המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 14.2.2010
14/2/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 14.2.2010

 

בתקציר: גדודי חללי אל-אקצא: יהיו פיגועים נוספים * תמימי: מעשי ישראל בשועפאת כמו "הטבח" בג'נין * עבאס הקים ועדת לחקירת השחיתות בלשכתו * מרסיי: המתפללים ייקראו למסגד באמצעות קרני אור * יועצו של ח'אמנאי רומז: בכוחנו להגיב על סנקציות בתחום הנפט * איראן: צעדים נגד אתרי אופוזיציה

 

אתרים איסלאמיסטים: חמאס הורתה לעצור משגרי רקטות

אתרים אסלאמיסטים חשפו בימים האחרונים צו שהוציא מפקד המשטרה בעזה, אבו עובידה אל-ג'ראח, המורה לעצור את משגרי הרקטות [אל ישראל] ולהביאם לחקירה במנגנוני הביטחון ברצועה. יצוין כי לאחרונה נטען שחמאס עוצרת פעילים סלפים על רקע ירי רקטות לעבר ישראל ופעילות נגד צה"ל.

אל-חיאת (לונדון), 11.2.10; פורום אל-פלוג'ה, 10.2.10

 

גדודי חללי אל-אקצא: יהיו פיגועים נוספים

 גדודי חללי אל-אקצא נטלו אחריות על רצח החייל הישראלי בצומת תפוח והבטיחו עוד פיגועים בתוך ישראל.

www.palvoice.com, 12.2.10

 

תמימי: פעילות ישראל בשועפאת כמו "הטבח" בג'נין

ראש המועצה העליונה למשפט שרעי ברש"פ, תיסיר אל-תמימי, אמר כי "הדיכוי חסר התקדים" במחנה הפליטים בשועפאת דומה ל"מעשי הטבח הנוראים" במחנה הפליטים ג'נין (במבצע חומת מגן).

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 13.2.10

 

עבאס הקים ועדה לחקירת השחיתות בלשכתו

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הקים ועדת חקירה לבדיקת פרשת השחיתות הקשורה לראש לשכתו, רפיק אל-חוסייני והחליט להשעותו מתפקידו עד שהוועדה תסיים את בדיקתה.

ופא (רש"פ), 14.2.10

 

הבחירות בעיראק – התאבדות

אל-וטן (עומאן), 11.2.10 / יאסין אל-ח'ליל

 

שר ברש"פ: ישראל מחדירה מחלות לגופם של האסירים

השר לענייני אסירים ברש"פ, עיסא קראקע, טען כי ישראל עורכת ניסויים רפואיים באסירים כולל החדרת מחלות לגופם כדי לגרום למותם.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 12.2.10

 

יומון סעודי: אחיו של אובמה בכנס של ארגון אסלאמי בח'רטום

היומון אל-ריאד דיווח כי עבד אל-מלכ חוסיין אובמה, אחיו של נשיא ארה"ב, השתתף בח'רטום בכינוס של חבר הנאמנים של ארגון הדעווה האסלאמית. נשיא סודאן, עומר אל-בשיר, אמר בנאומו בכינוס, כי מדינות וארגונים מערביים מנסים לחולל מלחמת אזרחים בדארפור ולהשתלט על סודאן.

אל-ריאד (סעודיה), 12.2.10

 

תמרון משותף לכוחות הימיים של בריטניה וכווית

משרד הפנים הכוויתי הודיע כי אתמול (13.2.10) התקיים תמרון משותף בין משמר החופים הכוויתי לבין חיל הים הבריטי שעניינו שמירה על חופי המדינה מפני פעילות טרור או הברחה.

אל-ג'רידה (כווית), 14.2.10

 

מרסיי: המתפללים ייקראו למסגד באמצעות קרני אור

עקב ההתנגדות הציבורית באירופה לקריאות לתפילה ברמקול ממינארטים, אישרה עיריית מרסיי הקמת מסגד, בו תיעשה הקריאה לתפילה מחוץ למסגד ע"י קרן אור סיבובית, ובתוך המסגד - ברמקול. ההחלטה התקבלה בשיתוף עם האיגוד המוסלמי המפקח על הקמת מסגד זה שיכיל כ-7,000 מתפללים.

www.islamonline.net, 13.2.10

 

דיווח בתימן: הנשיא הודיע על הפסקת הלחימה בחות'ים

מקור במשרד ההגנה התימני מסר כי נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, הורה על הפסקת הלחימה נגד המורדים השיעים החות'ים, בעקבות הודעתו של מנהיגם על קבלת ששת התנאים שהציבה הממשלה להפסקת המלחמה. לדברי המקור, הפסקת הלחימה מותנית ביישום ששת הסעיפים.

