרב מתוצרת עצמית

קצין המבצעים בח"א בצבא איראן, מוחמד עלוי, אמר כי איראן הכניסה לשימוש מבצעי טייסת ראשונה של מטוסי קרב מדגם 'צאעקה' מתוצרתה. לדבריו, המטוס עבר בהצלחה אימוני הפצצה של מטרות מרחוק.

פארס (איראן), 24.2.10

  

דברי שבח למבצעי הפיגועים והשהידים בכנס של פת"ח

בכנס של הפת"ח (24.2.10) ברמאללה, לציון הפיגוע שביצעה התנועה בכביש החוף בשנת 1978, אמר חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, מחמוד אל-עאלול, כי פת"ח תמשיך להנציח את השהידים הפלסטיניים ובראשם את דלאל אל-מור'רבי (סגנית מפקד הפיגוע בכביש החוף). לדבריו, יש להתגאות בכל השהידים ולהנחיל את "מורשת המאבק" לדורות הבאים. בכנס השתתפו נציגי מוסדות הרש"פ.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ) 25.2.10

 

דיווח: מצרים מציבה מגדלי תצפית חדשים בגבול עם עזה

סוכנות מען הפלסטינית דיווחה כי מצרים החלה להחליף את מגדלי העץ הישנים לאורך גבולה עם עזה במגדלי פלדה, וכי החיילים המצרים על הגבול יצוידו בנשק היורה קליעי גומי המתאים לפיזור הפגנות במקום שימוש באש חיה. עוד נמסר כי במסגרת המלחמה בהברחות מתכוונת מצרים לגדר את רפיח המצרית מחוף הים ועד מעבר כרם שלום, והכניסה אליה תהיה דרך שער שבו חיישנים לזיהוי נשק.

www.maannews.net, 25.2.10

 

אל-חיאת: מו"מ עקיף בין ישראל לפלסטינים – תוך שבועיים

מקורות פלסטיניים מסרו ליומון אל-חיאת כי בתוך שבועיים צפוי להתחיל מו"מ עקיף בין ישראל לפלסטינים בתיווך אמריקאי שיוגבל לתקופה של שלושה חודשים. נמסר כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, צופה כי המהלך ייכשל, אך הוא נעתר לקיימו בשל לחצים בינ"ל, וכעת הוא ממתין לאישורה של ועדת המעקב הערבית שתתכנס בקהיר ב-2.3.10. אחת ההערכות היא שהשיחות יתקיימו בירדן.

אל-חיאת (לונדון), 24.2.10

 

מצרים: קואליציה בין אל-בראדעי לאנשי אופוזיציה

פחות משבוע מאז שב למצרים, הקים מזכ"ל סבא"א לשעבר, ד"ר מוחמד אל-בראדעי, "אגודה לאומית לשינוי" בראשותו, שמטרתה לקדם שינויים בחוקה וביטול מצב החירום במדינה. באגודה שותפים כ-30 אנשי אופוזיציה מצריים, בהם מועמד מפלגת אל-ר'ד לנשיאות, ד"ר אימן נור; יו"ר סיעת האח"ס בפרלמנט, ד"ר סעד אל-כתאתני; ראש התנועה נגד ירושת השלטון, ד"ר חסן נאפעה, ואחרים. נציגי מפלגות האופוזיציה אל-ופד ואל-תגמע לא הצטרפו לאגודה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 25.2.10

 

ארה"ב שוברת שיניים באפגניסטן

אל-וטן (קטר), 24.2.10 / איליא צליבא

 

ארה"ב הסירה התנגדותה לצירוף סוריה לארגון הסחר העולמי

בביקורו האחרון בדמשק, הודיע תת מזכירת המדינה האמריקאית לעניינים מדיניים, וליאם ברנס, לבכירים סורים על החלטת ארצו להסיר התנגדותה להצטרפות סוריה לארגון הסחר העולמי, כחלק ממאמצי ארה"ב לשיפור היחסים עימה. יצוין כי שר התיירות הסורי, סעד אללה אר'א אל-קלעה ויו"ר אגודת התיירות האמריקאית דנו בדרכים להגדלת היקף התיירות האמריקאית לסוריה.

אל-חיאת (לונדון), אל-ת'ורה (סוריה), 25.2.10

 

עסקת נשק גדולה בין רוסיה לכווית

שגריר רוסיה בכווית דיווח במסיבת עיתונאים (22.2.10), בה נכחו נציג משרד הביטחון הכוויתי והנספח הצבאי של רוסיה בכווית, על חתימת חוזה לאספקת נשק רוסי רב ומגוון לכווית. הוא אמר כי אין נוכחות צבאית רוסית בכווית ולפיכך אין תמרונים או אימונים משותפים לשני הצבאות, אך לא דחה אפשרות כזאת בעתיד. לדבריו, ייתכן ומשלחת צבאית רוסית תבוא לכווית, להדרכת הכוויתים בהפעלת הנשק הרוסי.
אל-סיאסה (כווית), 24.2.10

 