אל-חיאת (לונדון), 12.2.10

 

סעודיה: איסור לציין את יום האהבה

משטרת הדת הסעודית אסרה למכור מתנות ליום האהבה ולציין את החג. על הבחורות נאסר ללבוש בגדים אדומים לכבוד החג. לפני כמה ימים אסר איש דת קטרי על המוסלמים לציין את חג האהבה.

אל-ג'זירה (סעודיה), 11.2.10

 

סעודיה: נשים מחרימות החנויות להלבשה תחתונה

נשים בסעודיה פתחו בקמפיין הקורא להחרים את החנויות להלבשה תחתונה שהמוכרים בהן גברים, בסיסמה "הלבשה תחתונה נשית – לנשים בלבד". בכך הן מבקשות למחות על המשך העסקתם של גברים בחנויות הללו, על-אף הוראה של משרד העבודה מ-2005 לפיה עליהן להעסיק נשים בלבד.

Sabq.org (סעודיה), 12.2.10

 

חופש העיתונות במערב ובמזרח [התיכון]

אל-קבס (כווית), 13.2.10 / עבד אל-והאב אלעוד'י

 

הקופטים המצרים: להסיר מתכניות הלימודים טקסטים מהקוראן

הכנסייה הקופטית במצרים אוספת חתימות לעצומה הקוראת לממשלה להסיר מתכניות הלימודים בבתי הספר את הטקסטים הקוראניים. העצומה באה לאחר שהמוסדות במצרים דחו את בקשתם של נציגי הכנסייה במדינה, שהוצגה בהתאם להחלטה של ועידת הארגונים הקופטיים בהולנד.

אל-מצריון (מצרים), 14.2.10

 

אל-קדס אל-ערבי: הכיבוש הישראלי עשוי לעבור את מה שעבר הכיבוש הנאצי

עבד אל-בארי עטואן, עורך עיתון אל-קדס אל-ערבי, כתב כי הדבר החשוב ביותר בשיחתם של נשיא איראן אחמדי-נז'אד ונשיא סוריה, בשאר אל-אסד, היתה בקשתו של נז'אד מאסד לחסל את ישראל אם תתקוף את איראן. אל עטואן טען כי סביר להניח שסוריה תשתתף במלחמה כזו, אם תפרוץ, ותשגר אל ישראל עשרות אלפי טילים - כולל כימיים וביולוגיים - וזו עשויה להיות המלחמה האחרונה שאחריה ישתנה האזור והכיבוש הישראלי יעבור את מה שעבר הכיבוש הנאצי. לדבריו, ארה"ב מפעילה על סין את שיטת המקל והגזר כדי שתימנע מהטלת וטו על סנקציות נוספות כלפי איראן. המקל – הוא לחץ כלכלי ונשק לטייוואן; הגזר – הורדה במחירי הנפט, שלמען קידומה יצאה שה"ח קלינטון לסעודיה ולקטר.  

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 14.2.10

 

אחמדי-נז'אד: להשוות מעמדנו הגרעיני למעמד המעצמות

בראיון לטלוויזיה הרוסית, תבע אחמדי-נז'אד מהמערב להשוות את מעמדה הגרעיני של איראן לזה של המעצמות וטען כי ניהול העולם או המזה"ת אינו אפשרי בלעדי ארצו. הוא ביטל את רעיון העשרת האורניום מחוץ לאיראן והוסיף כי עידן פצצת האטום חלף מהעולם, והחזקתה איננה מסייעת לארה"ב בעיראק ובאפגניסטן, שם קרובה תבוסתם של כוחות נאט"ו. עוד טען כי האמריקאים אינם מתירים לחקור את אירועי ה-11.9, שבגללם נהרגו מאות אלפי אנשים, וכי "הציונות הגזענית" אינה מאפשרת לחקור את השואה, שגם אם התרחשה, אין הדבר מעיד על זכותם של הציונים להתקיים במזה"ת.