איראן: מנהיג ג'נדאללה יוצא להורג בקרוב

בכיר במשרד המשפטים באיראן אמר כי עבד אל-מאלכ ריגי, מנהיג ארגון האופוזיציה האיראני, ג'נדאללה, שנעצר לפני כמה ימים על ידי איראן, יוצא להורג מיד לכשתושלם העמדתו לדין. שגריר פקיסטן באיראן, אמר כי לכידתו של ריגי התאפשרה בזכות שת"פ מצד מדינתו, ואולם שגריר איראן בפקיסטן הכחיש שותפות פקיסטנית במבצע; מיניסטריון ההגנה האיראני טען כי כוחות ארה"ב בעיראק מאמנים ומחמשים קבוצות אופוזיציה איראניות, ובהן ארגון האופוזיציה הכורדי, כומלה, ששלושה מחבריו נעצרו בעת שתכננו לבצע פיגוע בטהראן.

פארס (איראן), 25.2.10; אילנא, מהר (איראן), 24.2.10

 

ח'אמנאי: ראשי תנועת המחאה – מחוץ למשטר

בפגישתו עם חברי מועצת המומחים, אמר מנהיג איראן עלי ח'אמנאי, כי בסירובם להכיר בהכרעת העם בבחירות הוציאו ראשי תנועת המחאה עצמם מחיק המשטר ואבדו את כשירותם לפעול במסגרתו.

אילנא (איראן), 25.2.10

 

איראן: על עסקת הגרעין להתבצע בשטחנו

במכתב רשמי לסבא"א, הודיעה איראן כי היא מוכנה לקיים את עסקת הגרעין בתנאי שחילופי האורניום יבוצעו בשטחה ובו זמנית. יו"ר וועדת המג'לס לביטחון לאומי, עלא א-דין בורוג'רדי, אמר כי ארצו שוללת את דרישת סבא"א להציג מסמכים הקשורים לתוכנית הטילים משום שזו אינה קשורה לסבא"א.

מהר (איראן), 24.2.10; אירנא (איראן), 22.2.10

מועצת התיאום הסעודית-קטרית: שתה"פ בין המדינות יהודק

בעקבות כינוסה בקטר (22-23.2.10) בראשותם של יורש העצר הקטרי תמים בן חמד אאל ת'אני ושר הפנים הסעודי האמיר נאיף בן עבד אל-עזיז, פרסמה מועצת התיאום הסעודית-קטרית גילוי דעת בו נאמר כי המועצה דנה בהידוק שתה"פ בין המדינות בתחומים המדיניים, הצבאיים, הכלכליים והתקשורתיים וכי נחתמו מספר הסכמים בנושאים אלה. האמיר נאיף שיבח את היחסים ההיסטוריים בין המדינות ומסר שהכינוס הבא של המועצה יתקיים בסעודיה.

אל-וטן (קטר), אל-חיאת (לונדון), 24.2.10

 

הפלסטינים בין שלטון חמאס בעזה ושלטון רש"פ בגדה

פלסטין (רש"פ), 23.2.10 / עלאא' אל-לקטה

 

סוריה: שוחרר פעיל זכויות האדם מען עאקל

שלטונות סוריה שחררו (23.2.10) את העיתונאי ופעיל זכויות האדם מען עאקל, לאחר שלושה חודשי מעצר ומבלי שהופנתה נגדו האשמה כלשהי. השחרור בוצע ארבעה ימים לאחר הפגישה בין ר"מ צרפת, פרנסואה פיון, לנשיא בשאר אל-אסד בדמשק, שדנה במצב זכויות האדם בסוריה. יצוין כי הנשיא אסד חנן (23.2.10) פושעים שגילם מעל 70 שנה, העומדים בתנאים מסוימים, למעט אסירים פוליטיים.  

www.syriahr.com, 23.2.10

 

מיליארד דולר מקטר לדארפור

אמיר קטר, חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני, הודיע (23.2.10) בדוחה, בעת החתימה על הסכם מסגרת למו"מ בין ממשלת סודאן לתנועה לצדק ושוויון, כי קטר תתרום מיליארד דולר, להקמת בנק לפיתוח דארפור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.2.10

 

מנהיגי סעודיה ותימן דנו במעורבות האיראנית בתימן

מלך סעודיה עבדאללה ונשיא תימן עלי עבדאללה צאלח נועדו אתמול (23.2.10) בריאד ודנו בפגישתם במעורבות האיראנית בתימן ובהפסקת האש בין צבא תימן למורדים החות'ים; בפרישת צבא תימן לאורך הגבול ובעתיד הביטחון באזור הגבול ובוועידת המדינות התורמות לתימן שתיערך בריאד בסוף חודש זה.

אל-וטן (סעודיה), 24.2.10

 

איש דת סעודי: להרוג מי שמתיר עירוב בין המינים

איש הדת הסעודי עבד אל-רחמן אל-בראך פסק כי המתיר עירוב בין גברים לנשים במקומות עבודה ולימודים - כופר באסלאם, ואם אינו חוזר בו לאחר שהותרה - יש להרגו.

www.islamlight.net, 22.2.10

 

איראן לאו"ם: זה לא נשק גרעיני, זו טחנת רוח

אל-נדוה (סעודיה), 23.2.10 / עאדל סעיד