מהר (איראן), 13.2.10

 

צאלחי: איראן - מדינת סף גרעינית

ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר צאלחי, הצהיר כי איראן יכולה להעשיר אורניום לכל רמה שהיא ומעמדה דומה לזה של יפן המוגדרת כ"מדינת סף גרעינית". לדבריו, ארגון האנרגיה האטומית של איראן חברים מונה למעלה מ-12 אלף מדענים ומהנדסים. בתגובה לדברי שה"ח הצרפתי קושנר, שפקפק ביכולתה של איראן להעשיר אורניום ברמה של 20%, אמר צאלחי: "חכה כמה חודשים ותראה אם הצלחנו לייצר אורניום."

פארס (איראן), 12.2.10

 

אשת כרובי לח'אמנאי: התערב לפני שיהיה מאוחר

פאטמה כרובי, אשתו של מהדי כרובי, ממנהיגי תנועת המחאה באיראן, קראה למנהיג העליון, ח'אמנאי, להתערב בנעשה בטרם יהיה מאוחר וטענה שכוחות המשטר עצרו את בנה במסגד בטהראן בתהלוכות יום המהפכה (11.2.10) ועינו אותו תוך איום בהחרפת העינויים. כרובי טענה כי לו היו האחראים לעינויים בכלא קהריזק נענשים לא היה צומח "גידול סרטני המאיים על המשטר."

סהאם ניוז (איראן), 13.2.10

 

בנו של כרובי

 

 

יועצו של ח'אמנאי רומז: בכוחנו להגיב על סנקציות בתחום הנפט

נוכח כוונת מדינות ה-5+1 להרחיב את הסנקציות על איראן אל תחום הנפט, הזהיר יחיא רחים צפוי, יועצו הביטחוני הבכיר של המנהיג עלי ח'אמנאי, כי 57% מעתודות הנפט והגז בעולם הן בידי מדינות האסלאם וכן כל המצרים האסטרטגיים בעולם, וכי איראן מייצאת דרך מיצרי הורמוז שבשליטתה, כ-16מיליון חביות נפט ביום.

פארס (איראן), 13.2.10

 

דיווחים על מגעים חשאיים בין איראן לארה"ב

היומון הכוויתי אל-סיאסה דיווח ממקורות איראניים על פגישות חשאיות בין בכירים המקורבים לנשיא אחמדי-נז'אד לבין בכירים אמריקאיים בדוחה, בירת קטר, ובבירות אירופאיות. אתר האינטרנט האיראני ח'בר און ליין העריך כי נסיעתו של ראש לשכת אחמדי-נז'אד, רחים משאי, לקטר, ימים ספורים לפני בוא הילרי קלינטון למדינה זו, מלמדת כי המשטר מנהל מגעים חשאיים עם ארה"ב בתיווך קטר.  מקורבי משאי הכחישו כי נפגש עם בכירים אמריקאיים בקטר.

אל-סיאסה (כווית), 14.2.10; ח'בר און ליין, חקיקת ניוז (איראן), 13.2.10

 

איראן: צעדים נגד אתרי אופוזיציה

שלטונות איראן סגרו (10.2.10) את אתר האינטרנט אינדה ניוז, המקורב למוחסין רזאי, ועצרו את עורכו, פואד צאדקי, לאחר שחסמו את הגישה לאתר מאיראן בתחילת דצמבר 2009. בנוסף, פרצה (12.2.10) קבוצת ההאקרים האיראנית Iranian Cyber Army את האתר קלמה, המזוהה עם מיר חוסין מוסוי, ואת האתר ראה-י סבז, התומך בתנועת המחאה.

אינדה ניוז, כלמה (איראן), 13.2.10; תאבנאק (איראן), 12.2.10

 

הכתובת שהשאירו ההאקרים פורצי האתר

 

 

מאמר באל-ת'ורה: תקיפה של ישראל וארה"ב – היא ניסיון התאבדות עבורן

מאמר ביומון הסורי הממסדי אל-ת'ורה העריך כי איומי המלחמה האחרונים של ארה"ב וישראל נועדו  להטעות את האויב, אך אם הן בכל זאת יעזו לפתוח במתקפה צבאית באזור הדבר יהיה בגדר "ניסיון התאבדות של הישות הציונית ושל האינטרסים האמריקאים באזור ובעולם".

אל-ת'ורה (סוריה), 12.2.10 

 

השלוחות של איראן: אל-קאעדה, חמאס, חזבאללה, החות'ים והערוצים העדתיים

אל-ג'רידה (כווית), 12.2.10 / מחמד אל-עדואני